102l akvarium

#1 - 3 mars 2007 14:46
Vår son fyller 7 år den 23 mars och vi har bestämmt oss för att ge honom ett större akvarium. Idag har han ett ca 30l akvarium. Idags läget har han endast 1 guppyhona + 1 platyhona kvar.

Jag skulle vilja ha lite inredningstips samt lite förslag på vad för fiskar man kan ha i det nya 102l akvariet.
Det som ingår när vi köper akvariet är, pump och doppvärmare samt belysning. Märket är Aquael, någon som vet om det är ett OK akvarium?

Tacksam för lite tips :)
#2 - 3 mars 2007 15:04
utöka gruppen platysar och guppysar kan vara en ide. Någon mal kanske, eller äpplesnäckor. Pansarmalar? Sök på rätt längd på akvariumet bland sötvattensfiskar så får du en bra lista.
#3 - 8 mars 2007 19:09
Har ett Aquael 102 liters men välvt glas fram som köptes i paket med pump och värmare. Har haft det i ca en månad och det är jättefint. Tyvärr har jag nitrit i mitt men det kan ju inte vara akvariets fel i alla fall :-)
#4 - 8 mars 2007 20:07
Nej nitrit får man ofta om man snabbstartar. Gör ett 50%-igt vattenbyte och mata mindre
#5 - 8 mars 2007 20:49
Det är inte akvariets fel att det blir nitrit men däremot kan ett underdimensionerat filter bidra till problemen.

Ett litet tips är att när man köper färdiga paket så kan man be om att få byta filter till ett som är storleken större än det som följer med, det är defenitivt värt en hundring eller två eftersom dom som följer med oftast är små och underdimensionerade när det gäller volymen på filtermassan.
#6 - 9 mars 2007 09:53
klicka på länken med mitt namn, där finns inredningstips för 100 liters guppyakvarium. Tilläggas kan jag började med 4 hanar+4 honor vid uppstart och sedan har dom förökat sig hej vilt. Har aquael värmare i dom minsta akvarierna och dom fungerar rätt hyfsat.
Har även satt in en färgad spot som nattbelysning (grön)gör vare sig till eller från för fisken men är trivsam för mig i mitt sovrum

Annons