100l Tanganyika?

#1 - 6 januari 2008 22:27
Hej,

Jag har ett 100l kar som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Funderar på att göra det till ett tanganyika kar. Är det för litet?

Har kollat lite på substratruvare, då dom är ganska små. Funkar detta bra? och vilka sorter ska jag välja i så fall?

Vill dom ha mycket sten? eller ska jag satsa på nästan bara sand och snäckor plus några smågrottor?

Hur mycket cirkulation behöver jag för detta? har en pump på 300l/h räcker det?

Har sett att fiskarna ska ha ganska högt pH hur löser jag detta enklast? (kranvattnet är ca 6.5)

Ni får gärna länka lite bilder så att jag får lite ider.
#2 - 7 januari 2008 00:03
pumpen räcker. skulle gärna velat haft 150l/h mer iallafall.
frigolit sen småsten (inte för smått) stenar som du kan krama om med handen)
lägg det i botten. sen biltema blästersand + någon annan att bryta av med.
vinbergssnäckor samt måla bakrutan svart eller köp bakgrundsrulle som du klistrar på från hornbach.

/ps du har fått mejl:P

/foxz!
#3 - 7 januari 2008 15:42
här har du en liknande tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112876

som foxmeister skriver kan det vara bra att silikonera frigolit i botten, räcker med 1cm frigolit.
Angående fiskarna så kan du antingen ha det som ett artakvarium, med kanske ett gäng substratruvare eller snäcklekare.
Du kan även om du vill, ha både och. En vanlig, och skön kombo är Snäcklekare + jullar. Läs på lite om snäcklekarna, så kommer du nog fram till vilka som är snyggast och vilka som passar dig bäst. Vissa gräver skit mycket, andra gräver inte lika mycket osv.

Annons