100l akvarie till vad?

#1 - 10 januari 2006 15:01
Jag har ett 100l akvarie som jag tröttnat på ha fisk i. Jag skulle vilja ha något annat i det. Jag tänkte först fågelspindel men min man fick "frispel" av bara tanken. I akvarieaffären hade de "vattenödlor" vet ej vilken sort. Jag kan inget om dessa djur. Är de lätta? Är de så de kan bli tama eller är de som fiskarna? Hur många ska man ha? Ett par eller fler? Finns et någom med erfarenhet som vill berätta! Jag skulle gärna vilja ha länkar till sidor på internet så jag kan lära mig mer......tack på förhand
#2 - 10 januari 2006 17:34
Det lär ju vara någon typ av salamander (alltså ett groddjur och inte en ödla, som är reptil), och dessa kan skilja sig ganska mycket från varandra i storlek och mat osv.
Jag skulle förska ta reda på deras latinska namn och sen googla, eller fråga om de har någon bok i affären eller på bibliotetek där du kan läsa om dem.

Jag tror säkert att det finns många salamandrar som skulle trivas i 100 liter. Min erfarnhet av salamandrar säger att de är ganska lättskötta och trevliga djur. Man kan mata dem med levande syrsor.
#3 - 10 januari 2006 18:47
Jag har 3eldbukssalamandrar (kinesiska) i ett 105L och det kan jag start rekomendera. DOm är jätte härliga och kommer gensat fram till glaset när man tittar på dom. DOm är riktigt sällskapliga.
Jag matar dom med tubifex, röda mygglarver och räkor.
#4 - 10 januari 2006 19:02
Vill du inte ha nå vattendjur kan du alltid ha smådjur i, så som råttor, gerbiler, möss m.m. :P
#5 - 11 januari 2006 13:03
råtter, möss mm smådjur vill jag ej ha. Våra katter skulle säkert stressa ihjäl dessa.... Vad är gerbiler? Jag är lite inne på eldbukssalamandrar. Är de så tama så de går att klappa Maethor?
#6 - 11 januari 2006 15:23
Gebriler är också typ möss.
Man kan klappa alla salamandrar, frågan är om de gillar det.. det är vikigt att man är blöt om händerna bara, torr, salt hud gör ont på dem.
#7 - 12 januari 2006 16:18
[QUOTE=solbacka]råtter, möss mm smådjur vill jag ej ha. Våra katter skulle säkert stressa ihjäl dessa.... Vad är gerbiler? Jag är lite inne på eldbukssalamandrar. Är de så tama så de går att klappa Maethor?[/QUOTE]
Jodå dom är ganska tama, dom älskar att fälja fingrarna längst glasrutan och försöka bitas. Dessutom är dom ävlidgt roliga att ge mat då dom riktigt anfaller maten och tar så stora bitar så att dom knappt kan svälja det :) Dom är riktigt rolia enligt mig. Dock så ska man inte ha dom ensamma har jag märkt, dom vill vara flera då blir dom mycket mer aktiva.
#8 - 12 januari 2006 16:51
klockgrodor borde väll gå där också :).
dvärggrodor finns också annars går det ju att ha krabbor :). mangrove träd kan du ha i ett aquaterrarie! :)
#9 - 12 januari 2006 16:56
Ja, klockkgrodor är riktigt snygga och trevliga djur! Vackert gröna på ryggen och knallröda på magen

http://www.zoomassan.se/reptiler/groda2.gif
#10 - 14 januari 2006 14:22
hej! Jag har två eldbukssalamandrar, den ena är mycket äldre än den andra, den "nya" köpte jag för en vecka sen.
Hur mycket mat/hur ofta behöver man mata dem med? förut matade jag min första (Candy) en sån här ruta som är ungefär 2.5 cm i diameter och 1-2 mm tjock. Nu matar jag dem två rutor en dag och nästa dag tar jag en ruta. för de äter ganska mycket! en till sak: Candy, är typ rädd för mig, så fort jag kommer in så gömmer han sig i grottan, och nu tycks han ha lärt den nya(Lelle) att göra så oxå, för nu springer han oxå iväg! fast ibland kommer Lelle och "gosar" med fingret om man sätter det mot glaset! jag fattar inget!:S
#11 - 16 januari 2006 12:26
Hur lättast berättar man för sin man att man vill ha en salamander eller en groda?
#12 - 16 januari 2006 13:08
[QUOTE=solbacka]Hur lättast berättar man för sin man att man vill ha en salamander eller en groda?[/QUOTE]Man gör det inte alls ;)
Det är bara att handla.....
Lite grinig blir han nog, men sånt brukar ju lösa sig med tiden :D
#13 - 16 januari 2006 18:50
Grodor & hummrar

Slå till med några Xenopus Laevis..

Dom e ju inte snyggaste sorten kanske men kul..

Dom är roliga grodor som kan handmatas, dom ser dock väldigt illa men d gör d bara roligare när det e matningsdax!

Sen när dom börjar kväka lite dovt känns d som man e i amazonas...:)

http://www.hippocampus-bildarchiv.de/html/en/amphibien/froesche/frame.html

http://aquaticfrogs.tripod.com/

& kanske ett par hummrar..? D finns jä...ligt snygga varianter!

http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?Shrimpfr.htm~mainFrame
#14 - 16 januari 2006 18:55
Jag har själv 2 Red clawed crayfish + 6 svenska signalkräftor tillsammans med 2 grodor!

& va skall gubben säga när du kan erbjuda färska kräftor...? ;)
#15 - 16 januari 2006 18:58
100l är väll för litet för kräftor? Annar skunde jag få några av min mors sambo som odlar. Han tyckte att jag skulle ha några små kräftor i mitt 375l fast jag skulle då tycka synd om mina fiska som skulle bli mat...
#16 - 16 januari 2006 21:55
Sant kanske i minsta laget då dom behöver reviryta...
Hade 2 st i ett 150 liters, beror ju lite på hur stor bottenytan är på ditt kar?!
Sen kniper dom ju klart nån mindre firre då & då...:cool:
#17 - 16 januari 2006 22:01
Vad för fisk e d du har i det större?
Har du rötter o lite stenar kan du ju ha 3-4 kräfter där!
När man har fler blir d ju lite mer slagsmål om man vill ha lite action..[:I]
Inte riktigt nöjd med situationen men skall snart sätta igång ett till kar....
#18 - 17 januari 2006 22:07
Signalkräftor är assballt att ha ser redigt skoj ut när om äter och vandrar rundor på botten.. haha
#19 - 18 februari 2006 14:56
[quote=solbacka]Hur lättast berättar man för sin man att man vill ha en salamander eller en groda?[/quote]

Börja fixa hos dom, frågar han kan du skylla på att en gammal vän ville att du skulle ta hand om dom :p. Efter ett tag kan du bara säga att din kompis inte ville ha dom, och att du alltså fick dom :D Det var bara ett litet tips, men en varning är att det kan bli lite svårt att berätta vilken kompis det är , så prata med den kompisen (och hennes eventuella kille/man) du tänkt säga att du ska ta hand om djuren åt så att hon vet om det. det kan ju bli lite krångligt annars...
Lycka till:)
#20 - 25 februari 2006 20:30
vart får man tag i levande syrsor ??
#21 - 25 februari 2006 20:40
djuraffären...

klcokgrodor kan jag annars rekommendera starkt! ursöta djur! smabon har två st som snart ska bli tre, det är jättekul att inreda akvaterrarium :)

dock anser jag att amfibier inte är keldjur och man bör inte klappa med dem...
#22 - 26 februari 2006 08:47
Cricket express.

Annons