100l!?

#1 - 30 september 2007 07:31
[SIZE=3]Nån som har nått tips på malawi i ett 100L? För litet? :S[/SIZE]
#2 - 30 september 2007 12:14
Lite litet, men ett gäng Goldens skulle kunna funka där. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89.
#3 - 8 oktober 2007 18:58
Det blir det nog (2 hanar och 3 honor). Nu väntas det bara tapetsering och så sen blire nog ett till kar(minst 200L) Frugan har blivit ganska förstående för denna hobby. (trooooor jag) Där tänkte jag ha Goldens, red zebra(super-red), och något mer..... Tips? Nånting blått helst :D
#4 - 8 oktober 2007 19:15
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813

De här finns i lite olika variationer :)
#5 - 13 oktober 2007 09:43
hur stort är ett "gäng" då :D
#6 - 13 oktober 2007 19:46
GRIZZLY skrev:
hur stort är ett "gäng" då :D

Tja, som du sa fem st, kanske? :)
#7 - 13 oktober 2007 22:24
okej. i morgon ska jag till djuraffären och göra upp dealen :D Fast de är bara småfisk än så länge. Har beslutat att köra nånstopp på svart grus/sand och kolsten :D Nån som har nå tips på hållbar snygg växt?
#8 - 13 oktober 2007 22:37
GRIZZLY skrev:
okej. i morgon ska jag till djuraffären och göra upp dealen :D Fast de är bara småfisk än så länge. Har beslutat att köra nånstopp på svart grus/sand och kolsten :D Nån som har nå tips på hållbar snygg växt?

Anubias. Bind fast den med fiskelina på en sten. :)
#9 - 14 oktober 2007 08:32
ja den var läcker :D tackar
#10 - 18 oktober 2007 16:17
Jag tycker nog du kan ha fler än 5 i ett 100 liters, de är ofta så små när man köper dem, så 10st hade jag satt som maxgräns. Sen kanske det är en smula litet när de kommer upp i storlek, men det märker man.

Jag har själv svart sand och kolsten, och vill man ha en passande bakgrund passar aquels billga plastbakgrunder bra i färgen.
#11 - 18 oktober 2007 16:21
Ska du ha ett större sen tycker jag att du ska satsa på 300 liter eller större, det hade jag gjort om jag haft råd och plats. Rödzebror blir dessutom ganska maffiga, och 200 kan vara minsta laget.

Acei/Mari Gold är fina (fins i färgvarienter från svarta till lila med olika blå nyanser där emellan), demasoni är ju poppis men rätt känsliga och en smula aggro. Lombardoi har fina, blå honor och gula hanar. Med ett stort kar finns det många fina mbunas att välja bland, och du kan ha 3-4 sorter.
Hongi är blå/lila med orangea fenor. Och får man tag i snygga Afror kan de vara sanslöst snygga med skarpa blå streck och knallorangea eller röda fenor.
#12 - 21 oktober 2007 18:14
Nja tycker det låter mkt jag :) Ja, det skulle bli snygg tror jag med men jag ska försöka göra en egen bakgrund först :D Roligt + billigt :D

Vi får se hur det blir, planerar att byta lägenhet och då kanske det blir ett extra stort kar. Skulle ju bara vara plus. Desto större lägenhet, desto större kar kan man ju ha. :) Tack så mkt för tipsen på alla underbara fiskar :D
#13 - 22 oktober 2007 08:11
har 7st i ett 100l.det går enligt mig jättebra.
aldrig nå problem med det.
de är iofs inte riktigt fullvuxna än, men snart så

Mvh Danne
#14 - 24 oktober 2007 18:30
Får du fram yngel också? Tror faktiskt ja ska köpa nån till.

Funderar på nån snygg mal. tips? Köpte en mal samtidigt som ja köpte mina goldens men den dog efter tjaa ca 30 minuter kanske :S stel som en pinne. Ska iväg nångång och byta men ja ja vet inte vad som kan passa. Någon som har några tips där också kanske? Då skall jag passa på att köpa mer kolsten också. Nån som har nå snygg enkel bild på ett golden akvarium att slänga in?
#15 - 26 oktober 2007 08:42
http://aycu24.webshots.com/image/29623/2003431998721803784_rs.jpg

222 liter Golden och Acei.

Jag har även två Synodontis petricola. snygga och trevliga malar. Tar naturligtvis inga alger, men trivs i samma ph som malawisarna, och tar en hel del matrester.
#16 - 28 oktober 2007 09:37
Det där var ett brutalt snyggt akvarium :D oj oj oj :D Acei är så grymt fina också. Livliga och bråkiga?
#17 - 28 oktober 2007 13:39
GRIZZLY skrev:
Får du fram yngel också? Tror faktiskt ja ska köpa nån till.

Funderar på nån snygg mal. tips? Köpte en mal samtidigt som ja köpte mina goldens men den dog efter tjaa ca 30 minuter kanske :S stel som en pinne. Ska iväg nångång och byta men ja ja vet inte vad som kan passa. Någon som har några tips där också kanske? Då skall jag passa på att köpa mer kolsten också. Nån som har nå snygg enkel bild på ett golden akvarium att slänga in?

kul att du frågar:)
Karet har varit igång sedan tidig sommar tror jag o om jag inte såg helt fel så fullbordade de äktenskapet idag...:)(de var ganska "välgömda")

hanen har uppvaktat ganska mycket senaste tiden o idag såg det ut att funka...
jag får vänta o se...

kul...:)

mvh Danne
#18 - 28 oktober 2007 19:06
GRIZZLY skrev:
Det där var ett brutalt snyggt akvarium :D oj oj oj :D Acei är så grymt fina också. Livliga och bråkiga?

man tackar och bockar :)

Acei är inte så stökiga alls faktiskt, vad jag har märkt. den bråkigaste fisken i det karet är en stor goldenhane som kör med alla.
#19 - 3 november 2007 01:57
jaha va häftgt :D Gräver dina mycket? mina gräver inte ett dugg :D gött å slippa oroa sig för totalras :D

*db* skrev:
kul att du frågar:)

Karet har varit igång sedan tidig sommar tror jag o om jag inte såg helt fel så fullbordade de äktenskapet idag...:)(de var ganska "välgömda")

hanen har uppvaktat ganska mycket senaste tiden o idag såg det ut att funka...

jag får vänta o se...

kul...:)

mvh Danne
#20 - 3 november 2007 01:59
vsg :D jasså. tror ja skall köpa några sånna så fort ja får tillfälle att köpa ett större kar :D

man tackar och bockar :)

Acei är inte så stökiga alls faktiskt, vad jag har märkt. den bråkigaste fisken i det karet är en stor goldenhane som kör med alla.
#21 - 3 november 2007 02:01
Märkte idag också va fort dom växer :D Tog fram måttbandet fast det var svårt att mäta. Dom har vuxit ca 1/4 läng sen ja köpte dom :D Ivriga å hungriga :D
#22 - 18 november 2007 15:51
Tänkt bara visa hur det blev :P tips på ändringar?

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1158577
#23 - 18 november 2007 16:20
jag hade tagit bort krukan och satsat på mycket mer sten, och grupperat stenen längre bak i karet, och ha lite mer öppen yta där fram
#24 - 18 november 2007 19:37
jaa ja tänkt iväg och köpa stora kolstenar i morgon, eller ska ja ha lavasten? blir nog bara vanligt engelssjö sten också som bottenmaterial, får se vad jag får tag på :P
#25 - 18 november 2007 19:51
Engelsk sjösten tycker jag personligen inte är något vidare, och oftast blir det snyggast att försöka ha samma färgtoner på bottenmaterialet som på stenarna. I valet mellan kolsten och lavasten tycker jag att kolsten käns bättre, då den dels väger ganska lite och dels inte har en massa vassa kanter.
#26 - 18 november 2007 20:26
Det återstår att se vad som finns i affären. Annars blir det 18 kg svart-vittgrus :D (gansk dyrt men snyggt som sjutton) ja, ja har grubblat på lavastenarna att dom har så vassa kanter. Det blir nog en massa kolsten och lite andra växter.
#27 - 19 november 2007 14:59
Nu har jag äntligen vart å handlat :) Vart 20kg svart stenkross :D skitsnyggt + 12-13 kg kolsten ( halvstora stenar) Ska försöka placera dom som du sagt (fokuserat längst bak)
Tror fiskarna kommer lysa upp bra mot det svarta :D Läckert
#28 - 19 november 2007 15:05
GRIZZLY skrev:
Nu har jag äntligen vart å handlat :) Vart 20kg svart stenkross :D skitsnyggt + 12-13 kg kolsten ( halvstora stenar) Ska försöka placera dom som du sagt (fokuserat längst bak)

Tror fiskarna kommer lysa upp bra mot det svarta :D Läckert

hehe, det blir precis som mitt kar då, med andra ord :)

http://img69.imageshack.us/img69/9020/ommoblerva7.jpg

Som du ser har jag placerat stenarna lite osymmetriskt (gyllene snittet) också. den svarta bakgrunden passar bra ihop med stenarna också, en sån kostar inte många hundralappar till ett kar i din storlek.
#29 - 19 november 2007 16:00
Det var grymt snyggt det där.
ja det passar ju jättrebra. Har vart och kollat på en bakgrund idag också. Den var i plast/gummi (svårt att förklara) Den skulle också bli grym. 250 kr kosta den så 2 sånna skulle räcka, men det får bli nån annan gång
#30 - 19 november 2007 16:59
GRIZZLY skrev:
Det var grymt snyggt det där.

ja det passar ju jättrebra. Har vart och kollat på en bakgrund idag också. Den var i plast/gummi (svårt att förklara) Den skulle också bli grym. 250 kr kosta den så 2 sånna skulle räcka, men det får bli nån annan gång

Har du spanat på BTN's Slimline också? :p
Bilagor:
#31 - 20 november 2007 17:42
ja den e läcker. men dyrt med frakt?

Nu har en av mina goldenhonor ägg i munnen :D (dubbelhakan kalla tjejen na för)
Nu ligger hon förtillfället själv i ett 60 L. Kan hon ligga ensam i ett 32L? Lite för fullt i stora karet nu för tillfället :S Nytt på G
#32 - 20 november 2007 18:35
Har du inga direkta planer på att dra upp yngel i stor skala kan du låta henne gå kvar bland de andra, så länge inte hanarna trakkasserar henna för mycket.
#33 - 20 november 2007 19:23
nja tänkt prova en gång eftersom det är första gången med ciklider:D
Hur gör man lättast med mat åt ynglen?
#34 - 20 november 2007 22:10
Malawiyngel kan äta samma mat som de vuxna, man bara smular ner den lite mera än vanligt.
#35 - 21 november 2007 18:20
jaha köra den lite i mixen då :D Hur många yngel kan man förvänta sig på en hona? 15-20 st?
#36 - 21 november 2007 18:40
Hmm...vet inte men det låter lite mycket...iallafall för mina goldens..."mitt" rekord är 7...men sen o andra sidan så är dom inte så gamla...vet inte om det beror på det, eller om det är normalt att dom inte får fler än så...

Mvh Patrik
#37 - 21 november 2007 19:32
Baaara 7? jaha men det var juh inte så många. använder du yngelkar lr nått? :p Nån annan som fått fler?
#38 - 21 november 2007 19:49
8 här :D
#39 - 21 november 2007 19:59
DeepPurple skrev:
8 här :D

Lyckost där! ;)

Hmm, jag är nog lite omständig när det gäller mina yngel..jag delar av en liten del av karet med en plexiglasskiva som jag puttar över honan i, just för att hon inte ska ändra doft om hon får gå i ett annat kar en tid, för att undgå mobbning när hon kommer tillbaka...men när hon väl spottat får hon gå och återhämta sig nån dag eller två innan jag tar bort skivan. Sen har jag ett litet yngelkar dit jag flyttar mina yngel, så att dom får växa upp i lugn och ro...vet inte om det är ett smidigt system, men sån är jag...vem har sagt att man alltid ska göra det lätt för sig?? ;);)

Mvh Patrik
#40 - 26 november 2007 15:15
ja trodde dom skulle få mer yngel än så :S :P

ja det var juh ganska smart men då skall man juh inte ha nån sten på ena sidan :P
fast man skulle juh kunna ha två stenrösen, ett på var sin sida :P

Nu är jag fundersam på mina hona. Hennes haka har blivit mindre på nått sätt. Som att hon råkat äta upp några ägg :S
#41 - 26 november 2007 18:40
GRIZZLY skrev:
ja trodde dom skulle få mer yngel än så :S :P

ja det var juh ganska smart men då skall man juh inte ha nån sten på ena sidan :P

fast man skulle juh kunna ha två stenrösen, ett på var sin sida :P

Nu är jag fundersam på mina hona. Hennes haka har blivit mindre på nått sätt. Som att hon råkat äta upp några ägg :S

Jag vet att det inte är så jättesmart egentligen, men varje gång jag petar ner plexin i karet tar jag bort sten från den hörnan, jag gör en ommöblering, bra eller dåligt vet jag inte med 100%, men det brukar få fart på dom andra samtidgt, det brukar locka till lek...en liten babyboom varje gång nästan! ;)

Det där med din honas haka ska du nog inte ta på för stort allvar, har också märkt att den ser ut att vara mindre ibland, och så vips är dubbelhakan tillbaka igen! :D

Mvh Patrik
#42 - 27 november 2007 06:10
ja det verkar smart för man slipper juh hålla på å jaga (stressa) på honan för att flytta henne till yngelkaret :P Tycker ja låter bra :P

Ja igår såg det ut som den var tillbaka :D Hon blir lite nyfiken när man kommer fram och skall kika sen smiter hon in i grottorna igen :D
#43 - 27 november 2007 09:41
När mina golden lekte senast så lämnade de minst 6 st ägg kvar liggandes på botten men honan verkade knappt ha plats i munnen! Så det kanske kunde ha blivit ett nytt rekord för mig :P
#44 - 28 november 2007 20:31
ja förstår inte hur man ser själv leken. Mina är oftast gömda :P Kommer fram och kikar men då är dom mest fundersamma över vem jag är....typ :P hanen är mest den nyfikne :P Tror man skulle kunna ha iaf 3-4 st till fast jaja ja är osäker ena hanen är lite (het på gröten på tjejerna) men va skulle ni säga om, ja säg 2 honor till? (2hanar och 6 honor)? får se hur det blir med min ena hona nu som ruvar :P
#45 - 11 december 2007 19:40
Nu har honan fått gå tillbaka till stora karet. vart inga ungar :P Trååkigt
#46 - 11 december 2007 20:38
Mina har lekt 4 gånger hos mig hittils och jag har sett varenda lek, de leker helt öppet!
2 hannar och 6 honor låter lite mycket tycker jag. Jag har själv 1 hanne till två honor, båda honorna tuggar just nu och jag har redan sålt de flesta ur den första kullen. Har bara två yngel kvar nu.
Varför blev det inga yngel? Det hände mig en gång att honan svalde äggen dagen efter, hur länge har din hona tuggat?
#47 - 11 december 2007 21:12
jasså? sicken tur du har då :D

jaha? Jag tycker dom e så lugn, Inge stök å bök, ingen gräver. (skönt att slippa ras) Endå leker dom iof inte så ja ser det men endå :P

Är ynglena svåra att föda upp?

Nja ja vet inte, det gick väl ca 25-28 dagar men efter ett tag så var hakan plötsligt borta och att hon tokjagade mina räkor. Sökte genom hela karet men inga yngel, varken i karet lr i hon :S
Inte kan väl 5 körsbärsräkor äta dom lr? Näh
#48 - 12 januari 2008 10:50
Nu har ja gjort mig av med dom två monstrena (Blandningen av blåciklid å guldsöm tror ja de var) Sen la ja ner två ancistrus. Nu har ja tydligen fått en massa yngel på ancistruserna :D Roooooligt :D

Annons