Läskigt när sånt händer men har inte själv varit med om det. Blir ibland förvånad över hur många akvarier på tunna aluminiumställningar som står i akvarieaffärer. Fast ett och annat har ju spruckit och lagats efter vad jag sett.Har tidigare kört och har nytt projekt på g 720 l stående på "hel låda" alltså i princip en självbärande konstruktion i plyfa. Tror inte den kan vika sig även om golvet skulle röra sig.
Lite förvånad över uppgifterna, tvivlar på att det är jätteviktigt att burken står exakt i våg. (vilket inte alla golv gör eller är plana heller för den delen, har kollat många yrkesmässigt)) Men viktigare måste väl vara att botten ligger jämt ann mot bänken, viktigare än att det lutar någon mm ? Brukade tidigare köra bladmått eller pappersark för test.
Men är också osäker på om frigolit är det bästa underlaget? Kanske inte riktig utjämnande?
Fö är inte alla långa aluminiumskenor som jag använt som riktbrädor helt 100 måste kollas..Kan diffa någon mm ibland..OCH är inte akvariet tillverkat på ett absolut plant underlag är inte dess botten helt plan gissar jag..Glas är ju ganska böjligt har kollat flera ggr hur mycket det går att böja innan det spricker, förvånansvärt mycket....
I övrigt är ögat ett ganska bra mått, lätt att se om man syftar längst kanten av en bräda eller skiva tex om den är helt rak eller diffar någon mm. Även eventuell skevhet kollas lätt genom att lägga två hyvlade brädor eller dylikt tvärs på båda ändor av bänken och rita en penstreck parallellt med kanten på den ena brädan och från den andra med ögat syfta att strecket ligger helt i linje med kanten på den ..små skillnader syns tydligt.
Ja att det står helt i våg tror jag inte är 100 viktigt även om jag eftersträver det, det är nog diagonal fel som är värst kan jag tänka.
sedan å andra sidan så är det ju märkligt att det funkar med ett helglas som står uppburet endast i kortsidorna, men det är ju uppenbarligen så. FLYGRC du menar tydligen att det skulle vara bättre så än att det finns en aluminiumram runt. Är det så då att du menar att ramen motverkar att akvariet kan göra så små justeringar som skulle behövas för att hindra spänningar o spricka?! Jag köper tänket, men det känns ändå som att aluminium är så mjukt att det borde ge efter. Det är ju bara millimetrar vi talar om. Well jag ska på det igen och kolla regelbundet med vattenpasset.