10000 L/H

#1 - 21 februari 2004 17:57
jag vill ha en cirkulation på ca 10000L/H i ett akvarium på 780l.
Det skall vara så tyst som möjligt, har tittat på pumpar från eheime och aquamedic.
Bör man köpa fler mindre pumpar istället för en stor för att det ska låta mindre?? någon som använder en cirkulationspump med högre flöde från ovanstående tillvärkare, vad tycker ni om dom ??
#2 - 21 februari 2004 18:10
Är du medveten om vilket flöde det är du pratar om? Det kommer att vara en häftig storm i den burken. Jag har svårt att tro att själva vattenflödet går att få tyst. Pumparna kan man alltid ljudisolera, men inte vattenrörelser.
#3 - 21 februari 2004 18:15
Har man en stor utloppsdiameter eller ett brett munstycke på tilloppet så blir det inte alls så strömt, likadant med insuget som skall ha stor yta.

Mvh Janne
#4 - 21 februari 2004 18:20
vad ska du använda pumpen till? Är det bara till cirkulation så finns där ju tunze stream pumparna. Dessa pumpar ska visst vara mycket tysta och värmen de genererar är troligen försumbart.
#5 - 21 februari 2004 18:36
Är det saltvatten?
Annars är det onödigt med 10000l/h
#6 - 21 februari 2004 19:23
Sthlm: innerfilter skall inte låta nåt alls egentligen. Ytterfilter kan låta en del, men med det flödet får du främst lita till "powerheads", och de är som sagt närmast ljudlösa.

PS: du kommer att finna att 10000L/h inte är så fantastiskt mycket i ett så stort akvarium. Det tar ett par dagar för fisken att vänja sig, men sen är det lugnt.
#7 - 22 februari 2004 14:39
Det är ett sötvattensakvarium med pirayor jag kommer att ha stora utlopp så det kommer inte att bli så strömt, skall ha insug vid ena kortsidan rör i sanden till andrasidan och utblåsen där. Jag vill helst inte ha någon utrustning i akvariumet, men jag kanske får tänka om där
#8 - 22 februari 2004 21:28
Jag har en Eheim 1262.
Det är bra tryck på vattnet så min finkorniga sand rör på sig en del.
Jag har lagt pumpen på botten och limmat en frigolitbit under som ska dämpa vibrationer.
Jag har inte haft den igång så länge men den är nog som andra Eheimpumpar; Problemfri.
#9 - 23 februari 2004 11:57
Kolla på deltecs pumpar. Dom kostar en förmögenhet men dom är extremt tysta och så monteras dom utanför karet. Bara att dra snygga rör under karet så vips har du både tysr cirkulation och pumpen utanför karet. Den största deltecen cirkulerar 9000 liter i timmen, räcker det?
MVH
Magnus
#10 - 3 mars 2004 18:27
Har spanat lite Deltec är klart intressant, hittade även ett märke i samma klass som heter ATK, ris och ros om dessa två??
#11 - 3 mars 2004 18:34
Jag har bara hört gott om båda dessa. Den enda jag har sett i drift är en deltec, och dom är knäpp tysta.
den enda nackdelen är väl att dom är ganska så dyra.
MVH
Magnus

Annons