1000 liter skönhet!

#1 - 29 september 2015 17:46
[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Hejå hå!
Tänkte att jag ska bjuda igen lite. Har följt några trådar här och låtit migbli inspirerad - tack! Sålunda är tanken att bjuda på lite bilder, tankar ochidéer som jag har och har haft kring mitt akvariebygge.

Det hela började egentligen 2008 då jag tog in på ett lantligt boende medmin familj. Där i TV-rummet fanns det ett inbyggt akvarium på säkerligen 2000liter. Det var så grymt snyggt och fick mig att drömma mig bort. I tonåren hadejag ett 60-liters som jag misskötte väldigt bra, så att säga. Det kombubblor av gas från gruset, då visste jag att det var dags att byta vatten -och då bytte jag allt. Nåväl, det var något helt annat jag bevittnade därpå bed and breakfast 2008 och sedan dess har jag inte riktigt kunnat släppatanken på en större tank. I somras slog jag till och påbörjade projektet.

Första utmaningen var att hitta en lämplig plats, och efter mycket om och menså hittade jag en lösning. Hallen var den enda plats jag kunde få till där ettstörre kar kunde få stå. En liten kompromiss ty 2000 liter kunde det ju intebli, men väl ca 1000 liter. Måtten blev 200x80x65, med optiwhite ifronten. Akvariet och bänken är gjorde hos akvarielagret i S-holm, som ocksåfraktade det hem till mig (Hallstahammar). Många extra 1000lappar för att fålite mer djup än 60 cm. Hade gärna velat ha 1 meter djup men det hade nog intefungerat av utrymmestekniska skäl. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=#222222][FONT=Verdana]Vetinte hur många dygn och timmar jag spenderat med att fundera på helheten, exvilken sand, bakgrunder, pumpar, ljus, växter och fiskar som ska med. Ett rätttrevligt problem måste jag säga. Tänkte visa lite bilder om intresse finns på processenoch lite nyare bilder vart efter akvariet får växa till sig lite. Här kommer ivart fall en bild tagen idag (29/9-15). Har ännu inte fått alger efter ca tvåmånader. 250 fiskar finns i baljan just nu. Har absolut inte hittat balansenän. Har inte riktigt bra fiskkombinationer heller. Nåväl, håll till godo sålänge. [/FONT][/COLOR]
#2 - 29 september 2015 17:52
Riktigt snyggt!
Det där vill jag se fler bilder på och höra mycket mer om :)
#3 - 29 september 2015 17:52
Härligt! Ska följas! Planera stadiet är halva nöjet. Vad har du för invånare?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#4 - 29 september 2015 17:58
Mycket trevligt, lite bilder från starten?
#5 - 29 september 2015 18:17
Coolt akvarium. Fiskmixen kunde kanske omarbetas lite över tid?

Fisk från en världsdel brukar vara att föredra, speciellt när det gäller prinsessor som har ett så magiskt beteende när de går i artakvarier.
#6 - 29 september 2015 20:24
Mycket snyggt. Vad är det för bakgrund. Men håll dig till en kontinent. Blir bäst så 😄
#7 - 30 september 2015 05:48
Faltaren skrev:
Mycket snyggt. Vad är det för bakgrund. Men håll dig till en kontinent. Blir bäst så 

Det ser ut som om det är en Rockzolid, tror den heter något i stil med Tropical Tree Trunk. En fråga till hundraett, är bakgrunden ihålig eller massiv, har aldrig klämt på en så lite nyfiken?
#8 - 30 september 2015 15:51
Det låter kul, tack! Kommer några bilder här snart. Är inte expert på den tekniska biten men ska försöka få till bra bilder. Tycker att den bild jag la upp inte blev så skarp och stor som den borde kunna vara!
#9 - 30 september 2015 15:55
Väldigt snyggt,det har du skapat väldigt bra :)
#10 - 30 september 2015 15:59
[QUOTE=joeyk;1745857]Härligt! Ska följas! Planera stadiet är halva nöjet. Vad har du för invånare?

Jag har ca 25 arter i just nu. Basen utgörs av tetror men har även en del ciklider och malar. Exempelvis Kongo-, rödmuns-, kardinal-, rosen-, citron- och colombia tetror, samt bilbukar. Har också palettciklider, fjärilsciklider, skalarer och prinsessor (troligtvis Daffodiler). Malar är pansarmalar (sterbas), röda drak/häxmalar, golden pleco, ottosar och siamensis. Till det tillkommer räkor och vietnamplecosar. Tror nog det var allt.
#11 - 30 september 2015 16:54
flygrc skrev:

Absolut!
Första bilden visar vad du ser så snart du klivit innanför ytterdörren. Hallen har alltid varit lite mörk så en baktanke var också att få hallen att bli lite ljusare och i allmänhet mycket vackrare. Detta var också det enda ställe jag kunde ha ett större akvarium på. Rummet bakom är pannrummet, och där har jag golvbrunn och en kallvattenskran, som jag kan nyttja praktiskt - tur ska man ju ha.

Bild 2 illustrerar hur bänken kommit på plats. Dörren bakom är till pannrummet. Ytan bakom är tänkt att bli arbetsrummet, där jag just nu sitter och skriver dessa rader. Allt kommer också att skötas från arbetsrummet, så som vattenbyte och matning.

Bild 3 visar hur jag gjorde med fötterna. Det här tog tid att räkna ut och det var/är vad som oroat mig - håller golvet? Jag skippade idén med att fördela trycket med hjälp av en stor träskiva. Bänken har 10 ben så det blir inte mer än ca 150 kg/st. En träskiva kan innebära att spillvatten hamnar under och så blir det fuktskador i parketten. 1-3 skärbrädsbitar skyddar lite, och en tunn metallplatta skyddar sedan skärbrädan. Det blev också ett bra sätt att få golvet jämnt då nivåskillnaden var på hela 3 cm på vissa ställen.

På bild 4 framgår det att jag har två träskivor på sammanlagt ca 3 cm tjocklek. Det syns dock ej att jag skruvade fast skivorna underifrån med varandra. Det kan vara ca 5mm till godo innan skruven hade gått igenom helt, och det hade ju inte varit bra alls. De skulle jag nu kunna ta bort. De sattes dit så att inte skivorna skulle röra sig då akvariet lyftes på plats. Likaså skruvade jag fast träbitar under som fick stöd mot bänken. Detta också så att bänken inte skulle kunna flytta på sig då akvariet lyftets på plats. Det var nog tur för det blev lite ryckande hit och dit för att få akvariet perfekt på plats.

För att vara riktigt säker så lade jag även på en vaxduk, vilket bild 5 visar. Ovanpå den ligger sedan ett tunt liggunderlag. Tänkte att det var nog att ta i men jag har upptäckt att jag spiller en hel del vatten när jag joxar, så det var nog helt rätt gjort.
#12 - 30 september 2015 16:57
Christer5 skrev:
Väldigt snyggt,det har du skapat väldigt bra :)

Tackar - har funderat i ca 2 år på hur det ska se ut. Tror jag plöjt igenom allt som finns att beskåda vad gäller bakgrunder och annat fejk.
#13 - 30 september 2015 17:09
Coolt akvarium. Fiskmixen kunde kanske omarbetas lite över tid?

Fisk från en världsdel brukar vara att föredra, speciellt när det gäller prinsessor som har ett så magiskt beteende när de går i artakvarier.

Jag har inte hittat helt rätt vad gäller fiskmixen, och prinsessorna är något för dominanta. De har fått yngel och är grymma föräldrar. Innan ynglen så var de rätt snälla måste jag säga. Det kan hända att de ryker men nu är det så spännande att se yngelvårdandet och jag vill se hur det slutar.
#14 - 30 september 2015 17:47
KJE skrev:
Det ser ut som om det är en Rockzolid, tror den heter något i stil med Tropical Tree Trunk. En fråga till hundraett, är bakgrunden ihålig eller massiv, har aldrig klämt på en så lite nyfiken?

Det stämmer, RZ och tropcal tree trunk, 158 cm lång. Den är ihålig så det går bra att gömma pumpar och sådant bakom. Kan visa bild senare hur det ser ut där bakom nu. Det blev den för att jag ville undvika att få burkkänslan. Jag har lagt den en bit fram så att fiskar ska kunna simma bakom den, och därigenom få djupkänsla. Har även växter bakom den. Det funkar precis så bra som jag hoppades på. Den är grymt välgjord men något skör. Den är gjort i glasfiberarmerad plast så den sjunker. Den är mkt naturtrogen men de har fuskat lite med själva armeringen. Om det uppstår luftrum mellan glasfibret och det sprutlakerade/målade så spricker den just där luftbubblan låg. Jag fick några hål då jag lyfte den - sålunda slarvigt gjord i det avseendet. På kanterna har jag RZ sandstone - också grymt välgjord till det yttre men med samma slarvfel. Där fick jag så stora hål att jag fick limma dit riktiga stenar.

Vad gäller fiskar från samma kontinent så är jag av en annan uppfattning, vilket jag ska förklara. Funderade länge på hur jag skulle välja. Jag har ju förstått att det är lite av kutym bland akvarieproffs att resonera så. Jag ville t.o.m. gå ett steg längre och få akvariet väldigt naturtroget i det avseendet och tänkte mig att bara ha fiskar från Amazonasfloden. Men den floden är lång och innefattar olika typer av vatten och därmed också olika typer av fiskar. Sålunda skulle jag inte ens blanda fiskar från denna flod - det vore ju inte riktigt realistiskt eller artanpassat. Ju mer jag resonerade kring detta blev det också allt mer orimligt. En kontinent är ju också grymt stor, och innefattar i princip allt typer av vattendrag man kan tänka sig - finns ju även öring/forell i Sydamerika. Resonemanget började även innefatta växter, sand och sten, för att inte nämna mitt kranvatten. Här skulle det ju ändå bli frågan om plast och sand från alla möjliga delar av världen - bara den var riktitg ljus. Vissa fiskar hade jag redan bestämt mig för, exempelvis påfågelsgobi (australien tror jag) vienampleco (Asien) kongotetror (afrika) . Det centrala i mina val har varit att se så att de gillar ungefär samma typ av miljö (sand/växter/temperatur/ph/strömmande, temperament etc). För mig och fiskarna är det alltså inte kontinenten som är intressant, utan att de fungerar ihop. Kongotetrorna som är afrikaner funkar väldigt bra ihop med övriga firrar. Den art som sticker ut här är just daffodilerna/princessorna. De synkar inte riktigt bra ihop med övriga i burken. Kan tycka att mina vackra palettciklider gör det, också afrikaner. Det här resonemanget om vad som ska in i burken är för mig logiskt och rimligt, d.v.s. att kontinenten i sig är irrelevant och borgar ingelunda för något mer naturtroget eller att arterna ska passa bättre ihop. Jag kan ändå sympatisera med resonemanget om en kontinent per burk - har ju en viss tjusning och struktur i sig. Det är dock möjligt att jag en dag resonerar om och kör fisk från samma del av en flod.
#15 - 30 september 2015 18:46
Jag gillar ditt resonemang, kanske för jag tänkt likadant själv innan ;) Det blir ett väldigt livfullt kar att titta in i och det gillade jag med mitt förra växtkar. Nu har jag kört på SA tänket denna gången för att känna på den dimensionen.
Visst är det kul att planera och fundera på hur man vill ha det i baljan och det går ju alltid att ändra sig genom att byta eller sälja/köpa fiskar.
Kommer du åt karet från båda sidorna? Ser man bara baksidan på bakgrunden från baksidan av karet?
#16 - 30 september 2015 18:53
hundraett skrev:
Jag har inte hittat helt rätt vad gäller fiskmixen, och prinsessorna är något för dominanta. De har fått yngel och är grymma föräldrar. Innan ynglen så var de rätt snälla måste jag säga. Det kan hända att de ryker men nu är det så spännande att se yngelvårdandet och jag vill se hur det slutar.

Du kan absolut inte låta dessa vackra sessor "ryka". Prinsessor är väldigt dominanta - helst då vid yngel/yngelvård - fast det vet du väl redan såklart :).
Ett eget "sesskar" skulle väl vara nåt :):D.

//Inger
admin
Christian Alfredsson
#17 - 30 september 2015 19:11
Denna video kanske är något att kolla på för inspiration

" target="_blank">
#18 - 30 september 2015 19:19
Tråkig fiskmix som sagt, men för helsike vilken miljö du har skapat!
Oerhört bra gjort!!!
#19 - 30 september 2015 19:47
Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby :)
#20 - 30 september 2015 20:05
flygrc skrev:
Jag gillar ditt resonemang, kanske för jag tänkt likadant själv innan ;) Det blir ett väldigt livfullt kar att titta in i och det gillade jag med mitt förra växtkar. Nu har jag kört på SA tänket denna gången för att känna på den dimensionen.

Visst är det kul att planera och fundera på hur man vill ha det i baljan och det går ju alltid att ändra sig genom att byta eller sälja/köpa fiskar.

Kommer du åt karet från båda sidorna? Ser man bara baksidan på bakgrunden från baksidan av karet?

Jag ska posta fler bilder på rubbet och förhoppningsvis kan jag därigenom bjuda på nya idéer och/eller lite inspiration. Vet vad en bild här på zoopet kan förmedla! Men kan väl redan nu säga att det bara baksidan som ger inträde till att fingra på innehållet. 80 cm djup är precis lagom även om en längre pincett är bra att ha, liksom en liten pall. Bakgrundens baksida ses bara från baksidan. Jag valde ett svart draperi som bakgrun, också för att ge mer djup och minimera burkkänslan. Draperiet dras lätt bort och då kan man se igenom från hall till arbetsrum. Rätt coolt ibland kan jag tycka.

Gissar på att jag är i en "lära mig fas" gällande arter, så jag räknar kallt med att det simmar andra arter i baljan om 1-2 år. Just nu vill jag ha ett vackert och spännande akvarium, fullt av myllrande liv. Syftet är alltså inte att maximera illusionen av realism, även om det också känns lockande.
#21 - 30 september 2015 20:09
Inger H skrev:
Du kan absolut inte låta dessa vackra sessor "ryka". Prinsessor är väldigt dominanta - helst då vid yngel/yngelvård - fast det vet du väl redan såklart :).

Ett eget "sesskar" skulle väl vara nåt :):D.

//Inger

Jo du Inger, så kan det mkt väl bli. Har ett rätt tomt 180 liters trigon i köket. Förmodar att hela familjen hamnar där. Och ja, de är sagolikt vackra och intressanta.
#22 - 30 september 2015 20:15
[QUOTE=admin;1745960]Denna video kanske är något att kolla på för inspiration

Grymt! Efter titten inser jag att mina 80 kardinaler måste dubblas i antal. Ett sådant stim som i filmen vill jag ha. De jag har nu stimmar ok, men kan bli bättre på det. Har du någon uppfattning om hur många det bör simma i akvariet för att få den där mäktiga stimkänslan?
#23 - 30 september 2015 20:24
Mr Woods skrev:
Tråkig fiskmix som sagt, men för helsike vilken miljö du har skapat!

Oerhört bra gjort!!!

Tack Mr Woods, kul att höra. Tror det blir ännu häftigare då allt satt sig - det är nu bara två månader gammalt. Väntar fortfarande på algerna, som inte tycks vilja komma mer än där prinsessorna håller till. Jag förstår fiskmixkritiken men den är å andra sidan avhängig syftet med projektet. Det blir nog bättre ordning där med med tiden. Just nu är det väldigt spännande att mixa fritt. Daffodilerna kan jag själv känna att de inte hamnade riktigt rätt. Tror alla fiskar i mitt kar håller med!
#24 - 30 september 2015 20:27
hundraett skrev:
...Daffodilerna kan jag själv känna att de inte hamnade riktigt rätt. Tror alla fiskar i mitt kar håller med!

Ja, du har ju ett gäng. Snart har de tagit över! :D
#25 - 30 september 2015 20:29
Christer5 skrev:
Det är väl upp till var och en vad man skall ha för fiskar,det är detta som är så fint med vår hobby :)

Förvisso...
#26 - 30 september 2015 20:30
Christer5 skrev:

Så tänker jag med. Vi har alla olika mål och syften med våra baljor. Fel blir det bara om invånarna tar stryk av mixen, åtminstone ur ett ekologiskt perspektiv. Lite skämtsamt kan jag väl säga att i mitt kar är alla nationaliteter hjärtligt välkomna.
#27 - 30 september 2015 20:33
Mr Woods skrev:
Ja, du har ju ett gäng. Snart har de tagit över! :D

Det har de redan gjort de rackarna. De har ca 40 yngel kvar i livet, så de lär ju få byta kar rätt snart.
#28 - 1 oktober 2015 05:35
Christer5 skrev:

Även när det är direkt olämpliga blandningar så ger du det rådet?
#29 - 1 oktober 2015 06:16
Wow! Läckert!!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#30 - 1 oktober 2015 09:55
Riktigt snyggt gjort. Är just ett kar på 2.5 till 3 m långt som har denna miljö som jag vill ha i vardagsrummet :)

Vad har du för teknik i karet? Pumpar och ljus t.ex.?

PS: Du vet där finns en fototävling som denna månad har hel kars bild som tema.
#31 - 1 oktober 2015 14:57
Jag tycker du resonerar helt rätt i ditt fiskval, fungerar inte prinsessorna med dom andra fiskarna så får dom ryka. Men att det skulle spela någon roll hur vida arterna kommer från samma kontinent eller inte är endast personlig smak, det viktiga är att arterna fungerar med varandra.
#32 - 2 oktober 2015 00:19
addo skrev:
Jag tycker du resonerar helt rätt i ditt fiskval, fungerar inte prinsessorna med dom andra fiskarna så får dom ryka. Men att det skulle spela någon roll hur vida arterna kommer från samma kontinent eller inte är endast personlig smak, det viktiga är att arterna fungerar med varandra.

Visst är det viktigaste att fiskarna fungerar med varandra, men det är lite därav man ofta säger håll dig till en kontinent. Tex ciklider från de stora sjöarna i afrika har så annorlunda beteende etc gentemot ciklider från sydamerika så de KOMMER INTE fungera bra ihop.
#33 - 3 oktober 2015 10:25
Webo skrev:
Riktigt snyggt gjort. Är just ett kar på 2.5 till 3 m långt som har denna miljö som jag vill ha i vardagsrummet :)

Vad har du för teknik i karet? Pumpar och ljus t.ex.?

PS: Du vet där finns en fototävling som denna månad har hel kars bild som tema.

Funderade såklart väldigt länge på att få ihop det med det tekniska, och vet ännu inte om jag har valt rätt. Det ser dock lovande ut eftersom att fiskarna tycks må bra, inga alger än och växterna frodas. Nåväl, detta har jag:

Fluval FX6 som enda stora pump. Funderade länge på två eftersom att många här på zoopet rekommenderade runt 6-10 000 liter i timmen. FX6:an omsätter nog i realiteten 2000 liter, om ens det. Jag fyllde på med extra filtermedia i FX6:an, sådana där keramikringar - så den är ordentligt fylld, kanske för mycket.

Vid insuget till FX6 har jag lagt en påse med fler keramikringar. Tanken är att det blir lite genomströming i påsen och så lite ytterligare mängd nyttiga bakterier.

Jag har kompletterat FX6:an med en Eheim innerpump, som tar runt 400 l/t. I den har jag lagt sådant där vitt fint filtermaterial. Syftet är att få lite renare vatten, få bort småpartiklar och hjälpa FX6 med att inte slagga igen lika fort. Tänker mig att det kanske räcker att göra rent i FX& var 6:e månad.

Sedan har jag en liten eheim streamer, tror det var ca 1000l/t. Den är riktad uppåt och ger lite svallvågor så att det ska ge mer syre men också för att det blir lite snyggare ljusrörelser i sanden.

Därtill har jag en Eheim skim 350, som går på 5 timmar på natten, och tre timmar mitt på dagen. Den är väldigt liten men ytvattnet ser bra ut så den gör nog nytta.

Just nu har jag bara en eheim jäger 200w doppvärmare, men har beställt en till. Jag har runt 26 grader i akvariet.

Vattenbyte gör jag 1 gång i veckan. Allt är förberett med slangar så det går väldigt smidigt. Tömmer och fyller samtidigt, i 20-30 minuter vilket då motsvarar ca 30 procent. Kör endast med kallvatten som påfyllnad och det tycks gå bra, även om fiskarna håller sig nära utblåset som är på ca 8 grader. Totalt sjunker temperaturen 1,5-2 grader vid vattenbyte, och många fiskar blir riktigt pigga. När detta skrivs så har jag just bytt vatten och mina kongotetror la rom för någon minut sedan.

Vad gäller ljuset så är jag långt ifrån klar än, men kör just nu med tre stycken 45w led på 150cm styck. Märket är JMB och två är kallvit/blå och en är varmvit/röd. Till dessa har jag också en varsin controller så att jag kan reglera ljuset, bl.a. få soluppgång och nedgång. De ger ett bra ljus men inställningsmöjligheterna är rätt så fjuttiga. Likaså har samtliga tre ledlister krånglat och jag har fått en utbytt, väntar sedan 1 månad på de andra två. Det tjuter nämligen om ledlisterna om jag kör mindre än 100 procent på dem. Jag kommer att komplettera med starka spots för att skapa mer djup i akvariet. Ljuset ger nu ett rätt platt intryck.
#34 - 3 oktober 2015 10:46
flygrc skrev:

[ATTACH=CONFIG]77556[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77557[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77558[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77559[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77560[/ATTACH]

Fortsättning på "från start"

Inte så mycket att kommentera. Kunde konstatera att någon snickare är jag inte. Köpte för vekt virke vilket ställde till det. Hade svårt att få det stabilt och jag har inga skruvar eller något i golvet. Tanken är att om det tas bort så ska det inte synas att det stått ett akvarium där. Hål i taket blev det dock. Sista bilden var ljuvlig - en dröm hade ju gått i uppfyllelse!
#35 - 3 oktober 2015 10:50
...och så avslutningsvis en före- och en efterbild!

[ATTACH=CONFIG]77561[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77562[/ATTACH]
#36 - 3 oktober 2015 10:51
Snyggt 😀
#37 - 3 oktober 2015 18:55
Några arter i det mångkulturella akvariet!

Lite gott och blandat på några av de invånare jag har införskaffat. Med undantag för Daffodilerna så är det fredligt i karet. Måste dock nämna att ett par av mina gula fjärilsciklider la ägg på ett blad som de vaktade hårt, ungefär som daffodilerna. Men det gick inget vidare ty äggen var borta hux flux. Hanen dog kort där på också. Detta var dock innan Daffodilerna kom in i karet. Äggen lades ungefär 5 dagar efter att de släpptes in i burken. Nu hoppas jag, och misstänker, att Palettcikliderna är på gång. Som jag nämnde tidigare så lade kongotetrorna rom idag, för första gången vad jag kunnat se. Annars har mina rosentetror varit de fiskar som varit aktivast vad gäller att lägga rom. De jag har nu är gamla så där är intresset rätt svalt numera. I deras gamla kar (Trigon 180) så lade de rom rätt ofta, som dock blev uppätna på ca 10 sekunder av de andra invånarna.

[ATTACH=CONFIG]77566[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77567[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77568[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77569[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77570[/ATTACH]

Har försökt att ta lite översiktbilder med någon firre i förgrunden. Slumpen avgjorde men ville få en bra bild där bilbukarna kom med. Försöker få ihop fiskar i alla nivåer. Därav testar jag just nu med två honungsgurami också. Har kört Gurami förr med katastrofala följder. Hoppas de trivs i detta kar. Ser rätt bra ut just nu.
#38 - 3 oktober 2015 19:00
Några mer närgångna bilder...

[ATTACH=CONFIG]77571[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77572[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77574[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77575[/ATTACH]
#39 - 3 oktober 2015 19:06
Fjärilsciklider och Palettciklider är nog ingen vidre combo.
Fjärilsciklider behöver en hel del lite djupare funderingar hur dessa skall hållas (leta i Mats stugtråd eller googla)!

//Inger
#40 - 3 oktober 2015 19:06
Ni får gärna kommentera bilderna som sådana de är. Har varit medlem på fotosidan sedan länge så lite bildkritik är väldigt givande och intressant. Har fotat i princip hela mitt liv och akvariet är något nytt för mig att fota, utmanande och kul. Ska experimentera när jag får tid, försöka få till riktigt fina bilder. Bedömer dessa bilder vara ok, men inga mästerverk rent bildmässigt.
#41 - 3 oktober 2015 19:09
Inger H skrev:
Fjärilsciklider och Palettciklider är nog ingen vidre combo.

Fjärilsciklider behöver en hel del lite djupare funderingar hur dessa skall hållas (leta i Mats stugtråd eller googla)!

//Inger

Tack för inputen, det är sådant jag vill höra - är egentligen så grön man kan bli på detta område. De bråkar inte nu så nämnvärt. Har fyra vanliga fjärilsciklider och fyra gula sådana, men bara ett par palettciklider. Har noterat att palettcikliderna jagar bort fjärilarna ibland. Jag ska kolla. Tack :)
#42 - 3 oktober 2015 19:12
hundraett skrev:
Tack för inputen, det är sådant jag vill höra - är egentligen så grön man kan bli på detta område. De bråkar inte nu så nämnvärt. Har fyra vanliga fjärilsciklider och fyra gula sådana, men bara ett par palettciklider. Har noterat att palettcikliderna jagar bort fjärilarna ibland. Jag ska kolla. Tack :)

:)

//Inger
#43 - 3 oktober 2015 19:23
Colombiatetrorna kan jag rekommendera. De stimmar rätt bra och enligt eget tycke är de rätt fina. Inte alls aggressiva. Då och då faller ljuset på deras buk/mittparti - och då blir det vackert med silver i mitten och sedan blått och rött runtom. Nackdelen är att de äter så de spricker. Jag har lärt mig att vara försiktig med flingfoder. De har liksom kraftigt underbett och äter gärna sådant som ligger på ytan. Därför kan det vara bra att variera kosten med sådant som faller till botten också. De har varit som bollar i två år snart. Körde hårt med flingfoder för två veckor sedan, blev lite snål med mygglarver. Jag misstänker att individen på bild har ätit för mycket, men är också orolig för att den fått någon stressjukdom. Vad tror ni? Tänker mig att Daffodilerna stressar. Kan vissa fiskar äta tills de i princip spricker?
[ATTACH=CONFIG]77576[/ATTACH]
#44 - 3 oktober 2015 19:51
hundraett skrev:
Några mer närgångna bilder...

[ATTACH=CONFIG]77571[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77572[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77573[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77574[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77575[/ATTACH]

Bra bilder och bra motiv. Bild nummer 3 är ju en klockren tävlingsbild. Du får ju ta och skicka in till tävlingen ☺

Helkarsbild denna månaden.
#45 - 3 oktober 2015 20:06
Webo skrev:
Bra bilder och bra motiv. Bild nummer 3 är ju en klockren tävlingsbild. Du får ju ta och skicka in till tävlingen ☺

Helkarsbild denna månaden.

Tack Webo! Kul att bilderna uppskattas. Ska och fundera lite på det där med tävlingen. Vill dock tro att mitt kar kommer bli grymt fint när jag fått balans i det. Just nu irrar jag runt lite och mina Daffodiler tycks sänka helhetsintrycket rejält. Det fina med att vara nybörjare är att det bara kan bli bättre :)
#46 - 4 oktober 2015 08:25
...och så några bilder till!

[ATTACH=CONFIG]77578[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]77577[/ATTACH]

Grymma stimmare! De ligger till 99 procent av sin tid just vid vattenytan, men då de blir lite oroliga så går de ner ett par centimeter under vattenytan. Det kommer att bli fler Bilbukar. Har Marmor just nu, men kan tänka mig att mixa med en annan sort.

[ATTACH=CONFIG]77579[/ATTACH]

Inte allt för ofta, men ibland stimmar de tätt, Colombiatetrorna, och då är det oslagbart vackert. Ibland stimmar de tillsammans med Kongotetrorna.

[ATTACH=CONFIG]77580[/ATTACH]

Kanske den bästa stimmaren av dem alla, åtminstone av de arter jag huserat. De håller alltid ihop. Har nu bara 5 kvar och de är nu snart 4 år gamla. Något tråkiga kan jag dock tycka, simmar gärna fram och tillbaks vid frontrutan, om och om igen.

[ATTACH=CONFIG]77581[/ATTACH]

Ingen stimfisk, men ack så vacker hon är, Palettcikliden.
#47 - 4 oktober 2015 08:36
Jättefina bilder :).

//Inger
#48 - 4 oktober 2015 17:38
Inger H skrev:
Jättefina bilder :).

//Inger

Taxi-myxi :)
#49 - 4 oktober 2015 17:48
Här var det intressant läsning av hur du snickrat till karet blandat med störtfina bilder, hatten av för fotografen och en djup bugning till fiskarna:)
Det var en lite annorlunda lösning med bakgrunden och växter bakom, rätt fräckt faktiskt.
#50 - 4 oktober 2015 18:30
flygrc skrev:
Här var det intressant läsning av hur du snickrat till karet blandat med störtfina bilder, hatten av för fotografen och en djup bugning till fiskarna:)

Det var en lite annorlunda lösning med bakgrunden och växter bakom, rätt fräckt faktiskt.

Tack, riktigt trevligt att få höra - just för att jag grubblat i år på hur jag ska uppfylla mina kriterier om bl.a. djup! Om jag hade haft möjlighet att ha ett kar på 1.20 så hade jag nog valt BTN Amazonas, den med en stubbe. Nu valde jag 80 cm, dels för att rummet bakom inte skulle bli för tajt, och dels för att det skulle bli svårt att joxa med akvariet om det var djupare än så. Jag har nu gjort tvärt om och i princip låtit bakgrunden vara ren, bortsett från en svart tygduk, och istället limmat för sidorna med fejksten. Tanken om djup bygger bl.a. på att det inte ska gå att avgöra var akvariet tar slut. Roten där bak döljer tekniken, och att fiskar simmar bakom ger ännu mer djupkänsla. Det funkar faktiskt, men visst hade 20 cm till gjort enorm skillnad i det avseendet. Sålunda väldigt uppskattat att du noterar det! Nästa fas blir att få till ljuset, som nu är bra men platt.
#51 - 5 oktober 2015 08:40
simpson skrev:
Visst är det viktigaste att fiskarna fungerar med varandra, men det är lite därav man ofta säger håll dig till en kontinent. Tex ciklider från de stora sjöarna i afrika har så annorlunda beteende etc gentemot ciklider från sydamerika så de KOMMER INTE fungera bra ihop.

Jag tycker inte det fungerar ens som en trubbig tumregel. det finns ju precis lika många fiskkombinationer som inte funkar med fisk från samma kontinent som om man blandar. Att hålla apistogrammor med påfågelciklider fungerar precis lika dåligt som att hålla apistogrammor och troffar. Det är inget fel att hålla sig till en kontinent om man känner för det, men det handlar enbart om personlig smak inte mer.
#52 - 5 oktober 2015 08:51
hundraett skrev:

Ett bra tips är att kolla här hur folk tror det skulle fungera med tilltänkta fiskar innan inköp, det är ett enkelt sätt att undvika framtida problem :)

Paletter blir ordentligt aggro vid lek så det kan bli samma sittuation som med prinnsessorna om dom leker i framtiden.
Fjärilar är en rätt kinkig art reda från början både gällande vattenvärlden och sällskap, nu förtiden är dom dessutom ofta väldigt inavlade och uppdrivna med div medicinering i vattnet hos odlaren vilket har gjort dom ännu känsligare, själv brukar jag undvika fjärilar helt och hållet. :)
#53 - 5 oktober 2015 20:39
addo skrev:
Jag tycker inte det fungerar ens som en trubbig tumregel. det finns ju precis lika många fiskkombinationer som inte funkar med fisk från samma kontinent som om man blandar. Att hålla apistogrammor med påfågelciklider fungerar precis lika dåligt som att hålla apistogrammor och troffar. Det är inget fel att hålla sig till en kontinent om man känner för det, men det handlar enbart om personlig smak inte mer.

Delar den åsikten till fullo, men kan ändå förstå tjusningen med idéen om ett kontinentkar. Det vore en fin utmaning att någon gång bygga upp en avgränsad biotop, gärna en svensk bäck med sånt där rött vatten.
#54 - 5 oktober 2015 20:46
addo skrev:
Ett bra tips är att kolla här hur folk tror det skulle fungera med tilltänkta fiskar innan inköp, det är ett enkelt sätt att undvika framtida problem :)

Gjorde det med paletterna, och det kunde nog funka trodde handlarn. Daffodilerna var mer ett impulsköp på eget bevåg!!! Är egentligen ute efter gul zebraciklid som jag tror kan funka. Någon som vet?

Paletter blir ordentligt aggro vid lek så det kan bli samma sittuation som med prinnsessorna om dom leker i framtiden.

Fjärilar är en rätt kinkig art reda från början både gällande vattenvärlden och sällskap, nu förtiden är dom dessutom ofta väldigt inavlade och uppdrivna med div medicinering i vattnet hos odlaren vilket har gjort dom ännu känsligare, själv brukar jag undvika fjärilar helt och hållet. :)

skönt att höra, två av 8 har dött sedan starten i juli. Hoppas de andra klarar sig, är ju så fina.
#55 - 5 oktober 2015 22:40
hundraett skrev:
Vad gäller ljuset så är jag långt ifrån klar än, men kör just nu med tre stycken 45w led på 150cm styck. Märket är JMB och två är kallvit/blå och en är varmvit/röd. Till dessa har jag också en varsin controller så att jag kan reglera ljuset, bl.a. få soluppgång och nedgång. De ger ett bra ljus men inställningsmöjligheterna är rätt så fjuttiga. Likaså har samtliga tre ledlister krånglat och jag har fått en utbytt, väntar sedan 1 månad på de andra två. Det tjuter nämligen om ledlisterna om jag kör mindre än 100 procent på dem.

Bra och värdefull info. jag söker efter LED's och såg dessa på Akvariekungen men tyckte deras värden inte var så imponerande jämförd med priset för dem. Tråkigt när det inte heller fungera som det ska och man ska hålla på att ringa/maila och skicka fram och tillbaka. De är ju inte direkt billiga :-)
#56 - 6 oktober 2015 15:06
Webo skrev:
Bra och värdefull info. jag söker efter LED's och såg dessa på Akvariekungen men tyckte deras värden inte var så imponerande jämförd med priset för dem. Tråkigt när det inte heller fungera som det ska och man ska hålla på att ringa/maila och skicka fram och tillbaka. De är ju inte direkt billiga :-)

Ville egentligen ha två st zt6600, men det hade kostat runt 13000kr. Hittade också billiga led, mer watt för kosingen, men fick nys om att spridningen inte var bred nog. Finns nog bättre alternativ men de JMB jag har nu hade jag sett tidigare och kände mig trygg med inköpet. För de tre jag köpt, samt 3 controller, så har jag ca 150 w för ca 8000 kr. Den röda ger fint kvälls- och morgonljus. Jag ska få två nya nu som inte tjuter. Kommer också att komplettera med tre spottar för ljuseffekter och få mer djup. Dyr hobby det här, men då ljuset/led drar mindre ström och håller mkt längre så blir det ju mkt billigare på sikt.
#57 - 6 oktober 2015 17:31
Ja det är bara att hoppas att de håller länge för det tar llåånnggg tid att tjäna in dem om man byter från ljusrör till led. Mycket kortare tid att tjäna in det om man inte har något redan.

Roligt med detta med att spara ström. Om man kollar på kyl och frys t.ex. och går till bästa energiklassen AAA och jämför med elförbrukningen på en AAfrys så är det inte många KW som det skiljer men där är stor skillnad på priset. Om det är t.ex. 2000 kr i skillnad så kommer man antagligen aldrig att spara in de 2000 kr som man fick betala för att få AAA frysen. Det kan röra sig om 10 till 15 år innan man är break even ☺
#58 - 6 oktober 2015 20:29
Webo skrev:
Ja det är bara att hoppas att de håller länge för det tar llåånnggg tid att tjäna in dem om man byter från ljusrör till led. Mycket kortare tid att tjäna in det om man inte har något redan.

Roligt med detta med att spara ström. Om man kollar på kyl och frys t.ex. och går till bästa energiklassen AAA och jämför med elförbrukningen på en AAfrys så är det inte många KW som det skiljer men där är stor skillnad på priset. Om det är t.ex. 2000 kr i skillnad så kommer man antagligen aldrig att spara in de 2000 kr som man fick betala för att få AAA frysen. Det kan röra sig om 10 till 15 år innan man är break even ☺

är osäker på hur jag ska tänka. 3x45 watt har jag, men vad visar 45 watt, ljusstyrkan eller energiåtgången? Jag utgår ifrån att det är energiåtgången och då tänker jag mig att de 135 watt jag har blir 1kw på ca 7 timmar. De är på ca 12 timmar/dygn och bör då hålla i minst 10 år. Det blir i runda slängar 1,5 kWh om dygnet, dvs ca 1,20kr/dygn. På 10 år blir det ca 4500kr. Har dock ingen aning om hur mycket energisnålare led är jämfört med tex lysrör T-5, för samma lumen, men om det är hälften så blir ju besparingen inte stor ur elkostnad. Den stora vinsten blir i uteblivna inköp av lysrör. Med T5 bytte jag förut ca 1 gång om året och här sker ju en besparing på ett par tusen varje år. Tror att led innebär ren vinst efter ca 5 år. Tänker jag galet?
#59 - 7 oktober 2015 05:20
Om du skall ha LED så köper du med fördel spottar, som den här:
https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159710&page=31&p=1736606&viewfull=1#post1736606
#60 - 7 oktober 2015 14:47
Mr Woods skrev:
Om du skall ha LED så köper du med fördel spottar, som den här:

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159710&page=31&p=1736606&viewfull=1#post1736606

Ja, ser ju onekligen bra ut! Får se vad Tomten kommer med...
#61 - 7 oktober 2015 15:03
Kanske Kelo också kommer med samma runda modell till sötvatten som de har till saltvatten inom överskådlig tid: http://www.kelolight.com/aquarium.php

De ska vara en del billigare än Kessil men annars ca samma med samma funktioner men där följer med svanhals monteringssats också.
#62 - 8 oktober 2015 05:45
Var köper man dem?
#63 - 8 oktober 2015 10:09
De runda finns bara i salt versionen. Men dessa säljer Kilo: https://m.facebook.com/www.marine23.co.uk

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#64 - 8 oktober 2015 10:36
Ingen webbshop?
#65 - 8 oktober 2015 11:30
Har bara hittat dem på aliexpress när jag söker efter den.

Skickat från min SGP311 via Tapatalk
#66 - 8 oktober 2015 11:31
#67 - 8 oktober 2015 11:57
hundraett skrev:
är osäker på hur jag ska tänka. 3x45 watt har jag, men vad visar 45 watt, ljusstyrkan eller energiåtgången? Jag utgår ifrån att det är energiåtgången och då tänker jag mig att de 135 watt jag har blir 1kw på ca 7 timmar. De är på ca 12 timmar/dygn och bör då hålla i minst 10 år. Det blir i runda slängar 1,5 kWh om dygnet, dvs ca 1,20kr/dygn. På 10 år blir det ca 4500kr. Har dock ingen aning om hur mycket energisnålare led är jämfört med tex lysrör T-5, för samma lumen, men om det är hälften så blir ju besparingen inte stor ur elkostnad. Den stora vinsten blir i uteblivna inköp av lysrör. Med T5 bytte jag förut ca 1 gång om året och här sker ju en besparing på ett par tusen varje år. Tror att led innebär ren vinst efter ca 5 år. Tänker jag galet?

Nej det bara ur strömsynpunkt man byter så tar det väldigt lång tid att tjäna in pengarna men räknar man byte av ljusrör så går det snabbare men det tar fortfarande ett tag innan man tjänar in dem.

Sen finns där ju andra fördelar som t.ex. värmeutvecklingen jämförd med rör.

Ang brummande JMB så pratade jag med Janne på AquaTropic (http://www.aquatropic.se/) som säljer JMB och han sa att det hade med att göra att man ska ha 8W och inte 5W (något till styrningen). De visste inte om detta från början sa han men när en kund fick detta problem så kollade de upp det och fick reda på det. Så om du inte vet vad det med 5W och 8W är så ring Janne så kan du iaf få reda på vad det var och få rättat till det med de andra som låter för det verkar ju inte vara fel på LED listen utan något till dem. Då slipper du vänta på att få löst det från din leverantör :)
#68 - 8 oktober 2015 13:07
Webo skrev:
Nej det bara ur strömsynpunkt man byter så tar det väldigt lång tid att tjäna in pengarna men räknar man byte av ljusrör så går det snabbare men det tar fortfarande ett tag innan man tjänar in dem.

Sen finns där ju andra fördelar som t.ex. värmeutvecklingen jämförd med rör.

Ang brummande JMB så pratade jag med Janne på AquaTropic (http://www.aquatropic.se/) som säljer JMB och han sa att det hade med att göra att man ska ha 8W och inte 5W (något till styrningen). De visste inte om detta från början sa han men när en kund fick detta problem så kollade de upp det och fick reda på det. Så om du inte vet vad det med 5W och 8W är så ring Janne så kan du iaf få reda på vad det var och få rättat till det med de andra som låter för det verkar ju inte vara fel på LED listen utan något till dem. Då slipper du vänta på att få löst det från din leverantör :)

Jag tror att jag har rätt controller till ledlisterna. Har faktiskt en som är tyst och funkar så de andra två ska bytas ut rätt snart. Fick besked att de är på gång, så nästa vecka borde de komma. Det blir en del testande då såklart. Jag ska ändå ta och kolla upp det där med 5 respektive 8 w. Som det funkar nu kan man koppla två ledlister till ett styrdon (controller) men då kan man köra på max 90 procent. Jag har därför beställt så att jag får tre styrdon. Kan vara bra att reglera varje list var för sig också. När ljuset är ordnat är min plan att posta lite bilder på vad JMB är kapabla till.
#69 - 8 oktober 2015 13:09
Ok.
#70 - 8 oktober 2015 14:06
Varför skulle det tjuta för att man har för klent styrdon? Borde väl bara få sämre effekt på ledsen?
#71 - 8 oktober 2015 15:34
Faltaren skrev:
Varför skulle det tjuta för att man har för klent styrdon? Borde väl bara få sämre effekt på ledsen?

Det har jag ingen susning om och det tycks ändå vara ledlisten som tjuter. I min värld är det lika förvånande oavsett vad som orsakar tjutet. Min första tanke var dock att det var styrdonen eftersom att det inte tjuter på 100 procent effekt, dvs fullt påslag. Men enligt säljaren så är det ett känt problem hos JMB som de nu åtgärdat. Återstår att se om det går att köra två led på 100 procent med ett styrdon. Nu går det bara upp till 90 procent. Pinsamt dåligt kan jag tycka. Jag är nöjd med ljuset i sig, men styrdonen med tillhörande fjärrkontroll känns som en billig leksak från 90-talets Kina. Medan jag ändå klagar så kan jag också nämna att solnedgång/uppgång är riktigt dålig de sista två minuterna eftersom att stegen syns tydligt. I övrigt är övergångarna mkt mjuka och ej noterbara. Har inget att jämföra med men nå tycker jag att de blir riktigt varma.
#72 - 12 oktober 2015 17:32
Nytt jox i karet

En ny sten från gamla akvariet på vänstra sidan, RZ. Har också släppt i 15 Sterbai. Några ny bilder då:

[ATTACH=CONFIG]77686[/ATTACH]
Rakt framifrån. Ordinarie ljus, inga krusiduller!

[ATTACH=CONFIG]77687[/ATTACH]
Bilden tagen från högra sidan...

[ATTACH=CONFIG]77688[/ATTACH]
...och så från vänstra, där den algklädda stenen syns.
#73 - 12 oktober 2015 17:46
Mycket snyggt. Är stenen till höger fake?
#74 - 12 oktober 2015 18:24
Faltaren skrev:
Mycket snyggt. Är stenen till höger fake?

Ja, de tre största är plaststen. Mkt välgjorda. Har också ca 20 riktiga stenar i olika färger och storlekar. Tänkte att det kunde bli för tungt med så stora riktiga. Den högra stenen har jag också låtit glipa på baksidan så att det blir en enorm grotta.
#75 - 12 oktober 2015 18:26
hundraett skrev:
Ja, de tre största är plaststen. Mkt välgjorda. Har också ca 20 riktiga stenar i olika färger och storlekar. Tänkte att det kunde bli för tungt med så stora riktiga. Den högra stenen har jag också låtit glipa på baksidan så att det blir en enorm grotta.

Smart. Vill ha lite sånt med sen.
#76 - 12 oktober 2015 18:49
Faltaren skrev:
Smart. Vill ha lite sånt med sen.

Det tycker jag 😊

jag har i karet:

RZ Riverstone T (ca 500 kr)
RZ Stone module F och H ( ca 400 och 800)

Stone module H är den du undrade över. Gå in på...
http://www.rockzolid.biz/shop-2/
...och titta lite.
#77 - 12 oktober 2015 19:02
hundraett skrev:
Det tycker jag 😊

jag har i karet:

RZ Riverstone T (ca 500 kr)

RZ Stone module F och H ( ca 400 och 800)

Stone module H är den du undrade över. Gå in på...

http://www.rockzolid.biz/shop-2/

...och titta lite.

Thx 😄
#78 - 25 oktober 2015 18:24
Daffodilerna är nu bortplockade. Precis som befarat, och som många påpekat, blev de allt för dominanta. De la dessutom en ny kull så det var fullt med yngel. De är nu i mitt akvarium i köket, med ca 20 yngel. I det stora karet är det 11 yngel kvar. Även om de är små så är det ingen som försöker ta dem, och säkerligen ingen som kan. Snabba och smarta rackare. Det tog mig 7 timmar att fånga mamma och pappa Daffodil - så grymt försiktiga och uppmärksamma. Trodde aldrig jag skulle lyckas, men till slut gick det vägen. De 11 som är kvar tar jag när de blivit lite större och mer frisimmande. Lite lugnare har det blivit men den största skillnaden är nog att algerna i närheten av deras bo nu är uppätna. Annars funkar allt bra än. Nästa steg blir att köpa lite spotljus.
#79 - 26 oktober 2015 19:45
Tog en sväng förbi IKEA och köpte sex stycken ledlampor vid namn "Jansjö". Impulsköp, ja, ty priset var allt för gött! 29 kronor för en led!!! Bara här kunde en annan börja diskutera rimligheten i prissättningen - hur fn kan det vara så billigt!? Som en god konsument så klagar jag inte, men ändå. Jag var till Bangladesh 2011, fick förmånen att bo i en rätt ordinär by, där turism var ett främmande ord. Inför besöket av västerlänningar beslutade en familj att införskaffa ett nytt köksbord. På morgonen kom två "snickare" som sågade iordning plankor från en trädstam. De hyvlade och hyvlade, sågade, måttade, hyvlade, sågade och så småningom spikade - med handgjorda nubbspikar. Det hela tog ca 12 timmar, men så stod köksbordet där, klart och stabilt - handgjort. Ägaren av huset blev lite nyfiken och undrade vad ett sådant bord skulle kosta i Sverige. Självfallet visste d lite om Sverige, om väst, om vårt välstånd. Svaret blev såklart överraskande, men mest för mig. Svaret löd; ett sådant bord har jag inte råd med!!! Här står jag med en, vad vi definierar som fattig, som kan få två snickare att snickra ihop ett köksbord, för sin blygsamma lön. Kulturkrock, ja - men ack så tankvärt. Det var svårt att förklara att våra bord blir billigare om de görs i Bangladesh, målas/lackas i Indien, för att fraktas till Bryssel och sedan transporteras till Sverige och vidare till Västerås, där jag köper bordet väl embagerat (i Danmark) och kör hem det. Nåväl, ni fattar vad jag menar, 29 spänn för en lampa, led, med allt runt omkring som behövs ´- galet! Nöjd är jag, såklart...ty jag är ju en västerlänning! [ATTACH=CONFIG]77864[/ATTACH]
#80 - 26 oktober 2015 19:52
...och så här blev det...
#81 - 26 oktober 2015 20:20
Snyggt. Enkelt och snyggt
#82 - 26 oktober 2015 22:19
... Enkelt vet jag inte om jag skulle välja att kalla det, fan det ser ju ut som hämtat från Alice i underlandet eller nåt:d Syns att det ligger jobb bakom den där inredningen:)
#83 - 27 oktober 2015 21:12
åheim skrev:
... Enkelt vet jag inte om jag skulle välja att kalla det, fan det ser ju ut som hämtat från Alice i underlandet eller nåt:d Syns att det ligger jobb bakom den där inredningen:)

Hehehe, det tar jag som en fin komplimang! Jo, en fin fantasivärld, men där inget lämnats åt slumpen. Fanken vad trevligt pyssel akvariehobby är. Gjorde rent FX6:an idag, tom det var kul.
#84 - 28 oktober 2015 10:31
hahaha ja man blir glad om nåt äntligen måste göras med karet och inte bara mata och titta:d
#85 - 3 november 2015 06:43
åheim skrev:
hahaha ja man blir glad om nåt äntligen måste göras med karet och inte bara mata och titta:d

Haha sant.
#86 - 7 november 2015 12:44
Snyggt !!
#87 - 21 december 2015 20:23
Jaha, hur har det nu gått med karet? Några erfarenheter rikare är jag allt. Prinsessorna är som sagt bortplockade, de passade inte alls som många påpekat. De dominerar nu fullt ut i ett annat kar, fullt med yngel. Någon som vill köpa?

Mina 25 bilbukar är numera 8 st. De hoppar så gärna i de minimala springor som finns. Här ska tätas och så blir det 30 st nya. Gillar dem skarpt när de stimmar fint vid ytan (se bild)

Mer då, jo, som någon sa så är fjärilscikliderna svåra (ev beroende på sönderavling) och de har nu alla dött. Hade också fyra palettciklider och har nu bara en kvar (se bild). Mkt vackra måste jag säga, men det får nog inte bli fler ändå.

Har öst i en hel del körsbärsblad i karet och gissa om övriga växter trivdes!!! Är nu inne på andra svängen (ca 2 liter blad) och alla invånare tycks gilla det. Mitt pmdd ligger och dunstar...Det blir också väldigt fint och Ottosarna äääälskar bladen!

Har också köpt 4 st praktbotior - fantastiskt fina och de stortrivs ännu. Växer så det knakar, och ja, jag vet, det blir riktigt stora! Inga sniglar kvar bortsett från mina snigelätande Helenor som blir allt fler och fler ( ca 10 st nu).

Sedan var ju frågan, om det skulle bli diskus eller eller inte; det blev det! Körde 28 grader i tre veckor det verkade frunka. Köpte 6 stycken Pigeon blood. De är väldigt vackra och ca 12 cm stora. Hade inte alls tänkt mig dessa men såg dem på Zoohoo i Västerås och kunde inte låta bli. Har funderat länge på om jag ska mixa olika färger men körde nu sex på en gång. De verkar trivas si så där. Har haft i dem i karet nu i ca 1,5 veckor. De har börjat att äta men gömmer sig bakom den stora roten (se bild). Oftast syns ingen till men som ni ser på bilden så brukar två ta ett varv då och då.

och så till bilderna...
#88 - 21 december 2015 20:36
...sorry, fick meddelandet "Please enter a valid URL" och så gick det inte...
#89 - 21 december 2015 20:39
[ATTACH=CONFIG]n2346170[/ATTACH]
får se om det går med en bild bara. Detta är i vart fall en helhetsbild över karet just nu, där två diskusar simmar förbi. Det är vällsbelysning på.

Annons