100% säkert?

#1 - 14 augusti 2003 11:34
Jag vet att det finns massor av trådar om bakgrunder redan, men det känns som att jag inte har fått svar på alla mina frågor riktigt även fast jag har letat i arkivet.

Är mycket sugen på att bygga en bakgrund till mitt 250l akvarium men innan jag börjar vill jag vara säker på vad jag ska använda och hur jag ska gå till väga. Har hittat massa bra hemsidor som visar hur man bygger bakgrunder men jag har fortfarande några frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Lack.. jag ska ha malawi ciklider i mitt kar och har då hört att man inte behöver lacka bara byta vatten flera gånger i ca en vecka till värdena är stabila. Är det verkligen 100% säkert för fiskarna att skippa lacken?

2. Ifall man skippar lacken kan man ändå använda all salgs cement/husfix eller är vissa farliga för fiskarna?

3. Färg. Vad är det för färg som är bäst att använda när man inte ska lacka bakgrunden? Fungerar allt som inte är vattenbaserat? Såg på en hemsida att man kan använda akrylatsprayfärg med graniteffekt, måste man lacka efteråt för att kunna använda såna grejer?

Hoppas jag kan få svar på mina frågor så jag kan sätta igång och bygga=)
#2 - 14 augusti 2003 13:04
Hej!

Jag kan inte ge dig direkt raka svar på dina frågor men hoppas att du blir lite klokare efter att ha läst detta.

I princip är det så att om du ska måla bör du lacka också.

Det finns visserligen <font color="red">tvåkomponents epoxy färg </font id="red">som inte avger några skadliga ämnen efter den har härdat men jag vet inte hur stort urval av färger som finns.

Enklast vore nog att välja den färg man vill ha och sedan lacka.

Om du tycker att det verkar krångligt att få tag på den lack som de flesta personer, här och på andra akvariesidor, rekomenderar så kan du göra som jag gjorde, köpa Alcro's "MarmoFlor Epoxi V" klarlack + härdare hos närmaste färghandel. Jag har haft denna i mitt 375 liters akvarium sedan uppstart för tre månader sedan och den person som tipsade mig har haft den i sitt akvarium i snart två år.

Färghandeln garanterar inte att den är giftfri om du frågar dom, eftersom det inte står uttryckligen i Alcro's papper, men mitt stim med rödmunstetror och min bekants diskusar med vuxna yngel kan garantera det.
#3 - 14 augusti 2003 13:08
Här finns en bra tråd: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12047

Annons