Jag vet att det finns massor av trådar om bakgrunder redan, men det känns som att jag inte har fått svar på alla mina frågor riktigt även fast jag har letat i arkivet.
Är mycket sugen på att bygga en bakgrund till mitt 250l akvarium men innan jag börjar vill jag vara säker på vad jag ska använda och hur jag ska gå till väga. Har hittat massa bra hemsidor som visar hur man bygger bakgrunder men jag har fortfarande några frågor som jag gärna vill ha svar på.
1. Lack.. jag ska ha malawi ciklider i mitt kar och har då hört att man inte behöver lacka bara byta vatten flera gånger i ca en vecka till värdena är stabila. Är det verkligen 100% säkert för fiskarna att skippa lacken?
2. Ifall man skippar lacken kan man ändå använda all salgs cement/husfix eller är vissa farliga för fiskarna?
3. Färg. Vad är det för färg som är bäst att använda när man inte ska lacka bakgrunden? Fungerar allt som inte är vattenbaserat? Såg på en hemsida att man kan använda akrylatsprayfärg med graniteffekt, måste man lacka efteråt för att kunna använda såna grejer?
Hoppas jag kan få svar på mina frågor så jag kan sätta igång och bygga=)