100 liters pansarmals odling

#1 - 14 september 2010 07:28
Jag håller på att lägga ner min ställning med 3st 112 literskar och ska sälja den och sätter därför upp mitt 100 literskar för att fortsätta odlingen där.

Så nu är det på uppbyggnad har tagit bort dom flesta växterna från det gamla karet och satt i det nya, köpte 5 fläckiga pansarmalar igår och satte i dom och idag tänkte jag försöka fiska upp dom flesta fiskarna ur det gamla karet, där är fullt med räklingar så det kommer att ta någon vecka innan jag lyckas tömma det karet helt.
Dom andra pansarmalarna som jag ska odla på som är i det gamla karet är orange och habrosus, där finns ett gäng orangeyngel som ska flyttas, ett gäng är bara 2 dagar och där är nya ägg med vet inte hur flytten kommer att gå för dessa men hoppas på det bästa, sen kommer det vara i ett gäng av mina körsbärsräkor där i med som städare och lite äppelsnäckor och jag tror att guldancistrusarna får hänga med också.
[ATTACH]37227[/ATTACH]Nya karet, (doppvärmarna kommer inte vara där dom är)

[ATTACH]37228[/ATTACH]Nya karet

[ATTACH]37229[/ATTACH]Gamla karet, börjar bli tomt på grejor
#2 - 14 september 2010 11:11
Har fixat lite till och koppat in ynglen och äggen i karet nu, bara att hoppas dom överlever detta:(
[ATTACH]37231[/ATTACH]orange yngel runt en vecka gamla
[ATTACH]37232[/ATTACH]orange ägg
[ATTACH]37233[/ATTACH]Karet nu
[ATTACH]37234[/ATTACH]Fläckig pansarmal
[ATTACH]37235[/ATTACH]orange yngel och vuxen habrosus
[ATTACH]37236[/ATTACH]orang yngel
[ATTACH]37237[/ATTACH]habrosus och orangeyngel

Tänkte köpa några Habrosus till när jag kommer till Åled nästa gång;)

Nu ska jag gå och fiska upp pansarmalarna som ska komma till det nya.
#3 - 15 september 2010 13:03
Nu har pansarmalarna och räkorna kommit över och så här är resultatet nu, lite växter som flyter fortfarande som ska ner.:)
Det verkar ha gått bra med ynglen dom lever fortfarande iallafall.
[ATTACH]37292[/ATTACH]
[ATTACH]37293[/ATTACH]
[ATTACH]37294[/ATTACH]
#4 - 15 september 2010 17:50
Åh! vad söta pansar yngel är! :) Vilken tur du har med dina pansarmalar :) *Avis*
och som alltid! får du till karet på ett snygg sätt (kom ihåg att jag sa det först ;) ) För om några månader har du ett toppenkar som frodas rejält :)
#5 - 15 september 2010 18:06
Orange är den som leker bäst för tillfället, dom som är i 310 litersodlingskaret har jag ingen koll på för dom lägger lite ägg i taget och där är så mycket växter så det är svårt att hitta när dom väl, lägger ägg.
Tack för komplimangen och visst ska jag komma ihåg att du var först;)
#6 - 15 september 2010 18:58
Vilka läckra små rackare - du verkar verkligen vara en stjärna på fisklek, Solis! XD

Ska du försöka dig på någon annan speciell cory i det här karet?
#7 - 15 september 2010 20:40
Ibland har man bara tur:)
Hoppas på att habrosusarna ska leka för dom har aldrig lekt(vad jag vet[:o])där för ska jag skaffa några fler just nu är där bara 4 Habrosus.
Hoppas på dom fläckiga ska leka med 5 av dom är nya och så satte jag i 2 av mina gamla och hoppas på att dom ska triggas igång.
När jag tycker det är nog med fläckiga(förhoppningsvis leker dom)att jag inte ska ha fler så kommer jag nog flytta över mina panda malar som jag vet leker i det stora odlingskaret men det är så svårt att hitta äggen där i.
Lusigt nog så flyttade jag lite växter ifrån det stora odlingskaret och slängde ner i ett kar som jag höll på att lägga ner och efter en vecka så såg jag pansarmalsyngel där och där hade inte varit några pansarmalar på några veckor:d det var en liten panda mal den är runt en och en halv cm nu och är i detta karet:):d
Problemet med att flytta dom är att jag får knappt tag i dom i mitt stora odlingskar, där är för mycket växter[:-9][:-5] då får jag riva upp det mesta för att få tag i dom[:-73][:-82]ja ja den tiden den sorgen.

Hade ju gärna försökt med greenstripen med men där är samma problem dom är i samma kar som PANDORNA:p:D[:-5]

Får försöka komma igång i det stora odlingskaret med och hålla koll och försöka trigga igång dom där istället:)
#8 - 16 september 2010 09:14
Minsann idag har orange pansarmalarna börjat leka igen, där är lite ägg överallt, sitter och funderar på om jag ska prova på att låta äggen vara i karet denna gången för nu har jag inga fiskar i som jagar dom längre, tyvärr så kan ju räkorna äta äggen men jag tror jag ska prova. hmm får fundera ett tag på hur jag gör.
Men jag har också sett att en av orange hanarna är glad i ägg, första gången trodde jag han skulle spruta lite extra mjölke på dom men såg att ägg efter ägg fösvann när han höll på så den är lite lurig.
#9 - 16 september 2010 09:18
Coolt....har du några tips på hur man kan få igång dem....mina metallpansarmalar verkar inte vilja komma igång av någon anledning
Bilagor:
#10 - 16 september 2010 10:08
Kallare vattenbyten och välgödda honor men kallvattenbyten är nog det bästa. Har själv haft problem med mina metaller och albino, vet inte om dom lekt i dom karen men jag har inte sett några ägg på ett år(har en del fiskar som äter ägg i dom karen)inte ens några rester av ägg och dessa ska ändå vara bland dom lättaste att få igång.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273

detta är min gamla tråd om odling där får man en del tips från olika personer.
#11 - 16 september 2010 10:40
solis skrev:
Kallare vattenbyten och välgödda honor men kallvattenbyten är nog det bästa. Har själv haft problem med mina metaller och albino, vet inte om dom lekt i dom karen men jag har inte sett några ägg på ett år(har en del fiskar som äter ägg i dom karen)inte ens några rester av ägg och dessa ska ändå vara bland dom lättaste att få igång.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273

detta är min gamla tråd om odling där får man en del tips från olika personer.

Okej tack...men när du säger kallvattenbyte...hur många grader har du i karet normalt för att jag märkte ett tag sedan att mitt doppvärme hade slutat fungera så vattnet låg runt 20 - 22 C innan vattenbytet så troligen är detta anledningen till att det inte har blivit något den senaste tiden...eller??
#12 - 16 september 2010 12:33
Jag har mellan 23-25 grader och i häller jag bara i kallt vatten när jag bytar vatten, jag tror att det ska räcker att du sänker någon eller några grader från det normala så det blir förändring i värmen, men som jag skrev så har inte mina metaller heller velat det senaste året, man ska nog gärna byta lite vatten ofta med för att få igång dom och gärna mata med fryst foder typ mygglarver(har hört att svarta är bäst men svåra att få tag i affären)
#13 - 16 september 2010 13:15
solis skrev:
Jag har mellan 23-25 grader och i häller jag bara i kallt vatten när jag bytar vatten, jag tror att det ska räcker att du sänker någon eller några grader från det normala så det blir förändring i värmen, men som jag skrev så har inte mina metaller heller velat det senaste året, man ska nog gärna byta lite vatten ofta med för att få igång dom och gärna mata med fryst foder typ mygglarver(har hört att svarta är bäst men svåra att få tag i affären)

Okej....får väl testa vidare har tempen på 25 grader nu...ska köra ett VB idag sedan ska jag köra 10% varje dag i en vecka ungefär så får jag se vad som händer:d

Appropå Svarta mygglaver så köper jag mina på Hornbach där har de gott om dem...och ja de älskar att gnaga på dem :p
#14 - 16 september 2010 13:31
Så bra, då har du en bra start hoppas dom tjocknar på nu och börjar leka, lycka till:)
#15 - 16 september 2010 13:38
Mycket intressant solis, en liten undran bara. Vad har ni för vatten i Laholm?

Tobbe
#16 - 16 september 2010 14:20
Jag har skogsvatten som rinner till vår brunn så jag vet inte vad som finns i det kommunala vattnet.
#17 - 16 september 2010 14:35
solis skrev:
Jag har skogsvatten som rinner till vår brunn så jag vet inte vad som finns i det kommunala vattnet.

Lite surt och mjukt då kanske? Menade förstås ditt vatten, tänker inte flytta till Laholm:d

Tobbe
#18 - 16 september 2010 16:00
Ska du Inte flytta hit[:-9];)
Vi har jättedåligt ph och mycket järn iallafall kommer inte ihåg om det var hårt eller mjukt tror hårt ska fråga gubben sen:p
#19 - 16 september 2010 16:53
Vad fint ditt 100 liter blev och roligt att du har corysar som leker titt som tätt :). Har du tur eller är det skicklighet ;)?
#20 - 16 september 2010 19:34
Tack macke, visst är det kul att dom leker, jag har runt 20 sorters corysar men dessa är det mest fart i av någon anledning.
Angående tur eller skicklighet så tror jag det är tur för mig att dom är så leksena av sig;) så skicklig är jag inte så jag kan sätta fart på dom om dom inte vill[:o]

[ATTACH]37355[/ATTACH]Ägg från ikväll men jag vet inte vem som är skyldig förr både orange och dom fläckiga dansar rundor.
[ATTACH]37356[/ATTACH]En ca 1 veckas bäbis mitt i smutsen där finns bäbisar ifrån idag men dom gick inte att ta kort på.[:o]
[ATTACH]37357[/ATTACH]Räka full med ägg
[ATTACH]37358[/ATTACH]
[ATTACH]37359[/ATTACH]
[ATTACH]37360[/ATTACH]
#21 - 16 september 2010 20:36
solis skrev:
Tack macke, visst är det kul att dom leker, jag har runt 20 sorters corysar men dessa är det mest fart i av någon anledning.

Angående tur eller skicklighet så tror jag det är tur för mig att dom är så leksena av sig;) så skicklig är jag inte så jag kan sätta fart på dom om dom inte vill[:o]

[ATTACH]37355[/ATTACH]Ägg från ikväll men jag vet inte vem som är skyldig förr både orange och dom fläckiga dansar rundor.

[ATTACH]37356[/ATTACH]En ca 1 veckas bäbis mitt i smutsen där finns bäbisar ifrån idag men dom gick inte att ta kort på.[:o]

[ATTACH]37357[/ATTACH]Räka full med ägg

[ATTACH]37358[/ATTACH]

[ATTACH]37359[/ATTACH]

[ATTACH]37360[/ATTACH]

Vilka fina bilder du har tagit :). trodde att det var skicklighet du hade ;) hehe.
#22 - 16 september 2010 21:15
Tackar:) nä jag tror man behöver mycket mer tur men en del skicklighet och erfarenhet för att få dom att överleva,;) det är en hel del svinn på dom rackarna:(
#23 - 17 september 2010 10:28
Nä nu tror jag att jag smäller av, idag har dom fortsatt att leka och jag har tagit ett gäng ägg det var orange men dom fläckiga hänger på men jag tror inte dom lagt ägg ännu.

Jag tror det tog lite skruv att bli flyttade, jag har haft sån tur med orange att dom har faktiskt lekt sen andra dagen dom kom hit och leker titt som tätt men ibörjan så bara dog ynglen dom blev några dagar och sen dog nu är det iallafall ett litet gäng som överlever, dom flesta överlever tills man släpper i dom i karet sen försvinner det ett gäng.
Men nu så borde det var större chans att överleva för nu är där inga guppysar som jagar.
#24 - 17 september 2010 11:28
solis skrev:
Nä nu tror jag att jag smäller av, idag har dom fortsatt att leka och jag har tagit ett gäng ägg det var orange men dom fläckiga hänger på men jag tror inte dom lagt ägg ännu.

Jag tror det tog lite skruv att bli flyttade, jag har haft sån tur med orange att dom har faktiskt lekt sen andra dagen dom kom hit och leker titt som tätt men ibörjan så bara dog ynglen dom blev några dagar och sen dog nu är det iallafall ett litet gäng som överlever, dom flesta överlever tills man släpper i dom i karet sen försvinner det ett gäng.

Men nu så borde det var större chans att överleva för nu är där inga guppysar som jagar.

Vad har du gjort för att de ska vara igång hela tiden :p. Hällt i något i vattnet :p. De enda pansarmalar jag har aft lek på var vanliga corydoras aneus, men fick inga yngel men jag var glad att jag fick dem till lek :).
#25 - 17 september 2010 11:45
macke_fisk skrev:
Vad har du gjort för att de ska vara igång hela tiden :p. Hällt i något i vattnet :p. De enda pansarmalar jag har aft lek på var vanliga corydoras aneus, men fick inga yngel men jag var glad att jag fick dem till lek :).

Tror att det är att dom kom i nytt kar som fått dom alldeles tokiga.:)
Tog du hand om äggen eller lät du dom vara kvar i karet, det är ju lättare att föda upp dom i en yngelkasse, jag har gjort en special yngelkasse för pansarmalsyngel så vet man att dom får tillräckligt med mat.

Kul att du fick dom att leka iallafall det är ju en början;)
#26 - 17 september 2010 12:20
solis skrev:

hehe ja du...vet att jag läste någonstans att det bästa sättet att trigga deras lek är just en flytt till ett annat kar varför har jag ingen anning men men

Denna tråd ska iaf följas...får bara hoppas att mina kommer igång snart också, såg små tendenser på det igår efter VB men jag får väl se vad som händer idag och till helgen:D
#27 - 17 september 2010 12:35
solis skrev:
Tror att det är att dom kom i nytt kar som fått dom alldeles tokiga.:)

Tog du hand om äggen eller lät du dom vara kvar i karet, det är ju lättare att föda upp dom i en yngelkasse, jag har gjort en special yngelkasse för pansarmalsyngel så vet man att dom får tillräckligt med mat.

Kul att du fick dom att leka iallafall det är ju en början;)

Jag tog inte hand om äggen. Jag lät de vara för jag hade ingen yngelbox eller plats för dem. Men i framtiden så får man försöka igen :). Min flickvän har corydoras panda, man kanske ska försöka med dem :).
#28 - 17 september 2010 12:49
Kanske man skulle kidnappa dessa malar när vi kommer på onsdag, solis:p?
#29 - 17 september 2010 13:48
hehe ja du...vet att jag läste någonstans att det bästa sättet att trigga deras lek är just en flytt till ett annat kar varför har jag ingen anning men men

Denna tråd ska iaf följas...får bara hoppas att mina kommer igång snart också, såg små tendenser på det igår efter VB men jag får väl se vad som händer idag och till helgen:D

Hoppas hoppas, du får skriva om du får napp:d
#30 - 17 september 2010 13:50
macke_fisk skrev:
Jag tog inte hand om äggen. Jag lät de vara för jag hade ingen yngelbox eller plats för dem. Men i framtiden så får man försöka igen :). Min flickvän har corydoras panda, man kanske ska försöka med dem :).

Försök med pandan men dom ger inte så många ägg åt gången så dom är svårare att hitta annars verkar dom någorlunda lätta att få till lek, funderar på att flytta dom till detta karet men då har jag att göra med att få tag i dom;)
#31 - 17 september 2010 13:51
ansjo skrev:
Kanske man skulle kidnappa dessa malar när vi kommer på onsdag, solis:p?

Kanske jag ska dölja det karet så att jag får ha dom kvar;):d eller så får jag sätta dit en fisk vakt(katten kanske:confused:)
Bilagor:
#32 - 18 september 2010 16:06
Idag har dom inte lek, tur det för det blir snart problem med yngelkassar och var jag ska lägga dom:).
#33 - 19 september 2010 13:21
Idag har orange lekt igen så jag har plockat lite ägg:)

[ATTACH]37435[/ATTACH]Undrar om det är kärlek på gång här:confused::p
#34 - 20 september 2010 15:08
Idag kläcktes äggen jag tog från 310 liters odlingskaret, sewellia yngel dom är så små.
På bilden ser ni ett pansarmals yngel och en liten bit under är ett sewellia yngel:)ser ut som en liten gul boll med svans, till vänster är det pansarmals ägg.
Man får nästan förstora för att se det någorlunda bra.
hoppas verkligen jag klarar dom så att dom överlever:(
[ATTACH]37460[/ATTACH]
#35 - 20 september 2010 15:58
Man kanske skulle ta med sig några tomdunkar och "låna" lite vatten hemma hos er, rena kärleksvattnet ju:p....
#36 - 20 september 2010 16:16
Jag förstår verkligen inte, du måste ha en magisk akvariehand solis, allt du rör vid blir u till guld, eller åtminstone yngel :)

Vill du ha min Schwarzkinn hane? haha
#37 - 20 september 2010 16:37
GRATTIS solis!! :) Hoppas ynglerna överlever :)
Snygga äppelsnäckor!
#38 - 20 september 2010 17:12
ansjo skrev:
Man kanske skulle ta med sig några tomdunkar och "låna" lite vatten hemma hos er, rena kärleksvattnet ju:p....

Gör så annars är ju vattnet gratis växtgödningsmedel;)
#39 - 20 september 2010 17:15
Marnat skrev:
Jag förstår verkligen inte, du måste ha en magisk akvariehand solis, allt du rör vid blir u till guld, eller åtminstone yngel :)

Vill du ha min Schwarzkinn hane? haha

Tyvärr är det inte allt som blir yngel men ett gäng olika sorter har jag lyckats med;)
Om jag lyckas få yngel med din Schwarzkinn hane utan hona så hade jag verkligen haft magiska fingrar:d tyvärr så har jag inte någon av den sorten,
#40 - 20 september 2010 17:18
Nubi skrev:
GRATTIS solis!! :) Hoppas ynglerna överlever :)

Snygga äppelsnäckor!

Jag med jag fiblade bort förra gången jag tog hand om ynglen hoppas att det blir rätt denna gången:(, visst är dom snygga det är nog denna färgen på äppelsnäcka som vandrade mellan karen, vad som nu hände där:confused:
Kommer du till helgen eller vet du inget ännu:confused:
#41 - 20 september 2010 17:19
solis skrev:
Tyvärr är det inte allt som blir yngel men ett gäng olika sorter har jag lyckats med;)

Om jag lyckas få yngel med din Schwarzkinn hane utan hona så hade jag verkligen haft magiska fingrar:d tyvärr så har jag inte någon av den sorten,

Nej tyvärr dog min hona i helgen här. De har lekt nästan 20 gånger sen jag skaffade dem tror jag men det har aldrig blivit något, sett rom ett par gånger men det har aldrig gått längre än så. Tror tyvärr att rommen möglat, och då har jag ändå kört med torvfiltrering, boklöv och alkottar för att få riktigt svartvatten till dem.

Sjukt svår dvärgciklid att få yngel på och jag verkar inte riktigt ha touchen :(
#42 - 20 september 2010 17:28
Trist när den ena dör, jag hade 2 äldre guldalgätare som var ca 16 cm som jag hade hoppats på dom var väll runt 8 år eller så men den ena dog för en månad sen ungefär så jag har bara den ena kvar och är tveksam på att jag ska hitta en partner till denna som är så stor, sen vet jag ju inte om det går att få lek på dom heller men ändå:pdet var en riktig färgklick som försvann:(, den var med i fototävlingen förra året, tror det var en hane, köpte ett litet gäng nya av den sorten och hoppas på att dom ska växa till sig lite.:)
#43 - 20 september 2010 17:31
Man blir lite less när man gör allt för att få ägg och yngel och sen blir det inte mer, jag kämpade med neon greestripe corydoras men dom lekte inte med varandra men med orange lekte dom banemed så där är några yngel som är korsade som jag inte har ihop med orange för att det inte ska blanda sig, typiskt för neonen vill jag gärna har yngel av, och några andra med haha det tar aldrig slut med viljan.
#44 - 23 september 2010 16:30
Jag fick ett ryck efter att ansjo och maxb var här och hämtade min akvarieställning(väldigt trevliga grabbar[:o]) fick lite extra tillskott i kassan och kunnde äntligen göra mina fiskinköp som jag tänkt på ett tag och slog ett slag i saken och körde till åleds, träffade ansjo och maxb där med (dom tror nog jag har förföljesemani:d)
Köpte in 6 duplicareus och 7 habrosus för att fylla på stimmen lite och sitter nu och väntar på lek:p
Tror dom är lite för små ännu så jag får nog vänta länge:d

[ATTACH]37501[/ATTACH]Duplicareus
[ATTACH]37502[/ATTACH]Habrosus
#45 - 24 september 2010 09:07
Igår hittade jag 2 ägg och vet ej vem som är skyldig:) idag har det varit fart igen och nu har jag plockat ungefär 100 st ägg hittade även gamla ägg(typ från igår) som också kommit i yngelkassen:D
Tror att där är ett gäng till i karet som jag inte hittat men det kan vara kul att se om några överlever där med.
:p ser ut som om äppelsnäckan är på G med.
[ATTACH]37508[/ATTACH]Äggen lyser under magen på henne
[ATTACH]37509[/ATTACH]Hon bestämde sig för att sätta dom på ett blad till sist
[ATTACH]37510[/ATTACH]
[ATTACH]37511[/ATTACH]Äppelsnäcka
[ATTACH]37512[/ATTACH]Ägg
[ATTACH]37513[/ATTACH]Ägg
#46 - 24 september 2010 09:20
Härligt att kolla i den här tråden nu, speciellt som man har varit där och tittat på karen irl. Dom är för jädra snygga de där lite oranga corysarna!:)
#47 - 24 september 2010 09:26
Visst är dom:D,och visst blir det mer spännande att hänga med både när man sett live och träffat personen ifråga som håller på med projekten:p:D;)
#48 - 24 september 2010 10:03
Fasen, skulle tagit med ett par tunnor som man kunde sno med sig lite gottivatten från brunnen din:D!
#49 - 24 september 2010 12:09
Du får väll ha med det nästa gång du har vägarna förbi:D
#50 - 24 september 2010 15:50
Då kommer jag med en tankbil:p...
#51 - 24 september 2010 17:18
Hmm då får du nog stanna över för om du tar allt vatten på en gång så tömmer du våran brunn innan tanken är full;)
#52 - 24 september 2010 17:32
Kul att du fick lite extra klirr i kassan efter att MaxB köpt ställningen :). Kul att du fått nya ägg och hoppas att du får många yngel! :)
#53 - 24 september 2010 17:46
Ja jag hoppas att dom flesta överlever till vuxen ålder(villket det sällan gör:() för det är många jag känner som vill ha just denna sorten;) och visst är det skönt med lite extra klirr i kassan så man kan köpa det man längtat efter, jag passade på att köpa lite guldringade sewellior med när jag var där för där var inte så många kvar av dom i det stora karet och när dom växt till sig så kanske man kan odla lite på dom med annars är dom bara vackra att titta på med men det är ett framtida projekt i ett annat kar:D

Kul när man lyckas sälja ställningen innan jag ens hade tömt den men det är ansjos förtjänst ;)och så kom den till ett bra ställe med:p
#54 - 25 september 2010 09:12
Idag har pansarmalarna en behövlig vilodag:)
#55 - 25 september 2010 18:38
Satt och tittade runt lite i karet och såg ett gäng ägg som jag nog missat i 1-2 dagar:pdom satt på den ena yngelkassen :D:D nu är dom isatta I yngelkassen istället;)
#56 - 26 september 2010 10:42
Känns lite som jag pratar med mig själv här men hoppas att någon läser tråden iallafall:)

Här är lite kort på på olika storlekar av orangeyngel, släppte i några idag som var störst.

Äggkläckningen har börjat så några nya är ute och simmar i ena yngelkassen många ägg har försvunnit misstänker pyschorna och några ägg har möglat men får hoppas på ett gäng yngel [:o]

[ATTACH]37552[/ATTACH]
[ATTACH]37553[/ATTACH]
#57 - 26 september 2010 11:36
roligt att det går så bra för dig....hos mig händer det inget än:(

Dock har jag fått lek på mitt Scalar par, Boliviansk fjärilsciklid och Ancistrus den senaste veckan men pansarmalarna verkar inte vilja komma igång vad jag har sett:mad::d
#58 - 26 september 2010 18:35
Trist att dom inte vill leka vet inte vad som kivar men mina metaller vill inte heller leka:(, men det är ju jätte kul att dina andra fiskar leker iallafall:D
#59 - 27 september 2010 17:43
Här har du en som läser allt i tråden håller själv på o försöker föda upp lite fisk mina är albinosar. Hur många brukar du klara upp i vuxen ålder mina klarar sig bra ett tag och växer men sen trillar det av fler och fler men har klarat ett gäng iaf mvh chricka
#60 - 27 september 2010 17:53
Kul att höra att du läser tråden, det är samma sak för mig oftast klarar dom sig bra så länge dom är i yngelkassen och blir välgödda men även där så kan det i vissa kullar dö många redan då, sen är nästa steg när dom kommer i karet och ska kiva om maten så blir dom färre och färre, hinner aldrig hitta dom döda däremot för räkorna tar hand om dom(duktiga städare räkor)
Sen beror det nog lite på vad för fisk som varit i det karet med säkert att några fiskar har tagit yngel men hoppas denna gången när det bara är pansarmalar och räkor att dom flesta överlever nedsläppet.
Tycker för det mesta att det stannar på bara ett litet gäng kvar i slutänden så här är ingen massproduktion heller.

Men jag är glad för dom som överlever odlar mest för att jag är så frälst i pansarmalar och vill ha så många som möjligt själv.
#61 - 27 september 2010 18:50
kul att du har fått yngel :) håller tummarna för att de klarar sig till vuxen ålder. Jag gillar själv pansarmalar :).
#62 - 27 september 2010 21:20
Visst är det, ett gäng har klarat kläckningen iallafall och det jag upptäckte nu när jag städade yngelkassen är att det ser ut att vara 2 sorters pansarmalsbäbisar[:-9][:-9]villket jag hoppas för då har ju andra lekt med, men då får man ju börja gissa sen för där är 3 sorter till.
Hoppas inte mina ögon har spelat mig ett spratt, kommer kunna se bättre imorgon då dom växt lite till dessa är ju ändå bara någon dag gamla.

Ska bli spännande att se om det är 2 sorter och isåfall villken sort det andra är villket kommer att dröja innan jag ser.

Kul att du också gillar pansarmalar dom är mina favoriter jäms med sewellior:)
#63 - 28 september 2010 07:47
Tittade till dom nya ynglen och visst är där 2 olika sorter:d så fruktansvärt spännande hoppas den nya sorten överlever så jag får veta villken sort det är:p
#64 - 28 september 2010 08:06
solis skrev:
Tittade till dom nya ynglen och visst är där 2 olika sorter:d så fruktansvärt spännande hoppas den nya sorten överlever så jag får veta villken sort det är:p

Hahaa kul hoppas de klarar sig,...får hoppas mina kanske kommer igång nu till helgen när de ska flytta in i mitt nya kar, kanske blir de triggade till lek då :)

förresten vad matar du dem med???
#65 - 28 september 2010 08:09
Hoppas det med, både att dom klarar sig men även att dina får ägg,:) det är så kul med pansarmalsyngel men ser från dag till dag hur dom växer villket är väldigt häftigt i sig.:D

Var gör du av äggen när dom leker?:confused:
#66 - 28 september 2010 08:29
solis skrev:
Hoppas det med, både att dom klarar sig men även att dina får ägg,:) det är så kul med pansarmalsyngel men ser från dag till dag hur dom växer villket är väldigt häftigt i sig.:D

Var gör du av äggen när dom leker?:confused:

Ja om jag nu får några hehe, för tillfället får de ligga i en yngelkasse, vågar inte ha i dem i yngelkaret med 20+ Ancistrus yngel hehe men förfoppnigsvis så får jag ha kvar mitt gamla kar av regeringen där hemma för då ska jag också köra en pansarmals odlig i det:D

Vad matar du ynglen med förresten?
#67 - 28 september 2010 09:49
Förhoppningsvis blir det något.:)
Så kul om du ska ha pansarmalsodling då måste du skriva om det.:D

Jag matar med artemia-nuplier verkar vara svårt att få tag i resten av landet jag köper mitt i åled och dom gör sitt själva, innan använde jag artemia jag skrapade den frösen så det blev smått och jag lyckades få upp en kull så med.:)
#68 - 28 september 2010 11:42
Här kommer lite nya bilder på karet:)
[ATTACH]37629[/ATTACH]
[ATTACH]37630[/ATTACH]
[ATTACH]37631[/ATTACH]
[ATTACH]37632[/ATTACH]Dom äldre ynglen
[ATTACH]37633[/ATTACH]
[ATTACH]37634[/ATTACH]Svårt att se dom yngre ynglen i en skitig yngelkasse men tittar man riktigt noga så är där ett yngel som är ljusare än dom andra[:-65]
[ATTACH]37635[/ATTACH]
#69 - 28 september 2010 16:09
Jag har med fått yngel idag har väll kläckts ett 10tal än men det blir bara fler o fler .Jag odlar med bara för att det är roligt och har bara lyckats få 8st till vuxen storlek hoppas på fler den här gången.
#70 - 28 september 2010 17:16
Så kul att dom är i farten, villken sort har du?
#71 - 28 september 2010 18:35
Det är Corydoras aeneues albinos som lekt den här gången men jag har oxå ett gäng melanistus melanistus men dom har jag inte lyckats få o leka än iaf inte som jag har sett.
Bilagor:
#72 - 28 september 2010 18:46
Då har du fått ett gäng ägg kan jag tänka mig, hur många på ett ca har du fått fram nu?
Det ser väll ut som ett gäng popcorn som strosar fram;)
#73 - 28 september 2010 19:03
Som det ser ut nu så ca 30 yngel men vi får se hur många som klarar sig. Hur många brukar du få en lek ?
#74 - 28 september 2010 20:45
Om du menar hur många yngel så är det svårt att säga det beror på hur många av honorna som är med och lägger ägg och hur många som blir befruktade, orange är inte lika produktiva som albino pansarmalar dom ger mycket fler ägg än orange.
Denna gången var det runt 100 ägg med 10 vuxna vet inte hur många som är honor av dom, men så var en del av äggen inte deras märkte jag och ett gäng ägg möglade.
Tycker att jag fått små gäng med ägg annars typ 10-20 st per lek men lek varannan dag.
#75 - 29 september 2010 15:16
Oooo! Jag som har drömt om cory odling haha, men mitt stackars lilla 54 liters är väll för smått? Skall ju agera växtodlingskar med...

Men nu vet jag var jag ska läsa mig till info. ;)

Nicke
#76 - 29 september 2010 15:36
Hur ofta leker dina corys solis och hur får du dem till lek?

Jag är ganska säker på att jag har 2x c. paleatus honor samt 3x hanar i mitt kar, honorna är bägge två SMÄLLfeta, men ingen rom blir lagd, står mer eller mindre färdig att fiska upp rommen dygnet runt men det händer liksom aldrig :P
#77 - 29 september 2010 16:41
Det finns ju habrosus se början av denna tråden som blir inte så stora och är jättesöta:) dom borde gå i ditt lilla kar.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273 min gamla tråd jag har är jättebra information med om odling på corydoras.

Mina orange pansarmalar leker några ggr i veckan för tillfället men ibland så tar det några veckor just dessa är jättetacksamma på att leka och det är oftast om jag byter lite vatten med kallt vatten som dom får fart dagen efter, har märkt nu på sistone att dom leker alltid på morgonen så om jag låter bli att mata då får jag lite ägg men matar jag dom på morgonen struntar dom i att fortsätta leka:D

När dom är redo att leka så tramsar dom rundor hela tiden( kan göra det annars också) men är intensiva när dom leker har också märkt att några av dom äter upp äggen så man får hålla lite koll när man ser dom igång.
Man ser när honorna har äggen mellan bukfenorna.
Äggen kan gömmas presis överallt i karet under blad är ett popis ställe men svårt att se.

Det är bra att ha övervägande hanar så det är en bra start.
[ATTACH]37668[/ATTACH]Min hemmagjorda yngelkasse för pansarmalar
[ATTACH]37669[/ATTACH]Kort på mina nyaste bäbisar taget idag
#78 - 29 september 2010 18:05
WOAow solis! du måste ha sperma fingrar ;) vad dina firrar förökar sig :)
KUL!!!
#79 - 29 september 2010 20:17
Hoppas dina snäckor gör samma sak nu när dom kommit i detta karet,
Hittade några ägg idag, vet inte när dom kom dit men såg dom vid matning ikväll, några ägg såg döda ut men något såg ut att vara friskt.
#80 - 30 september 2010 10:43
Idag har det kommit några ägg igen:)hade varit bättre om alla kom samtidigt för det blir lite rörigt i yngelkassarna med olika storlekar helst när man ska städa för dom minsta syns ju nästan inte;)
#81 - 2 oktober 2010 16:57
Idag kom det några ägg igen. inte många men få, lite och lite blir ett gäng:d
Släppte i några av dom större yngeln får hoppas dom klarar sig:(
#82 - 4 oktober 2010 14:53
Hittade ägg i mitt 310 liters odlingskar när jag städade dom äggen är betydligt större än orange äggen ska bli spännande att se vad det blir av dom. DOm ligger i detta karet och väntar på kläckning
#83 - 4 oktober 2010 20:37
Tjohoo vad kul med lite surprise ;)

Nicke
#84 - 4 oktober 2010 20:48
Visst är det, dom är inte kläckta ännu heller men jag ser att där är yngel i äggen iallafall. sin tar det ju ett tag innan man ser på yngeln vad det är för något med, eftersom dom är så stora så misstänker jag adolfoien eller schwarts(vad det nu var) får kolla det sen dom andra pansarmalarna är inte så stora så det borde inte vara någon annan hm men spännande är det haha
#85 - 5 oktober 2010 05:47
Kom och tänka på en sak....när blir dessa fiskar könsmogna...införskaffa ett gäng Corydoras paleatus igår och det var en jävla skillnad i storlek och då har jag inte haft mina metall pansarmalar så himla länge....kanske därför inget händer hos mig??
#86 - 5 oktober 2010 06:24
Kan ju vara en orsak hur stora är dina metaller?
#87 - 5 oktober 2010 06:42
Kollade i min corydoras bok(en som skrivit i lek och hur det gått) och han hade vid detta tillfället använt honor som var 4 cm hoppas detta är någon hjälp för dig.
#88 - 5 oktober 2010 06:57
solis skrev:
Kollade i min corydoras bok(en som skrivit i lek och hur det gått) och han hade vid detta tillfället använt honor som var 4 cm hoppas detta är någon hjälp för dig.

Okej...mina Corydoras paleatus är väl ca 4cm nu och mina metaller är ja nästan dubbelt så stora skulle jag säga hehe så min teori är till ingen nytta haha[:o], de vill väl bara inte släppa till men jag ska säga att honorna har varit smällfetta de senaste 2 veckorna nu, har sett tendenser till lek men de liksom bara tröttnar efter en liten stund och sedan händer det inget tills jag gör ett kallt VB :confused:
#89 - 5 oktober 2010 08:19
Låter som dom vill, när honorna vilar efter lite trams det är inte så att dom tar fram lite ägg då för då ligger dom still ett tag innan dom börjar leta efter ett ställe att sätta fast dom på?
Putsar dom ställen ?
Mina metaller har inte heller lagt vad jag vet (dom kan gömma dom väl)på över ett år, ska försöka få upp några metall honor som jag har i ett annat kar, nästan omöjligt att få tag i dom har försökt vid ett flertal tillfällen att få upp dom men inte lyckats, det är ett växtkar på 310 liter om jag ska få upp dom måste jag nog ta väck alla växter och inredning och det har jag ingen direkt lust med.:(
#90 - 5 oktober 2010 08:44
solis skrev:
Låter som dom vill, när honorna vilar efter lite trams det är inte så att dom tar fram lite ägg då för då ligger dom still ett tag innan dom börjar leta efter ett ställe att sätta fast dom på?

Putsar dom ställen ?

Mina metaller har inte heller lagt vad jag vet (dom kan gömma dom väl)på över ett år, ska försöka få upp några metall honor som jag har i ett annat kar, nästan omöjligt att få tag i dom har försökt vid ett flertal tillfällen att få upp dom men inte lyckats, det är ett växtkar på 310 liter om jag ska få upp dom måste jag nog ta väck alla växter och inredning och det har jag ingen direkt lust med.:(

hmmm låter troligt men jag har samma problem som du har väldigt mycket växter som mer eller mindre täcker den under halvan av karet dock är sjävla botten fri från växter och nu när jag tänker på det så har jag sett honorna simma runt och puttsat på javaormbunkarna ....får väl ta och rensa lite vem vet det kanske finns några undan gömda´romkorn bland alla blad dock så tvivlar jag på det eftersom jag spenderar säker 1 timme om dan bara på att kolla igenom alla växter hahaha

Jaja får väl se vad som händer....köpte hem en jävla massa mygglaver, artemia och annat gott till dem så förhopningsviss med ett 10% kallt VB varje kväll så kanske de kommer igång [:-58]
#91 - 5 oktober 2010 10:32
Lycka till hoppas verkligen att det kommer igång.:p

Såg presis när jag skulle fixa ena filtret att där satt ett gäng döda pansarmalsbäbisar:( hade filter för men tydligen inte tillräckligt bra, nu har jag försökt att säkra det bättre hoppas att det är bra nog.[:o]
#92 - 5 oktober 2010 12:29
solis skrev:
Lycka till hoppas verkligen att det kommer igång.:p

hehe jag med..roliga är bara att jag har fått lek på fiskar som är svårare att få igång...så det känns lite halv jobbigt att de inte vill dock så har jag slarvat lite med att trigga dom för att jag har varit sjuk men nu jävlar:D:D
#93 - 5 oktober 2010 12:35
Har tänkt själv att NU SKA JAG BÖRJA men har inte haft ork och tid att hålla på med 310 litersodlingskaret och få igång dom där sen måste man ju kämpa i djunglen för att hitta dom med:d så det ligger på is men jag är jätteglad när jag hittar äggen där, ska försöka få upp metallerna där så dom får komma till dom andra metallerna men jag tror jag vet hur det slutar jag får ge upp:(men det är bara att försöka;)
#94 - 5 oktober 2010 19:37
Jag lyckades få upp 2 av 4 metaller iallafall:D

Idag har 1 av dom mystiska äggen från 310 odlingskaret kläckts, ska försöka kolla i boken villken sort det är när min ögoninflamation har lagt sig lite om inte annat hoppas jag att dom överlever så jag får se villken sort det är på det viset istället;)
#95 - 6 oktober 2010 06:29
solis skrev:
Jag lyckades få upp 2 av 4 metaller iallafall:D

Idag har 1 av dom mystiska äggen från 310 odlingskaret kläckts, ska försöka kolla i boken villken sort det är när min ögoninflamation har lagt sig lite om inte annat hoppas jag att dom överlever så jag får se villken sort det är på det viset istället;)

hehe grattis.

I mitt kar var det ett jävla liv bland metallerna igår kväll, hanarna körde följa john på honorna men tyvärr så försov jag mig idag så jag hann inte kolla om det blev något:(

ps::mad: andra gången på mindre än 2 veckor som mina scalare har lekt sen jag tog hem dom, får se om de klara sitt jobb bättre denna gång
#96 - 6 oktober 2010 06:45
Hoppas där är några ägg, läste precis på en annan sida om att få lek på metaller och denne gjorde så här
Utfodra med svarta mygglarver för att få fiskarna i god lekkondition. Sätt doppvärmaren på ca 23-24 grader och utför sedan 3 vattenbyten i veckan på 50 %. Direkt efter vattenbyten bör vattnet ligga på runt 20 grader tillfälligt. Detta slår aldrig fel hos en C. Aeneus.

Ett litet tips kanske.

Jag hoppas att metall hanen och honan jag fick upp ur det karet får lite fart på dom andra i det andra karet där jag satte dom.:)
Jag drog upp en massa växter och plockade upp rötter för att få tag i dessa så jag hoppas dom gör sitt jobb, nu är där 2 tjocka honor kvar i det karet får hoppas jag får tag i dom någon gång(lär dröja innan jag provar igen)[:o]

Dina scalarer kanske behöver träna några gånger innan dom klarar det.

Mina paletter höll på i ett år innan dom lyckades klara en kull och ändå så hade dom frisimande yngel en av gångerna som inte klarade sig.
Sen när jag hade dom i stora karet där det är alldeles fullt med fisk så lyckades dom tillslut men det slutade med 5 som blev vuxna villket var alldeles lagom mängd:)
#97 - 6 oktober 2010 14:01
Jahap då fick jag en rolig överraskning när jag kom hem...fullt med rom i hela karet :) !!

Jaja till min fråga, går det fortfarande att plocka av rommen nu, för att förmodligen blev de lagda i natt eller imorse??
#98 - 6 oktober 2010 14:38
Det är inga problem bara plocka rommen du hittar och hoppas på att den kläcks har själv ett helt gäng med små albinosar som far runt i yngel akvariet så lycka till.
#99 - 6 oktober 2010 15:04
Grattis till äggen och lycka till med kläckningen:)
#100 - 6 oktober 2010 15:08
Tackar!

Fick upp 59 ägg och då orka jag inte mer hehe....har några kvar som jag inte kommer åt....men det verkar som om de kom från en hona då jag hade 3 st som var smällfeta men nu har jag bara 2st så det kommer väl fler inom kort[:o]
#101 - 6 oktober 2010 17:10
Det har växt igen lite, växer tyvärr lite för fort här;)
Några nya ägg idag och en bild på bäbisarna.
[ATTACH]37937[/ATTACH]
[ATTACH]37936[/ATTACH]
[ATTACH]37935[/ATTACH]
#102 - 6 oktober 2010 17:11
Ja du får hoppas på fler dom brukar ge MÅNGA ägg metallerna
#103 - 8 oktober 2010 08:22
Plockade bort lite växter så att det inte blir så tätt, får fortsätta att plocka en annan dag;)
[ATTACH]38001[/ATTACH]
[ATTACH]38002[/ATTACH]
[ATTACH]38003[/ATTACH]en nubi snäcka;)
#104 - 8 oktober 2010 10:21
solis skrev:
Plockade bort lite växter så att det inte blir så tätt, får fortsätta att plocka en annan dag;)

[ATTACH]38001[/ATTACH]

[ATTACH]38002[/ATTACH]

[ATTACH]38003[/ATTACH]en nubi snäcka;)

Snyggt, ska själv rensa lite idag för att det börjar bli lite mycket nu....och förhoppningsvis så kläcks äggen idag okså om jag uppfatta det hela rätt

Förresten hur lång tid tar det for äggen att kläckas fick för mig att det var efter 2 - 3 dagar men nu läste jag på en annan sida att det tar upp till 7 dagar????

Läste en annan intressant sak....att man kan trigga deras lek genom att slänga in lite isbitar i vattnet vilket skulle simulera regn och att störst chans att få lek på Corydoras aeneus är mellan November - April då det är deras lekperiod i det vilda men jag undrar om det beteendet verkligen stannar kvar hos akvarie odlade Corydoras aeneus
#105 - 8 oktober 2010 11:07
Tack:), tiden är mellan 2-3 dagar på aneus, mina ägg kläcks efter 2 dagar på orange men vissa pansarmalar har längre kläckningstid, beror lite på hur varmt det är i karet med.

Enligt min bok har metaller leksäsong hela året förutom december men jag tror också att det inte är riktigt likadant när dom är i karet men vet inte med säkerhet.
#106 - 8 oktober 2010 11:12
solis skrev:
Tack:), tiden är mellan 2-3 dagar på aneus, mina ägg kläcks efter 2 dagar på orange men vissa pansarmalar har längre kläckningstid, beror lite på hur varmt det är i karet med.

Enligt min bok har metaller leksäsong hela året förutom december men jag tror också att det inte är riktigt likadant när dom är i karet men vet inte med säkerhet.

Ja det står ju olika saker överallt, man får väl testa sig fram och se själv haha
Ska själv testa det där med isbitarna....det låter bra iallafall :) sen om det fungerar vet jag ej ;)

får hoppas äggen kläcks idag då har 25 - 26 grader:D
#107 - 8 oktober 2010 11:38
Kan tänka mig att dom kläcks idag med dom graderna, annars kanske inatt snart har du fullt med popcorn där dom är, du ser inte om det sticker ut någon stjärt i något ägg eller om det rör sig?
#108 - 8 oktober 2010 12:24
solis skrev:
Kan tänka mig att dom kläcks idag med dom graderna, annars kanske inatt snart har du fullt med popcorn där dom är, du ser inte om det sticker ut någon stjärt i något ägg eller om det rör sig?

Hehe nee är på jobb så det är lite svårt :p får väl be sambon att ta en titt:D
#109 - 8 oktober 2010 12:30
Haha:d annars får du väll hålla dig till tåls tills du kommer hem;)
#110 - 8 oktober 2010 12:35
solis skrev:
Haha:d annars får du väll hålla dig till tåls tills du kommer hem;)

ja jag får väl det, hon var inte hemma :(:p
#111 - 8 oktober 2010 14:29
Då var man hemma igen......tyvärr så har rätt många ägg börjat mögla:( Men det finns fortfarande hop då några ägg tycks ha klarat sig, de som jag inte satt fast på kanterna av yngelkassen utan bara droppa ner verkar ha klarat sig då jag ser rörelser i dom....så snart :D

Haha medans jag satt och skrev så kläcktes två ägg som jag såg hade mest rörelse i MEN tyvärr så verkar det som om att springorna i yngelkassen är för stora då de är helt borta nu:(:(:(

jaja då vet jag det till nästa gång
#112 - 8 oktober 2010 16:50
Finns där ägg kvar att kläcka? Sänk ner dom i en big pack låda och sätt en syresten isåfall, tror jag satte in en bild på min specialyngelkasse i denna tråden.
#113 - 8 oktober 2010 18:29
solis skrev:
Finns där ägg kvar att kläcka? Sänk ner dom i en big pack låda och sätt en syresten isåfall, tror jag satte in en bild på min specialyngelkasse i denna tråden.

Nej tyvärr, de flesta äggen mögla och vad jag vet så kläcktes 5 ägg och vad jag såg så simma 3st yngel ner i en javaormbunke så de klara sig för tillfället[:o]

men det ser ut som det är lek på gång igen nu så jag ska nog införskaffa en nätkasse istället eller om jag gör om en av mina håvar till en yngelkasse :D:p

jaja man lär sig iallafall hehe
#114 - 8 oktober 2010 20:40
Här händer det grejer!

Och jag sitter och stirrar mig blind på min nya palettkull här hemma. SÅ skoj med tillökning ju.

Nicke
#115 - 9 oktober 2010 12:42
Nej tyvärr, de flesta äggen mögla och vad jag vet så kläcktes 5 ägg och vad jag såg så simma 3st yngel ner i en javaormbunke så de klara sig för tillfället[:o]

men det ser ut som det är lek på gång igen nu så jag ska nog införskaffa en nätkasse istället eller om jag gör om en av mina håvar till en yngelkasse :D:p

jaja man lär sig iallafall hehe

Tänk bara på när du gör yngelkasse att andra fiskar inte ska kunna ta ynglen genom yngelkassen(vet inte vad du har för fisk där) och gärna att där är någon botten så att maten stannar hos dom.

Läst att många använder håv men kan inte säga hur slutresultatet blivit.
#116 - 9 oktober 2010 12:43
ApeviaX skrev:
Här händer det grejer!

Och jag sitter och stirrar mig blind på min nya palettkull här hemma. SÅ skoj med tillökning ju.

Nicke

Visst händer det grejor och grattis till paletterna, mina håller på längst bak i 600 litaren så jag har haft svårt att se mina, vet ej om yngel är där eller inte längre.
#117 - 9 oktober 2010 13:02
Här händer det grejer! Ska bli så kul att se de irl om 2 veckor. Ser verkligen fram emot ett besök ner till Laholm :)
Härligt med bilder på ägg och yngel.
#118 - 9 oktober 2010 13:18
Det ska bli jättekul att träffas in real life I.m waiting for you.
Och så får ju lite räkor ett nytt hem efter ditt besök med.
Ska det bli kul att återse dina äppelsnäckor?
#119 - 9 oktober 2010 13:24
solis skrev:
Det ska bli jättekul att träffas in real life I.m waiting for you.

Och så får ju lite räkor ett nytt hem efter ditt besök med.

Ska det bli kul att återse dina äppelsnäckor?

Ska bli så kul att träffas :)
Ja räkor vill vi ha med oss hem :)
Jo det ska bli kul att få träffa snäckorna. Jag är Jääääätte nyfiken på hur små pansarmalsbebisar är :) och se dina kar IRL :)
#120 - 9 oktober 2010 20:25
Du ska få en guidad tur runt karen och till dammen och sen bär det av till åleds(har du skrivit nån lista ännu?)
#121 - 12 oktober 2010 07:56
Idag är dom ifarten igen och det verkar som om dom fläckiga är i farten också, nu matade jag tyvärr så jag hoppas att jag inte avbröt leken utan att dom fortsätter efter maten. har plockat 5 ägg inte villat rota för mycket i karet ännu.
#122 - 14 oktober 2010 06:07
Hur många yngel har du egentligen...verkar som de leker hela tiden hos dig:mad::d:d
#123 - 14 oktober 2010 06:34
Ingen aning:confused:
Men många försvinner på ett eller annat sätt när man släpper i dom, jag tror jag lyckats yngelsäkra pumpen nu men är inte helt säker:(
Ska släppa i dom största yngeln idag tänkte jag och hoppas att dessa klarar sig, några av dom jag släppte i sist fastnade i pumpen :mad:
Jag får ju bara runt 10- 15 ägg åt gången beroende på hur många som är med i leken så därför blir det ofta lek men inte lika bra utdelning som det blir på metallerna som kan ge runt 200 ägg:)

Just nu känns det fullt i yngelkassen på kortet och jag har börjat med en ny yngelkasse för nya ägg som kom i förrgår:p

Satt och studerade 2 äppelsnäckor (nubis) igår som krypin i yngelkassen och jag tänkte att ynglen flyttar sig när dom kommer, ena äppelsnäckan stötte på ett yngel som jag tagit upp ur karet och lagt i bland dom andra yngeln för att den skulle kunna äta upp sig och tror du inte att den slank in i munnen på äppelsnäckan och försvann[:-9]
#124 - 14 oktober 2010 08:29
Den kanske led av denhär hollywood sjukan? (Stå stilla när något farligt kommer som man med all säkerhet borde fly från) Synd iaf :(

En liten fråga, har du leopardpansarmalar? och skulle man kunna få se en bild på de i så fall, och även på panda-pansarmalar, för de vill jag minnas att du skrivit att du har.
#125 - 14 oktober 2010 08:34
visst var det synd men det är sånt som händer, snäckorna åkte snabbt ner i karet igen iallafall.
Leopardpansarmalar har jag inte, men panda har jag men tyvärr inget kort vi rensade datorn på allt och ominstallerade så alla korten försvann.
Visst kan jag ta ett vid tillfälle men det är inte alltid lätt, är du mest intresserad av hur pansarmalar se ut så kan du titta på aleds.se så kan du se många pansarmalar i deras säljeslista, men vill du så fotar jag när dom är framme.
#126 - 14 oktober 2010 09:11
Nja, jag har ju sett bilderna från zoopet t.ex, men jag undrar lite över hur de ser ut när de blir vuxna, de såg inte så stora ut på de bilderna :)
#127 - 14 oktober 2010 09:38
Jag lyckades efter många om och men få ett kort på en panda;)
[ATTACH]38184[/ATTACH]
Bilagor:
#128 - 14 oktober 2010 10:58
Okej, tackar :D
#129 - 16 oktober 2010 13:56
ingen orsak, tog lite ägg idag igen.
#130 - 18 oktober 2010 20:46
[ATTACH]38346[/ATTACH]En pansarmal på väg ut
[ATTACH]38347[/ATTACH]förra kullen
#131 - 19 oktober 2010 05:46
solis skrev:
[ATTACH]38346[/ATTACH]En pansarmal på väg ut

[ATTACH]38347[/ATTACH]förra kullen

här händer det saker hela tiden:mad::p:d

hoppas mina kommer igång snart, imorgon är det två veckor sen det hände något:d
#132 - 18 november 2010 18:04
Köpte några neon redstripe för att fylla på av dom.
[ATTACH]39300[/ATTACH]
[ATTACH]39301[/ATTACH]
#133 - 18 november 2010 19:39
Fan vad de är snygga!!! :D
#134 - 18 november 2010 19:44
Visst ääääääääääääärr dom
#135 - 18 november 2010 19:46
solis skrev:
Visst ääääääääääääärr dom

mmmmm :D bra med nytt blod *ler*
#136 - 18 november 2010 20:00
Pratade med Arnold och sa att jag inte orkar ha ett kar till,men nu funderar jag på att sätta upp mitt lilla för att föda upp pansarmals yngeln i .
Funderar funderar.
#137 - 18 november 2010 20:11
solis skrev:
Pratade med Arnold och sa att jag inte orkar ha ett kar till,men nu funderar jag på att sätta upp mitt lilla för att föda upp pansarmals yngeln i .

Funderar funderar.

ursh så jobbigt med ett TILL kar ;) (INTE!) och speciellt inte om dina småttingar får ett eget som du vet att inget kan äta upp dem, tycker det är smart tänkt. Dra igång :)
#138 - 18 november 2010 20:55
Funderar funderar[:-117][:-117][:-117][:-38]Funderar funderar
#139 - 18 november 2010 20:57
solis skrev:
Funderar funderar[:-117][:-117][:-117][:-38]Funderar funderar

och så tittar du runt vart kan du ha det karet någonstans ;)
synd att vi bor så långt ifrån varandra, har två kar tomma 54l och 40l i källarn som skulle funka alldeles utmärkt ;)
#140 - 18 november 2010 20:58
Förstår du tänker på ett till kar för dina småttingar, det hade jag oxå gjort! De nyinköpta såg RIKTIGT snygga ut!
#141 - 18 november 2010 20:59
Nubi skrev:
och så tittar du runt vart kan du ha det karet någonstans ;)

synd att vi bor så långt ifrån varandra, har två kar tomma 54l och 40l i källarn som skulle funka alldeles utmärkt ;)

Synd att jag inte tog det när ni var här.
#142 - 18 november 2010 21:00
Förstår du tänker på ett till kar för dina småttingar, det hade jag oxå gjort! De nyinköpta såg RIKTIGT snygga ut!

Har ett gäng sen innan lite påfyllnad kan behövas.
Bilagor:
#143 - 18 november 2010 21:01
solis skrev:
Synd att jag inte tog det när ni var här.

mmmm alltid lättare att vara eftersmart ;)
#144 - 18 november 2010 21:06
mm så är det
#145 - 13 februari 2011 16:15
Lite nytagna kort på hur där ser ut nu, har lite ändring på vad som odlas här men här är fortfarande pansarmalar i som jag vill ska lägga ägg, har också i dom rödaste körsbärsräkorna(håller fortfarande på att försöka fiska upp dom som är lite blekare) vill se om man kan behålla den knallröda färgen som dom till deras ungar och så har mina sewellior fått komma i hit hoppas att dom vill ägga av sig här med. och så är här en massa pansarmals yngel på uppväxt för vidare flytt när dom är större.
[ATTACH]42244[/ATTACH]
[ATTACH]42245[/ATTACH]
[ATTACH]42246[/ATTACH]
[ATTACH]42247[/ATTACH]
#146 - 13 februari 2011 18:37
Lite mer kort:)

[ATTACH]42266[/ATTACH]Röda räkan som jag vill odla på försöker plocka bort dom blekare efter hand där är några som är lika röda som denna
[ATTACH]42265[/ATTACH]Sewellia
[ATTACH]42267[/ATTACH]pandayngel
[ATTACH]42268[/ATTACH]neon redstripe som jag väldigt gärna vill få ägg av
[ATTACH]42269[/ATTACH]orange och panda yngel och sewellia och räka
#147 - 14 februari 2011 18:28
solis skrev:
Lite mer kort:)

[ATTACH]42266[/ATTACH]Röda räkan som jag vill odla på försöker plocka bort dom blekare efter hand där är några som är lika röda som denna

[ATTACH]42265[/ATTACH]Sewellia

[ATTACH]42267[/ATTACH]pandayngel

[ATTACH]42268[/ATTACH]neon redstripe som jag väldigt gärna vill få ägg av

[ATTACH]42269[/ATTACH]orange och panda yngel och sewellia och räka

:D:D:D Tjoho skoj med tillökningarna :D:D:D
#148 - 14 februari 2011 18:31
Kanonfint har det blivit i lillakaret!!!
(Gissa vem som har små sperms i sitt akvarium *hihihi*)
#149 - 14 februari 2011 20:41
Visst är det kul, ett stort gäng ungar till är på väg hit från ett annat kar om några veckor.

Grattis Nubi kul att det blev ett gäng ynglingar.
Visst blev det mysigt nu är det mer sewellia och l 046 anpassat .
#150 - 15 februari 2011 18:21
solis skrev:
Visst är det kul, ett stort gäng ungar till är på väg hit från ett annat kar om några veckor.

Grattis Nubi kul att det blev ett gäng ynglingar.

Visst blev det mysigt nu är det mer sewellia och l 046 anpassat .

åh! :D dags att köpa fler sewellia i karet? :D
#151 - 15 februari 2011 18:45
Det är pansarmals yngel som ska flyttas hit och mina zebradanioyngel när dom är stora nog, har faktiskt en ny sort sewellia i detta karet men inte fått någon bra bild ännu.
#152 - 17 februari 2011 18:57
oooooooh spännande!! :D
#153 - 24 mars 2011 20:53
[ATTACH]43380[/ATTACH]
[ATTACH]43381[/ATTACH]
[ATTACH]43382[/ATTACH]
[ATTACH]43383[/ATTACH]Mina röda zebradanio yngel dom börjar bli stora nu
[ATTACH]43384[/ATTACH]Min nya sorts sewellia
#154 - 25 mars 2011 15:20
GUD VAD MYSIGT!!!! :D bara älskar dina gröna underbara kar!! *avis*

ÅH!!! sånadära sewellia har jag sett i böcker, aldrig irl!! De kallades för "tiger", eller vare leopard... av den häftiga täckninen :D
Avis igen på dig!
#155 - 25 mars 2011 15:44
Den heter sewellia speciosa, tycker denna sorten var finare än dom andra.

Tackar för berömet.
#156 - 25 mars 2011 15:45
solis skrev:
Den heter sewellia speciosa, tycker denna sorten var finare än dom andra.

Tackar för berömet.

Ja den är fin :) håller med dig
#157 - 25 mars 2011 19:39
Dom är ännu vackrare som stora jag har 2 stora och 3 mindre.
[ATTACH]43417[/ATTACH]
#158 - 16 april 2011 16:15
Lite uppdatering på mitt kar, har blivit lite dimmit sen jag fixade filtren, där flyger runt partiklar, har ett filter i varje hörna och tänkte det skulle försvinna efter några dagar men det gjorde det inte så jag fixade det andra filtret idag får hoppas det löser sig.
[ATTACH]44135[/ATTACH]
[ATTACH]44136[/ATTACH]
[ATTACH]44137[/ATTACH]
[ATTACH]44138[/ATTACH]Mina nya endlers(första gången jag har haft såna) som jag köpte på auktionen i malmö, såg att dom fått yngel igår.
[ATTACH]44139[/ATTACH]Dessa corydoras weitzmani köpte jag på auktionen
[ATTACH]44140[/ATTACH]ormskins endlers
[ATTACH]44141[/ATTACH]venezuelas black köpt på auktionen
#159 - 17 april 2011 13:25
Har några olika odlingsprojekt i detta karet, dom jag hoppas på är dom olika pansarmalarna, mina sewellior och L-046or men zebrorna är nog fortfarande lite små för det.
Och endlerna såklart och dom har ju fått lite smått nu.
#160 - 15 juni 2011 09:03
Har rensat lite i karet och slänger upp några bilder:)Dom översta är före bilder.
[ATTACH=CONFIG]45339[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45340[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45341[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45342[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45343[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45344[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45345[/ATTACH]
#161 - 10 oktober 2011 10:54
Får väl återuppliva denna tråd lite.....Satt precis och läste lite och det sjuka är att mina Metall Pansarmalar inte har lekt på 1 år nu av någon anledning ( eller ja, har väl varit lite för slö med att trigga deras lek :) ) men i torsdags 6 Oktober så fick jag äntligen igång dem igen och det sjuka är att det var exakt på datumet 1 år sen de lekte sist...lite scary :)

Men men,...det gick inte så bra då yngelkassen lossna lite på ena sidan under natten och en av pansarmalarna hitta in och åt upp alla rom :(
Hoppas bara det inte tar 1 år till innan nästa lek.
#162 - 10 oktober 2011 18:06
solis skrev:
Har rensat lite i karet och slänger upp några bilder:)Dom översta är före bilder.

[ATTACH=CONFIG]45339[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45340[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45341[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45342[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45343[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45344[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45345[/ATTACH]

Väldigt fint! :) Vad är det för växter du har?!
#163 - 10 oktober 2011 19:09
Mina metaller har också haft uppehåll och dom flesta andra med vet inte vad det varit med dom iår.
Men mina neon greenstripe håller på att lägga ägg just nu vilket jag är jätteglad för,, får hoppas att det blir yngel och att dom klarar sig med.

Detta karet lade jag ner i sommras men nu är det sewelliaodlingsprojektet som är här i utan sewellior tack vare min massdöd så nu är där egentligen pansarmalsodling ändå, hm så knepigt det kan bli http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149343 den nya tråden om detta karet:).

Växtern jag hade i det karet var många olika, bla, hygrophila polysperma, ludwigia repens,wendtii green och brown, javaormbunke, javamossa, frogbite,riccia fluites, någon växt jag hittade i lagan och några jag inte kommer ihåg namnet på.
Hoppas det hjälpte något V:)
#164 - 15 oktober 2011 11:15
Jag fortsätter i denna tråden eftersom att sewellia odlingen får vänta tills jag kan få i dom i karet utan att dom dör:(
Sätter i en film på hur pansarmalarna som det gäller ser ut, det är dom med grön rand som tramsar vid rutan.
" target="_blank">

På korten är hur äggen såg ut mest för att jag själv ska komma ihåg om det är något jag undrar över, för att se vilka det kom yngel ur. det tog 5 dagar för denna sorten att kläckas
10 yngel har det kommit ivarjefall och jag väntar på ett till, sen är dom andra äggen dåliga.:)
[ATTACH=CONFIG]48218[/ATTACH]Så här såg karet ut för någon vecka sen
[ATTACH=CONFIG]48219[/ATTACH]ägg dag ett
[ATTACH=CONFIG]48220[/ATTACH]ägg någon dag mitt i
[ATTACH=CONFIG]48221[/ATTACH]äggen idag
[ATTACH=CONFIG]48222[/ATTACH]ynglen
#165 - 16 oktober 2011 08:45
Vad små ynglen är! Då får vi hålla tummarna för att de ska överleva :).
#166 - 16 oktober 2011 10:05
Visst är dom söta och små, tänkte försöka att ta ett nytt kort idag, alla 11 lever fortfarande.:)
#167 - 16 oktober 2011 19:08
Gött att hära att de fortfarande lever :).
#168 - 16 oktober 2011 19:12
Den kritiska perioden brukar vara när gulesäcken är borta för då måste dom lärt sig äta det jag ger, det är en skön känsla när man ser dom rosa magarna för då vet man att dom börjat äta, jag har redan börjat mata för att få igång dom med maten jag ger men får ju städa ur det mesta varjedag med.
#169 - 16 oktober 2011 19:21
Hur får du dom att leka, mina vill då inte har 5 fläckig och 3 leopard just nu
#170 - 16 oktober 2011 19:25
Tycker att det är väldigt olika med hur man lyckas med det vissa av mina pansarmalar har inte lekt på hur länge som helst vad jag vet, dom bästa tipsen är kallvattenbyten och ofta för att stimulera regnperiod och att man matar mycket, svarta mygglarver har jag hört ska vara jättebra för just pansarmalar men har inte testat med just dom mygglarverna själv.
#171 - 16 oktober 2011 19:41
ok jag byter ju vatten 1 gång/vecka och då ör kallvatten jag fyller i, svarta mygglarver har jag inte provat iof, dom får frysfoder artemia, räkmix och ibland bosmider plus nån maltablett emellanåt
#172 - 16 oktober 2011 20:26
Bara dom får gott om mat så honorna blir lite runda, vet ej om detta är tvunget men det är något jag läst, ibland försöker jag mata upp dom och ibland kör jag som vanligt med maten tror inte att jag sett någon större skillnad men man vet aldrig, vattenbytena är det jag märkt mest på att det händer något, även en stor förändring kan få igång dom som jag nu hade i detta karet jag gjorde om det helt och sen dess har dom tramsat rundor varje dag men bara lagt ägg en av dagarna vad jag vet,försök att byta ut någon spann vatten om dagen för att kyla ner det som regnvatten med lite regn varje dag.
Vet du vad du har för kön på dina pansarmalar?:confused:
Jag har också ett gäng leooparder men aldrig sett dom ha någon tendens till att vilja leka, har knappt sett dom sen jag köpte dom har aldeles för mycket växter i mina kar:)
Däremot så sitter jag inte så mycket vid karen heller så det har säkert varit lätt att missa om det hade hänt.
#173 - 16 oktober 2011 20:33
hmm ingen aning faktiskt...med av dom fläckiga är tre större och två lite mindre och liksom slankare, leoparderna vet jag inte har iinte haft dom så länge men en ser mindre ut iaf,har nyss gjort om just det akvariet, bytt till sand mm... http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149324 och den nya sanden älskar dom verkligen
#174 - 16 oktober 2011 20:52
Det låter som du har 3 honor och 2 hanar, av den fläckiga sorten så har hanarna förlängd ryggfena den är mer spetsig medans honans är lite mer rund, inte det lättaste att se kanske om man inte ser dom samtidigt, jag råkade ut för en lustig grej när jag skulle ha hem några hanar,(av den fläckiga sorten då) jag hittade en i affären som verkligen hade en lång rak ryggfena och jag tänkte detta är en säker hane men ack så fel jag hade denna, var en sort med verkligen förlängt ryggfena(villket jag aldrig hade sett innan) märkte jag efter hand som den växte och det var en hona med så det var inte en hane jag fick tag i[:o]
Men har du den vanliga sorten så är det så man kan kolla men även det du beskrev att dom 3 är rundare och större och 2 är slankare.
När dom hållt på att tramsa du är säker på att dom inte satt ägg under växterna, dom kan sätta äggen var som helst i karet.

Tycker det blev fint i ditt kar, jag kan säga att mina pansarmalar gjorde presis som dina innan dom lade ägg, jag möblerade om dom tramsade i flera dagar sen tog dom en vilodag eller 2 och började sen tramsa igen och lade ägg så vi får hoppas att dina kör med samma grej.
#175 - 16 oktober 2011 21:57
hmm inte osanolikt..har mest kollat efer rom på rutorna...[:o] sen har jag jag ju 3 sjukt glupska nyckelhål + 1 par dorsigera i karet med så ev. rom jag inte ser kanske blir uppäten:confused:
#176 - 17 oktober 2011 05:08
åh vilka pyttesmå:) Men så häftigt att det var exakt på pricken ett år mellan lek !:confused: Weird....
#177 - 17 oktober 2011 05:16
hmm inte osanolikt..har mest kollat efer rom på rutorna...[:o] sen har jag jag ju 3 sjukt glupska nyckelhål + 1 par dorsigera i karet med så ev. rom jag inte ser kanske blir uppäten:confused:

Även om rommen blir uppäten så brukar man nästan alltid se rester av dem även om andra fiskar går och gnaggar på rommen.

Annars som sagt för att få igång dem mata rikligt i 2 veckor, vecka 3 så fortsätter du mata dem mycket och du ska även göra ett vattenbyte varannan dag på ca 30% med kallt vatten ca 1 timme innan släckning. har funkat för mig 2 gånger på några veckor.

Lycka till!
#178 - 17 oktober 2011 05:26
Det beror på om det inte varit ägg på rutorna så är det svårt att se att där varit ägg, min pandor lade alltid ägg bland hornsärven och hade jag inte plockat upp den för att korta ner då och då så hade jag inte haft någon aning om lek, dessa lade nästan alla äggen på undersidan av ett vattenspikblad och det var tack vare att jag följde honan som jag hittade äggen, och där var ändå dom flesta äggen i en klump:)
#179 - 17 oktober 2011 17:46
Igår blev det inget kort men idag bjuder jag på 2 kort på palettynglen och 1 kort på pansarmalsynglen.
alla 11 är fortfarande vid liv och man ser lite rosa i magarna på dom av artemian även fast dom har gulesäcken kvar så det är ett gott tecken:d
[ATTACH=CONFIG]48348[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48349[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48350[/ATTACH]
#180 - 22 oktober 2011 16:01
Ynglen ser ut att må väl, välfyllda magar, får hoppas att dom nya yngeln får lika rosa magar som neonerna.:)
[ATTACH=CONFIG]48497[/ATTACH]Neon
[ATTACH=CONFIG]48498[/ATTACH]Vet ej villken sort:confused:
#181 - 23 oktober 2011 09:55
Söta små yngel :).
#182 - 23 oktober 2011 17:49
Jättegulliga:)
#183 - 23 oktober 2011 17:55
ursäkta att jag inte orkar leta fram infon själv, men vilka arter är det du odlar?
#184 - 23 oktober 2011 18:05
Ingen fara den sorten jag är säker på är neon greenstripe, dom andra yngeln får bli en överraskning för jag vet inte villka sorter som lagt äggen, jag har 4 eller 5 sorters pansarmalar där i.
Kan gissa mig till att det är panda och habrosus och förhoppningsvis överlever dom tills jag får veta med.:)
#185 - 23 oktober 2011 18:12
häftigt, du har aldrig testat sterbai eller julii?
#186 - 23 oktober 2011 18:14
Nej men tanken har varit där, jag har runt 17 olika sorter men ingen av dom[:o] tittade på sterbai för några dagar sen men fick hejda mig, kanske nu när där är ett kar till uppe vem vet vad som faller i karet där.;)
#187 - 23 oktober 2011 18:20
är själv grymt sugen på att införskaffa 15-20 st sterbai eller julii som kan dammsuga botten i min tank ^^
#188 - 23 oktober 2011 18:22
Det är vackra fiskar att titta på, det sägs att sterbai är lätta att odla på, vet ej själv eftersom jag inte haft några^^
#189 - 23 oktober 2011 18:25
hade varit kul om man hade kunnat göra sig självförsörjande på dem. skaffa ett gäng och sen låta de bli fler och fler ^^ tycker dock de har rätt saftigt inköpspris :S
#190 - 23 oktober 2011 18:28
Jo priset är inte det minsta men det har nog att göra med hur lätta dom är att odla och få tag i, metaller ger ju massvis med ägg (100-200)och är lättlekta(hm för det mesta) medans adolfoi lägger ett ägg i taget och inte så många per lek(typ 10) så då kan man förstå att priset är mer för vissa, dom dyraste jag har kostade nog 180 kr st[:o]
#191 - 23 oktober 2011 18:30
julii har jag hittat för 39 kr st, sterbai tror jag ligger på runt 69 kr när man väl hittar dem =/
#192 - 23 oktober 2011 18:31
Tror det var runt 75 på arkenzoo i halmstad häromdagen.
#193 - 23 oktober 2011 18:35
för julii?
#194 - 23 oktober 2011 19:48
Nej för sterbaien:)
#195 - 23 oktober 2011 20:13
okej okej, ja då verkar det vara överallt som sterbain är dyrare ^^
#196 - 23 oktober 2011 21:02
Jo, kollade åleds lista och dom tog också 75 , lite billigare om man köpte fler så det verkar vara ett normalpris, dessa neonerna jag fått yngel på har jag för mig kostade 125 kr st så jag hoppas verkligen att dom överlever, än så länge lever dom.:)
#197 - 23 oktober 2011 21:21
Minns inte riktigt vad jag betalade för mina :( Men det va på herkulez iaf, men det hjälper ju föga! :p
#198 - 23 oktober 2011 21:28
:) det var sterbaien du skerv om nu väll? det är inte lätt att komma ihåg vad allt kostar:p
#199 - 23 oktober 2011 22:07
Ja det va det, ibland glömmer fingrarna att skriva ner hela meningen som huvudkontoret tänker
#200 - 25 oktober 2011 12:14
Äntligen har man fått yngel själv då de två första försöken inte gick så bra....plocka upp ca 78 - 80 ägg och alla utan 4st var befruktade, så jag hoppas det går bra denna gång.

men till min fråga, kan jag imorgon då de blir 2 dagar gammla redan lägga i lite mat eller är det för tidigt??
#201 - 25 oktober 2011 12:20
Jag gör så här denna gången, jag matar från första början och matar 3 ggr per dag och städar 1 gång om dagen, än så länge har jag inte mist något yngel, när jag provade metoden med bara javamossa så gick det sådär men jag var inte lika engagerad den gången heller så det kan varit felet då.
Jag hade börjat mata i morgon om inte annat, brukar i vanliga fall börja mata när gulesäcken börjar ta slut, denna gången vågar jag inte ta några chanser med dessa yngeln:)

Grattis till yngeln förresten :D
#202 - 25 oktober 2011 12:31
Okej tack för tipset...ska testa ditt sätt, bättre att det det säkra före det osäkra hehe.

TACK :)
#203 - 25 oktober 2011 12:52
Visst är det, hur har du dina yngel?
Hur städar du?
Vad ger du för mat?
#204 - 25 oktober 2011 15:16
Några bilder på dom små i karet:)
[ATTACH=CONFIG]48589[/ATTACH]3 Sorters yngel, okänd sort till vänster, neon dom 2närmaste och den bakom tror jag är panda
[ATTACH=CONFIG]48590[/ATTACH]palettcikliderna
[ATTACH=CONFIG]48591[/ATTACH]det gula i bakgrunden är en ancistrusmal
[ATTACH=CONFIG]48592[/ATTACH]
#205 - 25 oktober 2011 17:43
Vilka pansarmalar är det som kan para sig med varandra.:D:D:) tänkte odla.
#206 - 25 oktober 2011 17:53
alla kan para sig, annars hade dem dött ut ;) men vissa är enklare att odla i akvarium. överlåter dock solis att berätta det, hon som är experten
#207 - 25 oktober 2011 18:52
Dom som ger mest ägg och är lättast att få i lek är metallpansarmalar och albino, pandan är ganska bra på att leka med men ger färre ägg.
Däremot så är det många av dom olika pansarmalarna som kan korsa sig med varandra med.
Vet inte riiktigt vad du vill veta men fråga på så kan jag svara så gott det går:)

Firejackan tack för berömet men expert är jag inte men jag har några års erfarenhet av att odla ivarjefall;)
#208 - 25 oktober 2011 19:07
solis skrev:
expert är jag har några års erfarenhet av att odla ivarjefall;)

Du säger det själv också, bra med självinsikt ;)
#209 - 25 oktober 2011 19:18
Hm jag tror någon har mixtrat med texten i din dator som har smittat av sig till ditt svar:p
#210 - 25 oktober 2011 19:20
absolut inte, var nu inte så ödmjuk
#211 - 25 oktober 2011 19:26
Ah du menar att sanningen var på din dator, jag kan säga att jag kan mycket om dom men inte allt, jag har en hel del att lära fortfarande, man blir ju aldrig full lärd;)
Jag har nog många tips att lära mig av fortfarande och jag är glad för varenda knep som jag får veta, men just nu är jag i ett lyckorus så länge dessa greenstripen överlever, har inte så många av dom vuxna kvar, tyvärr dog en hona häromdagen(dessa har några år på nacken) och jag har inte hittat dom igen, köpte dom i åled men där har inte varit några nya sen dess.:(

hoppas på ny lek så där kan bli fler men just nu tar dom det lungt och jag vågar inte köra en massa vattenbyten så länge yngeln är små heller.
#212 - 25 oktober 2011 19:29
äsch, kör på sterbain istället. där har du ju dessutom köpare om du lyckas odla :D
#213 - 25 oktober 2011 19:32
Neonerna finns nog också köpare på men dom kommer jag behålla själv, tror aldrig jag kan få för många av dom.
Vem vet om det kommer hit några sterbai, först ska det komma ett gäng pygmeer om dom nu hade dom där dom beställer, isåfall ska dom nog komma imorgon, får ringa och kolla om dom kommit in:)
#214 - 25 oktober 2011 19:38
meh, sådana kan jag ju inte ha. dem äts ju upp av allt och alla :( du får ju tänka lite på mig med *snyft*
#215 - 25 oktober 2011 20:00
Vilka andra fiskar går dina pansarmalar med Solis ? Tror mina inte får nog med mat pga av tre glupska nyckelhål som äter ALLT...köpte nya maltabletter igår men även dom glufsar nyckelhålen i sig :(
#216 - 25 oktober 2011 20:05
firejackan skrev:
meh, sådana kan jag ju inte ha. dem äts ju upp av allt och alla :( du får ju tänka lite på mig med *snyft*

Varför kan du inte ha neoner? du tänker väll inte på neontetror, det är neon greenstrip pansarmalar jag har lyckats odla ju eller är jag ute och reser på ditt svar:confused:
#217 - 25 oktober 2011 20:06
solis skrev:
Varför kan du inte ha neoner? du tänker väll inte på neontetror, det är neon greenstrip pansarmalar jag har lyckats odla ju eller är jag ute och reser på ditt svar:confused:

tänkte på pygmeérna ^^
#218 - 25 oktober 2011 20:09
Vilka andra fiskar går dina pansarmalar med Solis ? Tror mina inte får nog med mat pga av tre glupska nyckelhål som äter ALLT...köpte nya maltabletter igår men även dom glufsar nyckelhålen i sig :(

Jag har allt från räkor till fengäddor med mina pansarmalar, jag har pansarmalar i alla mina kar, delar du maltabletterna eller släpper du i dom hela.
Jag kör med blandning av pellets, bottentabletter och flingor till mina fiskar så det blir alltid lite mat här och där och så matar jag i 3 olika hål i det stora karet för att det ska spridas ut för mina papegojciklider tar bottentablettsbitarna hela och det är det enda dom siktar in sig på har jag märkt, riktigt glupska är dom. så jag försöker lura dom så att dom inte tar all mat.
#219 - 25 oktober 2011 20:11
firejackan skrev:
tänkte på pygmeérna ^^

Aha ja dom ska man nog inte ha med för stora fiskar, men där är ju 16 andra sorter att välja på här, men jag odlar inte på alla eller alla ger inte ägg så jag ser dom, funderar på om jag ska ha pansarmalar i den nya 200 litaren där jag kan ha bättre koll på om det blir ägg dom andra har ju sån djungle så jag ska bara ha tur om jag hittar äggen där;)
#220 - 25 oktober 2011 20:28
jag delar dom, sen får dom frysfoder med....artemia, bosmider och räkmix och flingfoder....får försöka lura dom lite jag med....:) Tack för tips
#221 - 25 oktober 2011 20:32
Gör det, mina fiskar i det karet siktar alltid in sig på första hålet så ibland försöker jag mata i det andra samtidigt så att dom inte ser det:) ger gärna tips blir bara glad om det hjälper dig hm eller dina fiskar rättare sagt;)
#222 - 25 oktober 2011 20:32
:)
#223 - 25 oktober 2011 20:36
När du matar med frysmaten så borde dom få tag i mat dom silar och plockar ju hela tiden och där ligger ju överallt när man matar med sånt. Ser dom fina ut och inte magra så tror jag inte det är någon fara, men så mycket fisk framförallt bottenfisk som jag har i mitt stora kar så skulle dom svällt annars:)
#224 - 25 oktober 2011 20:49
mmm fyra av åtta har bara dött nu det sista, har kollat nitrit och det är på 0 ph´t är stabilt...alla andra fiskar mår bra så jag funderar på om dom fått för lite att äta....:confused: lr så är det nåt annat som jag inte begriper..:(
#225 - 25 oktober 2011 20:52
Trist, har dom gulesäcken kvar?
#226 - 25 oktober 2011 20:55
det är vuxna...lr dom är ju inte fullvuxna men yngel är det inte...i storlek som man köper dom i butik....3-5 cm cirka
#227 - 25 oktober 2011 21:00
har dom varit magra dom som dött?
Är det länge sen du köpte dom?
Har du gjort någon ändring som bytt filter eller något?
Ibland fattar man bara inte vad som händer.
Jag köpt ju venezuelas black och 5 av dom dog en efter en inte samma dag men på kort tid har ingen aning om varför, och så var det en som simmade in i flåset på pumpen men och fastnade i impellern, fattar inte vad den skulle göra där inne, 600 spänn på komposten på en vecka:(
Jag har 2 kvar och dom verkar hur bra som helst.
#228 - 25 oktober 2011 21:06
nää dom har inte vart magra, dom har bara lagt sig ner och dött typ....har inte gjort nåt mer än bytt ut den engelska sjöstenen mot sand, pumpen gick i en hink under tiden (har inte ens kramat ur den så allt bra gojs borde ju vara kvar), och då hade jag 5 fläckiga dom verkade klara det bra, sen köpte jag till 3 leoparder och nu har 3 fläckiga och en leopard dött inom en vecka, bytte till sanden för lite mindre än 1 mån sen
#229 - 25 oktober 2011 21:11
Du har inte ammoniak i karet?
Använde du gammalt vatten eller helt nytt?
Gjorde du sandbytet med fiskarna i eller i något annan behållare?
Pansarmalar brukar ju vara tåliga.
Hur är ditt ph i det karet.
Förlåt för alla frågor men jag kanske kan lära mig något här med och kanske få ihop ett kanske svar för man kan ju aldrig vara helt säker på vad som har hänt.
#230 - 26 oktober 2011 05:20
Vet inte vad som hände under natten/igår men när jag vakna i morse så var alla yngel utan 4st döda, förstår inte vad som kan ha hänt, har en yngel kasse av nät och i princip inga andra fiska i karet som skulle kunna komma åt dem :(
#231 - 26 oktober 2011 05:20
Det är lungt :)
Amoniak vet jag inte får kolla upp det.
Använde lite gammalt vatten mest nytt
Fiskarna var i hinkar medans jag bytte sand.
Ph är på 7 försöker sänka med eklöv och alkottar
Har egen djupborrad brunn.
#232 - 26 oktober 2011 05:38
Vet inte vad som hände under natten/igår men när jag vakna i morse så var alla yngel utan 4st döda, förstår inte vad som kan ha hänt, har en yngel kasse av nät och i princip inga andra fiska i karet som skulle kunna komma åt dem :(

Vad har du för slags fiskar i karet?
Hur gamla är ynglen?
#233 - 26 oktober 2011 05:44
För tillfället har jag bara 2st [SIZE=2][COLOR=#000000]Ancistrus[/COLOR][/SIZE] + (ett par yngel). Pansarmal ynglen är 2 dagar gammla nu
#234 - 26 oktober 2011 05:46
Det är lungt :)

Amoniak vet jag inte får kolla upp det.

Använde lite gammalt vatten mest nytt

Fiskarna var i hinkar medans jag bytte sand.

Ph är på 7 försöker sänka med eklöv och alkottar

Har egen djupborrad brunn.

Vet ej men jag kan tänka mig att det är lite som nystart när man gör om ett kar även fast man har i det gamla filtret, har du hällt i något medel för att hjälpa till.
Kom att tänka på när jag hade lagt mig att om du har sand så kan det bli en massa luftfickor under sanden och om jag inte minns fel så kan det bildas gas i dom som inte är bra, (rätta mig om jag har fel) därför har jag alltid en massa malaysiska sandsnäckor som får böka rundor i sanden för att ta bort dom.
Prova att sticka ner fingrarna på olika ställen och se om det bubblar upp.
Har även läst att ju högre ph man har ju farligare är ammoniaken.
Detta är mina tankar och om jag har fel i något så rätta mig gärna:)
Det kan hända så mycket konstiga saker i kar så man blir mest förvirrad, precis som när mina sewellior dog:(
#235 - 26 oktober 2011 05:49
För tillfället har jag bara 2st [SIZE=2][COLOR=#000000]Ancistrus[/COLOR][/SIZE] + (ett par yngel). Pansarmal ynglen är 2 dagar gammla nu

Ancistrusmalarna suger genom nätet och eftersom ynglen ligger på botten så är det ett lätt byte, kan tänka mig att det är dom som har sugit ihjäl dom, hur ser dom kvarvarande ynglen ut? har dom gulesäcken kvar?
Nätkasse har jag inte vågat ha, vet att många använder det, själv använder jag plastyngelkasse och har siliconat nät på sidorna där springorna är för att dom inte ska kunna simma ut.
#236 - 26 oktober 2011 05:51
En anledning till varför jag har plastyngelkasse är att det känns som dom får ha kvar maten, i nät så faller det lätt ut.
#237 - 26 oktober 2011 06:27
Hmm jo...kanske inte var så himla bra med en nätkasse då....får väl gå tillbaka till plastkassen nästa gång fast med nät på sidorna som du har...för att nu när jag tänker på det så såg det ut som vissa yngel satt fast i nätet

Jaja då är det bara att börja göda upp malarna igen:d
#238 - 26 oktober 2011 06:42
Skönt att du tar det så, man lär sig av sina misstag, då har du lite tid på dig att göra en yngelkasse, undrar om det inte finns en bild i denna tråden någonstanns på min yngelkasse.
Men du har väll 4 yngel kvar?
Sätt dom i en burk och en syresten , jag använde ett mindre plastkar som jag gjorde en ståltrådsanordning till och hängde på kanten och satte i en syresten och sen tryckte jag ner kanten så det övre vattnet byttes lite då och då och städade botten varje dag.
#239 - 26 oktober 2011 08:03
Har inte tillsatt något medel har aldrig gjort det, inte ens vid nystart har fungerat bra innan. Ska kolla om det är några luftfickor och
se om jag kan kolla amoniak och få tag i lite sandsnäckor snarast...tack för att du engagerar dig, guld värt :)
#240 - 26 oktober 2011 08:07
Jo jag har sett bilderna på din yngelkasse, så det är bara att införskaffa lite silicon för att nät har man redan:p

Och ja 4st överlevare har jag kvar,...fick hitta på en temporär lösnning där jag helt enkelt tog av nätet och satte det i plastkassen istället, inte helt perfekt men de klarar sig från hungriga fiskar iaf
#241 - 26 oktober 2011 09:00
Har inte tillsatt något medel har aldrig gjort det, inte ens vid nystart har fungerat bra innan. Ska kolla om det är några luftfickor och

se om jag kan kolla amoniak och få tag i lite sandsnäckor snarast...tack för att du engagerar dig, guld värt :)

Hjälper så gärna till, hoppas bara att det hjälper dig något med och hoppas verkligen att dina sista pansarmalar överlever:)
#242 - 26 oktober 2011 09:03
Jo jag har sett bilderna på din yngelkasse, så det är bara att införskaffa lite silicon för att nät har man redan:p

Och ja 4st överlevare har jag kvar,...fick hitta på en temporär lösnning där jag helt enkelt tog av nätet och satte det i plastkassen istället, inte helt perfekt men de klarar sig från hungriga fiskar iaf

Bra lösning hoppas dom 4 sista överlever. Tänk nu på att siliconet ska torka några dagar.
Lite pill är det att silicona fast bitarna på sidan men det är det värt, försök att få det så slätt som möjligt.
#243 - 30 oktober 2011 10:35
Har plockat ägg i 3 kar nu i några dagar, vet bara med säkerhet att där är några neon greenstripe, tror att där är venezuela orange med, plockade även i ett 3 dje kar och mitt hopp är att det är mina neon redstripe som har lagt dom äggen, tiden får utvisa det.
Glömde ju såklart ta kort på ynglen men det får jag göra efter ständnigen av kassen så syns dom bättre:d
Har nu flyttat bort palettynglena så att dom munnarna inte finns i karet om där är ägg kvar och att där blir yngel i karet, räkorna är en fiende för äggen men har jag tur så är dom inte just där, sen känns det lite säkrare när jag släpper i ynglen när där inte är några paletter:)
[ATTACH=CONFIG]48673[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48674[/ATTACH]
#244 - 30 oktober 2011 11:06
du skulle itne kunna lägga upp någr< bilder på de vuxna fiskarna?
#245 - 30 oktober 2011 15:19
Några av pansarmalarna, får se om neon redstripen kommer fram vid matning eller om jag hittar något gammalt kort.
[ATTACH=CONFIG]48706[/ATTACH]Till vänster 2 halvstora venezuelas orange till höger en vuxen habrosus
[ATTACH=CONFIG]48707[/ATTACH]panda
[ATTACH=CONFIG]48708[/ATTACH]neon greenstripe
[ATTACH=CONFIG]48709[/ATTACH]neon greenstripe,
#246 - 30 oktober 2011 15:35
neon green var riktigt häftig, hmm, helt klart ngt att tänka på nu när man ska skaffa sig ett cory gäng. dock aldrig sett dem i en butik =/
#247 - 30 oktober 2011 15:48
Neon green var ju skitläcker. Har aldrig heller sett dem i butik.:( Nu blir det spaning:p
#248 - 30 oktober 2011 17:16
Köpte dom i åleds för länge sen men jag tror inte jag sett såna där på nästan ett år eller är det ett halvår tiden går så snabbt:D

Pygemeerna som jag hade försvann mycket möjligt att dom blev axolot mat men det ska komma nya nästa vecka, har även bokat Red gold pansarmal och ska hämta dom nästa vecka dom ser nästan ut som neon redstripe.
Sätter in bilder på dom flesta av mina pansarmalar ifall det blir tal om dom med.
[ATTACH=CONFIG]48717[/ATTACH]Neon red stripe
[ATTACH=CONFIG]48729[/ATTACH]Metall
[ATTACH=CONFIG]48728[/ATTACH]Adolfoi
[ATTACH=CONFIG]48727[/ATTACH]mest venezuelas orange
[ATTACH=CONFIG]48726[/ATTACH]samma som ovan
[ATTACH=CONFIG]48725[/ATTACH]neon greenstripe
[ATTACH=CONFIG]48724[/ATTACH] weitzmani
[ATTACH=CONFIG]48723[/ATTACH]deckeri till vänster och melini till höger
[ATTACH=CONFIG]48722[/ATTACH]habrosus
[ATTACH=CONFIG]48721[/ATTACH]scleromystax kronei
[ATTACH=CONFIG]48720[/ATTACH]leopard
[ATTACH=CONFIG]48719[/ATTACH]albino
[ATTACH=CONFIG]48718[/ATTACH]duplicareus
[ATTACH=CONFIG]48730[/ATTACH]långsträckt
[ATTACH=CONFIG]48731[/ATTACH]venezuelas black
#249 - 30 oktober 2011 17:19
Glömde ju pandan, funderar på om jag glömt någon mer[:o]
[ATTACH=CONFIG]48732[/ATTACH]Panda
#250 - 30 oktober 2011 17:25
så många roliga det finns!:p Livsfarligt!
#251 - 30 oktober 2011 18:41
Ja visst är det livsfarligt och djunglen med pansarmalar är stor[:-9] där finns hur många som helst.

Tror neonerna och venezuelorna är mina favoriter båda varianterna av båda sorterna.
#252 - 31 oktober 2011 06:07
Sjukt fina....synd bara att de inte har så fint utbud i zoobutikerna:(

Jaja en fråga bara, hur länge brukar du ha ynglen i yngelkassen...vill ju att mina 4 ska klara sig när jag väl släpper ut dem, snart 1 vecka gammla:D
#253 - 31 oktober 2011 08:22
Det är olika beroende hur stora dom blivit och vad det finns för fiskar i karet, än så länge är mina kvar i yngelkassen även fast jag tagit bort fienderna, och visst skulle nog neonerna klara sig nu men så tänker jag på att deras största fiende(vill ju hemskt gärna att dessa ska överleva)är ju om dom inte hittar mat nu när dom är vana att bada i mat så jag vill nog ha mina större, men det börjar bli trångt i yngelkassen;) det bästa för mig hade varit att starta upp ett yngelkar utan inredning där dom kunnde få bada i mat och ändå plats.
Och tillbaks till din fråga, jag brukar gå på känn efter hur stora dom är så jag har faktiskt ingen tidsgräns ens på ett ungefär när jag släpper i dom, allt är ju en chansning.
Hade det inte varit dessa pansarmalarna som jag inte hittar i butiken längre och pansarmalar som jag vet jämt leker så hade jag nog släppt i dom nu.

Många av fiskarna går nog att beställa, dom flesta är köpta i åleds djuraffär dom har bra utbud:)
#254 - 31 oktober 2011 08:23
Glömde skriva, kul att dina yngel lever fortfarande:D
#255 - 31 oktober 2011 12:47
Äggen igår kväll:) Någon möglig som jag ska ta bort idag.
[ATTACH=CONFIG]48749[/ATTACH]
#256 - 31 oktober 2011 12:52
Ynglen igårkväll, alla lever fortfarande, 10 neon greenstripe, 5 panda? 5 venezuelas orange?
Frågetecknen menas att jag tror det är dessa sorter men är ej säker ännu.
[ATTACH=CONFIG]48750[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48751[/ATTACH]
#257 - 31 oktober 2011 13:33
solis skrev:
Det är olika beroende hur stora dom blivit och vad det finns för fiskar i karet, än så länge är mina kvar i yngelkassen även fast jag tagit bort fienderna, och visst skulle nog neonerna klara sig nu men så tänker jag på att deras största fiende(vill ju hemskt gärna att dessa ska överleva)är ju om dom inte hittar mat nu när dom är vana att bada i mat så jag vill nog ha mina större, men det börjar bli trångt i yngelkassen;) det bästa för mig hade varit att starta upp ett yngelkar utan inredning där dom kunnde få bada i mat och ändå plats.

Och tillbaks till din fråga, jag brukar gå på känn efter hur stora dom är så jag har faktiskt ingen tidsgräns ens på ett ungefär när jag släpper i dom, allt är ju en chansning.

Hade det inte varit dessa pansarmalarna som jag inte hittar i butiken längre och pansarmalar som jag vet jämt leker så hade jag nog släppt i dom nu.

Många av fiskarna går nog att beställa, dom flesta är köpta i åleds djuraffär dom har bra utbud:)

Okej....man vill ju inte ha dem kvar i kassen för länge, sen så har jag inga fiskar som skulle kunna komma åt dem i det ''fria'' men som sagt det är lättare att få i dem mat. Det får väl bli ett tag till för min del.

Sen så göra så att jag försöker att lägga maten i yngelkassen så gott det går på ett ställe så de får leta efter den...även rätt bra att man kan se när de har ätit då deras magar får samma färg som maten, underlättar en hel del.

Appropå Åleds djuraffär...kolla lite på deras lagerlista över pansarmalar....fy fan säger jag bara, önskar det fanns någon sådan försäljare här nere :(
#258 - 31 oktober 2011 13:57
Förstår det, men det finns någon neråt som säljer pansarmalar om det var i malmö tror jag, vet inte riktigt var du bor?
#259 - 31 oktober 2011 14:07
Ja jag bor i malmö....vem och var :)
#260 - 31 oktober 2011 14:19
Du har ett privat meddelande:)
#261 - 7 november 2011 09:11
Tänkte uppdatera lite.

Tyvärr så dog ett av ynglen i fredags men de 3 återstående lever och frodas fortfarande, börjar bli så stora nu att man nästan kan se att de är pansarmalar, ca 2 veckor gamla.

Hoppas på en ny lek i slutet av denna vecka:D
#262 - 7 november 2011 09:39
Wow det var en fin samling cory du hade där :-)
#263 - 7 november 2011 10:19
Hittade faktiskt sterbai för 54 kr igår. Funderar på att slå till :/
#264 - 7 november 2011 11:22
Tänkte uppdatera lite.

Tyvärr så dog ett av ynglen i fredags men de 3 återstående lever och frodas fortfarande, börjar bli så stora nu att man nästan kan se att de är pansarmalar, ca 2 veckor gamla.

Hoppas på en ny lek i slutet av denna vecka:D

Kul att 3 av dom lever fortfarande, tycker dom växer relativt snabbt, mina blev isläppta för någon dag sen får nu hoppas att dom är duktiga på att hitta mat själva.
Har haft en riktig corydoras äggläggnings tid sen jag skrev sist, har en massa yngel av olika sorter från 3 olika kar så det har varit roligt+ att det verkar som om greenstripen lägger ägg lite då och då nu med:D
Ska ta kort när jag bytt yngelkasse det är svårt att se igenom denna för den är så skitig.
Har även köpt hem mina pygmepansarmalar idag får bli ett kort på dom med sen.
#265 - 7 november 2011 11:23
LLL skrev:
Wow det var en fin samling cory du hade där :-)

Visst är det fin, där ska en till bild när den är tagen och det är pygmeerna som jag fick hem idag.
#266 - 7 november 2011 11:24
firejackan skrev:
Hittade faktiskt sterbai för 54 kr igår. Funderar på att slå till :/

Varför inte[:o]
#267 - 7 november 2011 13:28
solis skrev:
Kul att 3 av dom lever fortfarande, tycker dom växer relativt snabbt, mina blev isläppta för någon dag sen får nu hoppas att dom är duktiga på att hitta mat själva.

Har haft en riktig corydoras äggläggnings tid sen jag skrev sist, har en massa yngel av olika sorter från 3 olika kar så det har varit roligt+ att det verkar som om greenstripen lägger ägg lite då och då nu med:D

Ska ta kort när jag bytt yngelkasse det är svårt att se igenom denna för den är så skitig.

Har även köpt hem mina pygmepansarmalar idag får bli ett kort på dom med sen.

Roligt att höra....försöker själv att få igång mina fläckiga pansarmalar men av någon anledning så vill de inte...ajaj snart dags för mina metaller om de håller sig till sina 3 veckor mellan lekarna:D
#268 - 9 november 2011 21:43
Hoppas du får lite ägg nu då och att dina yngel mår väl.
Mina yngel som jag släppt i karet verkar må bra, omöjligt att säga om alla är kvar där är för många gömställen(ser inte ens dom stora pansarmalarna:p)
Här är bilder på dom små som är en salig blandning av pansarmalar ska bli riktigt spännande att se vad det blir förnågra.
Den ensamma pansarmalen är en greenstripe bäbis men ser början till randen på den:)
[ATTACH=CONFIG]49068[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49069[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49070[/ATTACH]
#269 - 10 november 2011 07:22
Jodå det går bra, dock så börjar jag se en väldigt stor skillnad på storleken på de 3 yngel jag har...ett av ynglen ser inte ut att växer alls medans ett annat är nästan 3 gånger så stort som den minsta[:-13]
#270 - 10 november 2011 07:41
Skönt att går bra, att ynglet är mindre kan bero på att den inte äter så mycket som det stora, hur ser magen ut på den är där nån mat, har sett att inte alla mina yngel har någon mat i magen i såfall väldigt lite, upptäckte nyss att jag har nitrit och ammoniak i detta karet lätt hänt nu när jag matar mer för ynglen skull:(
#271 - 10 november 2011 07:50
Jo mat i magen brukar den ha ibland men den äter inte alls lika ofta som de två större då dessa äter mer eller mindre konstant och deras magar alltid är röda:D
#272 - 10 november 2011 08:07
Då har du säkert orsaken där, mina som nästan inte har mat i magen är hälften så stora som dom med mat, och om någon dör så är det ju såklart dessa individer, förstår inte varför dom inte äter när dom badar i mat:confused:
#273 - 10 november 2011 08:42
hehe ja bra fråga...har till och med testat annat foder då jag trodde den kanske inte gilla det de får nu men då äter den inte alls men men får väl hoppas att den klarar sig även om det inte ser bra ut just nu
#274 - 10 november 2011 09:53
Men den har levt så pass länge så den borde ha goda chanser att klara sig:)
#275 - 10 november 2011 11:05
Ja man tycker det för att den har ju nästa klarat sig i 3 veckor...man kan alltid hoppas:)
#276 - 10 november 2011 17:45
Såg att dom hade sterbai på herkules för 49kr st, ganska bra pris :) Tänkte om du ville utöka samlingen! :p
#277 - 10 november 2011 18:27
Visst var det ett bra pris, vi har nog inget herkules här i närheten vad jag vet. Har fortfarande inte tagit kort på mina nya pygmeer dom måste ju in i samlingen;)
#278 - 10 november 2011 19:13
Pygmeerna har snabbt blivit mina favoriter, så roliga stimmar runt som bara den :D i "tvillingkaret" till min 50 L ska jag nog skippa tetror och bara ha pygmeer.
#279 - 10 november 2011 20:39
Mm det var det jag fastnade för med, dom 2 jag hade först i low-tech karet försvann, misstänker dom blev axolotl mat men dessa är i min ena 310 litare och där har dom inga fiender:)
#280 - 10 november 2011 20:45
Har 5 nu i 50 l karet, man borde nog ha fler men vet inte om jag vågar har 9 kolglödstertor och ett par Kakadua i där med :confused:
#281 - 10 november 2011 20:59
Jag hade nog haft några till, men det är jag;)
#282 - 10 november 2011 21:05
Ja dom mår nog bättre om dom är fler, kanske köper några till...det är ju inga stora fiskar varken dom eller tetrorna så det kan nog funka..:)
#283 - 10 november 2011 21:08
Tror jag med, och dom stimmar så fint när dom är många, jag köpte 15 stycken, rensade i det karet idag (det behövdes verkligen[:o]) och nu får jag se dom lite mer innan försvann dom in i djunglen, kanske jag kan få ett fint kort med på köpet;)
#284 - 10 november 2011 21:10
Ja kort gillar vi ;)
#285 - 10 november 2011 21:13
Kollade presis och skulle ta kort, hm jag såg en hehe men vid bättre tillfälle så blixtrar det till;)
#286 - 10 november 2011 21:16
haha ok....:D bättre lycka nästa gång..;);)
#287 - 10 november 2011 21:21
:) nä nu får det bli sängen, har ett febrigt barn så det är väll bäst att sova ifall natten blir jobbig, men nytt försök med korttagning blir det;)
#288 - 10 november 2011 23:37
Källebäcken, du verkar ha precis den uppsättningen som jag vill ha i mitt 54L. Läste lite om kolglödstetran, och det va några saker jag tänkte på om den som du kanske kan svara på:

Funkar det med kakaduorna?
Gör du extra täta vattenbyten eller kör du ca 1 gång i veckan?
Är dom skygga?

Har just nu kakaduor, sterbai, en ancistrus och en otocinclus. Ancistrusen ska flyttas över tillsammans med sterbai till 180L. Otocinclusen får jag se om jag skaffar fler igen, dom är ju väldigt känsliga...

Men så vill jag ha in någon liten pansarmal tillsammans med någon tetra och då råkar det ju vara just den tetran. Känns lite roligare än neon/kardinal-tetror :)
#289 - 11 november 2011 06:33
åhhh...ett gäng Sterbi hade man ju också kunnat ha- om man hade fler akvarium. Känns inte som att det ryms en till flock. Har ju redan ett gäng på 6 Panda och sen 6 st Fläckiga.[:o] Men jag har börjat gilla dessa malar skarpt. Får skaffa ett 720 l och kasta ut 350l karet. Eller ha båda...:D Fast då måste vi ha ett större hus. Blir dyrt det här....:p
#290 - 11 november 2011 06:50
Vanish skrev:
Källebäcken, du verkar ha precis den uppsättningen som jag vill ha i mitt 54L. Läste lite om kolglödstetran, och det va några saker jag tänkte på om den som du kanske kan svara på:

Funkar det med kakaduorna?

Gör du extra täta vattenbyten eller kör du ca 1 gång i veckan?

Är dom skygga?

Har just nu kakaduor, sterbai, en ancistrus och en otocinclus. Ancistrusen ska flyttas över tillsammans med sterbai till 180L. Otocinclusen får jag se om jag skaffar fler igen, dom är ju väldigt känsliga...

Men så vill jag ha in någon liten pansarmal tillsammans med någon tetra och då råkar det ju vara just den tetran. Känns lite roligare än neon/kardinal-tetror :)

Dom funkar bra med kakaduorna, jag sköter det akvariet som alla andra dvs vattenbyte 1 gång per vecka :) Tycker absolut inte dom är skygga dom är framme hela tiden.. :)
#291 - 11 november 2011 06:53
hehe känner igen det där, skaffa ett mindre annars då :D själv har jag fyra små kar typ ett i varje rum snart..:)
#292 - 16 november 2011 17:35
Dom första ynglen har växt till sig rejält sen dom kom i karet, räknade till 10 neon greenstripe, 3 panda och 3 venezuelas orange så hoppet är att alla är kvar:)
[ATTACH=CONFIG]49273[/ATTACH]Neon greenstripe
[ATTACH=CONFIG]49274[/ATTACH]funderar på om detta är en ny greenstripe som är född i karet eller en venezuelas orange
[ATTACH=CONFIG]49275[/ATTACH]panda
#293 - 16 november 2011 17:38
Söööta små..kul att dom växt och blivit så stora, du måste ha magiskt vatten som lyckas så bra med dom lr magiska fingrar ;)
#294 - 16 november 2011 18:01
Vattnet är nog jättebra till fiskar, sen har jag verkligen försökt att få dessa att överleva:) villket jag lyckats med än så länge
#295 - 16 november 2011 20:14
Kul när funkar..:) har ni egen brunn ?? lr vart får du vattnet i från
#296 - 16 november 2011 21:11
Jo vi har egen brun men vattnet är från en bäck som rinner ner i en brunn i skogen.
#297 - 16 november 2011 21:27
Dom funkar bra med kakaduorna, jag sköter det akvariet som alla andra dvs vattenbyte 1 gång per vecka :) Tycker absolut inte dom är skygga dom är framme hela tiden.. :)

Kul, det svar jag hoppades på :) Läste om dom i artbeskrivningen, därför jag hade dom frågorna. Ibland går ju åsikten ifrån varandra så det är alltid skönt att höra någon som verkligen har fiskarna.

Då blir det nog den uppsättningen så småningsom :)
#298 - 29 november 2011 18:55
Har inte skrivit på länge så jag slänger in kort på mina äldsta greenstripe yngel och på en av bilderna är mamman med, har faktiskt inte lyckats ta något kort på mina pygmeepansarmalar än[:o]
[ATTACH=CONFIG]49645[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49646[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49647[/ATTACH]
#299 - 29 november 2011 21:38
Ser ut som du precis matat dom, vad matar du med?
#300 - 29 november 2011 21:41
Detta är någon algbottentablett som löser upp sig snabbt och blir smulor, beställde det från tyskland tror jag, passar alldeles utmärkt till småttingarna:)
#301 - 15 februari 2012 21:05
Detta karet bara växer igen hela tiden har tänkt att lägga ner det så därför så har jag inte helt brytt mig om hur det ser ut häri, ska börja flytta bort fiskar och räkor härifrån men det kommer att få ta lite tid för jag vill att räklingarna och dom minsta pansarmalarna ska växa till sig först.:)
Skulle inte förvåna mig om jag får för mig att göra något annat men karet sen:D
[ATTACH=CONFIG]51425[/ATTACH]
#302 - 19 februari 2012 19:59
Jag tog väck den stora stenen och tryckte ner lite växter som flöt och nu ser det ut såhär:)
Har börjat att fiska ut lite pansarmalar och räkor härifrån, det får bli lite då och då, men nu har jag börjat fundera på om jag ska odla mina l 046 och sewellior här eller lägga ner karet, får se var det hamnar, karet är ju ändå inkört.;)
Skulle även kunna ha kvar mina blue tigerräkor här med:)
Dom minsta ynglen får stanna ett tag till ivarjefall:)
[ATTACH=CONFIG]51515[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51516[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51517[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51518[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51519[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51520[/ATTACH]
#303 - 5 november 2012 14:23
Akvariet ser inte ut så här längre men jag odlar fortfarande neon greenstripe eller rättare sagt har börjat odla igen den senaste månaden,(inte haft någon lust alls i sommar) så där är några yngel nu och några har kläckts idag :D
Övriga invånare förutom corydoras är 3 L046 och 2 L401 men håller på att flytta bort L 401 orna(lyckats med en just nu) för härom dagen så såg det ut som om en zebra fläcktade på ägg väldigt intensivt och detta såg jag i ett dygn men helt plötsligt så var där en L401 a istället, tror han åt upp dom så nu ska dom till ett annat kar, en hornsnäcka är där med.
Får hoppas jag hade rätt och att dom vill lägga ägg igen för detta har jag väntat på i flera år.
#304 - 5 november 2012 15:05
Halloj Solis! Det var ett tag sedan. Hoppas du får till fler lekar på de där som du väntat så länge på. Hur stora kullar på greenstripe får du upp?
:)
#305 - 5 november 2012 15:41
Halloj Mats, visst var det ett tag sen [:D]
Greenstripen är väldigt snåla på att ge ägg så mellan 5-15 ägg kan jag hitta när ett gäng på 10-15 st individer som leker. Fast det är många ägg jag inte hittar, hittade något yngel som hade kläckts i karet idag som var lagom stor att släppa i om den hade fötts i yngelkassen. Oftast hittar jag bara runt 5 ägg men sist hittade jag 10(dom som kläcks idag) sen vet man ju aldrig hur många som överlever heller.
Jag hoppas också att zebraplecona ska leka igen, ska försöka hitta den andra L 401 an, satte faktiskt den ena zebran i en yngelkasse med mat i för den behöver verkligen äta, den är så mager. Hoppas den inte vantrivs däri så den kolar bara:(
#306 - 8 november 2012 14:07
Bytte yngelkasse till pansarmals ynglen idag och fick räknat hur många dom var, inventerat hehe
I karet finns iallafall minst 4 yngel , i yngelkassen var det 18 yngel och så hade det blivit nya ägg och änsålänge är där 12 ägg:) får rota runt lite till och se om jag kan hitta fler.
#307 - 11 november 2012 19:48
Idag hände det som inte fick hända, mina 3 l-046 or har dött, detta är ett kar jag inte förstått mig på det utplånar art efter art. :( Och det lustiga är att det händer med långa mellanrum, har en fundering på om det är rampen som utsöndrar något för det är en gammal heltäckande ramp som är gjord av spånplatta som har varit målad på insidan, har själv tapetserat den för länge sen och sist satte jag på en slags plast för att göra den fin, ca 2 år sen, varför jag funderar på att den kan vara skyldig är att den har varit fuktig i ena änden där jag inte har skyddsglas och har börjat mjukna i spånet och det min tanke är att kanske något droppar ner i vattnet från den. Jaja nu har detta karet tagit för många fiskar för mig, för många månader sen tog det min sewellia art som jag inte kan få tag i igen och mina tigerräkor och nu mina malar. Nu är det bara mina neon greenstripe pansarmalar kvar här som förökar sig bra, hittade några nya yngel i karet med :) nu medans jag letade efter zebrorna. Zebrorna verkade ju leka häromdagen och att hanen fläktade på ägg. Nu har jag hämtat en ny ramp och så får vi hoppas på att alla mina pansarmalar klarar sig iallafall, dom stimmar runt som när dom ska leka så där blir kanske nya ägg. Har några andra malar jag hade viljat sätta hit men jag vågar knappt det för tänk om dom kolar dom med:(
#308 - 12 november 2012 21:08
Jahapp då får jag väll ta ett litet prat med mig själv igen eftersom ingen mer är här än jag:p
Jättetrist med mina zebror har legat och sörjt hela natten men pansarmalarna är det fart i ivarjefall, där har blivit nya ägg i dag och dom andra håller på att kläckas, kommer att vänta tills imorgon med att ta äggen så jag hinner skicka över ynglen till en ren yngelkasse och för att det ska lyckas bäst så behöver alla ägg varakläckta, sen kan jag plocka äggen och sätta i samma kasse. :)

Har tänkt sätta in lite bilder men jag väntar på att mitt guldis medlemskap ska komma igång igen.

Japp jag träffar väll mig själv här imorgon igen men en ny rapport kanske;)
#309 - 12 november 2012 21:52
Sv: 100 liters pansarmals odling

Ja det hoppas vi på :-)

/David
#310 - 12 november 2012 22:02
Kul att du hittade hit, då kanske jag inte är så ensam i min tråd längre :D
#311 - 13 november 2012 08:17
Nej ensam är du jag läser med i tråden . Riktigt tråkigt med 046 orna har själv funderat på att skaffa ett gäng sånna att försöka odla på men dom är ju så sjukt dyra bara.
#312 - 13 november 2012 08:36
Läser också denna tråden , och hoppas på foton på dina pansarmalar mm :)
#313 - 13 november 2012 09:50
chricka skrev:
Nej ensam är du jag läser med i tråden . Riktigt tråkigt med 046 orna har själv funderat på att skaffa ett gäng sånna att försöka odla på men dom är ju så sjukt dyra bara.

Mm jättetrist, helst nu när det såg ut som om dom lekte för första gången med, dessa fiskarna har jag haft i flera år och dom har varit i flera av mina kar och varit med om massdöd och liknande men ändå klarat sig så man kan undra vad som hände:confused: undrar om det var rampen.
Kul att du också är här.
Ja hade dom inte varit så dyra så hade jag nog köpt nya men jag har inte råd med det ännu.
#314 - 13 november 2012 10:33
Kul Jazza, här kommer några bilder :)
[ATTACH=CONFIG]57366[/ATTACH]Karet som det är nu, som jag kommer att tjata om i alla mina kartrådar så är jag inte nöjd med mina kar för jag har inte haft någon lust denna sommaren.
[ATTACH=CONFIG]57367[/ATTACH]Neon greenstripes
[ATTACH=CONFIG]57370[/ATTACH]3 olika kull yngel
[ATTACH=CONFIG]57368[/ATTACH]vuxna och det största ynglet sen jag började odla igen för några veckor sen
[ATTACH=CONFIG]57369[/ATTACH]Förra leken när dom är ifarten
l
#315 - 13 november 2012 10:37
[ATTACH=CONFIG]57371[/ATTACH] Ägg, appropå det så får jag nog gå och ta upp äggen nu:p
#316 - 15 november 2012 13:17
Idag hittade jag några nya ägg igen:)
#317 - 15 november 2012 13:20
Härligt. :D
#318 - 15 november 2012 13:32
Japp visst är det, ska bli spännande att se hur många som klarar sig, kanske vågar sälja några tillslut, som det är nu när jag inte vet vart jag ska hitta dom igen om jag skulle bli av alla så vill jag själv ha så många som möjligt själv för att säkra att jag kommer ha kvar denna sorten :)
#319 - 26 november 2012 16:32
#320 - 26 november 2012 16:33
Buskigt. :D Fina små
#321 - 26 november 2012 16:34
Ja buskigt kan man säga, skulle vara lite mindre där tycker jag i växtväg då ;)
Christer5
#322 - 26 november 2012 16:36
Det är väldigt bra att du skriver om dina problem det kan gynna andra,man skall nog varar försiktig med vad man använder för material
som kommer in kontakt med vattnet.
#323 - 26 november 2012 16:42
Tack för det svaret Christer5. jo ibland kan man lära sig av andras misstag, just nu har jag den rampen på igen men täckglaset är på och rampen torr. Hade en annan ramp emellan men medans jag hämtade frysmat och rampen stod på sniskan på karet så hoppade ju såklart en katt upp och välte ner den vanliga plåtrampen i karet så proppen löstes ut och allt slocknade:D[:o]
Men denna gången gick allt väl hehe, ja sånt är livet.
Jag har pratat med han som jag köpte l 046 orna av och jag kan köpa nya av honom men vi får se villken storlek det blir för jag står på kö, och igår när jag var där så såg vi att där var nykläckta som han inte visste om så det ordnar sig men blir en dyr affär.
#324 - 27 december 2012 18:32
Ja och så växer det igen hela tiden :(
så här ser det ut nu.
[ATTACH=CONFIG]58653[/ATTACH]
#325 - 27 december 2012 19:02
Haha, det ska du inte vara sån för :p. Vissa göder med allt möjligt för att deras växter ska växa så mycket som dina gör :p.
#326 - 27 december 2012 19:04
Ja och jag göder med ingenting och ändå ser det ut så [:o] fast jag plockade bort lite igår ;)
#327 - 27 december 2012 20:01
hehe, syns knappt :p.
#328 - 27 december 2012 20:56
Tänkte rensa bort lite mer någon dag när jag har lust :)
#329 - 1 januari 2013 18:37
Jag rensade ut lite växter till, det känns skönt.
På sista bilden är det alger som är på min pump och jag tycker det ser så vackert och sammetslent ut så det stör mig inte :p
[ATTACH=CONFIG]58856[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58857[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58858[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58859[/ATTACH]
#330 - 1 januari 2013 18:49
Sv: 100 liters pansarmals odling

Snyggt! Så fina alger skulle man ha!

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#331 - 1 januari 2013 19:09
Visst var algerna fina, det känns lite mer verkligt med:) sitter likadant på roten men mossan är ivägen just nu ;)
#332 - 1 januari 2013 19:16
Alger kan vara fina ibland och snyggt svaja i strömmen från pumpen :).
#333 - 1 januari 2013 19:31
Ja dessa är det, jag har en pump i andra änden som blåser på denna å därför blir där fina alger.
#334 - 1 januari 2013 21:07
de oranga corrysarna du har är de en variant av aneus? Lr vad heter dom om man skall försöka köpa dem någonstanns? :) Dom va snygga. och riktigt snygga ryggfenor hade dom.
#335 - 1 januari 2013 21:14
Menar du venezuelas orange eller neon redstripe(dom som har ett orange streck som greenstripe)? Majkie 88
Båda finns iallafall i åleds fiskaffär men borde nog gå o få tag i dom är nog båda aneus om jag inte har fel för mig.
#336 - 1 januari 2013 21:15
Villket inlägg så kan jag hjälpa dig bättre:)
#337 - 1 januari 2013 21:24
solis skrev:

[ATTACH]37360[/ATTACH]

Denna menar jag :) Ja jag tänkte nästan att de var en variant av aneus. som venezuela black lr gold.
#338 - 1 januari 2013 21:38
Ja det är venezuelas orange, dom är inte så farligt dyra och dom finns i åleds fiskaffär iallafall. :)
#339 - 1 januari 2013 21:43
så här heter den i åled iallafall corydoras venezuelanus och deras vanliga namn är orange pansarmal hoppas det är något du kan beställa iallafall:)
#340 - 1 januari 2013 22:10
Ja de får nog bli lite olika corrysar i nya lokalen :) Hade en grupp med 20+ aneus gold stripe förut men de blev aldrig någon lek på dem tyvärr.
#341 - 1 januari 2013 22:21
Dessa är ganska bra på att leka därför har jag ett litet gäng själv och yngel har jag med :)
#342 - 2 januari 2013 18:59
solis skrev:
Ja dessa är det, jag har en pump i andra änden som blåser på denna å därför blir där fina alger.

Aha, där fick man redan på en hemligheten :).
#343 - 2 januari 2013 19:02
Det kanske inte var tanken från början men ändå;):p
#344 - 2 januari 2013 19:13
hehe, undrar vad du har i ditt vatten om gör att corydoras blir helt tokiga och leker järnet av sig :p. Vissa har tur!
#345 - 2 januari 2013 19:19
Det går faktiskt i perioder här med, greenstripen har inte lekt på en månad vad jag vet. Tycker att vintern brukar vara en bra period.
Sen försöker jag nog inte för mycket heller utan det får bara hända, så händer det så händer det ;)
#346 - 2 januari 2013 19:19
solis skrev:
så händer det så händer det ;)

Typ som lotto! Förutom att det aldrig händer.
#347 - 2 januari 2013 19:25
Aha, så det blir bara när de känner för de :p.
#348 - 2 januari 2013 19:28
Idag hände det här hemma har plockat ca 60-70 ägg från mina vildfångade sterbaier nu är det bara att hoppas på bra kläckning med .:)
#349 - 2 januari 2013 19:29
Ja som lotto fast jag vinner aldrig på lotto, har lite mer tur med fisklek faktiskt;)
Macke det är precis som du skriver[:-9] dom gör det när dom känner för det[:-64]fast man kan ju försöka trigga dom så att dom får lite mer fart[:-38]
#350 - 2 januari 2013 19:30
chricka skrev:
Idag hände det här hemma har plockat ca 60-70 ägg från mina vildfångade sterbaier nu är det bara att hoppas på bra kläckning med .:)

Grattis, hoppas det blir en stor kull av dom:p
#351 - 2 januari 2013 19:35
Ja får hoppas det men jag brukar tappa iaf 2/3 delar men vi får se man lär sig ju mer för varje gång iaf .
#352 - 2 januari 2013 19:41
Jo svinn kan det vara ibland, huvudsaken är att ett gäng överlever, man får vara glad för dom som är kvar:)
Hur förvarar du dina yngel?
#353 - 2 januari 2013 19:46
Hur stora är era fiskar som leker ungefär? Ni kanske inte har koll på vilka just det är som lekar såklart. Mina är 3-3,5cm och jag har haft dem ca 8 månader. Frågan är om de ens är könsmogna för det än.
#354 - 2 januari 2013 19:48
Villken sort har du?
#355 - 2 januari 2013 19:51
Triliecaturslslulsis vad tjyven de heter. :D De som ser ut som Julii. Jag tror det är sådana iaf, jag köpte dem som Julii men tror det är de andra.

edit: trilineatus vare :)

edit igen: vad matar ni med? Jag har bara maltabletter de får. Men kanske skulle pröva något annat, svårt att få tag i mat som hamnar på botten och inte bara yr runt överallt eller på ytan.
#356 - 2 januari 2013 19:59
solis skrev:
Jo svinn kan det vara ibland, huvudsaken är att ett gäng överlever, man får vara glad för dom som är kvar:)

Hur förvarar du dina yngel?

Jag brukar kläcka dom i en glasslåda med några alkottar i sen brukar jag flytta dom till ett 20l kar som jag har ett luftdrivet filter i . Där får dom sen äta på sig och växa lite sen får dom flytta till ett 120l kar som jag bara har till yngel . Tror dock jag slarvar lite för mycket med renhållningen och vattenbytena när dom går i 20 l karet .
#357 - 2 januari 2013 20:05
Einarsson skrev:
Hur stora är era fiskar som leker ungefär? Ni kanske inte har koll på vilka just det är som lekar såklart. Mina är 3-3,5cm och jag har haft dem ca 8 månader. Frågan är om de ens är könsmogna för det än.

Mina sterbaier är runt 5cm kanske lite mer och mina aenus albino började nog redan vid ca 3,5-4cm . Tycker sterbaierna tar längre tid på sig och behöver bli större innan dom leker för min grupp med sterbaier är det bara dom största som leker dom runt 4cm har inte kommit igång ännu .
#358 - 2 januari 2013 20:24
Okej. :) Sterbai är väl generellt en ganska stor pansarmal också, de blir väl större, så är logiskt att de behöver bli större innan de leker kanske.
#359 - 2 januari 2013 20:37
Tror nog dom behöver lite tid till, men är honan stor nog så kanske.

Jag matar med bottentabletter och granulat
#360 - 2 januari 2013 21:17
Har en smalare Corydoras som tokjagar en lite knubbigare nu. Den smala kör på den andra längs sidorna så mycket att den andra nästan välter till och från. Gnuggar sig emot den som bara den, kör den tjocka iväg så följer den efter illa kvickt. En hel del upp&ner för rutorna etc. Väldigt aktiva just nu.

Är det såhär de håller på när det är dags? Gnuggar sig emot varandra något vansinnigt? Eller har de rävskabb? ^^
#361 - 2 januari 2013 21:19
Det låter som lek :)
#362 - 2 januari 2013 21:27
Tack. :) Då får jag hoppas det kanske sker om jag har tålamod. :) Mycket mat och rent vatten.

EDIT: Kul att din tråd blivit något sorts centrum för pansarmalsodling. ^^
#363 - 2 januari 2013 22:12
Glöm ej kolla under växter bakom pump o dyligt, sitter oftast på runtor men det beror ju på individerna;)

Jo visst är det kul. det är väll rätt ställe att prata om det:)

Jag har även en annan tråd om just odling där kanske du kan få lite tips http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136273
#364 - 3 januari 2013 08:13
Grymt, ska läsa igenom den. :)
#365 - 3 januari 2013 16:39
Köpte lite skalad artemia samt sån dära "LiquiFry" så jag har hemma i framtiden om något skoj skulle inträffa. :) Det är vad jag fattat sådant yngel kan äta direkt.
#366 - 3 januari 2013 17:07
Har aldrig haft den så jag kan inte utala mig om det, jag köper frusen artemia nauplier men jag tror inte dom har det på så många ställen.
Alltid bra att ha hemma om det skulle bli något:)
#367 - 3 januari 2013 17:12
Ja liquifry är jag osäker på. Och även att mata med artimiaäggen direkt, men det ska ju funka. Men i värsta fall är det ju bara kläcka äggen.
#368 - 3 januari 2013 18:41
En fråga till dig som är proffs på corydorasar :)

Käkar dom upp sina egna?

Funderar på att ha corydoras panda, Räker och sandsnäcker i ett framtida kar. Kan man känna sig safe me de karet då? :)

MVH Rikard
#369 - 3 januari 2013 20:03
Kan hända att de gör de. Men vet inte det är från art tilll art.
#370 - 9 januari 2013 13:40
Ja då blev det total omstart i karet, jag köpte 2 fina fiskar som jag släppte ner här och dom dog efter ett dygn, har inte förstått varför detta karet tagit så många liv.
Men häromdagen så tog jag ut allt och kokade det som kunde kokas och rengjorde så gått det gick och här är resultatet, lite dimmigt efter filtermediumet men ni kan få en liten aning om hur det ser ut iallafall. Jag valde att inte få i så mycket växter fast det kommer väll inte dröja innan här är igenväxt ändå;)
Jag får njuta medans här är mindre mängd.
Det som finns häri är ett 40 tal pansarmalar som bodde här innan jag startade om både stora och små, Neon greenstripe, Satte i en ancistrus storlek mindre med och lite malayser.
[ATTACH=CONFIG]59063[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59064[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59065[/ATTACH]
#371 - 9 januari 2013 16:55
Det är full rulle i karet, ser ut som om dom har lust att leka :) dom brukar ju komma igång efter förändring och detta är ju en stor förändring.
#372 - 9 januari 2013 19:48
Märkligt det där med vissa akvarium och död, har själv ett 160 liters som jag gjort ett seriöst försök att få corydoras pygmaeus att trivas och föröka sig men de bara dör. Lyckas med alla andra fiskar i alla andra akvarium men pygméer klarar jag inte av. Hoppas du får ordning på odlingen nu igen! Intressant att följa.
#373 - 9 januari 2013 20:03
Jag hoppas det med, dessa corysarna är dom enda som klarat sig i detta karet sen jag startade upp det förra omgången och jag har fått ett gäng yngel med av dom, det är andra sorters fiskar och räkor som dött här.

Nu har man bara att hålla koll så att dom inte dör för att det är nystartat och den jobbiga fasen om det blir någon.

Sånt här problem har jag inte haft i dom andra karen heller, jag får skynda sakta, det är meningen att mina l 046 or som kommer i mars ska bo här men då måste jag ha testat en massa fisk o se att dom klarar sig innan.
#374 - 9 januari 2013 21:30
De verkar vara lite känsliga av någon anledning jag köpte 10 pygmeus och 10 hastatus i ett kar som gått något år med annan fisk och i 2 veckor hittade jag alltid någon som dött med jämna mellanrum helt oförklarligt nu har jag inte hittat fler döingar och har räknat in 12 samtidigt mycket märkligt.
#375 - 9 januari 2013 21:39
Hade l-malar i akvariet innan det konverterades till pygmaeus och det funkade fint. Har nu bara två kvar har totalt köpt 24 st. Funderar på om det kan vara så att man ska se upp med vildfångade de kanske inte gillar Sverige?
#376 - 9 januari 2013 22:21
Mina h och p försvann också efterhand i olika karm har några pygmeus kvar men dom verkar känsliga som du säger.
#377 - 9 januari 2013 22:40
Då är man inte ensam då de verkar vara lite luriga vad har ni andra för vatten värden? Jag har ph 7 kh 2-3
#378 - 10 januari 2013 06:44
Jag har lågt ph i mina kar, runt 6 för det mesta men det är lite olika och vad jag hade vid det tillfället vet jag inte, mina pygmer har jag nog haft längre än habrosusen tror jag. Kh har jag ingen aning om.
#379 - 10 januari 2013 09:54
KH ca: 4 pH: 7,5 temp hade jag på 24 från början men har sedan höjt den till 26. Byter runt 50% av vattnet varje vecka.
#380 - 10 januari 2013 18:52
Ja det var ju ingen av oss som hade konstiga vatten värden iaf då.
#381 - 11 januari 2013 07:23
Dom kanske är känsligare än man tror?
#382 - 11 januari 2013 14:45
Lite bilder från karet och dess invånare idag.

[ATTACH=CONFIG]59134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59136[/ATTACH]
#383 - 12 januari 2013 14:01
Idag har dom börjat lägga ägg igen:D problemet är båda mina special yngelkassar är upptagna, ena med pansarmals yngel och den andra med ägg från neon redstripe, frågan är om jag ska blanda äggen eller lösa det på något annat sätt.
Hade jag inte haft nitrit i mitt yngelkar så hade ynglen fått komma dit men idag så låg där 4 döda yngel så jag vågar inte chansa.
Undrar när det ska ge med sig med nitriten där. Jag svälter mina yngel känns det som :(
#384 - 15 januari 2013 00:32
solis skrev:
Idag har dom börjat lägga ägg igen:D problemet är båda mina special yngelkassar är upptagna, ena med pansarmals yngel och den andra med ägg från neon redstripe, frågan är om jag ska blanda äggen eller lösa det på något annat sätt.

Hade jag inte haft nitrit i mitt yngelkar så hade ynglen fått komma dit men idag så låg där 4 döda yngel så jag vågar inte chansa.

Undrar när det ska ge med sig med nitriten där. Jag svälter mina yngel känns det som :(

Byt ut allt vatten i yngelkaret? Så borde du väl bli av med nitriten. lr iaf 2/3 lr 3/4 så mycket du kan få ut men ändå ha fiskar kvar. Så har iaf jag gjort de de gångerna jag fått nitrit i karet. (av någon anledning allid när jag försökt mig på malawi så har de blivit nitrit och massdöd)
#385 - 15 januari 2013 07:46
Kollade nitriten idag och den var nästan noll i yngelkaret så jag flyttade över ynglena dit igår, äggen satte jag bland dom andra äggen så dom kommer att bli blandade med neon redstripen. Skönt att nitriten gav med sig, nu får jag snart börja testa detta karet så att här inte blir någon nitrit.
#386 - 15 januari 2013 16:07
Så idag gjorde jag första ammoniac och nitrit testen och nitriten visar noll men ammoniacen visar 2 så det är väll bäst att dra ner lite mer på matningen, jag fick tipset för länge sen att man ska mata med mygglarver istället ibörjan för att inte gå upp ivärdena så mycket, jag vet ej hur det är med det men jag ska nog börja mata med mygg nu ett tag, men lite bottenfoder för ynglen är lite försmå för att äta mygglarverna vad jag vet.
#387 - 15 januari 2013 19:52
Synd att där låg döda yngel i karet :(.
#388 - 15 januari 2013 19:56
Sånt man får räkna med, det är ju inte alltid så lätt att köra in ett kar, där är nog ca 100 yngel ändå sen jag släppte i den nya kullen och alla levde idag så det ser ok ut än så länge:)
#389 - 1 februari 2013 14:03
Har både albino och panda pansarmalar som lägger ägg. Men äggen möglar efter några dagar. Vilket medel / hur gör ni för att slippa detta??
#390 - 1 februari 2013 14:09
Jag använder alkottar ibland men oftast inte, om äggen möglar så är dom oftast inte befruktade men det är inte alltid så. Bra med cirkulation runt äggen typ syresten.
#391 - 1 februari 2013 16:50
ok, ska testa detta :)
#392 - 1 februari 2013 17:03
Gör så, hur förvarar du äggen?
#393 - 2 februari 2013 12:07
har en "yngelkasse" i akvariet, har även 2st 20l akvarium ett med bara växter som jag brukar använda som yngelkar (nu står ett helt tomt). frågade min lokala zooaffär där finns en kille som är rätt duktig, hans tips var att ha lite salt i akvariet, sa även att mögel lätt kommer på ägg som inte vårdas av föräldrarna.... Bra att ha lite tips att använda på nästa kull :)
#394 - 2 februari 2013 12:43
Hur ser yngelkassen ut, min erfarenhet efter flera års odlande av pansarmalar så har äggen klarat sig bäst när man har syresten i yngelkassen som har bra cirkulation på vattnen, sen när det väl kläckts så är det bäst att sänka hastigheten på flödet så att dom inte flyger runt i yngelkassen.
#395 - 2 februari 2013 12:50
Jag har ett stort luftdrivet svampfilter precis jämte yngelkassen samt en 500l/h cirkulationspump (i ett 100 liters kar) som skickar runt vattnet. Funkade bra här.
#396 - 2 februari 2013 12:52
Hur gick det med din yngelkasse blev den bra?
#397 - 2 februari 2013 13:22
Den funkar jättebra. Eftersom den är nät så funkar ju cirkulationen bra utan extra ansträngning, och yngelna ligger och vilar längs kanterna på själva plastramen.

Enda svåra är väl att få maten att stanna i kassen, tex artemiaägg, men man får se till att det hamnar på samma kanter som ynglena ligger på.
#398 - 2 februari 2013 13:29
Ja det är ju det som kan vara problem, i min kasse stannar ju nästan allt kvar, jag provade att få flås på kassen någon gång och blev det för mycket flås i så försvann ju maten som du säger och det är ju inte heller så bra för risken är ju att dom svälter om dom inte får i sig något. Håll koll på deras magar så dom ser fulla ut.
#400 - 2 februari 2013 17:19
Hoppas ni kan se mitt ostädade akvarium :D
#401 - 2 februari 2013 17:22
Tyvärr så kommer ynglen att simma ur yngelkassen för dom är så små. Jag använder också en sån men har siliconat fast nät på insidan där springorna är.
#402 - 9 april 2013 16:33
Så här ser detta karet ut idag, hade hoppats på att det inte skulle växa till sig så snabbt.:(
Här är från start det dimmiga kortet och hur det ser ut idag. ca 3 månader har det varit igång sen omstarten.
[ATTACH=CONFIG]61031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61032[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61033[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61034[/ATTACH]
#403 - 9 april 2013 16:37
Ryskbompa skrev:
En fråga till dig som är proffs på corydorasar :)

Käkar dom upp sina egna?

Funderar på att ha corydoras panda, Räker och sandsnäcker i ett framtida kar. Kan man känna sig safe me de karet då? :)

MVH Rikard

Förlåt Ryskbompa för ett sent svar jag har nog alldeles missat din fråga[:o]

Nej dom äter inte upp sina egna men visst kan säkert ett eller annat pyttelitet yngel slinka in när dom bökar men jag har aldrig sett dom jaga yngel, däremot så kan det hända att dom äter äggen men det är väldigt sällan, har bara haft en pansarmal som jag sett äta upp ägg.

Visst kan du känna dig safe med karet om du har den blandningen (hm några månader sen du frågade så du kanske har fixat det redan:confused:)
Räkorna kan sätta sig o äta äggen med så du vet det.

Annons