100 liters kar

#1 - 10 april 2010 11:41
Hejsan!!!

Har ett 100 l kar. (bytte nyligen från ett 60 l kar)
Jag vill bara veta nåt.för alla zooägare säger olika saker jämt:confused: lite irreterande bara...

Jag har nu - 4 slöjsjärt
- 1 pansarmal
- 3 Ancistrus
- 15 Platy

- 6 Växter

Jag undra om det räckar med växterna och om man kan ha fler fiska framöver?
Jag tänkte på Neontetra, kanske behövs även fler pansermal!?
Eller andra tips!?
Hoppas ni kan hjälpa mig lite här ;)
Tackar!
#2 - 10 april 2010 11:59
pansarmalar är stimfisk så ett par till iaf hade varit bra. växter kan du knappast få för myclet av ;) haha. o vad menar du om det räcker?
#3 - 10 april 2010 12:01
Pansarmalen vill definitivt ha kompisar. Minst 6 stycken ska man ha av dem. Eftersom du redan har mycket fisk och Slöjstjärtarna så småningom blir för stora för karet tycker jag inte du ska skaffa fler fiskar. Växter kan man aldrig få för många av.;) Det skulle jag skaffat fler om jag var du. (Om de får vara ifred för slöjjisarna.)

Lycka till!

Postade mitt inlägg under tiden det ovan blev postat, såg att vi i princip skrev samma sak...;)
#4 - 10 april 2010 12:08
hannesc skrev:
pansarmalar är stimfisk så ett par till iaf hade varit bra. växter kan du knappast få för myclet av ;) haha. o vad menar du om det räcker?

Jag menar pga av balansen i vattnet, om då då räcker med dom växter?
Jag skulle gärna ha fler men dom på affären säger, nej det räcker med dom ni har....
hmm

Om jag köpa några pansarmalar till, kan man ändå har nån mer fisk eller blir det för mycket tycker du? Alla ska ju trivas :d men man kan även inte få nog av fiskar hehe.
#5 - 10 april 2010 12:13
Dexter skrev:
Pansarmalen vill definitivt ha kompisar. Minst 6 stycken ska man ha av dem. Eftersom du redan har mycket fisk och Slöjstjärtarna så småningom blir för stora för karet tycker jag inte du ska skaffa fler fiskar. Växter kan man aldrig få för många av.;) Det skulle jag skaffat fler om jag var du. (Om de får vara ifred för slöjjisarna.)

Lycka till!

Postade mitt inlägg under tiden det ovan blev postat, såg att vi i princip skrev samma sak...;)

Vet inte hur många ggr jag planterat in växter igen, mina slöjsjärtar gillar nog att retas med mig;)
Så du tycker inte att jag ska ha fler fiskar (förutom panser)? Inte ens noentetra? jag vill ju att alla mår bra och vill inte skaffa för mycket fisk, men man blir ju såå hemsk sugen efter mer...inte bra ju:p
#6 - 10 april 2010 12:23
Slöjjisarna skitar ner akvarium ganska mycket och kommer så småningom att äta upp Neontetrorna. (Har själv Neonisar med Scalarer som så småningom också kan få för sig att Neonerna passar bra som middag. Om det blir så har vi ett par andra akvarium att flytta över Neontetrorna till.)
#7 - 10 april 2010 12:28
Dexter skrev:
Slöjjisarna skitar ner akvarium ganska mycket och kommer så småningom att äta upp Neontetrorna. (Har själv Neonisar med Scalarer som så småningom också kan få för sig att Neonerna passar bra som middag. Om det blir så har vi ett par andra akvarium att flytta över Neontetrorna till.)

Vi har 2 små platyyngel som har överlevt och inte blivit uppäten (än iaf;))
Tror du dom går på neonerna ändå? För dom är ju isf större än dom små platysar.
Och vi har också vårat 60 l kar kvar..man vet ju aldrig om man kanske behöver använda den igen:)
#8 - 10 april 2010 13:07
Jeanne skrev:
Vi har 2 små platyyngel som har överlevt och inte blivit uppäten (än iaf;))

Tror du dom går på neonerna ändå? För dom är ju isf större än dom små platysar.

Och vi har också vårat 60 l kar kvar..man vet ju aldrig om man kanske behöver använda den igen:)

Nu är jag ingen Slöjjisexpert, har inga själv, men kommer säkert att skaffa så småningom, gillar dem, men du märker ju om/när Slöjjisarna börjar kasta lystna blickar på Neontetrorna.;)
#9 - 10 april 2010 13:47
vrf inte starta upp ditt 60L kar också? då kan du ju plocka över lite fisk till det och ändå skaffa neonerna :D ett tips då är att du flyttar över dina ancistrusar och sen skaffar fler pansarmalar :D då blir det ju inte så trångt på bottnen ;)
#10 - 10 april 2010 15:12
Jeanne skrev:
Jag menar pga av balansen i vattnet, om då då räcker med dom växter?

Jag skulle gärna ha fler men dom på affären säger, nej det räcker med dom ni har....

hmm

Om jag köpa några pansarmalar till, kan man ändå har nån mer fisk eller blir det för mycket tycker du? Alla ska ju trivas :d men man kan även inte få nog av fiskar hehe.

balansen blir itne rubbad av för mycket växter. du kan ha värsta växtbomben om du vill. handlar bara om hur du själv vill ha det?

kan man få se en bild på karet?
#11 - 10 april 2010 15:24
Som någon skrev så kommer du inte kunna ha Slöjstjärtarna i 100liter så länge till om de ännu är unga o små. Dem kommer du få flytta till ett större.

Ett stim Pansarmalar + 3 Ancistrus i 100liter är mycket på bottnen. För mycket tycker jag. Och Ancistrus kan du inte flytta till 60liter, det är för litet. I så fall får du flytta Pansarmalarna till 60liter.

Du ska inte skaffa fler fiskar förutom eventuellt Pansarmalar. Det är fullt som det är.
#12 - 10 april 2010 15:25
Mixen av fisk är väl lite fel redan från början?
Slöjstjärtar vill väl ha kallare vatten om jag kommer ihåg rätt?
12-25 har jag iof för mig, men då är nog 25 i högsta laget?
#13 - 10 april 2010 15:37
J.Milton skrev:
Mixen av fisk är väl lite fel redan från början?

Slöjstjärtar vill väl ha kallare vatten om jag kommer ihåg rätt?

12-25 har jag iof för mig, men då är nog 25 i högsta laget?

Det är 25 grader i karet och alla verkar trivas väldigt bra:) Och varför är det fel mix?
#14 - 10 april 2010 15:46
Charlottis skrev:
Som någon skrev så kommer du inte kunna ha Slöjstjärtarna i 100liter så länge till om de ännu är unga o små. Dem kommer du få flytta till ett större.

Ett stim Pansarmalar + 3 Ancistrus i 100liter är mycket på bottnen. För mycket tycker jag. Och Ancistrus kan du inte flytta till 60liter, det är för litet. I så fall får du flytta Pansarmalarna till 60liter.

Du ska inte skaffa fler fiskar förutom eventuellt Pansarmalar. Det är fullt som det är.

Men det kommer jag inte göra, 100 l kar räcker, vill inte ha större. Jag känner några som har 2 slöj i in 30 l skål och en som har 2 slöj i en 5 l kar och då tycker jag inte att det är för litet för mina slöjis. Konstigt att alla verkligen säger så olika saker hela tiden man läser också olika saker. (vad ska man då tro på egentligen:confused:)
hmm

Men jag kan väl inte flytta pansermalarna, dom behövs väl i mitt kar!?

:)
#15 - 10 april 2010 15:47
Det jag menade var att slöjjisarna vill ha kallt vatten och om jag kommer ihåg rätt vill alla dom andra ha varmare.
Nu är jag ingen expert, och har inte sett ditt kar/fiskar,
utan detta är mer generellt men det är en sak att få en fisk att "verka" trivas och äta som den ska, och det är en sak att hålla en fisk som verkligen trivs .
#17 - 10 april 2010 15:50
Jeanne skrev:
Men det kommer jag inte göra, 100 l kar räcker, vill inte ha större. Jag känner några som har 2 slöj i in 30 l skål och en som har 2 slöj i en 5 l kar och då tycker jag inte att det är för litet för mina slöjis. Konstigt att alla verkligen säger så olika saker hela tiden man läser också olika saker. (vad ska man då tro på egentligen:confused:)

hmm

Men jag kan väl inte flytta pansermalarna, dom behövs väl i mitt kar!?

:)

bara för att andra har slöj i mindra kar behöver inte det betyda att det är rätt. den som har slöj i 5L borde omedelbart köpa större kar, alt. sluta med akvarium. djurplågeri. tänk dig bo resten av ditt liv i en garderob.

en slöjstjöärt behöver minst 120L.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#18 - 10 april 2010 15:52
om dom du känner har slöjis i så små kar tycker jag och antar många med mig att det är djurplågeri. det är alldeles för litet för dom, läs på arbetsbeskrivnongarna här på forumet så får du veta vad som krävs för att fisken ska trivas :)

klart du inte måste ha pansarmalar, men om du vill ha nån som städar botten i ditt kar kan du ha räkor eller snäckor:) fast matar du med måtta behöver du ingen. det viktigaste är ju en bra balans i karet :) det hjälper växter till med också :D

hoppas du kommer fram till ett bra beslut och lycka till :D
#19 - 10 april 2010 15:52
J.Milton skrev:
Det jag menade var att slöjjisarna vill ha kallt vatten och om jag kommer ihåg rätt vill alla dom andra ha varmare.

Nu är jag ingen expert, och har inte sett ditt kar/fiskar,

utan detta är mer generellt men det är en sak att få en fisk att "verka" trivas och äta som den ska, och det är en sak att hålla en fisk som verkligen trivs .

:) jag litade ju på dom från affären.[B)]
men än så länge verkar dom mår bra ju.
Tror du att man kan skruva ner på 24 grader? bara för säkerhetsskull? Platys kanske trivs även i 24 grader!?
#20 - 10 april 2010 15:55
hult87 skrev:
om dom du känner har slöjis i så små kar tycker jag och antar många med mig att det är djurplågeri. det är alldeles för litet för dom, läs på arbetsbeskrivnongarna här på forumet så får du veta vad som krävs för att fisken ska trivas :)

klart du inte måste ha pansarmalar, men om du vill ha nån som städar botten i ditt kar kan du ha räkor eller snäckor:) fast matar du med måtta behöver du ingen. det viktigaste är ju en bra balans i karet :) det hjälper växter till med också :D

hoppas du kommer fram till ett bra beslut och lycka till :D

Tack!:)
Ja jag vet att det inte är bra att ha dom i ett sånt litet kar, jag själv skulle ju aldrig göra så;)
Paret jag känner vill ju byta till ett större kar framöver iaf:d
#21 - 10 april 2010 15:55
"Slöjstjärtar trivs bäst tillsammans och bör hållas i en grupp på minst 5 individer; det är dock viktigt, som tidigare nämnts, att fiskarna har cirka 20 liter var av den totala akvarievolymen"

så om man går efter den rekommendationen så ska dina 4st ha 80 liter och resten av dina fiska ha 20L?
Men har å andra sidan läst många liknande art beskrivningar och alla verkar säga olika.

Jag hade kört på, men utan att skaffa fler fiskar.. möjligtvis pansar mal, eftersom den inte slåss med slöjjisarna om simm yta så mycket (håller sig ju mest på botten)
#22 - 10 april 2010 15:55
hannesc skrev:
bara för att andra har slöj i mindra kar behöver inte det betyda att det är rätt. den som har slöj i 5L borde omedelbart köpa större kar, alt. sluta med akvarium. djurplågeri. tänk dig bo resten av ditt liv i en garderob.

en slöjstjöärt behöver minst 120L.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

Jag vet:(
#23 - 10 april 2010 15:58
okej det låter bra :)
#24 - 10 april 2010 15:58
J.Milton skrev:
"Slöjstjärtar trivs bäst tillsammans och bör hållas i en grupp på minst 5 individer; det är dock viktigt, som tidigare nämnts, att fiskarna har cirka 20 liter var av den totala akvarievolymen"

så om man går efter den rekommendationen så ska dina 4st ha 80 liter och resten av dina fiska ha 20L?

Men har å andra sidan läst många liknande art beskrivningar och alla verkar säga olika.

Jag hade kört på, men utan att skaffa fler fiskar.. möjligtvis pansar mal, eftersom den inte slåss med slöjjisarna om simm yta så mycket (håller sig ju mest på botten)

Ok tack då gör jag så och skaffar inga fler fiska :)
Vi hade först funderat på såna salamander, men det blir nog inte sånt då alls, då har ju våra fiska isf ingen plats eller
#25 - 10 april 2010 15:59
Jeanne skrev:
:) jag litade ju på dom från affären.[B)]

men än så länge verkar dom mår bra ju.

Tror du att man kan skruva ner på 24 grader? bara för säkerhetsskull? Platys kanske trivs även i 24 grader!?

Ja borde funka alldeles utmärkt , Vattentemperatur 24–28 står det i dom flesta art beskrivningar på Platy.
#26 - 10 april 2010 16:00
hannesc skrev:
balansen blir itne rubbad av för mycket växter. du kan ha värsta växtbomben om du vill. handlar bara om hur du själv vill ha det?

kan man få se en bild på karet?

Kan fixa en bild. Kan sätta in den framöver sen:)
Jag älskar ju växter:)
#27 - 10 april 2010 16:00
J.Milton skrev:
Ja borde funka alldeles utmärkt , Vattentemperatur 24–28 står det i dom flesta art beskrivningar på Platy.

Vad bra, tack!
#28 - 10 april 2010 16:04
Men usch vad irriterad jag bli nu på alla dom där djuraffärerna som alla säger olika och de mesta säger, "det går bra med mer fisk, inga problem"
Förlåt, var bara tvungen att skriva av mig dig.
Tackar alla för era snabba svar!! :-)
#29 - 10 april 2010 16:12
tänk på att djuraffärer är ju "affärer" dvs tjäna pengar. tyvärr är det så. de lever ju på att du köper fisk o då kan de utnyttja din okunkap i ämnet. generellt för säljare typ ;)
#30 - 10 april 2010 16:17
hannesc skrev:
tänk på att djuraffärer är ju "affärer" dvs tjäna pengar. tyvärr är det så. de lever ju på att du köper fisk o då kan de utnyttja din okunkap i ämnet. generellt för säljare typ ;)

Men dom borde ju ändå tänker på fiskens hälsa kan man ju tycka, varför kalla sig kunnig säljare på djuräffären?? De snackar och snackar så att man ska få intrycket att de kan nog sin sak...
:(
Synd

Att man först måste läsar böcker och skaffar sig egen kunskap innan man går till en djuraffär, man borde ju kunna förvänta sig mer av en "kunnig" säljare.
Blä
#31 - 10 april 2010 16:21
Jeanne skrev:
Men usch vad irriterad jag bli nu på alla dom där djuraffärerna som alla säger olika och de mesta säger, "det går bra med mer fisk, inga problem"

Förlåt, var bara tvungen att skriva av mig dig.

Tackar alla för era snabba svar!! :-)

Du är absolut inte ensam. :( Här införskaffades fortare än kvickt ett större kar efter att vi blivit pålurade fiskar som blev på tok för stora för vårt lilla i Zooaffären. Efter det har vi lärt oss att alltid läsa på innan vi skaffar ngt nytt. Sedan kan man ju inte alltid gå efter det man läser heller till punkt och pricka utan man får följa sitt eget sunda förnuft. Man märker ju om de fiskar man har är välmående och trivs. Bra skötsel kan säkert i många fall kompensera för några missade liter hit och dit om det inte är alltför stor missad simyta det rör sig om.:)
#32 - 10 april 2010 16:28
Dexter skrev:
Du är absolut inte ensam. :( Här införskaffades fortare än kvickt ett större kar efter att vi blivit pålurade fiskar som blev på tok för stora för vårt lilla i Zooaffären. Efter det har vi lärt oss att alltid läsa på innan vi skaffar ngt nytt. Sedan kan man ju inte alltid gå efter det man läser heller till punkt och pricka utan man får följa sitt eget sunda förnuft. Man märker ju om de fiskar man har är välmående och trivs. Bra skötsel kan säkert i många fall kompensera för några missade liter hit och dit om det inte är alltför stor missad simyta det rör sig om.:)

Får man fråga vad ni skaffade er? Hur många l och fiskar?
Du har nog rätt.
Så länge dom trivs så är det nog ingen fara. Många av mina platys är "gravida" det kanske betyder även att de trivs!? ;)
#33 - 10 april 2010 17:08
Jeanne skrev:
Får man fråga vad ni skaffade er? Hur många l och fiskar?

Du har nog rätt.

Så länge dom trivs så är det nog ingen fara. Många av mina platys är "gravida" det kanske betyder även att de trivs!? ;)

För att göra en lång historia kort, vi har tidigare haft akvarium i ganska många år men la ner för vi inte hade tid. När vi kände att vi hade lust att starta upp igen i liten skala skaffade vi ett kar på 75 liter som resten av min familj åkte iväg för att köpa malar till när det varit igång ett tag. De sa att de ville ha hjälp att välja malar till 75-liters och blev hemskickade med 3 stycken som behöver 150 liter, 1 styck som behöver 120 liter och 3 stackars små räkor som tämligen omgående blev uppätna av de andra fiskarna. Inte så lyckat - nej! Fiskarna växte så de knakade, är 15 cm nu, och efter bara ett par månader skaffade vi ett på 220 liter där de passar bättre. De i djuraffären tänkte bara på att sälja helt enkelt och inte alls på hur fiskarna skulle må. Irriterande!

Annons