100 liter - vilket filter?

#1 - 11 januari 2006 12:44
Hejsan.

Av ren slump var jag in på den lokala zoo-affären här, och fick veta att den gamla tanten inte orkar jobba vidare med affären. Handlade iaf 4st sorgmantel-tetror och gick hem. Väl hemma kom jag att tänka på att hon hade en fluval 304 samt en 404:a stående i hyllan. Om CSN kommer som det ska - så hade jag tänkt gå bort till henne och erbjuda henne en 500-lapp för en pump. Frågan är vad man ska försöka få? .. 404 har väl 300l/t - men det säger mig inget faktiskt. Har i dagslägen en innefilter Eheim 2030 eller dylikt, och den har ju rätt bra cirkulation på vattnet.. Men kommer det bli högtryckstvätt inne i karet om man försöker sig på en 404:a eller går det att strypa den på nått sätt?

För dem som följde min tråd i nybörjar-avdelningen med pudde; så kan jag berätta att han dog. Vi var borta under julen i två veckor, och hade fixat allt inför våran semester. Rengjort karet, samt fått en "polare" att mata pudde (hade doserat hans mat i knäckformar så polaren inte kunde feldosera). När vi väl kom hem låg han och flöt i vattnet täckt av nått vitt mögel-aktigt klegg. Det som fick mig att lacka ur var att det inte fanns några flytande javaormbunke-blad (eftersom pudde älskade att bita av dessa) - så jag ser det högst osannolikt att pudde skulle dött dagarna innan vi kom hem; som den så kallade vännen har sagt. Nåja. Filter var det ja :D

Om tanten inne i affären går med på 500kr så blir jag nöjd - säger hon nej så har jag redan en fungerade filter typ.
#2 - 11 januari 2006 13:11
Vad tråkigt med Pudde! Ni som var så noga hur han skulle ha det.
Jag tänkte häromdan på er och er fina fisk, hoppas du hittar nån värdig ersättare.
#3 - 11 januari 2006 13:28
[quote=svea]Vad tråkigt med Pudde! Ni som var så noga hur han skulle ha det.
Jag tänkte häromdan på er och er fina fisk, hoppas du hittar nån värdig ersättare.[/quote]

vad snällt att du tänker på oss :)

Mjo, väldigt synd med pudde. Flickvännen var kär i den lilla oranga krabaten, medans jag är besviken på den f.d kompisen. Visserligen inte nån barndomsvän; men jag litade på personen - och tror inte ett dugg på att pudde levde den sista gången han var där och matade honom. Så flickvännen miste en kär fisk - och jag miste en vän. nåja.

Denna gången är vi försiktiga, därför mitt inköp av dessa fyra sorgmantel tetror som får agera "test" fiskar medans akvariet's balans infinner sig. Läste nått om 2-veckor innan faran är över. Skall även förbi den lokala zooaffären och höra angående nitrit-tester, eftersom dom hade ju pH test.

för att omforma min ursprungliga fråga: idag har jag 100L - men jag förmodar att det kommer bli en större i framtiden. Ska man då slå till med 404:an? Eller, kanske inte slå till - utan mera försöka få den gamla (senila finska tanten på 70år som driver butiken) att gå med på 500kr för ett filter? .. Affären/jag bor i en väldigt liten ort utanför gävle - så chansen finns att hon går med på det för att rensa affären. 50% på mat också tills allt är borta. Efter jag handlat filtret så kan jag skriva vad det är för affär för folk som bor i närheten som vill fynda på prylar. Hon kränger t.om akvarien där inne. Allt ska bort :D .. Så hon borde nog kunna gå med på 500kr för ett filter (som enligt nätet kostar 1200 nytt iofs).
#4 - 11 januari 2006 16:31
Såg nu idag att den nya filtret bakom disken var en 404 - medans den andra som jag trodde var en 304a - var egentligen en 303:a som var begagnad. och så hade hon lagt prislapp på den för 400kr. Är det värt att köpa den ändå?

Suttit precis och läst igenom 4 sidor med information kring 303:a, och den verkar inte fy skam om den väl fungerar, men sen tänker man att man vill inte handla en ny efter en vecka typ. Så man står mellan att handla en ny filter som är bra (eheim kanske) eller försöka sig på denna fluval 303:a för 400kr. som hade en doppvärmare med i priset. heh.

Annons