Hejsan.
Av ren slump var jag in på den lokala zoo-affären här, och fick veta att den gamla tanten inte orkar jobba vidare med affären. Handlade iaf 4st sorgmantel-tetror och gick hem. Väl hemma kom jag att tänka på att hon hade en fluval 304 samt en 404:a stående i hyllan. Om CSN kommer som det ska - så hade jag tänkt gå bort till henne och erbjuda henne en 500-lapp för en pump. Frågan är vad man ska försöka få? .. 404 har väl 300l/t - men det säger mig inget faktiskt. Har i dagslägen en innefilter Eheim 2030 eller dylikt, och den har ju rätt bra cirkulation på vattnet.. Men kommer det bli högtryckstvätt inne i karet om man försöker sig på en 404:a eller går det att strypa den på nått sätt?
För dem som följde min tråd i nybörjar-avdelningen med pudde; så kan jag berätta att han dog. Vi var borta under julen i två veckor, och hade fixat allt inför våran semester. Rengjort karet, samt fått en "polare" att mata pudde (hade doserat hans mat i knäckformar så polaren inte kunde feldosera). När vi väl kom hem låg han och flöt i vattnet täckt av nått vitt mögel-aktigt klegg. Det som fick mig att lacka ur var att det inte fanns några flytande javaormbunke-blad (eftersom pudde älskade att bita av dessa) - så jag ser det högst osannolikt att pudde skulle dött dagarna innan vi kom hem; som den så kallade vännen har sagt. Nåja. Filter var det ja :D
Om tanten inne i affären går med på 500kr så blir jag nöjd - säger hon nej så har jag redan en fungerade filter typ.