100 liter från det glada 80-talet...

#1 - 31 maj 2006 18:36
Akvarister!

Behöver hjälp. Tänkte köra igång mitt gamla 100L akvarium fr tidigt 80-tal. Finns en Eheim luftpump som driver ett filter bestående av plastburk där man puttar i lite vadd. Inser efter att ha surfat runt lite på zoopet att det hänt en del vad gäller filter o pumpar sedan dess.
Så vad gäller? Cirkulationspump och sådant där filtermatta-hemmabygge verkar ju inte så krångligt och nästan underhållsfritt. Vad rekommenderas i så fall rent konkret i pumpväg o annat material? Vilken pump o prestanda Watt o l/min och filtermattestorlek t ex?
Eller bör man satsa på någon annan enkel o lättskött lösning?
(Lysrampen är för glödlampor, vilket också verkar helt ute....hmmm!? men tar nog filterbiten först)

Tacksamt emotseende all hjälp, tips o synpunkter
Kanske finns det förslag på bra butik i Göteborg också.
#2 - 31 maj 2006 18:39
istället för att bygg eget filter finns det färdiga innerfilter och dom brukar duga sålänge man inte överbelastar akvariet med fiskar.
tillverkarna brukar ange storlekar på sina innerfilter vad dom klarar.
bl.a www.pwss.se har en del innerfilter.

lysrörsramp är det klart bästa i synnerhet om du ska ha växter-.

glöm inte kolla så silikonet är helt och fräsht.
förvaras ett akvarie ljust så blir silikonet sprött och då är det bara tidsfråga innan det läcker, men är silikonet nåtsånär mjukt och sitter fast i glaset är risken mindre för läckage.
#3 - 31 maj 2006 18:41
Men kräver inte dessa färdiga innerfilter mer underhållsinsatser med byten o annat?
#4 - 31 maj 2006 18:46
beror på, när ja körde innerfilter tvättade jag det varannan var tredje månad.
men även hemmabyggda innerfiltermåste rengöras.

har du gott om pengar kanske ett ytterfilter skulle passa.
eheim 2213 till exempel, 3L filtervolym pumpar 440L/H och kostar 600kr på pwss så rätt billig.
#5 - 31 maj 2006 18:58
vet inte dina akvaristika erfarenhet. men jag skal köra igång en burk till, där tänkar jag andvända bottenfilter, nu finns det många som säger , det är gammalmodigt tekniken går framåt,, men jag anser att ett kar som inte är överbelastad med , verkan fisk eller växter , blivar så mycket enklare att sköta . sedan beror det på vad vill du med dit akvarie
mvh janne
#6 - 31 maj 2006 19:02
[quote=janne dansk] nu finns det många som säger , det är gammalmodigt tekniken går framåt,, [/quote]

och dit hör inte jag, har bottenfilter i 2 mindre akvarier och funkar suveränt bra även med mycket växter.

till större akvarier är jag dock mer benägen till ytterfilter.
#7 - 31 maj 2006 20:50
Jag gillar innerfilter. I mitt 375 har jag efter zoopetmodell. fungerar utmärkt och kristallklart vatten. pumpen pumpar 1000l/timme. Rengör två gånger om året.
I mitt 100l har jag aquael fan 2 innerfilter = skräp sätter igen ofta, måste renjöras varannan vecka för att fungera bra.
I hörn 350 har jag juwels orginal har inte blivit kompis med den ännu, tycker vattnet fortfarande är grumligt, fast det har inte varit igång så länge.

Annons