100 L. Steatocranus*Casuarius

#1 - 8 juli 2008 21:54
Nu, på sommaren, när det känns lite trögt att hålla på alltför mycket med karen - tog jag ändå tillfället i akt att dra igång ett nytt litet projekt.
Jag var nere i Z-shopen och förberedde lite jobb där - jag skall ställa iordning några T-kar åt dom, så här på semestern. Då såg jag några Lejonhuvudsciklider - och jag blev helt golvad direkt. Två honor och två hanar fick följa med hem. Jag fick dra ihop ett kar på nolltid - samlade ihop lite "sticks and stones", drog ner lite växter.
Vilka lirare alltså - helsköna!
Karet är kanske en aning för litet för två par, men blir det bråk så får jag lämna bort ett av dom - det återstår att se hur det utvecklar sig, så därför får jag väl kalla detta ett projekt.
Jag kommer att lägga upp bilder och filmer allteftersom det händer lite roliga grejer!
Vattnet är lite grumligt ännu - det är ju bara första dagen, så bilden är väl inte helt jättebra, men det går kanske ändå hyfsat att se hur det ser ut. Jag har lagt en grund med en massa sten som bildar sköna grottor och även slängt i några krukor, både hela och halva. Jag skall även addera lite gräs, Nålgräs tror jag det heter...

Fiskarna tycks trivas fint och de äter räkmix som bara den - de håller även ihop parvis, så det skall bli kul att kolla in fortsättningen.
Här är en bild på karet och en liten snutt på fiskarna!:)

" target="_blank">
#2 - 8 juli 2008 22:05
Videon funkade inte:(!
Så var det med den idén med Apistogramma:D!

Men detta är faktiskt fränare får jag säga, jag har alltid gillat Lejonhuvud trots att jag tror som du, att karet är för litet för två par:).
Ska följa detta äventyr lika bra som dina andra projekt!
#3 - 8 juli 2008 22:25
ansjo skrev:
Videon funkade inte:(!

Så var det med den idén med Apistogramma:D!

Men detta är faktiskt fränare får jag säga, jag har alltid gillat Lejonhuvud trots att jag tror som du, att karet är för litet för två par:).

Ska följa detta äventyr lika bra som dina andra projekt!

Vad skumt med videon... Den funkade nu när jag klickade på länken...:confused:

Ja, storleken på karet är kanske lite för snäv, men vi får se - dom bildar ju strävsamma par så det är lika bra att de får gå där tillsvidare och känna på varandra.
Apistogramma blir det, var så säker - bara för att jag tog med mig några knölpåkar hem, så stoppar inte det vidare projekt!:)
#4 - 8 juli 2008 22:28
Jepp, nu funkade det.
Det ser riktigt trevligt ut i karet, känner igen lite Vallisneria nana tex;).
Hur stora är Lejonen, de ser inte riktigt fullvuxna ut...men coola:D!
Bilagor:
#5 - 8 juli 2008 22:36
ansjo skrev:
Jepp, nu funkade det.

Det ser riktigt trevligt ut i karet, känner igen lite Vallisneria nana tex;).

Hur stora är Lejonen, de ser inte riktigt fullvuxna ut...men coola:D!

Ja, dom är sketcoola! Den störste hanen är väl drygt 6-7 cm - så de är unga.
Skönt att videon funkade nu!:)
#6 - 8 juli 2008 22:45
Är det det svarta karet som står i ditt extrarum som du dragit igång igen?
#7 - 9 juli 2008 00:27
ansjo skrev:
Är det det svarta karet som står i ditt extrarum som du dragit igång igen?

Japps, där Ocellatusarna gick förut.
#8 - 9 juli 2008 17:46
dom är skit fräcka dom fiskarna, har länge gått och funderat över dom ;). Ska bli spännande och se hur dom funkar i ditt kar.
#9 - 9 juli 2008 18:21
fredd skrev:
dom är skit fräcka dom fiskarna, har länge gått och funderat över dom ;). Ska bli spännande och se hur dom funkar i ditt kar.

Javisst är dom? Jag har inte haft dessa förr, och blev helt knäsvag när jag såg dom i Z-shopen. Dom lever (vad jag har förstått) i strida strömmar i Kongofloden. De vill ha mycket stengrottor och olika gömställen. I och med att de har underutvecklad simblåsa så håller de mestadels till, platt tryckta på bottnen - men kan kan faktiskt röra sig mycket elegant i vattnet ändå, och är väldigt snabba. När de rör sig på bottnen så är det lite ryckigt och det ser nästan ut som om de hoppar fram.

Nu när jag suttit limmad vid karet och studerat dom så kan jag se likheter från andra afrikanska ciklider - Tanganyika - i deras rörelsemönster när de "spänner" sig för varandra. Speciellt honorna har den så tanganyikatypiska "krypningen" där en av parterna, eller båda, klämmer ihop fenorna och liksom "korvar" sig framför den andra. Men vi har även andra attribut som man kan se från bl.a. Palettciklider, där ett böljande, svepande kroppsspråk med utspärrade fenor är framträdande.
Antagligen är de här cikliderna väldigt lätta att få i lek - mina gräver och donar, spelar framför varandra och håller på som bara den redan - så, vi får se hur det går. Jag kommer att lägga in bilder och filmsnuttar kontinuerligt.
Det är verkligen kul att sitta och studera dessa sköningar - och speciellt roligt är det att få uppleva något nytt... räkor, och så nu detta...!!!:)
#10 - 9 juli 2008 20:08
Här är två filmsnuttar (inte speciellt bra, dock...[:o]) på hanarnas grävande. Den första visar de hål de håller på att gräva just nu (det finns massor av stenläggning för dom att utforska) och den andra när de håller på litegrann.

Tyvär blir de lite "stunnade" när man kommer nära med kameran, och därför lite skygga - men det får vi ta tillsvidare!:)

" target="_blank">

" target="_blank">
#11 - 9 juli 2008 21:25
#12 - 9 juli 2008 21:32
fredd skrev:

Helt klart den första varianten, Steatocranus casuarius, som jag namnger i tråden - men på den bilden man ser i den länken du har lagt upp så visar dessa skrämselfärg (eller något åt det hållet). Dom är homogent grå med ett stänk av violett över hela kropparna.
Så som den första bilden visar - såg de ut när de låg i plastpåsen, innan de kom i karet.
#13 - 10 juli 2008 01:29
okej, dom kanske färgar ut mörkare då när dom anpassat sig.
#14 - 10 juli 2008 12:59
fredd skrev:
okej, dom kanske färgar ut mörkare då när dom anpassat sig.

Ja, mina fick bort "skrämselfärgen" i stort sett på några minuter - men faktum är att honorna visar upp en liknande ljus färg med två vertikala band, nära stjärtfenan, när de "hetsar upp sig" framför hanarna och, utmanar varandra.

Lynnet tycks vara ganska likt Julidochromis, då man inte riktigt hela tiden vet om "paret" är kompisar eller inte - de kan ligga tätt bredvid varandra långa stunder och till och med gräva i samma grotta, för att sedan plötsligt sprätta till som om de blev förbannade på varandra - efter några sekunder är allt frid och fröjd igen...
Dom verkar vara sugna på sniglar också - de malaysiska sandsnäckor som finns i karet ligger risigt till. Fiskarna står och kollar på dom och väntar tills snigelkroppen är en bit utanför skalet - så klipper de till, får grepp och skakar snigeln och skalet fram och tillbaka - jag vet inte riktigt om dom lyckas bita av någon bit av snigeln - men jag skall försöka få detta på film vid tillfälle. Man ser iallafall att de har bra bett i käkarna!
:)
Bilagor:
#15 - 14 juli 2008 17:12
Här åker man bort en vecka och nå tusan har Mats fixat ett nytt projekt:)

Tur att man prenumererar på dina filmer numera så man kan hålla lite koll på allt som händer:D

Glöm inte APA;)
Bilagor:
#16 - 16 juli 2008 20:17
Måste erkänna att jag har varit nyfiken på dessa firrar, en fullvuxen hanne är grym med sin puckelpanna.

Ska bli intressant att följa det här, framförallt om det fungerar i ett hundra liters.

Har du funderat på något sällskap till dem? Typ ytorienterad stimfisk eller några malar?
#17 - 16 juli 2008 20:35
c90368 skrev:
Måste erkänna att jag har varit nyfiken på dessa firrar, en fullvuxen hanne är grym med sin puckelpanna.

Ska bli intressant att följa det här, framförallt om det fungerar i ett hundra liters.

Har du funderat på något sällskap till dem? Typ ytorienterad stimfisk eller några malar?

Just nu så väntar jag bara på att ett par skall etablera sig, sedan får de andra två åka ur... Sällskap skulle möjligtvis kunna bli någon ytlevande fisk - men i nuläget har jag inte riktigt funderat på det.
Det finns en dominant hane i karet och en större hona. Hanen gräver och donar hela tiden och har runt fyra ställen som han regerar över - han är dock inte lika intresserad (ännu) som honan, av att leka - därav hände det sig som så att honan - i pur leklystnad - lekte av en romkaka, helt för sig själv på bakglaset...!?! Detta är ju inte helt ovanligt och sker ju oftast när karet är nystartat och fiskarna är nytillkomna. Romkakan försvann efter ett tag - såg dock inte om hon åt upp äggen själv eller om de andra var där och försåg sig... Hanen var dock inte intresserad av lek och visar inte direkt upp några tendenser - mer än att han gräver som fan och tycks förbereda sig på det sättet... Jaja, vi får se - och jag slänger upp bilder och filmer så fort det blir lite action!:)
#18 - 16 juli 2008 20:57
Ännu ett projekt av dig, Mats. Hur i hela fridens namn hinner du med alla projekt, hur många har du på gång egentligen? Fast man hinner nog med allt om man riktigt vill.

Håller med övriga komentarer att akvariet förmodligen blir för litet men om man kommer hem med fiskarna i påsen får man ta vad som står till buds. Jag har aldrig själv haft ciklider förutom några få undantag men när man följer med dina projekt blir man fan så intresserad och frestad.
#19 - 16 juli 2008 21:20
Snyggt kar och häftiga fiskar. Ännu ett projekt som är värt att följa. Har själv ett tomt 170-literskar som jag inte vet vad jag skall göra med.
#20 - 16 juli 2008 21:27
matzen skrev:
Har själv ett tomt 170-literskar som jag inte vet vad jag skall göra med.

Hur många idéer vill du ha;)? Ett tomt 170 liters kar, den risken finns inte:D.....
#21 - 16 juli 2008 21:52
Hej Alla!
Jag ser att de flesta av er har en känsla av att akvariet kanske är något för litet - och... jag kan möjligtvis hålla med en smula - men, jag hade nog tänkt mig endast ett par i detta kar och om jag känner mina akvarienerver rätt så skall det nog passa ganska bra med just 100-liter - större är alltid bättre men... ändå. Skulle det av någon anledning inte funka så är det ju bara att ställa iordning ett något större kar. Därmed inte sagt att jag inte tar era farhågor på allvar.
Jag har i nuläget 4 kar igång; 960, 600, 125 (räk) och så detta 100 liters Lejonhuvudciklidkar. Karen sköter sig själva, i stort sett, så jag skulle nog kunna ha det dubbla antalet - och det är just på det sättet det fungerar; genom att låta karen, så att säga, gå för sig själva, eller helt enkelt låta dom sköta sig själva, med ett minimum av min inblandning (förutom den nödvändiga vattenvården och matningen) så är det faktiskt ganska lätt att hålla ordning och samtidigt fundera på ytterligare akvarieprojekt.

Matzen! Jag håller med Ansjo - hade jag ett tomt 170-liters ståendes hade det inte tagit många minuter innan jag hade haft nåt fuffens igång igång i det!:)
Lejonhuvudsciklider i ditt kanske...?:)
#22 - 24 juli 2008 09:00
Vilka häftiga fiskar! Själv skulle jag vilja ha ett långt och smalt akvarium med riktigt kratig genomströmmning, lejonhuvuden och några andra reophila fiskar...
#23 - 13 augusti 2008 17:55
Ja, jag förstår ju att nästan hela zoopet går i darrande väntan på en uppdatering av den här tråden... not!;)
Men jag är på ett ovanligt uppsluppet humör nu, så att... ja, vafan - här kommer en liten filmsnutt på Lejon-baljan.
Jag tror att det är en hane och faktiskt hela tre honor. Hanen gräver nåt för jävligt hela tiden och de andra svansar omkring hans hålor och kråmar sig. Det har inte hänt något ännu, lekmässigt - men den hona som är störst ligger bra till, ser det ut som. De käkar något våldsamt också - glupska som bara den. De får räk-mix och en höjdare som de verkliger glufsar i sig är kokt torsk. Jag köpte en fin filé, kokade den och frös in. När det är matdags så tar jag bara fram fiskblocket och karvar av några lagom flisor och slänger i - det äts upp på millisekunder.
De vill ha dämpat ljus så nu börjar det bli skönt för dom när växterna börjar täcka merparten av ytan och det blir skummare. De är lite kamerarädda, så därför håller de sig lite gömda och "hoppar" undan på filmen.

" target="_blank">
#24 - 13 augusti 2008 18:06
Jäklar vilken läcker inredning:)

Att den sedan finns några hemliga zombies där inne som styr och ställer gör det inte sämre[:-41]

Hoppas att ditt humör håller i sig och att din "datorpaus" är över nu[:-48]

Vi behöver dig här[:-61]
#25 - 13 augusti 2008 19:06
Du gav mig en "kick in the ass" att ta en film på mitt survatten:D

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=81436&page=54
#26 - 13 augusti 2008 20:39
Ja, Maths, nu är nog datorpausen över - och det kommer att drälla av en jävlans massa inlägg, bilder och filmer!
De där "Humle & Dumle-figurerna" är inte så skygga vanligtvis utan är framme mest hela tiden - men blir lätt lite skraja när man går nära med kameranäven.
Jag skall faktiskt lägga i ett par flata stenar till, som "lock" över de ljusa sandpartierna - som dom inte diggar - de vill ha mörkare sand. Men, jag hade bråttom då jag tog hem dessa rackare så det fick bli den överblivna ocellatus-sanden just då...
Jaja... vafan, det får funka!
#27 - 13 augusti 2008 20:50
Humle och Dumle:D:p!
Det var nog den bästa jämförelsen jag hört på länge!
#28 - 13 augusti 2008 20:50
MaxB skrev:

Ja, Jag skall faktiskt lägga i ett par flata stenar till, som "lock" över de ljusa sandpartierna - som dom inte diggar !

Joop, sten Mats tar fart igen:D

Å visst kommer det att funka, har man bara intresse och koll så man vrider på rätt rattar i tid så funkar det alltid[:-46]
#29 - 13 augusti 2008 21:01
Ansjo o' Maths!
Visst, ni kommer väl ihåg Humle o Dumle? De är så jädra lika dom där killarna!
Apr. sten - jag brukar ta låååååång tid på mig för att riktigt noga kolla hur djuren vill ha det - och några extra "tak" kan nog sitta som en smäck nu!

Förresten har jag en liten teori om Lejonh. ciklidernas knöl på pannan; De lever ju i strömt vatten - och för att, med sin underutvecklade simblåsa, ta sig fram smidigt i det strömma vattnet uttnjyttjar de en "vattendynamik", så som stora lastfartyg gör med en stor knöl längst fram vid fören, för att tränga undan vatten och på så sätt glida lättare fram utan motstånd...

Nu har jag börjat fundera på grejer också...[:o]
#30 - 13 augusti 2008 21:12
Tut tut sa Mats så gick båten:D! Men då sitter puckeln på fel ställe på fisken ju;) men trots det s¨å har du kanske rätt. Annars har även dromedarer en puckel så var glad att dina Lejon inte liknar kameler, för hur hade de sett ut då:D?
Hmmm, mina tankar kom på Dolly direkt och man kan ju undra varför?
Bilagor:
#31 - 13 augusti 2008 21:12
MaxB skrev:
Ansjo o' Maths!

Visst, ni kommer väl ihåg Humle o Dumle? De är så jädra lika dom där killarna!

YES:D

MaxB skrev:

Förresten har jag en liten teori om Lejonh. ciklidernas knöl på pannan; De lever ju i strömt vatten - och för att, med sin underutvecklade simblåsa, ta sig fram smidigt i det strömma vattnet uttnjyttjar de en "vattendynamik", så som stora lastfartyg gör med en stor knöl längst fram vid fören, för att tränga undan vatten och på så sätt glida lättare fram utan motstånd...

När jag var hos Lasse så berättade han att det var Hammarhajar på G till stora karet de har. Så kom kuggfrågan, varför ser en Hammarhaj ut som den gör:confused:

En ledtråd jag fick var att det hade med Linköping att göra, fatta nada, tills han sa flyg och delta vinge:D
#32 - 13 augusti 2008 21:15
ansjo skrev:

Hmmm, mina tankar kom på Dolly direkt och man kan ju undra varför?

No no no så får man inte tänka:D inte högt i alla fall:p
#33 - 13 augusti 2008 21:16
As Above, So Below - som det brukar heta!
#34 - 13 augusti 2008 22:07
Se, en sån stilig grabb;
#35 - 13 augusti 2008 22:08
Är det Dolly? Eller Båtsman:D?
#36 - 13 augusti 2008 22:09
Farbror Melker kanske...?
#37 - 13 augusti 2008 22:11
Varför spårar vi alltid ut:D?
Är det för att han inte har det rätta knycket ännu?
#38 - 13 augusti 2008 22:13
MaxB skrev:
Se, en sån stilig grabb;

Bara POWER[:-67]
#39 - 13 augusti 2008 22:16
ansjo skrev:

Spårar ut:confused:

Detta är ju akvaristik på högsta nivå:D i alla fall efter midnatt[:-89]
#40 - 13 augusti 2008 22:17
ansjo skrev:

Han har inte några andra grabbar att "puckla" på...

Maths! Visst är det POWER!!!
#41 - 13 augusti 2008 22:23
Kan inte låta bli att säga det igen, varje gång jag har sett dessa firrar, antingen i affär eller i offentliga akvarier, så har det ryckt i "jag vill ha tarmen":p

Så du gjorde helt rätt Mats, när du impulsköpte de här:D

Jag måst ju planera varje akvarieköp och därmed fiskköp minst ett halvår i förväg.

Ni kanske vet hur det är med förslag till regeringen[:o]
#42 - 13 augusti 2008 22:27
HSB är bara glad att jag inte köper så många svindyra el-guror - akvarierna är billiga i jämförelse - så jag har inga som helst problem med att ställa iordning balja efter balja. Bara hon får se OS ifred.:)

(HSB = Hon Som Bestämmer);)
#43 - 13 augusti 2008 22:31
Det måste vara Sveriges största hyresvärd, HSB?

Jag hållet helt med er, träffade på denna gynnare själv hos en kompis som hade en akvarieaffär för några år sedan. Paret gick med en kull yngel som de försvarade frenetiskt och de var ganska fruktsamma genom åren detta par.
Hannen var ganska maffig med en riktig bulb i pannan, värre än en riktig oljetankers;).
#44 - 13 augusti 2008 22:45
MaxB skrev:
HSB är bara glad att jag inte köper så många svindyra el-guror - akvarierna är billiga i jämförelse -

Men är inte dina el-guror ditt jobb:confused: som drar in klöver till bröd & smör:confused:

MaxB skrev:

Bara hon får se OS ifred.:)

Om du säger OS till min HSB så får du en rak höger, oavsett om du menar spring & hopp eller fönstret i datorn[B)]
#45 - 13 augusti 2008 22:47
ansjo skrev:

Jag hållet helt med er, träffade på denna gynnare själv hos en kompis som hade en akvarieaffär för några år sedan. .

Menar du HSB eller Steatocranus casuarius:confused::D
#46 - 13 augusti 2008 23:04
c90368 skrev:
Menar du HSB eller Steatocranus casuarius:confused::D

Det kan vara båda två, men jag menade nog till största delen den sistnämda:p;).
#47 - 13 augusti 2008 23:17
ansjo skrev:
Det kan vara båda två, men jag menade nog till största delen den sistnämda:p;).

Sista ordet för i kväll får bli att vi självmant jagat, uppvaktat och betalat dyra middagar och presenter för att fånga en HSB[:o]

Så man kan ju fråga sig vem som är mest korkad:confused:

I dag efter 05.00 får tråden ta styrfart mot sitt verkliga mål igen:D
#48 - 14 augusti 2008 19:06
Tillbaka till ämnet:D

Mats, kan du inte sätta videon på ett stativ framför lejonen och bara låta bandet gå?

Ok, att det blir lite jobb att redigera fram "best of" men det vore intressant att se.
#49 - 15 augusti 2008 22:13
c90368 skrev:
Tillbaka till ämnet:D

Mats, kan du inte sätta videon på ett stativ framför lejonen och bara låta bandet gå?

Ok, att det blir lite jobb att redigera fram "best of" men det vore intressant att se.

Ja, det är ingen dum idé... jag skall se om jag kan pallra upp kameran på nåt stadigt framför burken - och sedan redigera lite i datorn. Hmmmm...:)
#50 - 15 augusti 2008 22:30
MaxB skrev:
Ja, det är ingen dum idé... jag skall se om jag kan pallra upp kameran på nåt stadigt framför burken - och sedan redigera lite i datorn. Hmmmm...:)

Om du inte har något stativ, så köp ett!

Det är guld värt, finns väl alltid någon som säljer på blocket, du bor ju i en tättbefolkad trängsel;)
#51 - 16 augusti 2008 10:15
c90368 skrev:
Om du inte har något stativ, så köp ett!

Det är guld värt, finns väl alltid någon som säljer på blocket, du bor ju i en tättbefolkad trängsel;)

Ja, problemet är inte stativet, utan mer att min lilla sketkamera bara tar 10-minuters- (eller nåt liknande) -snuttar åt gången, men jag skall göra ett litet försök!
#52 - 16 augusti 2008 10:17
Köp ett större minne;)! Till kameran alltså:p!
#53 - 17 augusti 2008 00:12
[QUOTE=ansjo;1179148]Köp ett större minne;)! Till kameran alltså:p![/QUOTE
Jag minns att jag köpte en större kamera, alltså...
Nä, vi måste höras av - vi har massor av viktigare saker att stämma av - nu i veckan...
#54 - 25 augusti 2008 20:36
Det är ju en hane och tre honor i karet. Hanen är ganska så hårdför och accepterar inte riktigt honorna - men det finns en hona som är lite större än dom andra och hon är dessutom lite tuffare.
När jag har kollat in dom så har tankarna gått till en del Palettciklider jag haft förr. Om Paletterna var ensamma i karet så kunde de bli slöa och frustrerade - speciellt hanen kunde bli så där apatisk och likgiltig, och det hände liksom ingenting. Men, så fort det var lite jagafisk i karet så blev det mer fart på dom.
Jag släppte ner 6 Platy till Lejonhuvudena - och det blev markant skillnad. Dom jagar inte Platyna men de är vaksamma och intresserade. Den stora honan började gräva frenetiskt på ett ställe ganska långt bort från hanens favorittillhåll och han har börjat intressera sig väldigt mycket för denna hona.
Jag är osäker ännu men det kanske kan bli nåt här. Tog en filmsnutt på det hela. Det är mycket flytväxter och grejer i karet nu, för dom gillar när det är lite mörkt, så även filmen är lite mörk - men man kan se lite iallafall;

" target="_blank">
#55 - 25 augusti 2008 21:11
Fasen vad fräcka de är:)! Då kanske Dolly och Kenny sätter lite fart så vi får se ett gäng små lejonskallar:p?
#56 - 25 augusti 2008 21:20
ansjo skrev:
Fasen vad fräcka de är:)! Då kanske Dolly och Kenny sätter lite fart så vi får se ett gäng små lejonskallar:p?

Ja, jag sitter och kollar på dom nu, och det böljar fram och tillbaka - ena stunden ser det riktigt hett ut, för att bli ett jävla jagande sekunden efter...
Ganska annorlunda ciklidbeteende än vad man brukar se - dessa är mer svårtolkade, men rejält fräcka och intressanta!
#57 - 26 augusti 2008 18:00
Oj, de här missade jag i går kväll, börjar svänga dyngsrytmen till "mycket jobb" varianten:p

Men de är ju för gulliga;)

Typiskt ett sådant kar man kan sitta i timmar framför, för att notera minsta lilla antydan till förändring i humör eller attityd till varandra.

Ska bli spännande att följa hur det utvecklas:D
#58 - 29 augusti 2008 20:17
En liten lejonfilm? det är ju fredag:p
#59 - 29 augusti 2008 20:28
c90368 skrev:
En liten lejonfilm? det är ju fredag:p

Det kommer här:p:
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#60 - 29 augusti 2008 20:31
ansjo skrev:
Det kommer här:p:
&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Lejonet känner jag igen:) Men vem av de andra två är MaxB och Ansjo:confused:
#61 - 29 augusti 2008 20:34
:DVad ska jag säga:p?
#62 - 29 augusti 2008 20:42
ansjo skrev:
:DVad ska jag säga:p?

Då får jag gissa:p

Jag tror att den lille spjuvern är MaxB och den andra ja, han blev ju hrm, ja just det;)
#63 - 29 augusti 2008 20:43
Kul, nu är vi tre som får trådarna att spåra ur:D!
#64 - 29 augusti 2008 20:46
...Och vart är vi på väg? Som Oldsberg säger!
Spåra ur bara! Håller på att ladda upp en film på Y-tube... med Scalarer, konstigt va?
Skall kolla om det kan bli bli en liten Lejon-rökare också!
#65 - 29 augusti 2008 20:48
ansjo skrev:
Kul, nu är vi tre som får trådarna att spåra ur:D!

Spårmäster själv äger tråden så:D för att komma tillbaka till ämnet.

En liten lejonfilm utan MaxB och Ansjo vore trevligt[:-69]
#66 - 29 augusti 2008 20:49
MaxB skrev:
...Och vart är vi på väg? Som Oldsberg säger!

Spåra ur bara! Håller på att ladda upp en film på Y-tube... med Scalarer, konstigt va?

Skall kolla om det kan bli bli en liten Lejon-rökare också!

Heejj, är du oxå med:p
#67 - 29 augusti 2008 20:49
Hakuna matata mannen och filma på!

Har du ingen film från spelningen igår? Skulle annars vara kul att få se vad som hände...eller inte:p?
#68 - 29 augusti 2008 21:24
Här är en redig långfilm, tagen för fem minuter sedan.:)
" target="_blank">
#69 - 29 augusti 2008 21:39
MaxB skrev:
Här är en redig långfilm, tagen för fem minuter sedan.:)

" target="_blank">

Heja, heja, nu är det som det ska vara:D Jag hinner inte med mellan filmerna.

Nu ska jag titta!
#70 - 29 augusti 2008 21:42
Vet inte om ni har sett nyheten i någon annan tråd, men vi ska byta hus till ett med källare så jag får ett eget akvarierum:D

Dessutom kommer vi att "byta ner oss" så jag kan nog få loss någonstans mellan 50 000 - 80 000 till min "lilla" hobby:p

Då ska jag oxå ha lejon!
#71 - 29 augusti 2008 22:02
Jaha, så var det slutsnackat med dig! Kan ju inte umgås med folk som har/får vad jag vill ha:p;).
#72 - 29 augusti 2008 22:08
ansjo skrev:
Jaha, så var det slutsnackat med dig! Kan ju inte umgås med folk som har/får vad jag vill ha:p;).

Ähh, syftar på mig:confused:

Edit: Ååå, nu fattade jag. Se bara till att din fru blir så j..la trött på allt vad akvarier och vattenbyten heter så får nog du också en egen skrubb i en källare:D
#73 - 29 augusti 2008 22:12
Hmmm... det gås i hustankar (ganska så seriöst faktiskt) här också. Det är garanterat i källaren saker och ting skall ske - och då snackar vi inte glasvaser man köper i akvarieaffären, jag tänker murbruk och specialbeställda, mycket tjocka glasrutor...
#74 - 29 augusti 2008 22:23
MaxB skrev:
Hmmm... det gås i hustankar (ganska så seriöst faktiskt) här också. Det är garanterat i källaren saker och ting skall ske - och då snackar vi inte glasvaser man köper i akvarieaffären, jag tänker murbruk och specialbeställda, mycket tjocka glasrutor...

Vi hade mäklare här i torsdags för värdering och uppstart, så man bara kan "trycka på knappen" när man hittar rätt objekt.

Ganska kul att konstatera att det hus vi lät bygga år 2000 troligtvis kan säljas med 50% vinst:D Gambling på höög nivå!

Nja, jag är nog inte inne på cement och pansar glas utan mer något liknande detta http://www.zooplanet.se/lyx-900-liter-p-4953.html

Sedan vill jag ha en vägg med 100 liters i ställning för att verkligen kunna förädla det här med Ap.
#75 - 29 augusti 2008 22:29
c90368 skrev:
Vi hade mäklare här i torsdags för värdering och uppstart, så man bara kan "trycka på knappen" när man hittar rätt objekt.

Ganska kul att konstatera att det hus vi lät bygga år 2000 troligtvis kan säljas med 50% vinst:D Gambling på höög nivå!

Nja, jag är nog inte inne på cement och pansar glas utan mer något liknande detta http://www.zooplanet.se/lyx-900-liter-p-4953.html

Sedan vill jag ha en vägg med 100 liters i ställning för att verkligen kunna förädla det här med Ap.

Ja, du vet, jag har ju tummen mitt i rô.. handen - så jag drog bara på med något som lät starkt och bra; cement o glas... typ. Nej, fan, får jag spejs i en källarlokal skall det hyras in proffs som custom-bygger en redig inomhuspool för fisk - med insyn medelst glasruta!

Ställningen du planerar är nog väldigt bra, just för lite mindre krukor - man får det samlat, tajt och lättjobbat!
#76 - 29 augusti 2008 22:46
MaxB skrev:
Ja, du vet, jag har ju tummen mitt i rô.. handen - så jag drog bara på med något som lät starkt och bra; cement o glas... typ. Nej, fan, får jag spejs i en källarlokal skall det hyras in proffs som custom-bygger en redig inomhuspool för fisk - med insyn medelst glasruta!

Ställningen du planerar är nog väldigt bra, just för lite mindre krukor - man får det samlat, tajt och lättjobbat!

Det här med +2000 låter och ser väldigt häftigt ut när man ser det på bild och även nystartat i verkligheten.

Men efter ett år så är det nog inte så roligt längre, jag tror att det är svårt att underhålla.

När jag var i tonnåren fanns det en affär här i Linköping Zoo Marknad eller något liknande hette den. Längs in i affären hade han ett "litet" kar på 4 till 5000 liter. Tre väggar betong och en frontruta. Detta var ett rent SA kar!

Jag kunde stå i timmar framför det här och titta på Neontetror som var stora som sillar och skalarer som inte skulle fått plats i min största stekpanna. Men åren gick och det blev mindre och mindre roligt att titta på den "grönska" som växte där inne. Kommer ihåg när han var nere i badbyxor och cyklop för att rensa i vallisneria djungeln, där kunde man snacka om växtkraft. Detta trots att han hade pumpar och rening för att klara en mindre insjö!

Så jag tror att man inte ska ta sig "vatten över huvudet" både bildligt och rent praktiskt.

Ja ja, svammel som vanligt, men de är ju van vid:)
#77 - 29 augusti 2008 22:56
c90368 skrev:
Det här med +2000 låter och ser väldigt häftigt ut när man ser det på bild och även nystartat i verkligheten.

Men efter ett år så är det nog inte så roligt längre, jag tror att det är svårt att underhålla.

När jag var i tonnåren fanns det en affär här i Linköping Zoo Marknad eller något liknande hette den. Längs in i affären hade han ett "litet" kar på 4 till 5000 liter. Tre väggar betong och en frontruta. Detta var ett rent SA kar!

Jag kunde stå i timmar framför det här och titta på Neontetror som var stora som sillar och skalarer som inte skulle fått plats i min största stekpanna. Men åren gick och det blev mindre och mindre roligt att titta på den "grönska" som växte där inne. Kommer ihåg när han var nere i badbyxor och cyklop för att rensa i vallisneria djungeln, där kunde man snacka om växtkraft. Detta trots att han hade pumpar och rening för att klara en mindre insjö!

Så jag tror att man inte ska ta sig "vatten över huvudet" både bildligt och rent praktiskt.

Ja ja, svammel som vanligt, men de är ju van vid:)

Jo, men när man nu börjar tycka att 960 känns som en snålt upphälld sup i ett snapsglas - så skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att dra på mig speedo-brallorna och rensa lite skit iklädd cyklop och snorkel...
Naja - det är bara drömmar... än så länge...
#78 - 29 augusti 2008 23:01
MaxB skrev:
Jo, men när man nu börjar tycka att 960 känns som en snålt upphälld sup i ett snapsglas - så skulle jag nog faktiskt kunna tänka mig att dra på mig speedo-brallorna och rensa lite skit iklädd cyklop och snorkel...

Naja - det är bara drömmar... än så länge...

Om du skulle bygga +2000 skulle det vara för sjöfisk eller SA?
#79 - 29 augusti 2008 23:18
Så ett ord till alla er som just skaffat ert första akvarium och råkat ramla in i denna tråd.

Ni undrar naturligtvis om vi som tjatar här är riktigt friska[B)] Svaret är nej!

Vi här lider av en sjukdom, som vetenskapen ännu inte har hittat något bot mot, som brukar kallas akvariesjukan:D

När väl denna sjuka har fått greppet i dig så är du fast[:-27]

Botemedlet mot rastlöshet och spring på stan i olika zoo butiker är endast fler och/eller större akvarier[:-74]

Allas vår gudfader Kjell är det levande beviset för detta med sitt 3000 liters kar[:-46] och vi trogna lärjungar kämpar troget vidare för att uppnå samma nivå[:-96]

Svammel var det ja, God Natt[:-89]
Bilagor:
#80 - 29 augusti 2008 23:23
Hohoho - ja, helt fisk... frisk är man nog inte!

Skulle det bli ett källar-kar modell större - så blir det SA... eller T...

Japp, Godnatt - nu är det nog dags - har röjt gammal kontorslokal idag - började vid 8-bläcket i morse - kom hem vid halv fem på morran efter giget, natten innan röjet - så nu står ögona i zenith...
#81 - 30 augusti 2008 08:19
Om man snackar akvarium skulle ni se det en polare byggde i källaren. En tank på ca 3000 liter med rörgenomföring till tvättstugan på andra sidan väggen och där var ett hörnkar på runt 1000 liter. Det var ganska häftigt att fisken kunde simma mellan karen och det var ett SA-kar:).
Det värsta var när han skilde sig och de nya köparna inte ville ha det platsgjutna karet kvar i källaren:p!

Skulle jag (gärna) köpa mig ett större kar är måtten 300x100x70 inte fel och det blir heller inte så jättesvårt att jobba med, men eftersom detta inte är någon önsketråd så lämnar jag den biten....
#82 - 30 augusti 2008 08:25
c90368 skrev:

Ett sådant har jag, fast alu-färgat:D! Det jag saknar är skåpet under...
#83 - 30 augusti 2008 12:47
ansjo skrev:
Ett sådant har jag, fast alu-färgat:D! Det jag saknar är skåpet under...

Det jag gillar med just detta kar är ljusrampen med T5 belysningen.

Fungerar den lika bra i verkligheten som det verkar i teorin?
#84 - 30 augusti 2008 12:51
Än så länge ja, men risken med tekniska grejer är att de lätt går sönder.
Det enda felet med min ramp är att 2 rör inte funkar då det säkert är glappis i den armaturen och eftersom jag inte får tummen ur röva så får det vara så tills.....ja, säg det:p!
#85 - 30 augusti 2008 20:38
Lågtryck i kväll:confused:
#86 - 30 augusti 2008 20:52
Ja, det kan man verkligen säga. Kanske för att det är lördag och normala människor inte sitter framför datorn:D?
Eller kanske vi ska göra som Mats, som loggar in om 3 timmar efter en eller ett par huttar och fyllesurfar, det har ju hänt förr:p.....
#87 - 30 augusti 2008 21:00
ansjo skrev:
Ja, det kan man verkligen säga. Kanske för att det är lördag och normala människor inte sitter framför datorn:D?

Eller kanske vi ska göra som Mats, som loggar in om 3 timmar efter en eller ett par huttar och fyllesurfar, det har ju hänt förr:p.....

'
Jag kan ju int e hjälp a tt grannarna har kräftskiva och dessutom bjuder...
vad skall jag göra?
låta bli att posta - kanske...- vore det bästa... böööhhh....
#88 - 30 augusti 2008 21:05
Vad trevligt, ni var ju här:D

Nu ska vi bara bli oense om något så vi kan tjata lite på varandra;)
#89 - 30 augusti 2008 21:06
ansjo skrev:

Behöver ju inte vara småtimmar för att man ska surfa på "vågen":p
Bilagor:
#90 - 30 augusti 2008 22:16
MaxB skrev:
'

Jag kan ju int e hjälp a tt grannarna har kräftskiva och dessutom bjuder...

vad skall jag göra?

låta bli att posta - kanske...- vore det bästa... böööhhh....

Ja, det är lågtryck i kväll:( Kanske beroende på att Mats ägnar mer uppmärksamhet åt tillbehören än till kräftorna:)

Peronligen är jag bara intresserad av tillbehören, eftersom jag inte äter kräftor:p

PS: Jäkligt bra namn på denna tråd, den ger oss en egen liten "sandlåda" att skriva i, inte många som hugger på 100 L. Steatocranus*Casuarius överkurs liksom:D
#91 - 31 augusti 2008 13:02
Jahapp - då ser jag nu att jag inte kunde låta bli att dra in ett inlägg mitt i kräftskivan...

Riktigt snyggt och bra skrev jag också...
Vad som är ännu mer alarmerande är att klockan bara var runt 11...
#92 - 31 augusti 2008 13:11
MaxB skrev:

Vad som är ännu mer alarmerande är att klockan bara var runt 11...

Vilket gjorde det till en lång och trevlig natt, kanske?
#93 - 31 augusti 2008 13:42
Varför måste ni fördärva Projekttrådarna med en massa privat dravel, finns faktiskt de som tycker att det är kul att läsa om projekten.:mad:
#94 - 31 augusti 2008 14:10
Guy Palm skrev:
Varför måste ni fördärva Projekttrådarna med en massa privat dravel, finns faktiskt de som tycker att det är kul att läsa om projekten.:mad:

Skyldig [:-74][:-125][:-124]

Orsaken: Dåligt omdöme, å sen är det faktiskt lite roligt ibland oxå[:o]

Men du har rätt jag ska försöka hålla mig till ämnet[B)]
#95 - 31 augusti 2008 14:32
Jag med, skärpning på den fronten;).
#96 - 31 augusti 2008 15:45
Jag är nog ändå the Master of Dravel. För min del gör det inget att ni är här och lajar lite!:)

Men, i karet händer inget direkt spännande nu - det är lite nojs och jaga som gäller, men så fort det tänder till på allvar skall jag ta nya bilder och filmer på lejonen.
#97 - 31 augusti 2008 21:28
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]un räh velb ted tgikårt dav;)[/SIZE][/FONT]
#98 - 4 september 2008 12:03
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]un räh velb ted tgikårt dav;)[/SIZE][/FONT]

Men snart blir det roligare!:)
Efter en tid av ganska intensivt jagande - hanen håller undan de tre honorna ganska bestämt - har de två största tjejerna börjat mäta sig med varandra, de korvar sig ungefär som Julidochromisar, med fenorna tätt mot kroppen och ibland helt utspärrade när det hettar till. Hanen är märkbat intresserad och jagar inte bort dom utan de får komma ganska nära hans tillhåll - så snart kanske det blir lite lek-grejer...
Härom kvällen var hanen märkbart upphetsad och klippte en Platy som kom lite för nära - poff-sug-klock - sa det bara och han fick in hela Platy-skallen i käften... han åt upp den helt och hållet efter ett tag...

Bilder och filmer kommer snart!:)
#99 - 4 september 2008 12:12
MaxB skrev:

Härom kvällen var hanen märkbart upphetsad och klippte en Platy som kom lite för nära - poff-sug-klock - sa det bara och han fick in hela Platy-skallen i käften... han åt upp den helt och hållet efter ett tag...

Lejon var det ja...

Kolla PM.
#100 - 4 september 2008 12:24
c90368 skrev:
Lejon var det ja...

.

Jo, fan, jag blev alldeles matt när jag såg det - det gick så jädrans fort. Sedan låg han i sin grotta och sög i sig platyn - som en pythonorm som drar i sig en gris eller nåt i den stilen. Skulle ju ha filmat det men...
#101 - 5 september 2008 22:23
Familje kväll framför TV och mycke prat om nya projektet i kväll, inge tjat med andra ord:)

Men kan du inte försöka fånga en film till på lejonen:confused:
Bilagor:
#102 - 6 september 2008 00:42
c90368 skrev:
Familje kväll framför TV och mycke prat om nya projektet i kväll, inge tjat med andra ord:)

Men kan du inte försöka fånga en film till på lejonen:confused:

In Time... In Time... som Linda Blääh säger i filmen Exorcisten. Det verkar faktiskt som att den största honan får Platy-sugaren på knä (var sitter dom knäna?) trots allt - det börjar bli väldigt kärvänligt nu.
Film kommer!:)
#103 - 6 september 2008 22:36
Spelning i kväll?

Du är väldigt frånvarande;)

Å inte ser man till nån ansjo heller.
Bilagor:
#104 - 7 september 2008 21:32
*Ping*
#105 - 18 september 2008 21:23
Tänk att den här Lejon-skalle-killen har så svårt att bestämma sig. Han gräver och gräver... Det finns dessutom tre pilska töser som ligger alldeles intill och tittar på - och korvar sig för honom.
De två första bilderna är på den största honan. På bild nr.2. kan man se att hon har ett litet äggrör på gång.
Bild 3 visar killen där han ligger och gottar sig i sin håla, och en annan hona ligger bredvid och väntar...
Bild 4... jaa... What a guy!
#106 - 1 oktober 2008 17:11
Det visar sig att den store pojken har fattat tycke för den största honan - så då blev det ju två mindre honor kvar, som stod och tryckte...
Hanen har dessutom fäbless för levande Platy-föda och har sugit i sig tre stycken. Sagt och gjort, idag blev det en make-over i karet och de två mindre honorna samt de tre kvarvarande Platyna fick åka plastpåse till Z-shopen.
Nere i shopen gick två Lejonhuvudshanar, så det blev ju perfekt att de fick sällskap av två honor. Platyna kom också bra tillrätta.
Jag passade på att köpa ett Fluval 3+ också, så att vattnet blir bra syresatt och att det blir lite rörelse på vattnet.
Jag har inrett det så att stenpartierna ligger grunt och delvis gömt i sanden då Lejonskallarna inte vill ha för strömt vatten just precis där de är utan "lite ovanpå" - jag tror detta blir riktigt bra!
Nu är det alltså bara hanen och honan i detta 100-literskar och det verkar som att de trivs i sin nya miljö - de gräver och donar redan... sedan får vi se om det blir smått någon gång också...
Bilagor:
#107 - 1 oktober 2008 17:30
MaxB skrev:
sedan får vi se om det blir smått någon gång också...

Håller tummarna och väntar med spänning:p
#108 - 1 oktober 2008 17:37
c90368 skrev:
Håller tummarna och väntar med spänning:p

Jag med!:) Nu är det inte alls det där jobbiga, sura jagandet - utan grävande och donande, och dom tycks trivas ihop.
De här cikliderna är lite annorlunda än de "vanligaste" och det är lite nya "turer" man får studera. De är iallafall otroligt roliga och intressanta att kolla på!
#109 - 1 oktober 2008 17:56
Hahaha, fasiken vad fula de är! Men jag håller också tummarna, så du får massa monsterbebisar :D
#110 - 1 oktober 2008 18:51
Johanski skrev:
Hahaha, fasiken vad fula de är! Men jag håller också tummarna, så du får massa monsterbebisar :D

Njaaee... Jag vet i fasiken om jag håller med dig... Men, å andra sidan så tycker jag att t.ex. Elefantmannen var en riktig snygging. :D
#111 - 1 oktober 2008 19:19
"Fula" fiskar har sin charm, missförstå mig inte, jag jävlas lite bara :)
#112 - 1 oktober 2008 19:39
Johanski skrev:
"Fula" fiskar har sin charm, missförstå mig inte, jag jävlas lite bara :)

Visst, jag är helt med dig!:)
#113 - 13 oktober 2008 21:59
?????

hej
vad händer i karet?
är det värt att skaffa dem här tuffingarna?
#114 - 13 oktober 2008 22:22
buffe78 skrev:
hej

vad händer i karet?

är det värt att skaffa dem här tuffingarna?

Ja, jag tycker det iallafall. Jag gjorde en makeover i deras kar för någon vecka sedan - så nu går där en hona och en hane. Dom gräver och donar något fruktansvärt. Honan är intresserad och darrar och sveper framför hanen...
Jag skall försöka ta en hyfsad filmsnutt imorgon och slänga in!
#115 - 31 oktober 2008 11:28
Nu har det gått ett par veckor Mats, hur går det?
Kanske hannen är munk eller nåt:D?
#116 - 31 oktober 2008 11:34
ansjo skrev:
Nu har det gått ett par veckor Mats, hur går det?

Kanske hannen är munk eller nåt:D?

Njjaaaee... Dessa två är lite sega måste jag säga. Häromkvällen var de igång som bara fan - honan hade ett riktigt fett äggrör ute och dansade och hade sig framför hanen - men... det verkar inte riktigt som att de får till det.
Jag skall ge det någon månad till, sedan får de nog åka ner till shopen där det finns ett långt, grunt, och bra strömt kar - perfekt för dessa. Lite synd då Lejonskallar är så fräna - men karet kan ju lätt göras om till Ap-kar, om inte annat.
#117 - 31 oktober 2008 18:11
maxb skrev:
men karet kan ju lätt göras om till ap-kar, om inte annat.

Feber, Feber AP-Feber;)
#118 - 3 september 2009 22:15
Jag börjar bli ganska övertygad om att detta är svaret på mitt 180 ström projekt!

Nu ska jag bara hitta fiskarna:)
#119 - 3 september 2009 22:18
Dessa fiskar går i "min" akvarieaffär med ett gäng yngel, så jag vet var de finns:p! Griska surpuppor men sjukt fräcka, speciellt hannen med sin enorma pannpuckel.
Jag har haft funderingar på att ta hem dem till min 70-kub, men tvekar då jag är tämligen övertygad om att det bara blir ett av paren kvar till sist då paletterna och dessa är lika kaxiga:D...
#120 - 3 september 2009 22:21
Du råkar inte veta vilken grossist som har dem till salu?
#121 - 3 september 2009 22:23
Jag sitter på jobbet nu och har lite svårt att kolla i listorna;), men om jag inte minns helfel har Imazo dem hemma. De har någon sorts lejonhuvud hemma, det vet jag men vilken...
#122 - 3 september 2009 22:27
Jag lär ju inte fara iväg och handla nu:p

Så du kan återkomma i tråden eller med ett PM.
#123 - 3 september 2009 22:28
Jepp, det ska jag göra:)!
#124 - 3 september 2009 22:39
Nu har ni hittat varandra! vackert!:)
#125 - 3 september 2009 22:41
MaxB skrev:
Nu har ni hittat varandra! vackert!:)

Men jag får fråga dig om råd sen, du är den enda person jag vet om som har haft dessa tjurhuvuden till fiskar.
#126 - 4 september 2009 15:15
Det var ett par fula fiskar! Vet inte vilken som är fulast, ormhuvudfisk eller en sån du har...svårt!
#127 - 4 september 2009 15:49
Fula fiskar finns det gott om, sedan är inte alla lämpliga för akvarium;)...
#128 - 4 september 2009 15:52
Nej en Ansjogramma skulle nog inte passa i ett akvarium ;)
Masa in dig på msn!
#129 - 4 november 2009 19:21
Hej!
Hur går det med lejonen? Har du några andra firrar tillsammans med dom?
#130 - 4 november 2009 21:49
Falconer skrev:
Hej!

Hur går det med lejonen? Har du några andra firrar tillsammans med dom?

Ahh, det var ett bra tag sedan Ansjo tog med sig dessa till Varberg.
I "lejonkaret" går nu ett par vildfångade Ap. spec.
#131 - 4 november 2009 22:31
aha :) Vad man hänger med..:)
Kan ju höra med dig då om apistogramma arter är känsliga av sig?
#132 - 5 november 2009 07:38
Falconer skrev:
aha :) Vad man hänger med..:)

Kan ju höra med dig då om apistogramma arter är känsliga av sig?

Ja, det är lite knepigt att svara på faktiskt... Om man bara ser till att ge apistogrammorna rätt förutsättningar, alltså vattenkvalitet och miljö - så har inte jag märkt att de skulle vara känsligare och svårare än många andra ciklider. Sedan är det ju så att de kanske inte är så långlivade och man får ofta räkna med att någon eller flera individer kan dö av rätt så fort, beroende på hur gamla de är när man köper dom och hur de trivs. Det jag har märkt är att man ganska snabbt kan stå utan t.ex. en hane, och så går det tre honor ensamma i burken - eller tvärtom att en del honor leker så ofta att de slits ut och hanen får gå ensam.
Om man bara är iskall och kan se till att kunna "fylla på" med fisk så brukar det fixa sig ganska enkelt.
#133 - 8 november 2009 13:27
Hur gick det att hålla lejonen i 100 L? Har själv 120 L och vill pröva ett par tillsammans med ett par malar och nån ytlevande fisk. Typ ancistrus och linjetandkarpar. mycket man vill pröva..hehe :)

Annons