10 liters Nano, Räk kar!

#1 - 14 mars 2009 09:30
WOW! Jag fick det! På födelsedagens morgon kom "päronen" in med massa paket, och i ett av dom fanns ett 10 liters nano med tillhörande pump, extra filter material, Aquatic Nature Shrimp Excel, lampa med inbyggt månljus.

Jag kunde naturligtvis inte hålla mig borta från att starta upp det. ;) Så nu kommer projekt tråden som jag lovade, och ska berätta om hur det är hittills:

Har fyllt akvariumet med kallt vatten till nästan enda upp, och hällt i malaysiska sandsnäckor och sand från 200 liters. Satte igång pumpen och sköljde ur pumpen till 60 liters i akvariumet.

I början var det väldigt dimmigt, men pumpen verkar redan ha sugit upp nästan ALL skit på 20 minuter! Verkar vara en riktigt bra pump!

Ska suga upp eventuell skit på bottnen i eftermiddag, och sen börja inreda.

Hade inte tänkt ha så mycket mer inredning än en rot täckt med javamossa, men den roten kommer täcka en stor bit av akvariumet.
#2 - 14 mars 2009 09:40
Pumpen är suveränt bra!

10 minuter sen:
[ATTACH]18219[/ATTACH]

Nu:
[ATTACH]18220[/ATTACH]
#3 - 14 mars 2009 09:59
Riktigt fint! De där karen är härligt stilrena!
#4 - 14 mars 2009 11:10
ojoj, så nu går äntligen projektet igång med nanokuben :D. jag kommer att följa detta med största nöje :).
#5 - 14 mars 2009 12:23
Nu är mossa och räkor i! Och satan vad dom verkar trivas!

Är dock väldigt osäker på hur jag ska göra med mossan, postar inga bilder förrens jag är nöjd med den. :)
#6 - 14 mars 2009 12:31
Markus, jag gjorde nyss en fasansfull upptäckt. :O

Jag tömde ur det andra akvarie vattnet från det akvariumet jag trodde var 5 liter, och det visade sig vara 2 liter! Det var därför detta karet (10 liters) såg så grymt mycket större ut än det lilla! Inte konstigt att jag inte lyckades så bra.

Nu har iallafall räkorna fått ett stort hem, och jag behöver inte tänka på det mer. Men ville bara berätta så att du visste.
#7 - 14 mars 2009 12:35
Halloj!
Jag har ett nästan exakt likadant kar som du! Pumpen är verkligen jättebra!
Mitt är dock en aning mindre - 5.8 liter. Vad har du för mått på ditt?
Skall bli kul att se fler bilder senare!:)
#8 - 14 mars 2009 12:37
Ja, pumparna till denhär serien akvarium verkar vara riktigt bra. :D
#9 - 14 mars 2009 12:44
Fan nu blir jag sur :O Tog måtten, och de är 21 x 19 x 28. Alltså 5.5 liter! Han i djuraffären sa 10 liter!

Men jag är nöjd med det ändå. :)
#10 - 14 mars 2009 14:17
JojjeN skrev:
Fan nu blir jag sur :O Tog måtten, och de är 21 x 19 x 28. Alltså 5.5 liter! Han i djuraffären sa 10 liter!

Men jag är nöjd med det ändå. :)

knepiga mått du har där... är det cm du menar? I så fall är det ju runt 11 liter...
Mitt kar, som ser exakt likadant ut som ditt, har måtten 18x18x18 cm.
#11 - 14 mars 2009 14:32
Jaså. :O Då är det ju rätt. :O

Vänta, ska mäta igen.
#12 - 14 mars 2009 14:34
Detta är skumt. På kartongen står det 21 x 19 x 28 cm, alltså måtten jag nämnde här i tråden. Det blir ju 11 liter, och det måste varit det han i djuraffären utgick i från.

Men längre ner på kartongen såg jag att det stod 5.5 liter, alltså tänkte jag att jag blivit lurad.

Nu tog jag måtten, och de var som dina, 18 x 18 x 18. Alltså 5,8 (sa du va?)

ALltså är det felskrivning på kartongen, och inget som han i djuraffären kunde hjälpa.

Aja, jag är som sagt nöjd ändå. Och räkorna verkar trivas trots att det endast är runt 6 liter då.
#13 - 14 mars 2009 14:40
JojjeN skrev:
Jo, det verkar stämma. 21 x 19 x 28 cm, med andra ord 11 liter.

Fan vad skönt, då lurade han in affären inte mig. ^^

Men vet inte hur jag kom fram till 5.5 först, måste ha delat med två. x)

OK! Vad som är intressant är att du har ett mått på 28 cm. Är det i höjd, djup eller bredd? Mit kar har samma mått på bred, djup och höjd - alltså en kub.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124128

Edit; ser att du har editerat du också!

Då har vi exakt likadana kar, 18x18x18 cm = 5 832 - alltså 5,8 liter - eller så kan man kanske höfta till det uppåt och säga att det är ett 6-liters!
#14 - 14 mars 2009 15:02
Ja, då klarnade allt. :)

Men räkorna överlever i det också. ;)
#15 - 14 mars 2009 15:05
JojjeN skrev:
Ja, då klarnade allt. :)

Men räkorna överlever i det också. ;)

Jajamän! Jag skall snart fylla på mitt kar med lite räkor också!:)
#16 - 14 mars 2009 15:10
Härligt :)

Men jag fattar inte varför mina körsbär (och 2 av crystalen) inte blir röda? 2-3 av körsbären är lite röda, resten är genomskinliga!

Alla andra verkar ju ha så röda och fina.

Hoppas Aquatic Nature Shrimp Excel kommer hjälpa dom, dom älskade iallafall smaken. (De flög runt som galningar för att få tag i en bit, det har dom inte gjort med fisk maten)
#17 - 14 mars 2009 15:15
JojjeN skrev:
Härligt :)

Men jag fattar inte varför mina körsbär (och 2 av crystalen) inte blir röda? 2-3 av körsbären är lite röda, resten är genomskinliga!

Hoppas Aquatic Nature Shrimp Excel kommer hjälpa dom, dom älskade iallafall smaken. (De flög runt som galningar för att få tag i en bit, det har dom inte gjort med fisk maten)

e dina CR vita ir genomskinliga, dom som inte e röda?
#18 - 14 mars 2009 15:16
Genomskinliga.
#19 - 14 mars 2009 15:21
Nu är jag hyfsat nöjd med mossan för att vara precis fastbunden, sen blir den förstås snyggare när den växer ifrån trådarna den är fastspänd med.

[ATTACH]18240[/ATTACH]
#20 - 14 mars 2009 15:39
JojjeN skrev:
Nu är jag hyfsat nöjd med mossan för att vara precis fastbunden, sen blir den förstås snyggare när den växer ifrån trådarna den är fastspänd med.

[ATTACH]18240[/ATTACH]

Ser jättefint ut - där kommer räkorna att trivas gott - och bli mycket rödare längre fram!
#21 - 14 mars 2009 16:22
JojjeN skrev:

[ATTACH]18240[/ATTACH]

fasen vad snyggt ditt akvarium har blivit :). Är rutorna gjorda av plast eller glas?? fatta sugen jag är på att skaffa ett sånt nu XD. jag får inte läsa projekttrådar för då vill jag vara ha XD!
#22 - 14 mars 2009 16:25
JojjeN skrev:
Markus, jag gjorde nyss en fasansfull upptäckt. :O

Jag tömde ur det andra akvarie vattnet från det akvariumet jag trodde var 5 liter, och det visade sig vara 2 liter! Det var därför detta karet (10 liters) såg så grymt mycket större ut än det lilla! Inte konstigt att jag inte lyckades så bra.

Nu har iallafall räkorna fått ett stort hem, och jag behöver inte tänka på det mer. Men ville bara berätta så att du visste.

va!! och jag som har 6 st körsbärsräkor där i! inte konstigt att jag har haft lite problem med vattenkvalitèn XD.
#23 - 14 mars 2009 17:03
JojjeN skrev:

har du vit sand som du har så blir dom blekare i färgerna, har du svart grus/sand eller mörkare så färgar dom också ut mer i rött.

sedan är det bara det ena könet som får den där riktiga röda färgen(tror det var honorna) dom andra förblir bleka.

men det kan ju också vara så att dom färgar ut när dom känner sig mer ''hemma''.
#24 - 14 mars 2009 17:24
Ja Flaxss, vi får helt enkelt se. Johanski här på forumet har ju skit vackra räkor, och han har likadan sand som jag. Men man måste kanske helt enkelt ge räkorna några veckor nu i detta akvariumet så de börjar trivas och vänja sig.

Jag tycker de har fått mer "röd ton" sen de kom ner i detta akvariumet idag.

Men jag tycker det är kul att ha räkor överhuvudtaget, oavsett färg. Men skulle vara kul med färg.
#25 - 14 mars 2009 17:26
macke_fisk skrev:
fasen vad snyggt ditt akvarium har blivit :). Är rutorna gjorda av plast eller glas?? fatta sugen jag är på att skaffa ett sånt nu XD. jag får inte läsa projekttrådar för då vill jag vara ha XD!

Glas

Serien heter "Aqua box" om du vill leta efter det. ;)

Men gillar inte bilden som jag postade ändå, mossan ser ut att ligga åt alla olika håll, men så ser det faktiskt inte ut i "riktiga livet". Ska försöka ta en ny bild och göra mossan rättvisa. ;)
#26 - 14 mars 2009 17:48
JojjeN skrev:
Glas

Serien heter "Aqua box" om du vill leta efter det. ;)

Men gillar inte bilden som jag postade ändå, mossan ser ut att ligga åt alla olika håll, men så ser det faktiskt inte ut i "riktiga livet". Ska försöka ta en ny bild och göra mossan rättvisa. ;)

okej, aqua box. har en liten affär i byn som säljer lite djurprylar + lite akvarium :p. ser om hon har något värt att titta på:).

jag tycker att bilden med mossan är riktigt snygg, men jag är kanske lite enkel av mig i smakem XD.
#27 - 14 mars 2009 21:16
Vill ha!
#28 - 15 mars 2009 05:51
Fan!

4 räkor döda över natten, 2 crystal red och 2 körsbär. Det enda sambandet var att det var alla dom som redan fått färg (Samma sak som hände i 200 liters med körsbärsräkorna när de flyttade in, de färg gladaste dog), och att två av dom låg med benen helt utsträckta.

Dropptestet visar på 0 nitrit, och de överlevande räkorna simmar runt som om de aldrig gjort annat. (Det har de nog inte heller :p)

Vad kan det bero på? Eller kan det vara att de med färg hade kommit så långt i utvecklingen så de inte klarade flytten?

Känns som att min stam med crystal reds kommer dö ut, mitt enda hopp är att de överlevande två är 1 hane och 1 hona och att de överlever tills de förökat sig.
#29 - 15 mars 2009 11:27
Hur många räkor slängde du i?
Jag hade aldrig börjat med CR i ett nystartat kar, de är väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet.
#30 - 16 mars 2009 06:26
Då kommer rapporten:

Igår under dagen dog ytterligare 3 körsbär, och nu på morgonen låg ytterligare 1 körsbär med benen i luften.

Nu lever endast 3 av 10 körsbärsräkor, och 1-2 crystal reds av 4 (osäker, har varken hittat lik eller levande kropp från den ena crystalen)

Men jag ger mig inte! Jag har redan snackat med en odlare, så jag ska låta dessa räkorna gå in karet i några veckor nu, och sen ska jag köpa crystal red S och SS klass av honom som får fortsätta sen.
#31 - 16 mars 2009 06:28
Sultanen skrev:
Hur många räkor slängde du i?

Jag hade aldrig börjat med CR, de är väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet.

Hehe, de har överlevt i en månad i en 2 liter stor burk med sjukt illaluktande vatten trots täta vattenbyten, och alla överlevde.

Jag tycker crystalen verkar tåligare än körsbärsräkorna. :)
#32 - 16 mars 2009 07:54
JojjeN skrev:
Hehe, de har överlevt i en månad i en 2 liter stor burk med sjukt illaluktande vatten trots täta vattenbyten, och alla överlevde.

Jag tycker crystalen verkar tåligare än körsbärsräkorna. :)

Min erfarenhet är att de är känsliga mot förändringar. Dvs. klarar av att leva i relativt dåligt vatten om de anpassas stegvis. Min gissning är att förändringen i vattenvärden slog ut de stackarna.

Hoppas det löser sig och lycka till :)
#33 - 16 mars 2009 08:23
Det ska nog lösa sig.

Guppy ynglet (Som jag kanske inte nämnt?) som går däri verkar iallafall stortrivas med det nya vattnet, och den växer snabbare än något yngel jag haft innan. :)

Om alla räkorna dör så får det ynglet cykla in akvariumet tills akvariumet är redo att ta emot nya räkor..

Har förresten hittat fler LEVANDE räkor idag, 1 körsbärs och den saknade crystalen. Så i nuläget finns 4 körsbär och 2 crystal.
#34 - 16 mars 2009 08:29
Tråkigt att dom dör... Hände en liknande sak för mig en gång... :(
Men snyggt är karet ändå! :d Det är roligt när man hittar sina försvunna räkor och fiskar! :)
#35 - 16 mars 2009 16:27
Jodå. :)

Jag har pratat mer med räkodlaren nu, och S klass kostar 60 kr styck, och SS klass 90 kr styck.

Min mamma tyckte det var väldigt dyrt, men eftersom det är pengarna jag fick i födelsedags present som jag vill använda (Och den anledningen att även hon vill se de vackra färgerna) så har hon inte så mycket att sätta emot. ;)

Detta gör ju dock att jag inte vill riskera att 750 kr (+ 100 kr frakt) dör ut, så hur förbereder jag akvariuemt bäst för dom? Några preparat som kan användas?

Och jag cyklar akvariumet med lite guppy yngel och de räkorna som lever nu, hur länge behöver jag "cykla det" för att minimera risken för att de dör av nytt vatten?
#36 - 16 mars 2009 19:05
Så länge du orkar! ;)
#37 - 16 mars 2009 19:18
Du kör in karet rejält!
Frågan är om jag hade lagt de där pengarna på graderade CR till ett nano innan jag hade lite mer erfarenhet utav mindre kar, tycker du skall vänta och köra in karet med de räkor som går kvar där nu, sen kan du ju alltid utöka med ett par CR/RC till för att belasta lite, när det gått och blivit väl inkört efter några månader är det kanske värt att gå vidare, för då är du förbi den ibland ganska kluriga inkörningsfasen av mindre kar. Då mindre vattenvolym är väldigt mycket mindre förlåtande än en större volym så tycker jag nog att du bör göra så.

Använd vattenberedningsmedel om du har koppar och andra metaller i vattnet.
#38 - 16 mars 2009 19:18
osis skrev:
Så länge du orkar! ;)

Säg inte så, ni känner ju alla till hur länge mitt tålamod varar. ;)
#39 - 16 mars 2009 19:20
JojjeN skrev:
Säg inte så, ni känner ju alla till hur länge mitt tålamod varar. ;)

Har du inget tålamod kommer du ta dö på 850kr, så enkelt är det.
#40 - 16 mars 2009 19:20
Sultanen skrev:
Du kör in karet rejält!

Frågan är om jag hade lagt de där pengarna på graderade CR till ett nano innan jag hade lite mer erfarenhet utav mindre kar, tycker du skall vänta och köra in karet med de räkor som går kvar där nu, sen kan du ju alltid utöka med ett par CR/RC till för att belasta lite, när det gått och blivit väl inkört efter några månader är det kanske värt att gå vidare, för då är du förbi den ibland ganska kluriga inkörningsfasen av mindre kar. Då mindre vattenvolym är väldigt mycket mindre förlåtande än en större volym så tycker jag nog att du bör göra så.

Använd vattenberedningsmedel om du har koppar och andra metaller i vattnet.

Ja, det var ungefär så jag tänkte.

Jag ska försöka hitta lite intressanta djur som kan köra igång karet nu, och sen om några månader så åker graderade räkor i.
#41 - 16 mars 2009 19:39
Nu har jag hittat det enda sättet att lyckas hålla mig undan från räk inköpen på ett tag!

Ni kommer säkert tycka detta är jätte löjligt, och ni hade nog fixat det ändå:

Men jag har 2 burkar jämte varandra här! I den ena burken har jag dom 850 kronorna som behövs för att köpa räkorna, den andra burken är tom.

Varje vecka ska jag flytta över 100 kr från "första burken" till "andra burken", och jag får endast använda pengarna i andra burken till räk inköp.

På så sätt så har jag inget val än att vänta i 2 månader innan jag kan köpa räkorna, och det kan väl vara en ganska lagom tid att vänta innan jag beställer räkor?
#42 - 16 mars 2009 20:56
Alla sätt är bra förutom de dåliga:)
Jo, minst två månader skulle jag säga, då har du hunnit få lite algblommingar och sånt trevligt och förhoppningsvis fått lite stabilitet.
Guest
#43 - 16 mars 2009 21:40
Gosch skulle aldrig köpt räkor för 850kr :S
#44 - 17 mars 2009 05:28
Sultanen skrev:
Alla sätt är bra förutom de dåliga:)

Jo, minst två månader skulle jag säga, då har du hunnit få lite algblommingar och sånt trevligt och förhoppningsvis fått lite stabilitet.

Ja, såna där trevliga grejer. :)

Narii skrev:
Gosch skulle aldrig köpt räkor för 850kr :S

Men vackra är dom. ;)
#45 - 17 mars 2009 07:35
Jag skulle nog gärna köpa dom om jag visste att dom överlevde hemma hos mig...;)
#46 - 17 mars 2009 18:24
ojj jäklar:p, 850 kronor för räkor :O. då får man hoppas att de är riktigt fina!. själv så köpte jag 3 st BC idag för 180 spänn XD. det sved lite i plånboken :P.
#47 - 17 mars 2009 18:44
Jag har själv provat med ett nano en gång men känner att jag inte har tillräckligt med [lägg in något passande] för att hålla igång det! :( (Också är det ju inte tillräckligt med plats! ;))
#48 - 17 mars 2009 18:48
Ser ut att vara ett häftigt kar.. men vad finns bakom den där luckan som är under karet på framsidan (om det nu ens är en lucka)
#49 - 17 mars 2009 20:44
ljung skrev:
Ser ut att vara ett häftigt kar.. men vad finns bakom den där luckan som är under karet på framsidan (om det nu ens är en lucka)

Där kan man stoppa in vad man vill, jag själv har lite extra filter material där.
#50 - 18 mars 2009 20:06
hur går det med nanoakvariet?? vill se lite bilder ;)
#51 - 18 mars 2009 22:25
850 kr e ju ett riktigt bra pris :) e de räkmackan du handlar av ir? skriv gärna hur de gick, ska nog köpa av honom när jag fått i ordning på mitt stora räkkar (54l)
#52 - 19 mars 2009 05:55
Macke_fisk, det ser exakt likadant ut fortfarande, så det behövs inga bilder just nu. ;)

Räkmackan är det jag ska köpa av ja. :)

Idag var den sista körsbärsräkan död.

Men mina två crystal red är still going strong. Även guppy ynglet.
#53 - 19 mars 2009 12:09
synd att din sista körsbärsräka dog :(. aha, då får man vänta tålmodigt för nya bilder :p.
#54 - 19 mars 2009 14:58
Nu har det blivit ett räk-intresse igen här!:) Vill så gärna, men vågar inte.:( Det är riktigt störande, man dras isär mellan att inte våga och VILL HA! ;)
#55 - 19 mars 2009 22:05
JojjeN skrev:
Detta är skumt. På kartongen står det 21 x 19 x 28 cm, alltså måtten jag nämnde här i tråden. Det blir ju 11 liter, och det måste varit det han i djuraffären utgick i från.

Men längre ner på kartongen såg jag att det stod 5.5 liter, alltså tänkte jag att jag blivit lurad.

Nu tog jag måtten, och de var som dina, 18 x 18 x 18. Alltså 5,8 (sa du va?)

ALltså är det felskrivning på kartongen, och inget som han i djuraffären kunde hjälpa.

Aja, jag är som sagt nöjd ändå. Och räkorna verkar trivas trots att det endast är runt 6 liter då.

Har du pratat med dom i affären om det? Vad säger dom i så fall? Tycker det verkar va lite falsk marknadsföring.. Eller är det så att 21*19*28 är inklusive ljusramp, ram och liknande?
#56 - 20 mars 2009 05:11
HenkeP skrev:
Har du pratat med dom i affären om det? Vad säger dom i så fall? Tycker det verkar va lite falsk marknadsföring.. Eller är det så att 21*19*28 är inklusive ljusramp, ram och liknande?

Ja, jag fattade det sen. De måtten måste inräkna "ställningen" och alltihopa.
#57 - 20 mars 2009 05:45
Lite missledande tycker jag ändå att det är.
#58 - 20 mars 2009 11:21
Utan att ha sett kartongen tycker jag oxå det.. Men står det med gigantiska siffror längst upp på kartongen att det innehåller 5,5 liter och längst ner i pytteliten tex måtten, då är det väl ok, men inte tvärt om..
Bilagor:

Annons