10 L nano

#1 - 23 augusti 2011 18:43
Hej!

För två dagar sen startade jag ett litet nano, och tanken är att det ska bli tigerräkor samt lite olika mindre snäckor i det senare.
Just nu finns ett platyyngel (pilotfisk, ska flytta sen), en zebrasnäcka och en "red onion" snäcka där i.

Detta är mitt första nano, så jag tar gärna emot tips :)

Växterna är H. polysperma, Javamossa, en liten Javaormbunke och en crypto. Och just ja, nån flytväxt också som jag inte vet namnet på (samma som i hannes asienakvarium).
Nu får det nog gå in sig lite med platyynglet och snäckorna innan tigerräkorna kommer :)
Kanske kommer en bild senare.
#2 - 23 augusti 2011 18:50
http://img41.imageshack.us/img41/320/img0196ed.jpg Termometern är bara där tillfälligt... Tar gärna emot tips på hur det kan bli bättre :) All inredning (förutom växterna) är från Vättern. Som ni ser så har det kommit en hel del trådalger, men hoppas de försvinner när akvariet kommer i balans. Jag gillar trådalger i lagom mängd på stenar och rötter, men inte när de kommer på växterna ;)
#3 - 23 augusti 2011 19:15
Tycker att det ser bra ut som det gör :). Men du har fått väldigt mycket alger på på väldigt få dagar :p.
#4 - 23 augusti 2011 19:21
macke_fisk skrev:
Tycker att det ser bra ut som det gör :). Men du har fått väldigt mycket alger på på väldigt få dagar :p.

Tack :)

Jo, det gick väldigt fort ;)

Men sen var akvariet igång nån vecka innan det kom invånare [:o] Fast då räkna jag det inte som uppstartat.... (vet att bör ska ha i fiskar redan första dagen)

Nu kommer jag iaf inte skriva här på 2-3 dagar eftersom jag ska med på ett läger med skolan....
#5 - 23 augusti 2011 19:27
Jaha, tog det som att akvariet bara varit igång i två dagar :p. Men nu förstår jag. Då får jag hoppas att du får bukt med algerna ^^.
#6 - 29 augusti 2011 18:20
Hej!

Nu har det hänt lite grejer sen sist :)
Idag blev det ett litet vattenbyte, och då såg jag att snäckorna lagt rom lite huller om buller i akvariet. Roligt! Men tydligen ska det bara gå att kläcka i bräckvatten. Rommen ser ut som små vita prickar, dessutom flyttade också ett litet ancistrusyngel på ca 1,5 cm in.

Blir det för mycket "piloter" i akvariet?
Tanken är ju att ynglen ska flytta till större om ungefär en månad när tigerräkorna planeras.
Snäckorna skiter som.... ja, det är bara att titta på botten så ser man.

http://img827.imageshack.us/img827/4099/img3252q.jpg

#7 - 29 augusti 2011 18:22
http://imageshack.us/f/827/img3252q.jpg/ ja, så här ser det ut nu :) Mycket av algerna har försvunnit och det finns också ett litet Vallisneria skott. För övrigt har det inte hänt så mycket.... men jag tar som sagt gärna emot tips på hur det kan bli bättre :)
#8 - 29 augusti 2011 18:49
Tycker fortfarande att det ser jättebra ut som det är :). De djur som du har där nu, ha bara de. Kan hända mycket i ett 10 liter och där blir för stor belastning. När akvariet är inkört så ta bort platyn och malen.
#9 - 29 augusti 2011 18:54
macke_fisk skrev:
Tycker fortfarande att det ser jättebra ut som det är :). De djur som du har där nu, ha bara de. Kan hända mycket i ett 10 liter och där blir för stor belastning. När akvariet är inkört så ta bort platyn och malen.

Tack!

Jo, platyn och ancistrusynglet är bara piloter och ska flytta när räkorna kommer :) Troligen blir det om ca 4 veckor.
#10 - 29 augusti 2011 18:59
Okej, låter bra. Ta det lungt med maten och håll bra vattenkvalitè så kommer det bli kalas.
#11 - 31 augusti 2011 16:51
Nu har det kommit i ett litet skott Rotala rotundifolia. Blev bättre med lite rött i allt det gröna :) Nu funderar jag på att kanske ta bort H. polysperma helt och bara ha rotalan som bakgrundsväxt, eftersom jag inte vill att det ska bli "rörigt" med många olika växter på så liten yta.

Vad tror ni?
#12 - 31 augusti 2011 16:57
H.polysperman tror jag är ganska bra att ha kvar nu under inkörningen eftersom den är så snabbväxande
#13 - 19 september 2011 12:28
Spongeduck skrev:
H.polysperman tror jag är ganska bra att ha kvar nu under inkörningen eftersom den är så snabbväxande

Jo, jag bestämde mej för att ha både rotala och polysperma. I alla fall till att börja med :)
#14 - 19 september 2011 12:34
Hoppsan här har det inte uppdaterats på länge [:o]

Jag har i alla fall plockat lite alkottar för att sänka pH:et lite..... Det låg på 7,8 innan, men med några alkottar ligger det runt 7,5.
Vattnet har blivit lite brunt, men det är inget jag stör mig på.

http://img685.imageshack.us/img685/415/img0551tz.jpg
#15 - 19 september 2011 12:41
jäklar var det växer :) gilla!
#16 - 19 september 2011 15:01
Jag tycker det blev ännu finare med med lite svartvattenton på det hela och invånarna klagar nog inte. :)
Ser fram emot bilder om en eller två månader när karet mognat in sig så man för jämföra med starten.
#17 - 19 september 2011 16:47
akvariet ser jättebra ut. Det är jätte snyggt.
#18 - 19 september 2011 19:24
Tackar :)
#19 - 19 september 2011 19:46
Instämmer, Det ser läckert ut :) Naturligt :)
#20 - 19 september 2011 20:45
Bra jobbat ! riktigt fint :)
#21 - 23 oktober 2011 14:59
Tack!
Så fort det dyker upp något intressant på redbee så kommer det tigerräkor.
Tanken är att jag ska ha tigerräkor med blå anlag, vilket betyder att en del räklingar (om jag nu får några) kommer bli blå.
Ancistrusynglet har flyttat till stora akvariet. För övrigt händer väl inget just nu :)
#22 - 23 oktober 2011 15:29
Fått bukt med algerna?
#23 - 25 oktober 2011 13:20
macke_fisk skrev:
Fått bukt med algerna?

Lite cyano (ingen alg, men ändå), men det stör jag mig inte på om det är i lagom mängder på stenar och rötter. Däremot så har javamossan som växte så fint innan blivit cyanoangripen. Ska nog rensa ut de mest angripna delarna på plantan vid nästa vattenbyte, och slänga lite flytväxter så den får mer ljus. Trådalgerna har försvunnit helt.
#24 - 10 januari 2012 15:45
Nu var det ett bra tag sen jag skrev här....

Akvariet har varit rejält ur balans ett tag, nu börjar det dock ge sig :) För två dagar sen fick snäckorna flytta, eftersom de skita ner så mycket. Platyynglet och ancistrusynglet har flyttat för ett bra tag sen.

Jag har letat efter blå tigerräkor, men har inte hittat några. Igår fick akvariet i alla fall nya invånare, dock inte tigerräkor. Eftersom detta är mitt första räkakvarie, så tänkte jag att det nog är bästa att börja med nån lättare art, så det blev den vanliga körsbärsräkan. Körsbären kommer troligen bytas ut mot tiger så småningom.

När det gäller akvariets inredning så har det inte hänt så mycket. Jag fick slänga det mesta av javamossan, eftersom den blivit brun och överväxt av cyano. Cyanon börjar i alla fall ge med sig och den tuss som är kvar tar sig bra:)

förövrigt så är jag väldigt nöjd med räkorna. Det blev bara fyra st, eftersom jag vill vara lite försiktig i början. Jag tror platy- och ancistrusynglet och snäckorna blev för mycket som start, och jag vill inte överbefolka igen.
#25 - 10 januari 2012 15:55
http://imageshack.us/f/85/img3377yt.jpg/ bläddra, så kommer lite räkbilder;) En av räkorna har en gul fläck i nacken, som syns på en av bilderna. Vad är det? Äggfläck?
#26 - 11 januari 2012 18:59
Det kan vara den så kallade äggfläcken. Den ska sitta där och hoppas att du får bukt med algerna :).

Annons