Det ser ut som det är ca 10 yngel under föräldrarna nu, de är så små och naturella i sina färger så det är svårt att se ordentligt. Men de simmar ordentligt, äter bra och växer så det knakar. Jag hoppas att de klarar de här 10 iallafall, 4 ska jag ha kvar själv och så antar jag att en del åker till svärbror.
Alla karen mår fint, sorgmantlarna har fått tillbaka sorgen och äter fint i det nya karet. Fast de tar död på andmaten, det är lite trist, jag tycker det är fint med den..... Men gillar de det så får de äta det, jag har så det räcker och blir över i karantänet, så jag kan ta därifrån. Än så länge iallafall, det är tomt tills i kväll, då det kommer ett gäng fiskar. Guppy (som jag aldrig mer skulle ha), nån mal och så en randig liten rackare som jag just nu försöker komma på vad det är för något.
Fick de här fiskarna på köpet kan man säga, eller, de var, precis som karet - gratis. Jag har sett karet och det är väldigt fint, med mycket växter och välmående fiskar, men jag vet faktiskt inte hur stort det är, ska mäta i eftermiddag när vi hämtar det. Min gissning är att det ligger på ca 60-70 liter, men det är rätt lågt, så det kan vara helt galet med. Jag hade tänkt det till min blivande kamphane, men måste bearbeta sambonlite, elelr myyyycket, först. Tills vidare ska fiskarna gå i karantänet och växterna med. Sen ska de ner i 250t tänkte jag. Där har jag tömt lite, så de borde få plats där. Elelr så får guppyna gå kvar i karantänet och yngla lite först. Får se.
19.30
Uppdatering
10 vuxna guppy, 4 yngel, 1 pansarmal, 2 ancistrushanar, 4 barber av nåt slag, 2 kardinaler, 1 platy, 3 kilfläcksrasboror. Det och ett akvarium på ca 60-65 liter, tillbehören och grus, växter och ramp med fräscha rör, för dieselkostnaden det tog att åka 4 mil enkel resa. Rätt okej.
Karet är bara 30 cm högt, så det ska bli mitt kampkar!
22.26
Nu är de i karet, och jag gjorde något jag normalt aldrig gör - släppte i dem med gammelvattnet.... Men deras kar var väldigt skitigt, så jag tror att ha kommit till mitt vatten hade chockat dem och gjort mer skada än vad det gör att blanda vattnet. De är ju ensamma i karet ändå, och det kanske kan vara bra med lite känt skit med!
Men många av guppyna är oerhört fel i ryggen, så det ska rensas en aning och om jag tänker ha guppy ska det köpas lite nytt matriel med! Ynglen överlevde iallafall både transport och överflytt till nytt kar. ska räkna in imorgon!