<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag startade opp det här för ett par månader sedan alltså vad gäller växter och då började jag med massor av Heteranthera zosterifolia som var skitfina o växte tills dom bara lade av.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Du har med andra ord haft ordentlig tillväxt som tillslut la av. Förmodligen pga någon näringsbrist.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Sedan jag planterat om med Echinodorus bleheri så gödde jag botten med lerkulor och började använda Tropica master grow och det här är nu 3 veckor sen och plantorna ser finfin ut och växer och utökar.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
TMG ger det mesta utom nitrat, fosfat och kol.
Nu så har tillväxten avtagit lite och en o annan brun fläck uppenbarar sig, men inget av den här urlakningen av bladen som jag alltid drabbats av förut som förmodligen beror på näringsbrist.
Om det växer och du göder med TMG men det växer lite för dåligt så är det antingen brist på nitrat, fosfat, kol eller ljus.
Dom här växterna som jag har tar ju näring främst via rötterna ? Ska jag göda mer i gruset? Eller ska det funka med Tropica master grow enbart?
Alla växter kan ta upp näring med bladen, även dom erkänt bottenätande växterna även om det inte är lika markant. Bottengödning avråder jag ifrån eftersom du inte vet vad lerkulor innehåller och på så sätt inte vet hur många du behöver. Det slutar oftast med att du får en gödningsbomb i gruset som läcker ut i vattnet. Att bottenätarna dessutom gillar mycket mer än vad som finns i vanlig lera gör att när dom sugit ut det "göttaste" ur bottengödningen så har du kvar en massa otäck skit som du inte vill få ut i akvariet.
Vad säger ni om ljuset ?
Eftersom du haft god tillväxt och ljuset är det som hålls mest konstant så utesluter vi det ur sammanhanget.
Går det att hålla växterna anständiga utan Co2 ?
Ja. Till en viss gräns. När du börjar få riktigt mycket växter så kan du dock få svår kolbrist. Kör man lite ljus (vilket du gör) så är inte metabolismen så snabb vilket skruvar ner näringsbehovet.
Kan det bli för varmt för växter ?
Hög värme skruvar upp metabolismen vilket gör att dom käkar mer näring. Din förhållandevis svaga ljusmängd kommer göra att växterna snabbt kommer försöka ta sig upp till ljuset och där sprida ut sig.
Är det för mycket fisk för att man ska kunna lyckas med växterna?
Din stora fiskmängd kommer se till att du har höga kväve och fosfor-nivåer - å andra sidan gör du 25% vattenbyte 2 ggr i veckan vilket förmodligen håller dessa näringsnivåer i vattnet extremt begränsade.
Har även järntillskott flytande, eller finns allt i Tropican?
TMG kommer rendera dig perfekta mikroämnes nivåer, däribland järn - förutsatt att du varje 25% vattenbyte doserar 5 ml TMG.
Om man sammanfattar dessa lite spretiga förutsättningar så tror jag vi får sluta oss till följande:
*) Ljuset är inte begränsande med tanke på att du trots allt haft god tillväxt.
*) Din höga temperatur kommer driva upp metabolism och därmed näringsupptag. Din initialt goda tillväxt visar detta.
*) Dina frekventa vattenbyten med tillhörande TMG-dosering leder till gynsamma mikroämnesnivåer, men förmodligen urlakning av nitrat och kanske t om fosfat.
De brister som kan vara kvar är således nitrat, fosfat eller kol. Eftersom det låter som du numera har en ansenlig mängd växter så kommer dom effektivt suga ur framförallt kolet (CO2) och nitraten.
Jag vill utesluta fosfatbrist eftersom matningen av alla fiskar kommer skjuta upp nitrat och fosfat-nivåer ungefär lika mycket och rekommenderade fosfatnivåer är 50 ggr lägre än nitranivåerna. Med andra ord så kommer man alltid ha mer än tillräckligt med fosfat i akvarier med mycket fisk.
Så är det nitrat eller CO2-brist? Nitrat-test är vanliga och billiga. Gör ditt nitrattest utslag innan varje vattenbyte så kan vi utesluta nitrat/kvävebrist.
Kvar blir CO2. Med mycket växter är det extremt sannolikt att det är den begränsande faktorn i ditt fall.
_@_, www.akvarie.net _@_,