1 yngel???!!!!

#1 - 9 november 2004 10:54
Igår fick min guppyhona 1 (!!) yngel med hon är fortfarande väldigt tjock och har kvar den där svarta fläcken där bak. hon har haft många yngel förut och då har alla yngel kommit på en gång. jag såg inte när hon födde dom men det kan inte vara platyhonornas eftersom jag bara haft dom i några dagar.
varför kommer inte alla?
#2 - 9 november 2004 16:14
Det hände samma sak för mig med min platy. hon födde 2 yngel, men var fortfarande tjock. En teori är väl att guppyn har glufsat i sig övriga yngel...
#3 - 9 november 2004 16:24
Men guppys föder inte alla på sammagång. Dem föder 3 då sen efter nån vecka resten.
#4 - 9 november 2004 16:49
e det samma med platy??
#5 - 9 november 2004 18:07
Både platy och guppy föder sin kull inom några timmar.
Både platy och guppy föder äter dessutom sin kull inom några timmar.
Sorry about that...
#6 - 10 november 2004 00:15
Då du har både scalarer och en stor guldis så är det ganska troligt att dom har käkat upp ynglena. Ska ynglena klara sig så måste det finnas väldigt mycket växtpartier som ynglena ska kunna gömma sig i om dina honor ska föda i det karet.
#7 - 18 november 2004 14:15
JNu har hon fått ett till, men bara ett! mina fiskar verkar inte vara så yngelätande (än så länge..)
Marie_J: Jag har inte scalarerna och guldisen i det akvariet, annars skulle guppyrnas fenor vara uppätna vid det här laget...

PS. Nån som vet något bra ställe att sälja guppy till? Typ en djuraffär eller nåt?? Har nämligen runt 40 yngel sen förut...
#8 - 22 november 2004 15:26
Sälja guppy? Um, för det mesta duger de nära nog bara som foder till andra, större fiskar.. *skaffar sig massor av guppy älskande fiender* Men visst, separera honor från hanar så tidigt du kan, och låt dem växa upp, så kanske du kan dumpa dem på din fiskhandlare mor fiskmat, så du har till 50% av nästa omgång yngel... Beror ju på hur de ser ut med.
B!
#9 - 24 november 2004 11:02
Guppyn brukar föda alla inom en ganska kort tid. Men att det dröjer till nästa dag förekommer. Guppyn måste ju föda fast hon inte vill det på grund av miljön osv och då bromsar hon så länge hon kan. Lekfulla hanar brukar vara besvärliga ibland som tror att honan som föder vill leka.

Vad gäller att äta upp yngel har jag en hona som är riktigt elak och inte bara slukar sina egna yngel som hon födder där det är ganska fritt för att lätare äta upp dem. Hon smyger även efter de andra honorna för att sno deras yngel. Problemet är att hon födder stora och fina kullar och det gör att jag sitter och vaktar henne hela tiden när hon skall föda.

Annons