1 vecka gammalt akvarium

#1 - 4 februari 2004 16:39
För en vecka sedan kom de första fiskarna ner i akvariet. Det är på 96 liter. Lite olika gröna växter, rötter och stenar. 4 guppys och 10 kopparbarber. Tänkte byta vatten imorgon, 1/4 eller 1/3.
När kan jag komplettera med flerfiskar och vilka tycker ni passar ihop med de jag redan har?? I det akvariet jag har?

tack för svar!!
#2 - 4 februari 2004 16:52
Det kan väl passa bra med någon mal eller något annat som mest håller till i de nedre regionerna av akvariet så att du får lite liv även där.
#3 - 4 februari 2004 16:54
En mal hade varit käck kanske. För övrigt räcker det nog med fisk. Guppyna kanske får några yngel så det blir fler.

Lycka till med ditt kar!
#4 - 4 februari 2004 16:59
Marie,

tycker du alltså inte att jag ska plocka i mer än en fisk till??
#5 - 4 februari 2004 17:11
Om ditt kar är på 96 liter och du har 14 fiskar som blir ca 5 cm så brukar man säga att man ska ha en liter för varje cm fisk man har. Du har ca 70 cm fisk i ditt kar. Sen får du tänka på att du har grus i botten och kanske ett filter och rötter som tar upp plats. Så då kanske du bara har ca 80-85 liter vatten att ha fisk i. En cm regeln kan man använda sig om man har fredliga arter som du har. Så med en mal och ett och annat yngel så är kvoten nådd. Helst bör man undvika att fylla kvoten helt. Jag vet att det är väldigt svårt att låta bli att köpa för mycket fisk. Jag fyllde mitt 74 liters akvarium med 100 cm fisk när jag räknat in alla yngel och sånt och då hade jag inte gjort avdrag för sand och sånt. Visste inte att det var mindre bra för fiskarna innan, men nu vet jag bättre tack vare zoopets medlemmar och det här forumet. Har nu köpt ett 375 l kar så nu får de plats.

Lycka till!!!
#6 - 4 februari 2004 17:13
klart du kan ha fler!! i ett 96L hallo .. ! ..
tycker du kan ha lite snäcklekare ex: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=671
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115

eller lite andra fina fiskar som killi.
#7 - 4 februari 2004 17:38
Vad snälla ni är som svarar och ger råd!! Vi får väl se hur intresset utvecklas - kanske blir det större akvarium så småningom.

Ännu flera råd mottages med tacksamhet - inte otacksamhet mot muppins, Marie J eller Wempx! Ni vet ju alla hur ivrig man är när man är nybliven akvarieägare!!
#8 - 4 februari 2004 17:57
Vad är det 1 cm-regeln syftar till? Är det till ett idealförhållande för fiskarna, eller är det svårt att få balans (nitrit etc.) om man har för många?
#9 - 4 februari 2004 17:59
Om du vill ha någon algätande mal i akvariet så kan ju t ex någon sorts otocinclus; http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329
vara en bra idé...
Den blir inte så stor och den kan du med fördel ha flera av eftersom den tycker om att gå tillsammans med andra av samma art.
Kom ihåg att du även måste stödmata den...

Det finns ju även trevliga små algätande räkor ( som dock brukar vara väldigt bra på att gömma sig ) om du vill ha annat än fiskar i ditt akvarium.

Sedan finns det ju t ex kuhliålen som är väldigt trevlig.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=281
Den brukar dock gilla att gräva ner sig så det kan hända att man inte får se så mycket av den. Men det är väldigt olika från individ till individ, jag har haft kuhli som har varit framme väldigt mycket.
Den är också expert på att ta sig igenom små hål, så om man har otur så kan den få för sig att rymma.
#10 - 4 februari 2004 19:23
Räkorna kallas även Anamo-räkor. Väldigt trevliga och intressanta. Med guppy och kopparbarber så lär de inte gömma sig så mycket. De äter allt som ligger på bottnen (och alger). Du kan även prova med pansarmalar. Dessa är stimfiskar, så minst 6 stycken rekomenderar jag. Alternativt kan du skaffa 6 st kardinalfiskar (inte kardinaltetoror). Dessa äter heller inte guppy-yngel. Så med dessa fiskar behöver du inte ha guppyhonorna i födelsekassar. Bara ha ganska tätt med växter (exempelvis flytormbunkar och javamossa).
Rekomendationen 1cm per fisk är satt för att enklare få balans i akvariumet (nitrit och nitrat). Nybörjare har en benägenhet att skaffa få av många olika fiskar. Inte lika vackert och hälsosamt för fiskarna. Men med rekomendationen så är det lättare att inte överbefolka akvariumet.
#11 - 4 februari 2004 21:48
måste hänga på diskussionen om dessa räkor.. låter ju helt otroligt läckert.. bottenlevande sa ni lr? finns det att få tag på i zoohandeln?
#12 - 4 februari 2004 21:52
Tyvärr, Wempx så tror jag inte att snäckskalslekare passar så bra i det akvariet, de vill ha mkt högre pH än de andra fiskarna. Tycker annars att fiskarna klinga har nu verkar bra, samt någon algätande mal som tidigare har sagts..

Lycka till [:)]

//Jenny
#13 - 4 februari 2004 22:06
De sk Amanoräkorna ( Cardina japonica ) är väl de vanligaste algätande räkorna...
Här är en sida med lite bilder;
http://users.skynet.be/caridina-japonica/
#14 - 6 februari 2004 18:59
Måste bara fråga...
angående dessa räkor, finns de att köpa någonstans i handeln??
I Sverige??
#15 - 8 februari 2004 13:20
Ja du borde ha en mal... det gör lite liv i dom nedre delarna av akvariumet[:-133]
#16 - 4 mars 2004 14:56
Du ksulle ju kunna köpa en Regnbågshaj ;)
Regnbågshajen är ju en mal,
Så den rensar i bottnen.
Den är väldigt vacker också..

/FinaFisken
#17 - 4 mars 2004 15:03
popolos ja dom finns att köpa i många fiske affärer ! jag har 4 dom e jätte bra att äta alger
#18 - 6 mars 2004 09:43
Regnbågshaj eller Popolos - jag hittar dom inte bland fiskarna i förteckningen. Är jagblind, dum eller heter dom någonting annat också??
#19 - 6 mars 2004 10:15
Regnbågslabeo brukar ibland kallas för regnbågshaj...

Annons