1 tb my book

#1 - 27 december 2008 12:49
Köpte jag mig en precis för 1250:- på Onoff´s rea men nu när jag kopplat in den så ser jag att det i verkligheten inte är mer än 931 gb på den.

Sablar i gatan vilket lureri [:(!]

Skit samma iofs det kommer att ta en stund innan jag fört över och backuppat alla mina bilder och annat från datorerna här hemma men jag retar mig ändå.

Står det 1 tb på paketen så ska det för bövelen vara det tycker jag :mad:
#2 - 27 december 2008 13:47
Det beror på dom två olika sätten som man räknar med.
Om man kör med folket som tillverkar hdd'ar så är 1Mb=1000kb.
Men egentligen är det 1Mb=1024kb. om man räknar så som t'ex Microsoft.
Och det kan diskuteras vem som har rätt, men hos mig lutar det inte åt tillverkarna iallafall.
Är likadant om man köper minneskort, mp3 spelare osv.

Shit, but true shit..

Mvh//Chrille
#3 - 27 december 2008 13:51
glöm inte att formatera om disken från FAT32 till NTFS filsystem innan du börjar din backup, annars kommer du troligen inte att kunna ladda upp filer över (4,nånting) Gb till din my book...
#4 - 27 december 2008 15:57
Hmm...tänkte ja inte på alls.
Gör det nu så man kan trycka in lite rar på den sen oxå ;)
Iofs så spelar det kanske ingen roll.....jag kör ju imagefilerna på vanliga datan sen.

Jaja whatever...nu e de på g iaf.
#5 - 29 december 2008 19:12
jag har med bara 930gb på den )= och jag glömde formatera från fat32 och nu är det typ försent och det suger kan jag lova )=
#6 - 30 december 2008 00:12
Har faktiskt gjort formateringen på min nu, gjorde det i förrgår ;)
Fick dock slänga allt på den men sen så ladda jag in det igen och det gick faktiskt fortare att tanka över alla foton igen efteråt.
Nu e de ntfs som gäller ;)
#7 - 30 december 2008 13:56
Junros skrev:

Och det kan diskuteras vem som har rätt, men hos mig lutar det inte åt tillverkarna iallafall.

Shit, but true shit..

Mvh//Chrille

En knivig fråga faktiskt, men egentligen så är ju k=1000, M=1000k osv.
Att sedan datorns intåg gjort att man benämner k=1024, M=1024k, G=1024M och T=1024G är ju bara för att 1024 är ett mer jämt tal ur ett binärt synsätt (2^10).
Men prefixen har ju funnits en väldans massa år innan datorn.
Min röst lägger jag nog på att HDD-tilverkarna har rätt, även om jag själv använder k=1024, M=1024k osv, i datorsammanhang.
#8 - 8 januari 2009 20:34
Glöm inte att informationen som behövs för själva filsystemet (FAT32/NTFS/HFS+/ZFS/etc) kräver utrymme också. Så även om disken rymmer X GB så är det utrymme du kan använda X - Y GB där Y är den plats informationen för filsystemet tar.
#9 - 8 januari 2009 22:26
Glöm inte att informationen som behövs för själva filsystemet (FAT32/NTFS/HFS+/ZFS/etc) kräver utrymme också. Så även om disken rymmer X GB så är det utrymme du kan använda X - Y GB där Y är den plats informationen för filsystemet tar.

Hur menar du nu ?
#10 - 8 januari 2009 23:23
drd skrev:
Hur menar du nu ?

Om jag förstod honom rätt så:

Hårddisken är ju inte en tom låda du kan lagra massa saker på. Den har väl ett filsystem i sig, som i sig också tar plats. Om jag inte har helt fel? [:o]
#11 - 9 januari 2009 05:34
Rätt
#12 - 9 januari 2009 06:29
OKi i seee ;)
#13 - 9 januari 2009 10:17
En hårddisk består av själva hårdvaran, den organiseras sedan för att kunna hålla reda på den information som lagras där. För "kunna hålla reda på saker" så behöver man ett filsystem där man kan lagra informationen på ett strukturerat sätt.

För att detta ska fungera så delar man upp en disk i olika delar, exakt hur varierar mellan olika filsystem men jag gjorde en gång en principskiss för detta - se bild 8 i den här filen. Det finns alltså en hel del utrymme som går bort för olika tabeller som behövs för att hålla reda på informationen, det finns också utrymme för felkorrigering etc.

Längre ner i den filen finns kortare beskrivningar över hur olika filsystem fungerar.

Men kort: ett filsystem behövs för att hålla reda på filerna och filsystemet tar upp plats.
#14 - 21 januari 2009 17:13
ne jag pallar inte ha fat32
går det verkligen inte att fixa NTFS utan att formatera??
#15 - 21 januari 2009 17:36
Verkade inte så ju så det var det jag fick göra men jag hade bara hunnit föra över 55 gb då som jag fick göra om sen.
#16 - 21 januari 2009 17:39
usch vad jobbigt )=
att man alltid ska ha sådan otur med vissa saker

har bara 250gb ledigt typ så formatera till ntfs är inte att tänka på
#17 - 21 januari 2009 17:56
ne jag pallar inte ha fat32

går det verkligen inte att fixa NTFS utan att formatera??

jo det skal gå og konvertere den til fra fat32 til ntfs, til og med uten noe ekstra programvare, men det går ikke an og konvertere den fra ntfs til fat32

se http://support.microsoft.com/kb/307881

PS som altid når man forandrer på partisjoner bør man på forhånd ha back up av viktige data
#18 - 21 januari 2009 18:38
joker73 skrev:
jo det skal gå og konvertere den til fra fat32 til ntfs, til og med uten noe ekstra programvare, men det går ikke an og konvertere den fra ntfs til fat32

se http://support.microsoft.com/kb/307881

PS som altid når man forandrer på partisjoner bør man på forhånd ha back up av viktige data

Taaaaaaaaaack :)
bästa länken jag fått på länge!
funkade hur snabbt och smidigt som helst!
#19 - 22 januari 2009 05:12
Johanski skrev:
Om jag förstod honom rätt så:

Hårddisken är ju inte en tom låda du kan lagra massa saker på. Den har väl ett filsystem i sig, som i sig också tar plats. Om jag inte har helt fel? [:o]

hah precis :P , 10points to you !
Systemet tar ju plats det med, det är ju inte så att det är en överhightech sak som finns på hddn utan att ta någon plats över huvudtaget.
Så ingen har blivigt lurad på en hdd här :P Så länge ni inte köpt en Seagate modell de närmaste månaderna eftersom en hel del seagate modeller som lanserats under de senaste månaderna visat sig vara defekta ;) Så se upp!
Bilagor:
#20 - 22 januari 2009 17:11
Junros skrev:

Shit, but true shit..

Mvh//Chrille

Inte helt rätt då det är två olika enheter! 1 Gibibyte (GiB) = 1024 Mebibytes (MiB) och så vidare.. denna skala använder Microsoft sig av.

Linux system använder sig oftast av samma enhet som hårdisktillverkarna, dvs Gigabyte (GB) och Megabyte (MB)

och för att ytterliggare krångla till det lite finns en till vanligt förekommande enhet Gigabit (Gb) och Megabit (Mb) används då främst vid mätning av internethastigheten.

Så var noga med vad som är versaler & genemer när du läser/skriver nått av dessa. Visserligen så kommer ju alltid folk missupfatta vad man menar men det går ju inte undvika :-)

Annons