1 guramihane och 2 honor?

#1 - 6 februari 2005 14:02
Hej! Behöver lite tips från någon lite mer erfaren akvarieägare.

Jag har 1 guldguramihane och 1 marmorguramihona som har "fått" yngel för någon månad sedan. Nu är det 9 st "bebisar" kvar och de är verkligen jättefina och växer så det knakar.
Jag har ett 100 l akvarium och jag undrar när (eller om) jag måste flytta på några av dem? Blir det för trångt med så många fiskar ?
I akvariet finns även en regnbågshaj och en praktbotia (som "försvinner" ibland).

Det ska tilläggas att jag, efter inrådan från en akvariekunnig vän, skaffat ännu en guramihona (en guld denna gång), för att den jag redan hade blev så jagad och stressad av hanen. Men det har inte hjälpt alls utan nu "ligger" bägge honorna i ett hörn och trycker hela tiden, jag tror på grund av rädsla för hanen. Och den nya honan är "tuggad" på...Vad ska jag göra? Någon som har ett (eller två) gott råd?
#2 - 27 februari 2005 21:08
Ha mycket växter och gömmställen så kanske de lättare får vara ifred från hanen. Man säger en fisk på 3cm/2L vatten. I det här fallet lite mer vatten per fisk. Du kanske får sålla bort en del av dem när de blivit större. Lycka till!
//Camilla
#3 - 2 mars 2005 11:42
Tack för tipset! Jag har en vän som har ett 400 l och han ska nog få ta över några av dem.
Vet du om man kan sälja/ge dem till akvariehandlare/djuräffärer?

[QUOTE=C.Ciklid]Ha mycket växter och gömmställen så kanske de lättare får vara ifred från hanen. Man säger en fisk på 3cm/2L vatten. I det här fallet lite mer vatten per fisk. Du kanske får sålla bort en del av dem när de blivit större. Lycka till!
//Camilla[/QUOTE]
#4 - 2 mars 2005 13:36
Jag har inte haft problem med att zoobutiken tar emot fiskar. Man får dock inte något för dem oftast. Prova sätta ut en annons eller lapp på anslagstavlor om att du vill bli av med en del. Det kan ju funka. Lycka till!
//Camilla

Annons