Det beror på hur stort karet är samt hur varmt du ska ha däri, men i mitt 900 liters har jag två doppvärmare på 300W, men ingen av dem ger någon värme för tillfället;).
Har två kar på 375 liter vardera. Har ingen värmare i något av karen.
Tempen ligger på ca 25 grader på morgonen innan belysningen tänds. Vid natt dax har den stigit till ca 27.
Kör själv med en 300 w i 540 karet. Två små värmare har fördelen att om den ena hänger sig minskas risken för fiskarna att få värmeslag markant å andra sidan dubblar man risken att en värmare hänger sig ;) .
För värmespridningen har det ingen betydelse med en eller två eftersom vatten är en mycket bra värmebärare.
Vad har du för rumstemperatur där akvariet står?
i mitt 720 kör jag inte med någon dopvärmare på sommar halvåret då jag ändå har en temperatur på 22-26C inne(huset håller inne värmen väldigt bra) på vinter stoppar jag i ett 300W som jag ställer på 25C men det jobbar inte alls mycket mest på natten som det jobbar lite.
Sedan beror det väl på vad det är för fisk i och vad dom vill ha för temperatur.
Hellre två stycken @ 150 W än 1x300. Om 300-wattaren får fnatt kan den eventuellt koka fiskarna (eller värma upp till en nivå fiskarna dör av). Det bör vara mindre risk med halva effekten.
Hellre två stycken @ 150 W än 1x300. Om 300-wattaren får fnatt kan den eventuellt koka fiskarna (eller värma upp till en nivå fiskarna dör av). Det bör vara mindre risk med halva effekten.
på ett år "lyckades" jag koka 3 omgångar fisk pga felaktiga doppisar.
Jag har två 200W på ca 1500l vatten. Inte inkopplade på sommaren alls. Belysningen värmer till 28C. Jag ska koppla in dom nu när det börjar bli kallare :)
Jag tycker också att det är bättre med fler små än en stor... ju fler desto bättre ;)