1 eller 2 doppvärmare?

#1 - 5 december 2005 20:17
Har läst igenom ett par trådar angående doppvärmare och nu vill jag gärna höra Era åsikter varför man ska ha 1 stor- eller 2 små doppvärmare!
Vad som är nackdelen, bra ,sämre med 2 eller 1!
Akvarium storlek ca 300-600L.

Mvh
#2 - 5 december 2005 20:21
Finns ju en STOR fördel med två små för om den stora går sönder o den går hela tiden så kan du koka fiskarna medans två små så räcker nog inte en o koka sönder akvariet
#3 - 5 december 2005 20:21
[QUOTE=Sharkbait]Har läst igenom ett par trådar angående doppvärmare och nu vill jag gärna höra Era åsikter varför man ska ha 1 stor- eller 2 små doppvärmare!
Vad som är nackdelen, bra ,sämre med 2 eller 1!
Akvarium storlek ca 300-600L.

Mvh[/QUOTE]
Bättre men två mindre,skulle en av dom haka upp termostaten så bör inte tempen öka så pass att fiskarna dör pga för varm i karet.
Har du en större samt att termostaten hänger sig kan risken finnas att det blir för varmt=fiskdöd.
fick in en jäger nu i butiken där termostaten ej slog av,så visst kan det hända även om det är sällsynt.

lennart
#4 - 5 december 2005 20:23
Har sammanlagt haft 6st värmare o två av dom har termostaten pajat på.Men sen är det nog lite beroende på märke o så också.
#5 - 5 december 2005 20:39
Det är lättare att fördela värmen i ett stort kar med flera värmare. Och sen är det ju mindre risk att fiskarna bränner sig på värmaren när temperaturen inte behöver gå lika högt för att värma vattnet.
#6 - 5 december 2005 20:52
[QUOTE=Frågvis]Det är lättare att fördela värmen i ett stort kar med flera värmare. Och sen är det ju mindre risk att fiskarna bränner sig på värmaren när temperaturen inte behöver gå lika högt för att värma vattnet.[/QUOTE]
Brännskade risken (även om jag aldrig fått någon fisk bränd trots att dom gärna trycker in sig mellan filter och värmare) minskar inte med två värmare, när dom väl är på så går dom på med full effekt. När inställd temperatur uppnåtts slår dom av helt, när tempen sjunker så kommer värmaren att slå på med full effekt igen tills tempen når upp till inställt värde.
#7 - 5 december 2005 20:59
Jag resonerade nog lite fel där då. Tänkte som så att även om den slår på full effekt direkt så hinner de inte bli fullt varma innan de stängs av. Men de gör de tydligen.
#8 - 5 december 2005 21:12
Nja, iofs så har du ju inte helt fel där, men det beror på hur stor hysteresen är kontra hur fort värmaren kommer upp i full temperatur.
Säg att hysteresen är 0.5 grader, dvs att om man ställt den på 25 grader så slår inte värmaren på för än tempen är under 24.5 och den slår inte av för en tempen är över 25.5 grader. Säg att det tar 10 minuter för värmaren att komma upp i full temperatur, men det tar 20 minuter för vattnet att värmas upp.
En annan fråga är ju hur varm en värmare igentligen blir om den är på hela tiden.
#9 - 5 december 2005 21:20
Om 100watt värmare hade lika stor yta som en 100watt glödlampa så skulle de nog ha ungefär samma temperatur om de gick hela tiden.
#10 - 5 december 2005 21:25
Men om man ska ha 2. Vilken storlek ska man ta då?
Har man ett tex 600L kar ska man dela det i 2 och ta 2 värmare på 150w?

Mvh
#11 - 5 december 2005 21:51
Ja, det låter vettigt, men det beror också lite på hur mycket man vill höja temperaturen.

Som ett exempel har jag lite problem med en 50W värmare i ett sköldpaddskar med 100l vatten. Rummet håller endast 19 grader och jag får inte upp tempen mer än till 26grader, då är värmaren på hela tiden.
#12 - 6 december 2005 02:45
[QUOTE=Frågvis]Om 100watt värmare hade lika stor yta som en 100watt glödlampa så skulle de nog ha ungefär samma temperatur om de gick hela tiden.[/QUOTE]

eehh nä.
en lampa producerar ljus och där försvinner en massa energi.
har till dags dato aldrig sett en doppvärmare konstruerad för att lysa upp.
#13 - 6 december 2005 13:04
[QUOTE=Raven][QUOTE=Frågvis]Om 100watt värmare hade lika stor yta som en 100watt glödlampa så skulle de nog ha ungefär samma temperatur om de gick hela tiden.[/QUOTE]

eehh nä.
en lampa producerar ljus och där försvinner en massa energi.
har till dags dato aldrig sett en doppvärmare konstruerad för att lysa upp.[/QUOTE]

Försod att någon skulle nämna detta, men vanlig glödlampa omvandlar bara 5% av energin till synligt ljus resten av energin hamnar i IR-området alltså värme.

Och en värmare omvandlar väl så gott som all energi till värmeenergi.
#14 - 6 december 2005 13:12
I en glödlampa så är det glödtråden som står för effektuttaget, i en värmare så är det ett värmeelement.
Värmeelementet är betydligt större, och altså inte lika varmt i en given punkt.
#15 - 6 december 2005 13:26
[QUOTE=Frågvis][color=magenta]Om 100watt värmare hade lika stor yta[/color] som en 100watt glödlampa så skulle de nog ha ungefär samma temperatur om de gick hela tiden.[/QUOTE]

Det var ju det jag sa. Kanske är ytan mot vattnet på en värmare 3ggr större än en glödlampa på 100watt. Då blir temperaturen ungefär 1/3 av den värme man får från ytan av en glödlampa.
#16 - 6 december 2005 14:17
[QUOTE=Sharkbait]Men om man ska ha 2. Vilken storlek ska man ta då?
Har man ett tex 600L kar ska man dela det i 2 och ta 2 värmare på 150w?

Mvh[/QUOTE]

Varför två? Börja med en och se om inte det räcker, skulle den inte räcka kan dsu ju alltid komplettera med en till.
Jag har ett 540 meden 1 150-wattare och den går inte så himla mycket.
#17 - 6 december 2005 20:06
En sak bara den blir aldrig bränhet så länge vattnet i akvariumet kyler den,testa o stäng av värmare ta ner handen o känn på den sen tar du upp den ur vattnet då blir den brännhet,tror det är den största anledningen till varför värmare går sönder dom står på när man gör vattenbyte o kommer ovan vatten.

Annons