1"avlivad,1 borta

#1 - 3 mars 2007 16:18
:confused: kom hem efter en veckas semester o såg att en liten tanig scalar fastnat bakom pumpen(inte första gången han gjort det) o var så illa tillltufsad att vi bestämde oss för att avliva den.trist!
det konstiga är att en annan av de minsta scalarerna är spårlöst försvunnen.:( :confused: har gjort delvattenbyte ,provat nitrit(bra värde) o letat efter den försvunna firren.
kan nån annan fisk ätit den?(Fenålen?)
bör jag göra allt för att hitta den saknade fisken, med tanke på föroreningsrisken?
Vad kan ha hänt,vad ska jag göra?
(akvariet har varit igång ca en månad)
#2 - 3 mars 2007 16:21
*db* skrev:
:confused: kom hem efter en veckas semester o såg att en liten tanig scalar fastnat bakom pumpen(inte första gången han gjort det) o var så illa tillltufsad att vi bestämde oss för att avliva den.trist!

det konstiga är att en annan av de minsta scalarerna är spårlöst försvunnen.:( :confused: har gjort delvattenbyte ,provat nitrit(bra värde) o letat efter den försvunna firren.

kan nån annan fisk ätit den?(Fenålen?)

bör jag göra allt för att hitta den saknade fisken, med tanke på föroreningsrisken?

Vad kan ha hänt,vad ska jag göra?

(akvariet har varit igång ca en månad)

Vad har du för andra fiskar??

Tycker det låter tidigt att stoppa i scalarer så snabbt specielt om dom varit där i ett tag. Dom måste ju varit där ett par veckor efter som du varit borta en vecka...

Hur stort är akvariet?
#3 - 3 mars 2007 16:30
smegga skrev:
Vad har du för andra fiskar??

Tycker det låter tidigt att stoppa i scalarer så snabbt specielt om dom varit där i ett tag. Dom måste ju varit där ett par veckor efter som du varit borta en vecka...

Hur stort är akvariet?

Jodå de har varit där ett par veckor.
har:2 fenålar; 6 odessabarber,4 scalarer, 2ancistrusar.
alla är små(än så länge:) )
hade inte haft i scalarerna, eller så mycket fisk om jag visste vad jag vet idag!men ,men...

ca 100 liter stort akvarium
#4 - 3 mars 2007 16:52
*db* skrev:
Jodå de har varit där ett par veckor.

har:2 fenålar; 6 odessabarber,4 scalarer, 2ancistrusar.

alla är små(än så länge:) )

hade inte haft i scalarerna, eller så mycket fisk om jag visste vad jag vet idag!men ,men...

ca 100 liter stort akvarium

Okej, så mycket fisk skulle inte jag stoppa ner förens minst 2 månader efter start. Hade räckt med ett par barber och en mal...

Och så vill ju scalarer när dom växer sen ha minst 250 liter och et 50 cm högt akvarium. Men inget att göra åt det nu, synd bara att Butikerna inte bryr sig om fiskarna utan bara om pengar..

Lycka till

Ps. skulle inte leta efter fisken dom brukar inte gömma sig så mycket...
#5 - 3 mars 2007 17:02
smegga skrev:
Okej, så mycket fisk skulle inte jag stoppa ner förens minst 2 månader efter start. Hade räckt med ett par barber och en mal...

Och så vill ju scalarer när dom växer sen ha minst 250 liter och et 50 cm högt akvarium. Men inget att göra åt det nu, synd bara att Butikerna inte bryr sig om fiskarna utan bara om pengar..

Lycka till

Ps. skulle inte leta efter fisken dom brukar inte gömma sig så mycket...

ja,jag har ju följt de "goda" råden i affären;)

ska fundera på att lämna tillbaka scalarerna, tack för hjälpen
#6 - 3 mars 2007 18:13
(tänk på att inte spola ner fisken levande i toan=lidande, utan att skära huvudet av den är ett bra avlivningssättet)
#7 - 3 mars 2007 18:31
Den saknade är alla gånger uppäten..
#8 - 3 mars 2007 22:52
*db* skrev:
ja,jag har ju följt de "goda" råden i affären;)

ska fundera på att lämna tillbaka scalarerna, tack för hjälpen

Tyvär så är det ju så att pengar är det enda dom tänker på inte fiskarnas bästa...sorjligt men sant.

Jag flyttade nyss mina scalarer till min pappas akvarium på 900 liter för dom blev lite stora...Alla mina gammla fiskar som blir för stora hamnar där....

Måste nog tyvär snart flytta min l114 han börjar blir stor men jag vill inte :(

Ps. tänkte inte på om du skrev det, men kolla ph:t kan vara en bov i dramat det med..
#9 - 5 mars 2007 18:38
Healena skrev:
Den saknade är alla gånger uppäten..

av ålen?
#10 - 5 mars 2007 18:46
smegga skrev:
Tyvär så är det ju så att pengar är det enda dom tänker på inte fiskarnas bästa...sorjligt men sant.

Jag flyttade nyss mina scalarer till min pappas akvarium på 900 liter för dom blev lite stora...Alla mina gammla fiskar som blir för stora hamnar där....

Måste nog tyvär snart flytta min l114 han börjar blir stor men jag vill inte :(

Ps. tänkte inte på om du skrev det, men kolla ph:t kan vara en bov i dramat det med..

några frågor,om du orkar:
hmm... hur snabbt växer de?
har läst i diverse böcker att de inte gillar allt för stark belysning.
pratade med en som jobbade i affären om detta(funderade på att skaffa nån flytväxt för att dämpa belysningen)Han tyckte inte det behövdes,vad tycker ni?(tycker personligen belysningen är stark i mitt akvarium):confused:
#11 - 5 mars 2007 19:36
du kan väl lägga in en bild så ser vi ju hur start belysningen är! ;)

ja flyt växter skulle vara praktiskt! :p:);)
#12 - 5 mars 2007 20:00
har inte den "tekniska utrustningen" som krävs.
kanske kan låna en digitalkamera nån gång
#13 - 5 mars 2007 22:14
*db* skrev:
av ålen?

Tror den dött, och liket sedan blivit uppätet av övriga fiskar - vilket inte är ovanligt.

Menade inte att någon annan firre varit fisk - mördare :D
#14 - 6 mars 2007 09:03
Healena skrev:
Tror den dött, och liket sedan blivit uppätet av övriga fiskar - vilket inte är ovanligt.

Menade inte att någon annan firre varit fisk - mördare :D

Ok,det ser jag ändå som positivt,var rädd att den låg och förorenade vattnet nånstans.
hmm.. men varför dog den då?
#15 - 6 mars 2007 09:20
*db* skrev:

hmm.. men varför dog den då?

Nitrit sannolikt, det är en vanlig orsak speciellt i nystartade kar med många fiskar i. Sen kan det oxå bara ha varit ett sjukligt/svagt exemplar.
#16 - 6 mars 2007 09:50
_Lena_ skrev:
Nitrit sannolikt, det är en vanlig orsak speciellt i nystartade kar med många fiskar i. Sen kan det oxå bara ha varit ett sjukligt/svagt exemplar.

testade nitrit samma dag,inget alls
#17 - 6 mars 2007 09:53
den såg sjukligt svag ut från dag ett och växte inte det minsta ,som de andra scalarerna gjorde. Den jag avlivade var likadan

Annons