1 års-akvarist ;)

#1 - 2 mars 2006 08:30
Så, eftersom jag är allmänt seg skrev jag inte om min 1 års-dag som akvarist i söndags. :p Lika roligt nu!
#2 - 2 mars 2006 08:36
Grattis! :D Eller vad säger man? ;)
#3 - 2 mars 2006 09:15
bara att fortsätta köra på :)
#4 - 2 mars 2006 22:32
Hej såg att du grattar dig själv att du blivit akvarist på 1år. Så här står det i Back to natures Akvarieguiden av Kjell Fohrman.

1. Nybörjaren- man kan inget, men vill lära sig.
2. Experten- man tror sig om att kunna allt (man har läst EN bok och har ett akvarium som fungerar perfekt tills.........).
3.Nybörjaren del 2- (algerna tar över akvariet, fiskarna blir sjuka och dör etc.) Ett stadium som alla måste igenom i större eller mindre omfattning, man får sina expertillusioner om det perfekta akvariet krossade.
4. Akvaristen- ur "askan" reser sig en erfaren och luttrad akvarist som lärt sig att den biologiska balans som man försökt skapa i sitt akvarium kan rubbas, även om man teoretiskt gjort allt rätt. Denne akvarist lär sig mer och mer, även om han eller hon ibland fortfarande (dock alltmer sällan) drabbas av bakslag. En verklig akvarist får så småningom "våta fingrar" (motsvarar trädgårdens gröna fingrar(, dvs utvecklar en fingertoppskänsla för vad som fungerar bra för just sitt akvarium. Akvaristen lär sig att se på en fisk att den kommer att bli sjuk, när det börjar bli lite obalans i akvariet etc.

Där har du lite av vad som står i boken. Så nu ställer jag frågan till dig. Vilken av dessa fyra tycker du nu att du passar in på efter ett år? Själv så har jag hållit på nu i två år och jag vågar inte kalla mig akvarist ännu. Jag håller mig i nybörjaren del2-ett tag till. Finns så mycket kvar att lära sig. Men detta är ju mitt egna tycke. mvh Starman_
#5 - 2 mars 2006 22:40
ja har hållt på med akvarium i ca 5år sammanlagt. tror inte jag är mer än nybörjare del 2 MAX ja heller. det finns ju mängder med saker man inte har en susning om.
#6 - 2 mars 2006 22:51
[quote=starman_]Hej såg att du grattar dig själv att du blivit akvarist på 1år. Så här står det i Back to natures Akvarieguiden av Kjell Fohrman.

2. Experten- man tror sig om att kunna allt (man har läst EN bok och har ett akvarium som fungerar perfekt tills.........).
[/quote]

Jag håller med Starman_.. Jag har haft akvarium i 19 år nu och då olika storlekar på akvariumen och olika arter fiskar. Jag kan absolut inte säga att Jag kan allt eller vara expert på detta. Gör Jag det så ljuger Jag lång väg. Men allt skiljer sig från person och person.

Jag tror ju knappt att man blir akvarist på 1 år. Har Nu gladhertha lyckats att bli så duktig på akvarium & fiskar så är det ju mycket roligt för henne och då även en mycket bra start på denna hobby / intresse.

Det lär ta tid innan Jag kommer upp i del 4 som Starman nämde.

Denna tråd skall bli roligt att följa vidare på. Hur ser Ni alla andra på detta med Akvarist??

// Hanssonake
#7 - 2 mars 2006 22:56
Nu skulle ju jag personligen aldrig kalla mig själv akvarist, men jag undrar vad man egentligen är innan man är akvarist. [:o]

"Vad sysslar du med då?"
"Jag är nybörjare del 2"

NÅGOT kan man väl få vara fast man inte avancerat till just ordet akvarist? "Tjej som har fiskar" känns inte så kul heller att säga. Finns det något ord för oss "nybörjare" eller får vi finna oss i att inte existera förrän vi blivit äkta akvarister?

*grubblar på kvällskvisten*
#8 - 2 mars 2006 23:03
När nån frågar mig säger jag oftast "Håller på med akvarium och fiskar"

Men visst det känns ju dumt att säga "nybörjare del 2" kanske en nöt att knäcka för Kjell.
#9 - 2 mars 2006 23:08
Hobbyakvarist kanske? Amatör kan också funka?:)
Jag skulle själv också placera mig i nybörjare del 2, för bakslagen har gått över, eller vad sägs om att lyckas döda en vattenpest?:P
#10 - 3 mars 2006 11:18
Hej! Jag kallar mig akvarist, ja. Jag håller på med akvarium, och jag tänker fortsätta med det. Tycker många här som inte kallar sig akvarist, är akvarister. Eftersom dom har akvarium, och tänker fortsätta med det. Dom är intresserade och fascinerade. Jag kan nog inte medge att jag är i Nybörjare fas 2 dock. För jag har inte haft problem med mina kar på länge. Dom flesta har faktiskt en väldigt bra balans. Sen tycker jag det finns MASSA olika nivåer som akvarist. Eftersom de flesta intresserar sig av olika saker inom den. Jag odlar ingenting svårt. Jag odlar lite räkor. Jag gör inga special-maträtter till mina fiskar. Dom får räkmix och annat fryst. Jag har inte 67 akvarium. Jag har 5. Jag har inte superduper dyra ytterfilter till alla kar. Jag kör på innerfilter eller de jag har råd med.
Nu säger jag inte heller att de ovanstående är det som gör en till akvarist. Men för att dra en motsats. Jag ÄLSKAR min hobby. Haha, jag har INGA andra aktiviteter. Det är jag å fiskarna/räkorna. Därför kallar jag mig akvarist. Inte för att jag är någon high-tech superduper akvarist med 40000% erfarenhet och fakta....utanför att jag älskar och ägnar så mycket tid till min hobby.
Sen säger ju folk "jag är i nybörjare 2 för det finns ju en massa saker man inte alls vet något om"! Jag tror ingen räknar med att man ska kunna ALLT som akvarist. Man håller sig liksom i sitt område. Och utvecklar det efter hand. Jag tycker alla seriösa, insatta personer på det här forumet är AKVARISTER. Sedan kanske folk håller på med olika saker, kan mer eller mindre av något osv. Men dom är fortfarande akvarister. Akvarist är ett ord som för mig är inget mer en ett ord, möjligtvis en grupp personer. Akvarist är ingen indelning på "hur bra man är" för mig.
#11 - 3 mars 2006 11:26
du kanske är "experten" än så länge då eftersom allt går perfekt med dina kar.
vänta du till de börjar hända massa saker, för de kommer. JA LOVAR
#12 - 3 mars 2006 11:32
Det har redan hänt saker....en massa ;) Fast det var ett tag sen. Jag vill inte indela mej i något. Perfekt går inget. Eftersom allt kan slå om. Det var lite det jag ville komma med föregående inlägg. Att jag tror inte man kan indela någon. Jag har läst mycket mer än en bok. Jag har vart medlem på forumet, deltagit i diskussioner, osv osv. Jag kommer IHÅG när jag var den s.k "experten". Hela grejjen att "indela" en persons intresse är lite konstigt enligt mig. Jag är långt ifrån fullärd, vilket jag tror alla är. Visst, man kan vara en akvarist med problem eller dyl. Så om jag får massa alger, vattenloppor, plattmaskar osv osv i mina kar. Faller jag tillbaka till nybörjare del 2 eller vad? Jag blir litet av full i skratt till hela indelningen.
#13 - 3 mars 2006 11:44
Jag kallar mig också akvarist, eftersom jag har akvarier och är galen som en akvarist! :D

Sedan inser jag ju att jag är en nybörjar-akvarist! Jag tror ingen någonsin blir fullärd, inom något område. Det är alltid något nytt att upptäcka och lära. Och det är det som gör livet så spännande, vad man än intresserar sig för!!!:p

Så ser jag på det. Jag är akvarist eftersom väldigt mycket stämmer in på mig av det som står i tråden "Du vet att du är akvarist..." :D :D :D
#14 - 3 mars 2006 12:30
Mmm, det är bara att inse att man är såld när alla "lediga" platser plus några till är fyllda av akvarium =)
Nu har jag fått ett definitivt köpstopp, det fick jag iof innan de sju senaste karen med men nu låter han mer bestämd och jag kan faktiskt hålla med =)
(förresten får han skylla sig själv då det var han som köpte ställningen till badrummet).

Akvarist javisst! Och massor kvar att lära... ;)
#15 - 3 mars 2006 13:55
Här är ett exempel till som kanske skulle vara i kategorin.

3b. "Återfallet" - ägde akvarium och odlade black molly och guppy i 10-12års åldern och tröttnade när man kom i målbrottet och andra intressen pockade på uppmärksamheten... sen efter 20 år så är man fast igen, börjar med ett för litet kar som senare blir art-akvarium när mastodontpjäsen i vardagsrummet installerats. Då är cirkusen igång igen.

Sen skulle "odlaren" kanske ha en egen kategori med.
mvh Starman_
#16 - 3 mars 2006 13:57
Varför behöver man en indelning alls? :P Väldigt onödigt.....
#17 - 3 mars 2006 14:12
Om man nu nödvändigtvis "ska ha" kategorier, så tror jag nog att alla (förutom de akvarister som har ett alldeles för bra självförtroende) kan läggas in i kategorin: "Aldrig fullärd akvarist"! [:D]

....och för den delen: Grattis på ettårsdagen Gladhertha!![;)]
#18 - 4 mars 2006 08:57
Faktum är att jag har mitt jubileum ungefär samtidigt som dej Gladherta. (oxå 1år) :D

Kan inte annat än att hålla med dig Gladherta, indelningarna är lite löjliga.

Jättebra inlägg!! Du uttrycker dig superbra! Det är lätt att glömma bort din ålder när du skriver sånt där. :D
#19 - 4 mars 2006 09:35
S-conny: Haha japp! ;) en enda indelning!

Gladys: Kul att nån håller med i alla fall. ^^
#20 - 4 mars 2006 12:12
Hmm... då är jag fortfarande 1. Nybörjaren eftersom jag aldrig nått stadie 2 Expert.

/J
#21 - 4 mars 2006 14:04
man kan nog va "expert" på sitt eget akvarie men inte alla därute.

är för många X-faktorer som spelar in och 2 till synes lika akvarier kan kräva helt olika skötsel.
#22 - 4 mars 2006 19:59
Det måste väl finnas ett mellanting mellan nybörjare och expert.
Allmänvetande eller nåt. :p
#23 - 6 mars 2006 13:43
[quote=gladhertha]Så, eftersom jag är allmänt seg skrev jag inte om min 1 års-dag som akvarist i söndags. :p Lika roligt nu![/quote]Inte hade jag gisat att du bara hade hållt på i 1 år. Du impar ordentligt på mig.:D
#24 - 6 mars 2006 16:42
hon som är ung har vissa fördelar, hon kommer ihåg de hon läser :rolleyes: en annan glömmer av hälften minst
#25 - 6 mars 2006 16:45
[quote=Raven]hon som är ung har vissa fördelar, hon kommer ihåg de hon läser :rolleyes: en annan glömmer av hälften minst[/quote]

Får gratulera, Raven! I min ålder är man tacksam och förvånad om man skulle komma ihåg hälften... :D :confused:
#26 - 6 mars 2006 19:38
[quote=Birgitta W]Får gratulera, Raven! I min ålder är man tacksam och förvånad om man skulle komma ihåg hälften... :D :confused:[/quote]"Komma ihåg" det ordet känner jag igen men jag kommer inte ihåg vad det betyder.:confused: :confused: ;)
#27 - 12 mars 2006 22:01
om ni vill kolla vilken typ av akvarist ni är kan titta här
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9110&LOPNR=5
#28 - 13 mars 2006 10:13
[quote=Raven]om ni vill kolla vilken typ av akvarist ni är kan titta här
http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9110&LOPNR=5[/quote]
Jag ligger här emellan: Entusiasten -Expansionisten

Annons