1+2 Viejita i 75 liters?

#1 - 4 oktober 2003 20:46
Hej!

Skulle det kunna gå att ha 1 hane + 2 honor Apistogramma Viejita i ett 75 liters (bxhxd 73x35x30) som inredes så att honorna kan ha var sitt revir i varsin ände av akvariet? Det kommer att finnas många gömställen och ek och bok löv på botten. Jag tänkte dessutom ha ett stim kardinaler (nån kanske har nåt annat förslag på fisk). Synpunkter?

Mvh Andreas
#2 - 4 oktober 2003 22:18
Jag har ingen erfarenhet just av denna fisk, men jag skulle tippa att så länge du bara har en hane så skulle det nog funka rätt bra. Jag har haft tre fjärilsciklider plus 20 kardinaler tillsammans och det gick bra!
#3 - 4 oktober 2003 22:28
Fjärilciklid och Apistogramma är nog inte så likt. Jag skulle bara ha en hona om du inte är väldigt duktig på att bygga inredning. Så fort en av honorna ser den andra så kommer den starkare att ge sig på den svagare. På så sätt kommer de att bråka istället för att leka.
Jag har själv försökt ha tre honor A. cacatuoides i samma 250liters akvarium (110x45 cm bottenyta). När det inte funkade tog jag bort en av dem, vilket resulterade i att det bråkades ännu mer då de svagare två itne kunde gadda ihop sig.

Jag säger itne att det är omöjligt, bara att det är svårt. Om du har i massvis med växter och rikligt med stenar och rötter så att de inte får ögonkontakt kan det gå jättebra.

Själv har jag ett par A. viejita i ett 150litters (110x45 cm bottenyta) och de tar upp hela akvariet som revir.
Lycka till!

Annons