1/2 års akvarium läcker!

#1 - 21 augusti 2009 09:59
Mitt halvårs gamla kar läcker! Det sipprar ut lite vatten i botten av karet så det lägger sig i en ca. 20 cm lång "remsa" längst karets bott! Det är ju bara ett halvt år gamalt! Vad ska jag göra!??
Det värsta är att jag inte hittar kvittot!!

Snabb hjälp tack!!
#2 - 21 augusti 2009 10:11
töm det och täta med silikon!
#3 - 21 augusti 2009 10:11
har du kollat så det inte är kondensvatten som droppar/rinner ?

eller om du har nåt bakflöde från en pump?

det kan också vara att en pump motar upp vattnet mot rutan och då kan det rinna ut.

annars är det väl bara att leta efter kvitto och kontakta butiken. det är ju 1års garanti.
#4 - 21 augusti 2009 10:20
Flaxss skrev:
har du kollat så det inte är kondensvatten som droppar/rinner ?

eller om du har nåt bakflöde från en pump?

det kan också vara att en pump motar upp vattnet mot rutan och då kan det rinna ut.

annars är det väl bara att leta efter kvitto och kontakta butiken. det är ju 1års garanti.

Hur är det med garantin? Det är klart att det täcker skadan men det är väl ändå ett ganska litet bekymmer jämfört med besväret man råkar ut för med att tömma sitt akvarium och fixa tillfällig bostad åt invånarna. Det är klart om akvariet läcker i botnet måste det tömmas och läckan fixas.
#5 - 21 augusti 2009 10:23
Det är inget vatten som rinner... för då skulle det ju ses på glaset men de är inte blött alls där utan det kommer underifrån liksom...
#6 - 21 augusti 2009 10:43
läcker det eller inte?? hur svårt e det att se?

kondens?
#7 - 21 augusti 2009 10:51
JLi skrev:
Hur är det med garantin? Det är klart att det täcker skadan men det är väl ändå ett ganska litet bekymmer jämfört med besväret man råkar ut för med att tömma sitt akvarium och fixa tillfällig bostad åt invånarna. Det är klart om akvariet läcker i botnet måste det tömmas och läckan fixas.

givetvis är det mycket bekymmer med att tömma, flytta fiskar, hålla fiskarna tills nytt kommer och ev vatten skador.

men annars vad jag vet har väl akvarium 1års garanti, och det borde väl butiken kunna hjälpa till.
#8 - 21 augusti 2009 10:53
HeroS skrev:
Det är inget vatten som rinner... för då skulle det ju ses på glaset men de är inte blött alls där utan det kommer underifrån liksom...

när mitt nya akvarium började '' läcka'' så såg jag inget på rutorna. men då var det en pump som hade tagit ut vattnet. och det såg ut som det kom under ifrån. så annars får du tömma ut allt och börja fylla på med bara vatten sakta och så ser du vart det läcker.
Guest
#9 - 21 augusti 2009 11:25
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#10 - 21 augusti 2009 11:39
HeroS skrev:

Det kan läcka fast det inte syns på glaset. Har du inner- eller ytterfilter? Vid senare fall kan det vara någon slang som inte håller tätt. Minskar vattnet nämnvärt?
#11 - 21 augusti 2009 15:33
Flaxss skrev:
när mitt nya akvarium började '' läcka'' så såg jag inget på rutorna. men då var det en pump som hade tagit ut vattnet. och det såg ut som det kom under ifrån. så annars får du tömma ut allt och börja fylla på med bara vatten sakta och så ser du vart det läcker.

Var det en pump inne i akvariet som gjorde det alltså?? :confused: Var det blött strax under där pumpen sitter eller? För mig är det inte blött under pumpen utan strax bortanför... Hur förstod du att det var pumpen?? Hur kan jag kolla det!? Tack
#12 - 21 augusti 2009 16:42
HeroS skrev:
Var det en pump inne i akvariet som gjorde det alltså?? :confused: Var det blött strax under där pumpen sitter eller? För mig är det inte blött under pumpen utan strax bortanför... Hur förstod du att det var pumpen?? Hur kan jag kolla det!? Tack

vattnet hade runnit som golvet lutade vilket blev i mitten på framsidan av karet. jag kan inte riktigt förklara hur det funkar men det hade runnit från luftslangen och ut. och jag märkte att det droppade från slangen ner inte rann på rutan ner alltså.

ett annat mindre kar som jag hade en kraftig pump i så skvätte den ut vattnet.
#13 - 21 augusti 2009 17:10
HeroS skrev:

som redan sagts har du luftslang till pumpen (vilket är helt onödigt, bara för oväsen) så kan det komma ut vatten den vägen om utblåset börjar sätta igen lite vilket kan hända efter ett halvår ;)
#14 - 21 augusti 2009 18:13
För att konstatera om det är pumpen - ta ut pumpen helt från akvariet under ett dygn. Sug upp allt vatten som kommer underifrån - fortsätter det efter 24 timmar så är det inte pumpen :) När du sätter i pumpen - glöm inte att krama ur filtret först (inte överdrivet noga men så att det mesta kommer ut)

MVH Lasse

Annons