01:44 o de gungar lite i karet

#1 - 22 maj 2005 23:52
godkväll.
har precis satt upp mitt nya 310L alu rams kar på en alu ram ställning, o det gungar lite..
har läst lite andra inlägg här om det, men har inte lyckats
få riktigt klarhet; att ett akvarie ska stå helt still är väl för mycket begärt tänker jag, lite gung får man väl räkna med. jag menar dessa alu ställningar är ju inte helt fasta, utan om man mer eller mindre petar på akvariet så får man ju ett litet svaj.
men frågan är då hur mycket gung är harmlöst?
det är trägolvet här som är lite svajigt, så när man går förbi så gungar det till lite, inte så att man ser att karet svajar, utan bara att vatten ytan gungar till, men det är mindre än en centimeter höga "vågor".
nån fara? eller kan jag gå o lägga mig o sova gott?
hjälper det att lägga en skiva av något slag under hela aluställningen,
typ en mdf eller nåt? eller kanske frigolit mellan ställningen o karet?
#2 - 23 maj 2005 00:42
Hej

Frigolit mellan ställning ock karet, lär ju inte hjälpa mot golvsvajj(och är heller ingen hjälp under ramakvarier) däremot kan en mdf under ställningen vara bra, det är bässt om den ligger över 2+ golvreglar.

lycka till

Mvh
hansh
#3 - 23 maj 2005 02:23
frågan är om det är nåt att bry sej om.
har du nån möjlighet att se om karet vrider sej ? isåfall är det problem.

polarn har ett 540L som svajar bara bilarn kör ute på gatan och de senaste halv året har lastbilar och grävmaskiner kört förbi huset ett par hundra gånger per dag med bara 1 större problem.
husgrunden har spruckit på ett ställe :/
akvariet står kvar där än och dom där "sinnessjuka" fiskarna lever ännu ;)
#4 - 23 maj 2005 05:13
Hej
Har också golvgung när man går förbi. Jag har ställt karet 450 l (rostfri ram tror jag) på lecablock som ligger på 1,5 m långa reglar så jag borde väl komma över två golvreglar i alla fall, om dom nu ligger åt "rätt" håll. Tillägga att jag har det på en plywoodskiva+frigolit också. Jag antar att jag märker om det vrider sig :)
MVH
Annelie
#5 - 23 maj 2005 06:30
Jag har mitt 200L står på ett riktigt torpargolv (trägolv) och det svajar när man går förbi. Mitt akvarium (möbel) kan man loda rätt med 8 fötter. Så länge akvariet inte vrider sig så bör det hålla. Se till att loda det!
//Camilla
#6 - 23 maj 2005 11:20
undrar en sak.

svajar ställningen akvariet står på ?
om de svajar kan det va lämpligt att såga till några träbitar som stoppar de.
#7 - 23 maj 2005 11:22
Jag förstärkte min aluramställning med träregler både i längsled och sidled för att bli av med svajandet när min son var mindre och gillade att gunga på akvariet...nu är det lika stabilt som vilken träbänk som helst.
#8 - 23 maj 2005 11:25
låter vettigt gjort Hasse.
tycker dom där aluställningarna ser väldigt.........vanskliga ut.
#9 - 23 maj 2005 20:47
tackar för alla tips o råd o erfarenheter.
akvariet står i våg, har varit mycket noga med det. så akvariet kränger inte utan gungar mest fram o tillbaka, - från väggen o utåt o tillbaka igen.
o ställningen rör sig, men jag skulle inte kalla det för att kränga som sagt var.
men ett par reglar kan ju vara bra.
har du fäst dom på nåt speciellt sätt, nåt smart knep som man kan använda sig av?
#10 - 23 maj 2005 21:25
Här är ett par bilder som visar hur reglar och krysstag är monterade på kortsidorna. På ena bilden ser man också den långa regeln i längsled i bakkant. Hoppas det klarnar något. Bänken har jag klätt in i plywood så jag brydde mig inte om hur snyggt eller fult regelverket blev, bara det blev stabilt. Och det blev det.
#11 - 24 maj 2005 14:57
tack så mycket hasse h, schysst med bilder o allt, var inne på din zoon o letade
men hittade inget som avslöjade din metod. (men jag fick se lite andra bilder, en fin L200 bland annat...)
men nu vet jag,
o det där verkar ju vara en lysande lösning så det blir nog till att plocka fram
skruvdragaren helt enkelt.
#12 - 24 maj 2005 16:59
går la å bara ta mått och såga träbitar och klämma in mellan aluminiumprofilerna ?
#13 - 24 maj 2005 18:02
Jupp, det är det bästa rådet. Fram med tumstock, mät, såga och skruva. Har ingen bättre beskrivning av min "metod", men hoppas att det framgår av bilderna hur det är gjort.
#14 - 24 maj 2005 20:02
Vi hade också regält svaj i vårt trägolv, vi förstärkte taket i källaren med 2 nya stolpar balk i taket + att akvariet står på en spånskiva under akvarieställningen. Vårt akvarir gungade rejält så det gick inte att få akvariet stå stilla bara vi gick in i rummet. Ni rör det inte sig en mm när barnen springer runder...Kan ta foto i morg.
#15 - 2 augusti 2005 07:54
Jag har liknande problem. det är ett gammalt hus med trägolv men akvariet svajar inte alltförmycket. bara om man står nära och stampar till så skakar det lite. det jag är orolig för är att det ska bli bristningar i glaset pga av detta. Men det kanse inte är något att orora sig för då. jag vet ju trots allt inget nämnvärt om glas, inte så mycket om akvariets hållfasthet heller även fast jag läst otaliga trådar på forumet. Nu står det på lecablock fast jag funderar på att köra på Hasses metod och skaffa aluställning och stärka med reglar. (Lecablocken väger ju trots allt en 15-20kg styck, 6 stycken.. ja det blir lite extra vikt det också.) Det jag undrar är hur man sätter reglarna, för dom gan väl inte gå ända ner till golvet om man skulle behöva justera akvariet efterhand man fyller det? Mitt golv är dessutom plastmatta så det lär sjunka lite.
#16 - 2 augusti 2005 08:03
är det aluram och aluställning ska det inte vara nån frigolit emellan. jag har ingen frigolit mellan mitt 450l akvarie o den ställningen.

Lenis

Annons