0.3ml/l Nitrit hos räkor. Farligt?

#1 - 7 juni 2008 21:29
Hej.

Har under de 2-3 senaste dygnen mätt med dropptester hos mina räkor.
0.3ml/L visar tetras test.

Har efter uppstarten belastat mitt 45Liters rätt hårt då jag fick många räkor samtidigt. Eftersom räkorna ska vara känsliga mot nitrit så är jag extra noga.

Är dessa värden acceptabla på ett nystartat räkkar?

Jag kör med nitrivec och överdoserar lite av den samt har gjort 20% dagliga vattenbyten sedan 3 dagar tillbaka med vattenberedningsmedel (aquatan)

Matar mycket sparsamt. de har fått 2 mosade algtabletter totalt under 3 dygn. Det handlar om totalt 200 räkor (Crystal Red och körsbär)

Kan jag med dessa nitritvärden och metoder känna mig lugn och köra in akvariet såhär tills nitriten ger med sig eller ska jag helt enkelt göra mer insatser mot nitriten för att inte döda mina räkor?

mvh / M
#2 - 8 juni 2008 07:46
Jag är inte räkexperten här, troligen får du mer exakta svar av en av de duktiga räkproffsen här.
Men, nitritkänsliga är de och allt över noll är inte opimalt.
Sluta mata helt ett tag
Fortsätt med vattenbyten, jag skulle nog göra större delvattenbyten
Fortsätt med överdosering av nitrivec
Sätt i ett inkört filter också om du har.
Plantera växter
De är inte glada i koppar och andra metaller heller, så använd vattenberedningsmedel
200 räkor! Det var mycket, kanske lite överbelastat för att vara nystartat men jag vill också ha 200.

Hoppas du får ner nitriten och att allt går bra med räkorna.
#3 - 8 juni 2008 08:55
All nitrit är dålig nitrit. Just räkor är i regel känsligare än fiskar.
Byt vatten, efter det, byt vatten, och efter det, byt vatten.

//C
#4 - 8 juni 2008 09:21
ok tackar för svaren.

Då fortsätter jag med vattenbyten och nitrivec.

Det var just detta med nitriten som jag bara väntade på. Dels fick jag byta mot nytt grus och fick bara med 5 liter vatten av det gamla så det vart helt klart en nystart.

Så fort vattnet var uppfyllt i akvariet så fick alla räkor hoppa i på direkten. Hade tyvärr inga alternativ, de hade redan fått vistas längen i transporthink och det var 30c i skuggan så de måste ner i bra tempererat vatten.

Hoppas det går ner nu snart... mätte nyss och det var lika på nitritvärdet.
#5 - 9 juni 2008 08:30
Update.

Igår kväll tog jag upp mitt innerfilter som gått i 4månader i 222L och kramade ut filtersvamparna i räkkaret. 4 månader hade satt sina spår :).
Hela räkkaret vart brunt och fint ;)

Idag när jag vaknade hade räkkaret klart och fint vatten så förhoppningsvis har allt satt sig i gruset/filterna.

Gjorde ett nytt dropptest men det visade ingen förbättring, filterbakterierna kanske inte hunnit med att verka mot nitriten?

Tog slangen och gjorde ett 50% vattenbyte och självklart vattenberedningsmedel.
Det blir att göra ett test senare inatt när jag kommer hem från jobbet.

Om det visar på oförändrat nitritvärde, hur bör jag göra då? 4 räkor per liter vatten kanske är för hög belastning att få ordning på balansen innan räkorna far illa?!

Studerar man räkorna så ser de välmående ut, de har fortfarande inte fått någon ny mat utöver filterinnehållet :)

Om räkorna skulle börja se sämre ut, kan man då tillsätta salt lika som med fiskarna?

mvh / M
#6 - 12 juni 2008 12:19
Så var all nitrit borta och de har fått mat igen. :D:D:D

Otroligt vad livliga de har blivit. Innan märkte man inte av dem när rörde sig sakta men nu är det full fart, hoppar och simmar mellan växter och inte en räka som sitter still.
#7 - 12 juni 2008 14:45
Att dom är livligare kan antingen bero på att du fått ner nitriten på 0 eller så har de "räkrace". Det är när någon hona ömsat skal och är parningberedd. Hanarna simmar runt som galningar och letar efter henne för att para sig.
#8 - 13 juni 2008 07:59
Filtergegga från inkörda filter är världens bästa anti-nitritmedel. :)
#9 - 13 juni 2008 16:02
Sonja skrev:
Att dom är livligare kan antingen bero på att du fått ner nitriten på 0 eller så har de "räkrace". Det är när någon hona ömsat skal och är parningberedd. Hanarna simmar runt som galningar och letar efter henne för att para sig.

Jasså, det är så det går till, parning efter ömsat skalet.
Det har iofs hänt sedan dag 1, har sett "spökskal" som man trott varit en död räka vid snabbtitt bara. Det är nog att karet har körts in och nitriten är borta.

Hur längen dröjer det efter att de fått räklingarna till det att de ömsar skal och börjar om?

Jens A. skrev:
Filtergegga från inkörda filter är världens bästa anti-nitritmedel. :)

Haha, det stämmer nog bra det. Känns lite skumt att göra fint i karet först och sen grisa ner så med gammalt filter.

Skulle vara kul att jämföra effekten av den mängd "skit" som jag hade ner med Nitrivec, hur mycket ur flaskan det hade behövts :)

Annons