0.3 nitrit - vad göra?

#1 - 5 december 2004 18:10
I går när jag mätte nitrithalten 12 timmar efter att jag tillsatt ammoniak hade jag inga nitriter. Så i dag har jag varit och köpt fiskar.

När jag nu kom hem med fiskarna och gjorde en ny mätning visade testen 0.3 nitrit. Hur skadligt är det med 0.3? Jag har köpt både kardinaltetra och ottosar, som ska vara rätt känskliga, så nu är jag orolig.

Har hällt i ganska mycket Nitrivec och håller på att koppa väääldigt långsamt.

Vad är farligast? 0.3 nitrit eller en snabb PH höjning i fall jag gör ett vattenbyte? Är även orolig över att en del av nyttobakterierna försvinner i fall jag byter mycket vatten, så det blir ännu värre om några timmar. Min erfarenhet är att om 1 eller max ett par timmar har nitrithalten sjunkit så mycket att den inte längre är mätbar med Tetras vätsketest.

Ska jag bara vänta och hoppas?
#2 - 5 december 2004 18:19
citat
<hr noshade size="1">
I går när jag mätte nitrithalten 12 timmar efter att jag tillsatt ammoniak hade jag inga nitriter. Så i dag har jag varit och köpt fiskar.
<hr noshade size="1">

Varför gör man en sån sak?

citat
<hr noshade size="1">
Vad är farligast? 0.3 nitrit eller en snabb PH höjning i fall jag gör ett vattenbyte?
<hr noshade size="1">

PH-svängningar är nog snäppet otrevligare men du får väl byta en mindre mängd fler gånger.
#3 - 5 december 2004 18:28
Du hittar förklaringen på: http://www.tomgriffin.com/aquamag/cycling.html

Jag har nämligen kört den metoden.
#4 - 5 december 2004 18:34
Det var nog den mest brutala inkörning av akvarium jag har hört talas om. =) Jag har hört om folk som låter en död räka ruttna bort i akvariet för att få igång nitrifieringen men det här var nog snäppet värre.

Jaja. det borde fungera alldeles utmärkt. =)
#5 - 5 december 2004 18:51
Hej Batski!

Om jag var du så skulle jag fortsätta koppa fiskarna och byta små mängder vatten ofta för att få ner nitriten. Ph-svängningar måste definitivt vara värre än nitrit.

Jag tänkte jag skulle dela med mig tråden jag pratade om förut. Nu tyckte jag att JBL hade bästa testerna redan innan och just på nitrit så har du en mycket finare skala medan tetras är ganska grov. Upp till 0,3 då börjar det redan krisa. Här kommer tråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28086

Lycka till, [:-106]
Maria

Tycker du skall köra den gamla hederliga versionen av akvariestart om du gör detta nån mer gång!!
#6 - 5 december 2004 20:14
Hej Maria!

Tack för länken och för adoptivbarnen och för allt annat!

Nu visar testen (viserligen Tetras) mindre än 0.3 (den lägsta halten).

Fiskarna simmar omkring i akvariet och verkar må bra. Sorgmantlarna verkar något stressade.

De coolaste och sötaste är ändå pansarmalarna :) Det simmar omkring och äter på rötterna (äter de alger?)

Tack för alla tips och för all hjälp!
#7 - 5 december 2004 22:52
0.3 är ju ingenting i nitrit..
finns det några fiskar dom det kan skada o ha 0.3 i nitrit ??
#8 - 5 december 2004 22:56
Det är ju så schilla att det oftast inte stannar eller vänder på 0,3. Det finns bara en väg och det är oftast upp om man inte byter vatten! Vet inte vad du har för riktlinjer men jag tycker jag har nitrit om jag har 0,025!

Och ja, fiskarna skadas av 0,3 i nitrit om det blir långvarigt!
#9 - 5 december 2004 23:52
Men på tetras test är ju 0-0.3 det minsta.
Så kan det inte lika gärna va så att du har noll?
#10 - 6 december 2004 13:56
helt sant.. så man vet ju inte om man har 0.3 inte med mitt test iallafall..
lr ju 0.3 o högre kan man ju se
#11 - 6 december 2004 14:10
Och då kommer vi automatiskt till frågan:

Hur kunde du först se att du hade o i nitrit med
testet och sedan 0.3 då det är samma färg?
#12 - 6 december 2004 21:04
Ursprungligen skickat av Krulle

Och då kommer vi automatiskt till frågan:

Hur kunde du först se att du hade o i nitrit med

testet och sedan 0.3 då det är samma färg?

0.3 är ljusorange, &gt;0.3 är gult.
#13 - 6 december 2004 21:15
0.0-0.3 gult.

0.3-0.8 ljus orange.

Så om du nu hade ljusorange vilket det
låter på dig som så skulle du väll lika
gänra kunna ha haft 0.8 eller?
#14 - 6 december 2004 21:58
Hej Batski!

Hur har det gått idag med nitriten? Hur går det för fiskarna?

Tetras test är inte det bästa skulle jag vilja påstå! Igår så var Batskis test mörkgult-ljusorange, dvs inte lika klart orange som mellan 0,3-0,8, men definitivt inte så gult som &lt;0,3.

Jättestort lycka till!! // Maria
#15 - 6 december 2004 22:00
Nej, det var ljusare än 0.3. Det var gult igen när jag testade vattnet efter ett par timmar.
#16 - 6 december 2004 22:12
Men tråkmåns!! [;)]
Berätta istället hur det har gått med nitriten. Har karet stabiliserats?
#17 - 6 december 2004 22:55
Åh ja, klargult visar testen nu :)
#18 - 7 december 2004 09:50
Jag har skrivet en liten rapport om hur det går. Kolla under "Mitt första akvarium" på ämnet "Inflyttningsfest".

Annons