Bli av med cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emotional
    • January 2004
    • 475

    Bli av med cyano

    Hej!
    Nu är jag oerhört trött på detta gröna slemm! Har roat mig med att försöka plocka bort det värsta. Men det kommer alltid tillbaka.
    Hur ska jag bli av med dem? Funderade på om jag skulle pröva Fungistop.
    (Hela akvariumet är igenslammat,känns hopplöst). För att sedan försöka få balans igen.

    Råd?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Mörklägg karet 3-4 dagar.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • Emotional
      • January 2004
      • 475

      #3
      Med fiskarna i? Är rädd att scalaren äter upp platysarna då?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Nej det ska vara helt kolmörkt. Inte en gnutta ljus får komma in. Scalarer ser inte i totalt mörker. Fiskarna kommer sova sig igenom kuren.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag räddade en massa Ceratopterisplantor med cyanoangrepp genom att ställa in dem i en mörk garderob för ett tag sedan. Så det tycks funka.

          Jag får också förr eller senare cyano-påhälsning i mina småburkar.
          Men de kommer sällan på direkten utan det tar några månader innan pesten slår till. Och de tycks komma lite oftare om Bacopa är närvarande än motsatsen.

          Jag hade också stora besvär med andmat i en burk och när jag vann kampen mot dom så kom först allehanda alger och senare även cyanon dit. Jag skulle vilja ta mej tillbaka till andmatsproblemet. Det var mycket trevligare egentligen
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Cyano klarar relativt lägst kvävenivåer av alla de epifyter man har i sitt akvarium (alger och växter) och alger klarar överlag alltid lägre näringsnivåer jämfört med växter.

            Om bacopa ofta käkar relativt mer kväve än andra makrofyter vet jag inte.

            Eftersom firrarna snor ca 50% av allt kväve i maten (proteinerna) och växterna ofta behöver en hel del, speciellt vid högre ljusnivåer, så blir det ofta förr eller senare en obalans i kväveförhållandet - som Cyanobakterier själva kan räta upp om man ger dom lite tid och får blomma ut utan att man rensar ur dom.

            Det äldsta tipset mot Cyanobakterier är att låta dom vara. Dom kommer fixa upp kvävehalten i sinom tid, ungefär på samma sätt som man kvävegödslar risfält i asien.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Kanske man skulle tillsätta Kväve i någon form?
              Hur går det då tro?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                kvävetillsats kommer förmodligen inte att hjälpa om man inte först får bort bakterierna. Jag hade massor av cyano i tanganyikakaret, kvävedocering hjälpte inte. Det verkar som om cyanon är väldigt duktiga på att hänga kvar när dom väl kommit. Men när jag gjorde 3 dagars mörkläggning för att sedan hissa upp kvävenivåerna kom det en del grönalger som konkurerade ut cyanon. Har man massor av växter brukar kvävedocering hjälpa, då konkurerar växterna ut cyanon.
                MVH
                magnus
                min zoon

                Kommentar

                • Emotional
                  • January 2004
                  • 475

                  #9
                  Hur lyckas man mörklägga akvariumet? Rummet är ju jätte ljust på dagen...
                  Och övriga akvarium behöver väl ha ljus?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emotional
                    Hur lyckas man mörklägga akvariumet? Rummet är ju jätte ljust på dagen...
                    Och övriga akvarium behöver väl ha ljus?
                    Sno runt ett täcke eller en tjock filt.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      masonitskivor liggunderlag kartong kan nog gå också.

                      men tänk på att luft måste komma in så att vattnet syresätt.s
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Kan man rensa bort cyanon om man rensar VÄLDIGT oredentligt? Jag har haft en helt bisarr invasion av cyanobakterier nyligen, precis hela karet var täckt av detta slemmiga illgröna täcke, även sanden. I förrgår tog jag ur all inredning och skrubbade rent, skrapade alla rutor och gnuggade rent silikonlisterna, slamsög botten och silade igenom sanden så att allt som hade legat på sanden togs bort. Till sist planterade jag lite mer växter. Kommer cyanon ändå att komma tillbaka? Skulle det hjälpa om jag slutade mata fiskarna för en kortare period? Om man ska vänta ut cyanon, ska man då även vänta med att göra vattenbyten?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          Kan man rensa bort cyanon om man rensar VÄLDIGT oredentligt? Jag har haft en helt bisarr invasion av cyanobakterier nyligen, precis hela karet var täckt av detta slemmiga illgröna täcke, även sanden. I förrgår tog jag ur all inredning och skrubbade rent, skrapade alla rutor och gnuggade rent silikonlisterna, slamsög botten och silade igenom sanden så att allt som hade legat på sanden togs bort. Till sist planterade jag lite mer växter. Kommer cyanon ändå att komma tillbaka? Skulle det hjälpa om jag slutade mata fiskarna för en kortare period? Om man ska vänta ut cyanon, ska man då även vänta med att göra vattenbyten?
                          Nej, det kan du inte, efter som du bara kan ta bort det som syns, inte själva bakterien.
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            I växtlösa akvarier har inte Cyanobakterien någon riktig anledning att försvinna. Ingen konkurrens även när man skruvar upp kvävenivåerna.

                            Det kan man kan göra är att ha så låga nivåer av organisk nedbrytbart material som försvårar koltillgången och en NO3:PO4 ratio runt 10:1. Eftersom Cyanobakterier är fruktansvärt bra på extremt låga näringsnivåer är det svårt. Tropfrog har mest erfarenhet av dom här förhållandena. Mörkläggning varpå dom försvinner helt och därefter trycka upp kvävenivåerna med KNO3 och försöka begränsa PO4-nivåerna låter som en bra idé.

                            Men att begränsa PO4-nivåer i ett växtlös akvarium är skitsvårt. Finns inget som suger PO4. Kanske Rowaphos tillsammans med KNO3 är en bra idé när det inte är växter inblandade.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #15
                              Jag fattar typ ingenting, jag är urkass på kemi så jag ser bara en massa obegripliga bokstavskombinationer. Går det att förklara på ett enklare sätt hur man kan göra för att få bukt på cyanon? Typ om jag ska använda något näringspreparat och i så fall vad det heter? Om jag ska mata fiskarna eller svälta dem i några dagar? Ta bort växter eller plantera mer växter? Minska belysningstiden eller öka belysningstiden?

                              Vad jag förståt så kan cyanon komma från dålig vattenkvalitet, jag misstänker då att cyanon kom då två algätare dog, nu då jag städade ur karet så noterade jag att de var borta så de har nog legat och surnat i någon grotta tills de andra fiskarna åt upp dem.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...