En liten guide i hur man kan söka och får bättre och mera relevant sökträffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    En liten guide i hur man kan söka och får bättre och mera relevant sökträffar

    Som jag lovade i en annan tråd så skulle jag göra en lite sk guide på hur man kan få bättre och mera relevanta sökträffar, och det är faktiskt rätt enkelt.

    Man använder sig av sökord som finns i det man vill söka efter. Så om du sitter och funder på "Mina flaggciklider tror jag är på gång med lek. undra vad som behövs när de får yngel? Hur skyddar man dem bäst möt övriga invånare för att de ska överleva bäst?" då tar jag ord som är högst sannolika att ge bra träffer och det blir i detta fallet dessa:


    Flaggciklider
    Lek
    Yngel
    Skydd
    Överleva


    Sedan är det bara att gå upp till höger och trycka på Sök (denna sökfunktion söker på hela Zoopet och inte bara forumet. Där finns en sökfunktion som bara söker i forum som jag tar upp kort i slutet av denna guide) och skriva in dessa ord och trycka på sök. För att visa hur man kan trimma ner resultaten ill så få och relevanta träffar som möjligt så kan ni se här hur antalet träffar minskar (det står mellan de sökord du har skrivit in och själva sökresultatet) efterhand som man lägger till sökord:

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,6 KB
ID: 2185531

    Vi använder ordet Flaggciklider och trycker sök och får upp 547 träffar:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2185532

    Vi lägger till nästa ord som är Lek och får då ner antalet träffar till 175:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2185533

    Vi lägger till nästa sökord som är Yngel och får ner antalet träffar till 123:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,6 KB
ID: 2185534

    Vi fortsätter och lägger till nästa sökord som är Skydd och antalet träffar är nu nere på 19:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2185535

    Och vi lägger till sista sökordet jag har vald som är Överleva och nu är antalet träffar nere på 9:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,8 KB
ID: 2185536

    Förhoppningsvis så kan man hitta det man letar efter vid att läsa listan med sökresultaten . Hittar man inte så kan man lägga till, ta bort eller ändra ut sökord tills man hittar det man letar efter.

    Det fungera likadant om ni söker på andra sökmotorer som t.ex. Google (som Zoopet använder för sökning om man trycker på meny sök knappen). Vissa sökmotorer måste man sätta ett + mellan orden för att den inte ska ge sökresultat på varje av söknamnen för då blir antalet träffar bara större för varje ord man lägger till. Ibland så kan man också sätta en text inom citationstecken oma man bara vill ha träffar på den exakta meningen som t.ex. "få yngel att överleva" och den värdera den träffar med på just denna ordning av orden högre en om de står lite här och där i en text. Letar man efter en artikel som ska innehålla sökorden så lägg till sökordet artikel först för att redan där minimera antalet träffar. Vet du att det ska vara en speciell person som har skrivit om det så kan du lägga med namnet på denna också som sökord.

    Man kan kombinera som man vill också. Så om man t.ex. skriver in följande i sökfältet: Flaggciklider "få yngel att överleva" så får man bara en träff (som ju inte alltid innehåller just det man söker efter):
    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,5 KB
ID: 2185537

    Där finns en annan sökfunktion också som heter Sök i forum (den är vit med svart text och finns inte i menyn) och skriver man in samma sökord "Flaggciklider Lek Yngel Skydd Överleva" och bokar för Alla typer i fältet Söktyper så kommer man inte att få några resultat alls.

    Jag har inte orkat att sätta mig in i hur denna sökmotor fungera då jag tycker att den andra sökfunktionen är snabbare och lättare och ger bra träffar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,2 KB
ID: 2185538

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 34,4 KB
ID: 2185539

    Vi får se om jag eller någon annan kan skriva en guide i hur den fungera om den nu skulle vara relevant och bättre än den andra sökfunktionen.

    Jag hoppas att ni som har svårt att hitta svar på funderingar och frågor ska kunna hitta bättre efter denna genomgång.

    OBS: Vi vill inte att man bara sitter och söker och nöjer sig med ett sisådär svar utan hittar du inte vad du söker så är det bättre att ställa frågan i respektive tråd. Du kanske också får ett svar som du tycker verkar gammalt och som du är tveksam till om det fortfarande gäller. Då är det bara att fråga och sedan lägga med länken till det du hittade och då kommer någon att svara på det också.

    Lycka till med en bättre och snabbare sökningen!

    Har du förslag eller är där något du undra så kommentera det så kan jag ändra / lägga till det i denna första posten så man slipper läsa igenom alla kommentarer .
    Senast redigerad av Webo; 22 September 2015, 12:46.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
Arbetssätt...