Artikel från Aquarama

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Artikel från Aquarama

    Nja, inte riktigt än men det kommer - var så säkra.

    Dock - fram tills dess kan åtminstone alla goldisar kolla på foton från Aquarama-mässan. Jag har totalt lagt in 435 foton från denna mässa i Zoopet stora fotoarkiv - håll till godo.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 June 2013, 07:40.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Artikeln kommer antagligen upp in i helgen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Tack för dom bilderna Kjell. Många fina fiskar och några fula.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Inger H
        Tack för dom bilderna Kjell. Många fina fiskar och några fula.

        //Inger
        Kul att du gillade fotona Inger och det är ju tur att alla inte är vackra utan att även fulingar är tillåtna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nu är artiklen inlagd och du hittar den på denna sida.
          Om det är något ni undrar över så fråga gärna.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ska bli trevligt att läsa när man har en lite större skärm än mobilen!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alltid kul att läsa sånt här.

              Fisken i vinnarakvariet är en Rhinogobius av något slag, det finns ett gäng antal arter i Kina med omnejd, varav flera obeskrivna. Den där arten brukar i handeln kallas Rhinogobius zhoui (inte att förväxla med Rhinogobius wui).

              Att använda katalysator + elektricitet för att bryta ned nitrit är inte helt nytt (har funnits till saltvatten i några år) men har aldrig riktigt slagit. Har bara dimmiga minnen av varför men det fanns i alla fall förr nåt aber, tror att katalysatorn var dyr att byta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Fisken i vinnarakvariet är en Rhinogobius av något slag, det finns ett gäng antal arter i Kina med omnejd, varav flera obeskrivna. Den där arten brukar i handeln kallas Rhinogobius zhoui (inte att förväxla med Rhinogobius wui).
                Tack för tipset - Rhinogobius antog jag att det var men vilken art hade jag som sagt inte en susning om. Hade tänkt fråga Mikael när han kommer hem från Asien (han blev kvar där) för han brukar ha hyfsat koll.
                Lite tråkigt att de fiskar som tävlade i "Nya...." kategorin inte var namnsatta - inte ens domarna (frågade Tor) fick reda på vad det var för arter.

                Att använda katalysator + elektricitet för att bryta ned nitrit är inte helt nytt (har funnits till saltvatten i några år) men har aldrig riktigt slagit. Har bara dimmiga minnen av varför men det fanns i alla fall förr nåt aber, tror att katalysatorn var dyr att byta.
                Dessa filter var dock hyfsat billiga - Ok kanske inte så billiga att slarviga Svenssons skulle köpa dom (de som mest skulle behöva dom) men definitivt så passa billiga att de skulle kunna köpas till odlingar etc där det ofta matas lite hårdare. Så om hela filtret är hyfsat billiga så borde väl också förbrukningsdelarna vara billiga. Cata-Pure materialet behövde enligt tillverkaren bytas en gång var 6 till 12 månad beroende av belastningen i akvariet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...