varför dör mina Ancistrus malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    varför dör mina Ancistrus malar

    Hej

    jag undrar varför min Ancistrus malar dör efter varje gång jag köper?
    Vad kan man göra till akvariet så de trivs jag har fullt med alger i karet?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vad har du mer i akvariet, och på vilket sätt dör ancistrusarna (hur lång tid tar det, symptom...)?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mrfisken
      • March 2012
      • 107

      #3
      det beror på ibland 1 vecka i bland 2veckor och ibland längre men inte mindre än en vecka

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Kollat nitrit? Vad har du för bottenmateriel? Hur längesen startade du karet? Hur stort är det? Hur stora är ancistrusen du köper? Varför har du fullt med alger?

        Kommentar

        • mrfisken
          • March 2012
          • 107

          #5
          hur kollar man nitrit? jag har ungifär samma bottenmatrial som den http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=3&page=1.
          Det var länge sedan jag startade karet typ 5 mån. jag köper stora typ 6cm för jag vill odla dem också jag brukar köpa par. jag vet inte varför jag har så mycket alger jag köper också ancistrus för att de äter alger jag har nästan bara alger i glasset och över växterna mina växter är såna fin bladiga växter den är bred så "jag kan inte förklara".

          Kommentar

          • alfreds
            • January 2009
            • 293

            #6
            Har du någon gång testat vattenvärdena? Om inte så rekomenderar jag att du köper tester. Så kallade droptester är bäst och ger det noggrannaste mätvärdet. Det finns också teststickor som man bara sticker ner i vattnet och sedan ser vilken färg de blir.

            Själv använder jag droptester och jag vet att de flesta här på forumet rekomenderar dropptester. Men till en nybörjare (ursäkta ordvalet) som inte kommer att ha så värst kräsna fiskar, duger teststickor utmärkt. Teststickor är en plast remsa med små fyrkater på. När man sticker stiskan i vattnet byter fyrkanterna färg sedan är det bara att gämföra med en bild. Det finns variationer på vilka test en sticka innehåller men de absolut viktigaste är nitrit, nitrat och pH (allt annat är förståss hemmåt).

            Ett exempel på ett dropptest för nitrat: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=395&page=1

            Och ett exempel på teststickor som mäter pH, nitrat, nitrit, GH och KH: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=394&page=1

            Om man jämför prisskillnad är teststickorna klart förmånligare men de ger bara ett ungefärligt värde. Mitt råd är: börja med att köpa teststickor och uppgradera till dropptester när du börjar med mera kräsna fiskar.
            Med vänlig hälsning
            Alfred
            240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

            Kommentar

            • mrfisken
              • March 2012
              • 107

              #7
              Kan nitrit göra så att mina ancistrus dör?

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                #8
                Nitrit är giftigt för fiskar och dödar alla sorter.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • mrfisken
                  • March 2012
                  • 107

                  #9
                  Hur behandlar eller minskar nitrit?

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    #10
                    Matar mindre och byter vatten oftare gör att det inte hinner bildas nitrit. Är du intresserad av vad som egentligen händer i ditt akvarium och speciellt om du tänker odla fisk så borde du läsa på lite om vattenkemi och filtrering.

                    Du kan börja läsa här
                    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                    Sen kan du läsa om vatttenkemi här
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • alfreds
                      • January 2009
                      • 293

                      #11
                      Kan du skriva här i forumet vilka vattenvärden ditt akvarium har?
                      Med vänlig hälsning
                      Alfred
                      240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        • October 2002
                        • 604

                        #12
                        Har du bytt vatten nån gång? Eller fyller du bara på ? Lågt pH ,dåligt vatten samt dålig syresättning dödar ancistrusen!
                        Ge dig inte på att odla eller skaffa mer fisk innan du läst de länkar Alf har skrivit!
                        Wilhelm
                        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                        www.ciklid.org www.aquafish.info

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Hur stora Ancistrusar är det du köper. Det verkar som om Ancistrusar som är väldigt små är mycket känsliga för flytt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • mrfisken
                            • March 2012
                            • 107

                            #14
                            Jag köper ancistrus mellan 5cm-8cm

                            Kommentar

                            • Mashugg
                              • March 2012
                              • 70

                              #15
                              Jag har en ancistrus i ett 20-liters akvarie och ja jag vet att det är oförskämt litet akvarie. Fick den av en kompis som tänkte spola ner den i toaletten då han tröttnat på den. Den är ca 4-5 cm lång och mår enligt vad jag kan se utmärkt. Har liknande grus som dig, 3 sorters växter (fråga mig inte vad de alla heter), en rot plus en halv kokosnöt som jag trodde den skulle ha som gömställe, men icke.

                              Matar den var annan dag, gör VB om 30% var 7 dag samtidigt som jag tillför vattenberedningsmedel och bakterieflora vid varje VB. Kör ljuset på en 12 timmars cykel för att låta algerna växa på sig (mat till fisk). Mina värden ser ungefär ut såhär:

                              Nitrat (NO3): 10-25
                              Nitrit (NO2): 0
                              Total Hårdhet (dGH): >4 - >7
                              Karbonathårdhet (dKH): 3*- 6*
                              PH: 6,8
                              Klor (Cl2): 0

                              Detta kan du använda som referensvärden då det fungerar utmärkt för mig. Se till att använda en slamsugare så du får bort all skit som lägger sig på botten och förpestar vattenvärdena.
                              När det gäller att skaffa sig akvariefiskar så bör man ta reda på vad som gäller. Gäller även om man skaffar sig en hund eller katt
                              Se bara till så du inte gör som mig och har en för stor fisk i ett för litet akvarie (till er som undrar så kommer min kära mal att få flytta till ett större kar snarast möjligt )

                              Kommentar

                              Arbetssätt...