<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Fredrik, har du också det blåa filterskummet mellan efimech och efisubrat som Eheim rekommenderat?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag kör bara så här...
* "makaroner" längst ned, ca 1/3 av filterbehållaren
* EhfiFIX mittemellan, ca 5 cm
* Filtervadd högst upp, ca 5cm.
Det hela är ganska löst packat också, då blir cirkulationen som bäst tycker jag.
Tidigare körde jag även med biobollar också men cirkulationen på filtret gick ned och nu i efterhand så gissar jag att det var därför alla mina algätare dog en efter en... Jag vet ju inte säkert men min tanke är att det bildades giftiga bakerier i filterbehållaren eftersom cirkulationen inte var nog kraftig.
Efter jag hade stoppat i biobollarna började algätarna att dö en efter en och alla nya jag köpte dog inom 2 dagar... trots att många av dem var fullvuxna... När jag sedan tog bort biobollarna så slutade algätarna att dö och jag har inte haft ett enda dödsfall efter detta.
Det kan givetvis vara något annat också men just nu så skyller jag på biobollarna och jag har definitivt ingen lust att experimentera med dem igen.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Frågan är vilket lager som blir igentäppt först? att skummet blir snabbare igentäppt när den ligger före subratet eller om subratet täppts till snabbare om skummet ligger efter det?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mitt ytterfilter håller sig väldigt länge utan att man behöver göra något. Lägger man filtervadden högst upp så är det bara de finaste partiklarna som sätter sig i filtervadden och då behöver man inte byta den oftare än den andra filtermedian. 1 gång per år går alldeles utmärkt.
Mvh Fredrik Isaksson