joho-nähä

batski skrev:
Tro vad du vill, men att tempen påverkar ämnesomsättningen (och därmed livslängden) hos fiskar är ett känt faktum. Och även om jag personligen (vad jag vet) inte har träffat en 30-årig guldfisk kan jag ändå ta del av andra människors kunskap. Måste du ha varit i Thailand för att veta att det är ett vackert tropiskt land där människor pratar thai? ;)

Under vilka förhållanden de har växt upp och vad de är vana vid spelar en viss roll. Men genetiskt sett är de anpassade till vissa förhållanden och generna är ingenting som förändras över en natt.

Åter igen, jag har aldrig sagt att guldfiskar skulle bli sjuka av att leva i något högre temperaturer än det som är det optimala för dem. Bara att det förkortar deras liv.

Ibland måste man komplettera med egna iakttagelser, dvs att det finns 15 åriga slöjstjärtar som levt hela sitt liv i en skål, som man inte kan säga emot även om jag inte förespråkar slöjstjärt i skål, eller att slöjstjärtar bevisligen kan klara två grader varmare än rekommendation.. Personligen har jag bara tappat två slöjisar, en genom nitritförgiftning och en genom skadechock då hon fastande med en gälfena i filterinsuget, och fick en för grov slitskada för att ha en chans..
Annars lägger jag ner då tråden riskerar urarta till joho-nähä :)