HazelCR skrev:
Finns det någon punktlista eller liknade på vad som gör att en art räknas som svårare än en annan art?

...

Elit: ej odlad i akvarium.

...

En annan undring från mig är;

Hur ser Sarf på detta med artificiell kläckning av t.ex. Scalarer ? Ska det vara yngelvårdande föräldrar i detta fall? Tas det någon hänsyn till detta vid godkännade av inskickade odlingsprotokoll?

Bör det helst vara så naturnära som möjligt?

Jag är helt enkelt nyfiken på "Hur har ni i SARF arbetat fram odlingslistorna, hur har de kommit tilll?"

Nej, någon konkret punktlista finns inte, bedömningen är ganska godtycklig, och rättvis kan den aldrig bli. Till förutsättningarna hör ju bl a hurdant kranvatten man har.

Man ska kanske inte heller ta tävlingen på blodigt allvar. En lättsam uppmuntran till odling!

För elit räcker det inte med att arten inte är odlad. Många duktiga skall ha försökt och misslyckats!

Artificiell odling godkänns, och är i princip enda möjligheten för många arter. Däremot försöker jag på olika sätt uppmuntra "natur-odling". Just scalare tycker jag dessutom är ganska lätt att få att vårda...

Jag har utgått från de listor som fanns sedan tidigare. När det kommit in odlingsrapporter på ovanligare arter har jag försökt göra en bedömning från fall till fall vilken valör som är lämplig. Själv är jag inte särskilt händig på odling utan baserar bedömningen på litteratur, hörsägen och internet. Men valörerna är inte skrivna i sten. Jag ser gärna diskussioner i ämnet och tar till mig argument. Listan skall hela tiden bli bättre och bättre.