Halloj igen Matte!
Det är bara kul att kunna vara till någon hjälp och kanske ge lite goda råd på vägen.
Jag önskar att det fanns datorer, nätet och olika forum när jag började med akvarium - herregud vad mycket lättare saker och ting hade varit då...
Klart som korvspad skall du försöka med dina planerade fiskinköp - det kanske blir jättebra, hoppas det!
Ja, man köper ju en liten grupp ciklider just för att de skall få välja själva vilka de som artfränder passar ihop med. Om affärsinnehavaren tycker att det är ok att du är där med jämna mellanrum och sitter och studerar Rödcikliderna kan du ju göra det:) Jag menar inte att vara dryg, men det kanske tar ett tag att se vilka som bildar par. När en välsorterad affär har t.ex. Röd Juvelciklid hemma är det ofta en lite yngre grupp och har man tur kan man ju faktiskt få se ett eller flera par som börjar etablera sig. Finns dessa förhållanden i den affär du tänkt handla i så snacka med innehavaren och säg att du är intresserad av ett eller kanske två par och be att han "håller" dom för dig tills du är säker på vilka du vill ha.
Rent instinktivt skulle jag vilja råda dig till att faktiskt skaffa några Elliots till och, så att säga, börja med dessa vackra och intressanta ciklider. Nu är det ju ingenting som i praktiken hindrar att du har några olika sorter i ditt kar. Jag kanske skulle sätta focus på att i så fall blanda dina Elliot med Sajica - som kommer från samma område och som säkerligen går bra ihop, under rätt förutsättningar; spejs, mycket gömställen och platser för att skapa revir och lekplatser o.s.v.
I en annan tråd lite längre ner handlade det om en kille som har Elfenbensciklider och "Prinsessan av Burundi" blandat i samma kar. Jag rekommenderade honom att flytta prinsessorna till ett Tanganyika-kar, men det verkar som om det funkar i hans situation...
Skall du börja med Prinsessor är det nog bäst, som du säger, att starta ett Tanganyika-kar och hålla Prinsessorna där. Dom är vansinnigt intressanta och trevliga att studera, då de bildar riktiga kolonier där ungarna faktiskt är med och vaktar yngre yngel - riktigt kul!
Hittar jag Elliot någonstans kan jag höra av mig!
Lycka Till!