belliis skrev:
Har läst runt lite och kommit fram till att svävalgerna uppkommit p.ga. att jag rengjort filtret..

Menar du att du skulle ha fått ammoniak pga förlorad bakterieflora? I så fall har du ett större problem än svävalger, eftersom ammoniak är dödligt giftigt för fiskarna. Men jag tror snarare att det beror på för mycket nitrat, med tanke på att du bara har en växt.

Cyano däremot brukar komma när det är för rent i akvariet...

Hur gjorde du när du gjorde rent filtret? Om man rengör filtermaterialet försiktigt i en hink med akvarievatten ska det finnas kvar tillräckligt med bakterier.

belliis skrev:
Tänker nog satsa på att mörklägga och köpa ett nytt ytterfilter (några tips?) .. Har bara en crinumlök i karet så hur stor e chansen att algerna återkommer? Om man har två filter och regör det ena kommer dessa amoniumtoppar att återkomma då?

Tack för era snabba svar =)

Två filter till ett malawiakvarium är aldrig fel. Dessutom kan man ha nitratreducerande filtermaterial i dem vilket är bra när man inte har tillräckligt med växter som tar hand om nitratet. Men jag tror inte du skulle få ammoniakspikar (över pH 7 är det inte ammonium du får, utan ammoniak som är mycket giftigt) även om du bara har ett filter. Bara du är snäll mot bakteriena när du rengör filtret.

EDIT: När du mörklägger akvariet får du täcka över det med nåt svart tyg eller nåt så det inte kommer in nåt ljus. Fast UVC-filter är ett effektivare sätt att se till att svävalgerna inte återkommer.