Amanda321 skrev:jag tror att 3 sjöjstjärtar skulle trivas där! om´jag ser dom att dom inte ha så mycket simutrymme lämnar jag tillbax dom.. det är jallefall bättre än det trånga lilla akvariumet i affären.. [:(] där vantrivs dom säkert juuh! så jag tänker faktiskt på det bästa,, men jag har bestämt att akvariets tempratur ska vara 23
Och hur ska du kunna veta om de själva tycker att det är tillräckligt med simutrymme? Tänk på att akvariet i affären är bara något tillfälligt och inte en plats där de kommer att spendera hela sina liv.
23 grader är ganska varmt för slöjstjärtarna och rätt kyligt för guramina men det kan fungera ett tag iaf. Fast jag undrar om det är så bra i längden.
Sen är temperaturen inte det enda problemet. Guramis trivs i tättplanterade akvarier med flytväxter medans guldfiskar äter upp de flesta växterna. Guramis vill även ha mer dämpad belysning än guldfiskar. Dessutom behöver de olika sorters kost.
Väljer du ändå att behålla båda arterna så tror jag att många växter är att föredra. En växt som är lättskött och som jag inte tror slöjisarna kommer att äta upp är javaormbunken. Antagligen funkar även javamossa bra. Kan tyvärr inte komma på nån lätt flytväxt som inte äts upp av guldfiskar.