albjohn skrev:
Har du vita prick bör du nog medicinera hela karet och inte bara den sjuka fisken.

Men det är inte lätt att svara på vad som är problemet utan mera info så frågan är hur stort akvarium har du, har du ordentligt filter och hur sköter du filtret, hur ofta byter du vatten, rotar du ofta runt i botten, har du växter, finns det gömställen för fiskarna, vilka andra fiskar har du , är akvariet nystartat ?

Fjärilar kan vara lite känsliga så det kan bero på något av ovanstående att du har såna problem.

Jag hade väl tänkt medicinera hela karet från början, men när jag köpte medicinen sa killen i djuraffären att vita prick bara drabbar stressade fiskar, så det var bättre att isolera den än att medicinera i hela karet, eftersom malar är väldigt känsliga mot medicinen. Jag skulle förstås vilja medicinera i akvariumet, så att sjukdomen försvinner, men jag vill inte ha några fler dödsfall, och speciellt inte bland malarna.

Akvariumet är på 200 liter, och förutom fjärilarna finns där bara 10 sebrafiskar och 4 malar. Jag har ett innerfilter som jag aldrig har rengjort än eftersom karet är ganska nytt (har väl haft igång det i en månad). Jag byter vatten en gång i veckan, 25 %. Jag rotar bara runt i botten om jag tex behöver plantera en växt som har lossnat. Dett finns väldigt mycket växter i den bakre halvan av akvariet, dessutom har jag en enorm rot och en massa krukor som fiskarna kan simma in i så att det blir omöjligt att se dem.

Jo, jag har förstått att de är känsliga. Dör dessa nu så ska jag aldrig skaffa fjärilar igen. De är förstås väldigt fina, men jag vill inte ha fiskar som jag inte klarar av att sköta.