Har själv lyckats med konststycket att ympa in både infusorier och svävalger. När jag hällde ner en rejäl dos H. azteca, Mexicanska märlkräftor i mitt 125 liters akvarie för ca 1 vecka sedan.

Märlkräftburken tenderar att ha omväxlande infusoriegrumling eller grönsoppa. Inte så smart att hälla ner det vattnet i akvariet alltså.

Har efter det provat lite allt möjligt för att få bukt med problemet. Öppnat fullt utblås på filtret, Eheim 2222. Tillsatt lite bikarbonat, samt provar sedan 2 dagar med 5 timmar ljus, 3 tim mörker och sedan 6 tim ljus. Eftersom jag läst att alger inte mår så bra vid avbrott i belysningsperioden.

I dag på morgonen så gjorde jag något udda. Jag hade blötlagt lite alkottar för att de skulle sjunka, för vidare fördelning i mina räkkar. Alkottar färgar vattnet väldigt tefärgat, så därför vattnade jag ur dem i en pytts med vatten innan användandet.

I morse slog det mej att jag brukar ha ovanligt klart, om än tefärgat vatten i kar med nyilagda alkottar. Sagt och gjort, tog pyttsen med det mörkbruna vattnet och alkottarna och hällde ner det akvariet, innan jag gick till jobbet.

När jag kom hem idag, så kunde jag äntligen se hela vägen till bakrutan. Där finns fortfarande en smärre grumling, men skillnaden är markant. Så ikväll är det jag som pyttsar i lite fler alkottar.

Alkottar kan ha en viss, mindre effekt på pH värdet, men är i övrigt ofarliga. pH kan alltså sjunka en smula.

Dosen jag använde var 2 stora klasar kottar till 100 liter vatten och ikväll ska jag lägga i lika mycket till. Väntar med spänning på hur det ska se ut i morgon när jag kommer hem.

Jag rapporterar om resultatet i morgon, för om det fungerar för mej, så kan det ju vara värt att prova, även för andra.

Om min grumling försvinner, så kan det ju bero på en kombination av en eller flera åtgärder jag gjort, men kottarna är det första som visat någon klar effekt.

MVH/Anita