erland skrev:Som jag ser det finns det några alternativ:
1. Ordna så det finns mycket grottor som den kan gömma sig i
2. Flytta den ena eldbuken till ett annat akvarium eller sälj den
3. Om du bara har två eldbukar kan det hjälpa att köpa ytterligare en hona, då kan aggressionerna spridas lite så det inte är en enskild fisk som drabbas så mycket. Observera att för att detta skall fungera måste akvariet vara tillräckligt stort i förhållande till antal fiskar. Om akvariet redan är överfullt så kommer det bara att förvärra om du sätter ned mer fisk.
Hur stort akvarium är det och hur stora är fiskarna ?
Akvariet är 202 l, har inga helt fullvuxna fiskar i det nu, de röda cikliderna är ca 5-6 cm, paletthanen är störst på sina kanske 6-7 cm, paletthonan är runt 4 cm. Eldbukarna är också runt 4 cm.
Har en massa stenar, en gigantisk rot och en liten och en grotta(ingen fisk som lagt beslag på just den här grottan) och en kruka. Har köpt tre höga växter så att det ska finnas gott om gömställen överall även uppe vid ytan.
Förut kändes det lite folktomt i akvariet så i affären gav dom mej några exempel på fiskar jag kunde ha med de andra. Och då fastnade jag för eldbuken... De andra har tappat intresset för nykomlingarna så nu är det bara eldbukarna som inte kommer överens:mad: Typiskt!