Knyttet skrev:Jag har ju i efterhand insett att mina räkor saknade både det ena och det andra i början :/ Trärot har de fått nu för ett tag sen, men de hade ingen från början, bara ett par kokosnötter. De kanske dog av alla småfel jag gjorde i kombination. Intressant att dina räkisar klarade 28 grader, då kan man ju misstänka att enbart temperaturen inte tog kål på mina.
De gillar sin rot :) så den var ett bra köp oavsett om den är nödvändig eller inte för dem.
Jag har en vanlig akvarietermometer från akvarieaffär, en sån där som sitter inne i akvariet, inte en remsa på utsidan. Vet inte om de anses som garanterat bra. Vad var det för termometer du hade som visade fel? Och vad har du skaffat sen som är bättre?
Innetermometrar brukar vara betydligt bättre än såna där plastremsor som visar grader som limmas på utsidan av karen.
Jag hade väldigt varmt hos mina räkor i somras. Det låg på 29-30 grader periodvis, men jag gjorde stora och lite tätare vattenbyten samt matade lite mindre och jag såg inga räkor som dog. Det var bl a Crystal red som hade det så varmt.
När jag gjorde vattenbyten hade jag i lite svalare, men bara några få grader. Det kan vara så att det "farligaste" med väldigt varmt vatten (sommartid) är att nerbrytningen i akvariet ökar och syrenivåerna går ner. Räkor verkar helt klart må dåligt av sunkigt vatten, men om man sköter vattenbytena, och tar bort gamla växtblad mm som bryts ner snabbare i det varma vattnet så klarar sig räkorna rätt bra ändå. Någonstans finns givetvis en gräns där tempen inte funkar alls för räkorna hur fräsch det än är.