Amanda321 skrev:ne men asså min kanin har fått jätte stora bakben så den ska kunna hoppa bra! första gången jag prova med hoppning gick den över direkt utan att tveka för att den har ärvt så bra hopp instinkter och sånt grajs. medan min djuraffärs kanin tog ner alla bommar. .. :(
Det är ju klart att man odlar fram vissa individer för just hoppning, utställning osv. Beror även på hur psyket är. Tycker den om att hoppa eller inte? Man avlar ju inte vidare på "icke godkända individer". Så är det hos alla sorters uppfödare av olika djurarter. Men man kan få en hoppglad kanin av en "vanlig" kanin med. Själv har jag haft en vädur som hoppade glatt över 70 cm (inte av min vilja då, rymmningsbenägen) och en annan kanin jag hade (en större modell) var sååååå lat! Dock var hon mer som en hund och följde efter en vart man än gick. Väduren var en välstammad herre (utställning) köpt på zoo, honan köpt från en uppfödare. Bara för att man köper en kanin med hopp-blod behöver den inte vara hopp-glad osv. Man märker rätt snart vad kaniner, travare, hundar tycker är kul att göra och vad de totalt ignorerar.
//Camilla