Förstagångs hanar verkar lätt klanta bort några kullar, innan de får kläm på det har jag märkt.
Mina ancistrusar har just nu en kull stora gulorange ägg som hanen fläcktar frenetiskt, sedan flera dagar.
Innan dess, slarvade han bort minst 3 kullar med ägg, så det ordnar sig förmodligen för din hane med tiden.
Första kullen mina fick, placerade de i ena hörnan på frontrutan. Den stackars hanen som bara bott i akvariet i ca 2 dagar, var alldeles blek och stressad av sin utsatta position. Han höll ut i 2 dagar, men sen gick det inte längre.
Efter det har de lagt rom, minst 2 gånger till, men jag har aldrig hunnit se den innan den var borta. Så jag hade givit upp om att de någonsin skulle lyckas och tyckte nog det var lika bra det. Ancistrusar rotar ju runt så mycket, att de saboterar mina nyplanteringar i akvarierna. De små gör inget väsen av sig, men de vuxna kan plöja fram som små bulldosers när de vill fram.
För 2 veckor sedan flyttade jag de sista, av mina vuxna ungfödare till ett annat akvarium. Så nu går där bara ett gäng limiayngel, för att mina blå räkor skulle få lugn och ro, att föröka sig.
En vecka senare var där både ancistrus rom och 3-4 blå räkor som bär rom. Så lugn och ro är ett bra tips.
MVH/Anita
För