Pokerface86 skrev:Alla tipsar om reflektorer.. vad är det för något?? Kan man köpa det till sina befintliga lysrör, eller är det nåt man bygger själv? Hur ska jag gå tillväga om jag vill använda CO2? Vissa säger ju att det är farligt för fiskarna, är det så?
Phu...akvarium är verkligen inte en lätt sak [B)]
Det finns reflektorer att köpa som man klämmer fast i lysrampen, jag tror någon länkade tidigare i denna tråd (www.pwss.se) tex. Det är en blank plåt som gör att det mesta ljuset riktas ned i vattnet och inte försvinner någon annanstans. Vad jag förstått har vissa "märkes"-ljusrampar speciella reflektorer som passar just till dom, och sen finns det vanliga som passar de flesta ramper. Annars, pröva först med att tejpa aluminiumfolium bakom lysrören, redan det kommer att ge märkbar skillnad.
CO2, eller rättare sagt de pH-svängningar som kan uppstå ifall man tillsätter det på fel sätt, kan vara skadligt för firrarna. I princip handlar det om att se till att man inte sätter i CO2 under natten utan bara då lyset är tänt. Söker du här på forumet så hittar du flera bra beskrivningar om hur man ska göra för att det ska fungera.
Sen när du sett om det funkar kan man ju alltid skaffa bättre utrustning. Man kommer ganska långt med diverse gör-det-själv lösningar som folie, mäsk-CO2, PMDD som man får blanda själv, osv. Sen om man tycker det funkar bra men man ändå vill skaffa bättre prylar kan man ju alltid skaffa dessa sen.
Själv har jag börjat fundera på om det skulle vara värt att riva ut min folie som börjat se lite risig ut nu efter ca ett halvår och köpa just reflektorer ... eller så slutar det med att jag byter till en helt ny och bättre ramp...jaja får se...:)