Efter en liten djuplodning på artiklar på nätet så kan jag summera följande.

Salt och sötvattensräkor bildar ett nytt skal av kitin under sitt gamla skal när de börjar bli för stora för sitt nuvarande. När det är dags för skalbyte så gömmer sig räkan och skalbytesprocessen startat från munnen och bak. Räkan tar in överskott av vatten och sväller för att "spräcka" sitt gamla skal som med hjälp av enzymer blir svagt i sömmen mitt på rygglinjen. När det gamla skalet är spräckt så fortsätter räkan att svälla för att töja ut sitt nya kitinskal innan det med hjälp av kalciumkarbonat stelnar och bildar ett skyddande hårt skal. Kitinet i sig är läderartat och erbjuder i ren form inte något motstånd för rovdjur o dyl. Med olika dieter så kan man påverka denna skalbytarprocess, tydligen så kan kosten spela en viss roll för hur väl räkan kan klara sin skalbytarprocess.

Om jag förtsod det rätt så har de räkor som hittats fortfarande suttit kvar delvis i sitt gamla skal?

Teorin om att det är ett hårt vatten som gör det gamla skalet för hårt tror jag vi kan förkasta. Kitinet blir hårt av deponering av kalciumkarbonat och hos räkan sker detta i samband med skalbytet. Det innebär att det gamla skalet redan är härdat av kalciumkarbonat sedan föregående skalbyte och blir inte hårdare, det nya skalet däremot är helt läderartat och måste hårdna med hjälp av deponeringen av kalciumkarbonaten.

Andra teorier på vad som skulle gått sned är att de på grund av någon brist inte lyckas "spräcka" sitt gamla skal tillräckligt bra. Att de inte kan svälla som de skall och på så vis bli av med sitt gamla skal.

Vad jag förstått på en del expriment så kan man påverka skalbytesprocessen genom födan (Darrell W. Donahue et al. The Effect of Diet on Weight Gain, Shell Hardness, and Flavor of New-Shell American Lobster, Homarus americanus. Journal of Applied Aquaculture Volume: 7 Issue: 4 ISSN: 1045-4438 Pub Date: 10/6/1997). Detta test gjordes på hummer, sammanfattningsvis fick de sill, rester fr fiskindustrin, pellets med 3 olika halter av D-vitamin. Höga halter D-vitamin påverkade tillväxten ngativt. Pellets med tillsats av D-vitamin i låg halt gav bäst tillväxt, överlevnad efter skalbyte och snabbast härdning av skalet.

Ni som haft problemet med skalbytesdöd kan ni rapportera hur det sett ut?

//Sabina