ppalm skrev:
Hej Inte för att hacka sönder tråden så gör jag mitt sista försök för att förklara just detta i denna tråd.

Frigolit eller ej: Det finns två saker som EPS ("Frigolit") kompenserar för sedan är det upp till var och en att avgöra. Men i en perfekte värld så behövs ingen.

1: Tar upp ojämnheter till viss del i bänkens plan så inte karets bottenskiva spricker (det räcker med ett litet sandkorn mellan bänk & skiva för att skivan skall spricka).

2: Tar upp skevning i bänken till viss del så inte karet spricker. Har man betongbjälklag så torde inte en korrekt uppställd bänk vara några problem men har man träbjälklag eller Dyl. så rör sig golvet så fort man börjar fylla på vatten.

Jag har ett MP EHEIM kar i källaren med plastram å denn skall enligt anvisningarna ställas på en EPS-skiva eller liknande. Följ tillverkarens instruktioner.

Alu-ramen är inte på något sätt stabil i sig själv, den fördelar bara trycket något.

MVH Palm
Har samma uppfattning som dig,har även frigolitskiva under mitt ena alu-kar där ramen ligger an mot friggoskivan.Har fördelen enligt mig att friggoskivan tar upp ojämnheter och om du inte har karet i våg eller kan inte få det i våg så fixar friggoskivan det genom att anpassa sig så karet blir i våg.Så har jag alltid kört med efter som jag har ett snett trägolv och det inte går att palla mer under så det blir rakt,så har frigolitskivan fixat det åt mig.Men det finns nog många som har andra åsikter så frågan lär nog bli obesvarad för alltid:)