Rocko skrev:
Hur snabbt växer de under normala förutsättningar? Om/När de är 40cm behöver de naturligtvis mer space än nu.

Detta med vattenkvalitet är ju en het sak... självklart behöver vattnet vara bra, men jag är av den uppfattningen att miljön i övrigt också är viktig.

Rockor kanske inte är precis som människor, men om man leker med tanken att man själv skulle spärras in i en cell motsvarande 2x4m - då skulle iaf jag vilja ha säng/soffa, lite tavlor, växter, tv, etc och OK luft isf enbart 110% frisk luft i en operationssalsmiljö...En fråga om total livskvalitet, tycker jag...

Vi fick en nitrittopp (aldrig över 0,3) precis i början, pga att den gamla pumpen havererade och behövde bytas ut, men den nya Eheim ProII:an är kraftigt överdimensionerad för att även kunna hantera våra nya kelgrisar. När det blir större akvarium räknar jag med att komplettera med mer kapacitet.

De stora vattenbytena tycker jag mig märka att åtminstone mina rockor inte gillar(?), då de gräver ner sig ett bra tag och ligger och hyperventilerar.

hur har du med tempen på vattnet du byter? tillsätter du något i vattnet?
Vatten byten är extremt viktigt för just rockor pga att dom är väldigt känsliga och att dom skitar ner väldigt mycket så bra filter räcker tyvär inte utan kompletera med att göra vatten byte ca 1gång per vecka om man har ett ordenterligt över dimensionerat så klarar det sig längre om det är nog så lite så kan det vara en bra ide att göra det oftare.